Przedmiotem postanowienia jest udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego niezaliczania do kosztów u... - Interpretacja - US.46.PDP.423/2/05/BB

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. US.46.PDP.423/2/05/BB, Urząd Skarbowy w Żyrardowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przedmiotem postanowienia jest udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego niezaliczania do kosztów uzyskania przychodów amortyzacji liczonej od środków trwałych sfinansowanych przez Komisję Europejską ze środków Funduszu Spójności.

W związku z przygotowaniem projektu "Dostosowanie infrastruktury Miasta X i Gminy Y do wymagań UE w zakresie gospodarki wodno-ściekoweji wody pitnej" opracowana została analiza finansowa, która określa wielkość dofinansowania z Funduszu Spójności na poziomie 75%. Środki płatnicze uzyskane od Komisji Europejskiej przekazywane są na konto Spółki - beneficjenta pomocy, po weryfikacji i zatwierdzeniu harmonogramów rzeczowo-finansowych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wszystkie faktury za roboty budowlane będą wystawiane na Spółkę, która po zakończeniu prac stanie się właścicielem wytworzonego majątku i będzie odpowiedzialna za jego eksploatację.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym mają zastosowanie przepisy :- art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst z 2000 r. Dz. U. nr 54, poz. 654 ze zm.) zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są " dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy (...); w tym rownież w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym ma służyć ta pomoc",- art. 16 ust.1 pkt 58 cytowanej wyżej ustawy zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust.1 pkt 14a, 23 (...)",- art. 16 ust.1 pkt 48 wymienionej wyżej ustawy zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów "odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (...) dokonywanych, według zasad określonych w art 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków (...), odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym w jakiejkolwiek formie".

Spółka w ramach realizacji projektu sfinansowanego w części (75%) ze środków pomocowych Unii Europejskiej może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przepisów art. 16 ust.1 pkt 58 i 48 cytowanej wyżej ustawy wynika, że dokonywane przez Spółkę odpisy amortyzacyjne od wytworzonych przez nią środków trwałych, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu w części, w jakiej zostały one sfinansowane otrzymanymi środkami z Komisji Europejskiej, podlegającycmi zwolnieniu od podatku dochdowego, na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym lub zwróconym w jakiejkolwiek formie, nie sa uznawane za koszty uzyskania przychodów.

Reasumując, organ podatkowy stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe bowiem amortyzacja liczona od środków trwałych, w części sfinansowanych przez Komisję Europejską ze środków Funduszu Spójności, nie stanowi kosztów uzyskania przychodow.

Urząd Skarbowy w Żyrardowie