Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2006, sygn. 1471/DPD1/423/109/06/MK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 17.07.2006r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 27.07.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 22.08.2006r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 31.08.2006r. i dnia 07.09.2006r) o udzielenie pisemnej
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.:1. Czy akcja motywacyjna skierowana do pracowników sprzedawców hurtowych i detalicznych produktów Spółki ma charakter wsparcia sprzedaży i nie mieści się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym jest kosztem uzyskania przychodów w całości, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest produkcja materiałów budowlanych. Produkowane przez siebie materiały, Spółka sprzedaje odbiorcom hurtowym i detalicznym, które zajmują się dystrybucją produktów do ostatecznego odbiorcy-konsumenta. Celem intensyfikacji sprzedaży
produkowanych wyrobów, Spółka ma zamiar prowadzić akcję motywacyjną dla pracowników odbiorców hurtowych i detalicznych. Celem akcji motywacyjnej jest intensyfikacja sprzedaży wyrobów produkowanych przez Spółkę poprzez podniesienie efektywności następujących pracowników odbiorców hurtowych i detalicznych:
osób zajmujących się bezpośrednio sprzedażą tych produktów, sprzedawców i przedstawicieli handlowych,
osób zajmujących się zarządzeniem i organizacją sprzedaży, tj. między innymi, kierowników, dyrektorów i przedstawicieli ds. kluczowych klientów, regionalnych kierowników sprzedaży hurtowej oraz dyrektorów ds. sprzedaży hurtowej.
Akcja motywacyjna polega na premiowaniu sprzedaży określonych w regulaminie sprzedaży premiowej, który będzie zawierał między innymi następujące regulacje:
1.sprzedaż premiowa będzie sektorowana wg następujących kryteriów:
kryterium regionalne w oparciu o analizę sprzedaży w poszczególnych regionach Polski,
kryterium podmiotowe w oparciu o charakter prowadzonej działalności - sprzedawcy hurtowi, sprzedawcy detaliczni,
kryterium podmiotowe w oparciu o grupowanie sieciowe sprzedawców hurtowych i sprzedawców detalicznych,
kryterium branżowe w oparciu o przynależność do branży handlowej, wykonującej usługi budowlane, produkujące wyroby z użyciem surowców będącymi produktami Spółki,
kryterium asortymentowe w oparciu o wskazywanie produktu lub grupy produktów w określonym przedziale czasu,
kryterium skuteczności sprzedaży w oparciu o wartość sprzedaży monitorowanej w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych.
W każdym przypadku spełnienia warunków określonych w regulaminie sprzedaży premiowej, przekładające się bezpośrednio na wartość sprzedaży, uczestnik będzie otrzymywał:
nagrodę pieniężną,
nagrodę rzeczową.
W związku z organizacją powyższej akcji Spółka będzie ponosiła następujące koszty:
koszty organizacji akcji informującej uczestników o prowadzonej sprzedaży premiowej,
koszty nagród pieniężnych i rzeczowych,
koszty obsługi biurowej i ewidencyjnej prowadzonej akcji.
Zdaniem Spółki, wszystkie koszty związane z akcją motywacyjną skierowaną do pracowników kontrahentów Spółki powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Zgodnie z powyższymi uregulowaniami podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą lub inną działalnością zarobkową, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu,
wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy.
Zatem zasadniczo każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu, poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop, stanowi koszt uzyskania przychodów.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęć "reklama" i "reprezentacja" należy odnieść się do definicji słownikowych.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996r. tom 3 (str. 37 i 45) reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965 (str. 901 i 902) reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp.
W świetle powyższych definicji słownikowych "reklamy" za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta. Natomiast "reprezentacja" zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną".
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zorganizowanie akcji motywacyjnej dla pracowników kontrahentów Spółki, ma na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, a co za tym idzie zwiększenie uzyskiwanych przychodów. Poniesione przez Spółkę na ten cel wydatki w postaci nagród pieniężnych, rzeczowych oraz organizacji akcji promocyjnej uzależnione są od wielkości sprzedaży przez kontrahentów produktów Spółki.
W ocenie tut. organu podatkowego ponoszone przez spółkę wydatki na rzecz sprzedawców, stanowiące wymierną zachętę do zintensyfikowania handlu wyrobami tej Spółki, zmierzają do zwiększenia przychodów i pozostają w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z tymi przychodami. Zatem koszty uzyskania przychodów związane z w/w akcją motywacyjną nie będą podlegały ograniczeniom zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop dotyczącym reklamy i reprezentacji i mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie klauzuli generalnej wynikającej z w/w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.