
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - przychody uzyskane z tytułu bonusów handlowych otrzymanych od dostawców opakowań blaszanych a zwolnienie od podatku dochodowego
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka - nie będąca małym ani średnim przedsiębiorcą - w 2000r. uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej Strefa). Zezwolenie zostało wydane w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, określonych w PKWiU:
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.2 klasa 15.20 - ryby i produkty rybne przetworzone i zakonserwowane
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.71 - pasza dla zwierząt hodowlanych
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.7 klasa 15.72 - karma dla zwierząt domowych
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.1 klasa 15.13 - produkty mięsne, w tym drobiowe i królicze
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.32 - soki owocowe i warzywne
- sekcja D podsekcja DA dział 15 grupa 15.3 klasa 15.33 -owoce i warzywa przetworzone zakonserwowane pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane oraz produkcja uzupełniająca niezbędna do realizacji wyżej określonych celów.
Spółka uzyskuje od dostawców opakowań blaszanych bonusy handlowe. Na kwotę bonusu wystawiana jest faktura i stanowi ona przychód Spółki.
Podatnik stoi na stanowisku, iż przychody uzyskane z tytułu bonusów handlowych są zwolnione od podatku dochodowego, gdyż dotyczą ceny na opakowania blaszane, tj. pomniejszają koszt opakowań zużytych do produkcji konserw.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2000r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa. Art. 12 ust. 5 ww. ustawy zawierał postanowienie, że Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 4 ust.1, ustala m.in. przedmiot działalności, której prowadzenie uprawnia do zwolnień od podatku dochodowego oraz wysokość tych zwolnień. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy z zastrzeżeniem ust. 2, wymaga zezwolenia, które zgodnie z ust. 8 określa m.in. przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy. Zezwolenie, zgodnie z art. 16 ust. 10 tej ustawy, stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 tej ustawy.
W dniu 01.01.2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. nr 117, poz.1228) wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art.5 ust.1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01.01.2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art.16 ust.1 ustawy wymienionej w art.1 (tj. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art.12 ustawy, o której mowa w art.1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01.01.2001r.).
Kolejną istotną zmianę w zakresie specjalnych stref ekonomicznych przyniosło członkostwo Polski w Unii Europejskiej, kiedy to weszły w życie (z dniem 01.05.2004r.) przepisy ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz.U. Nr 188, poz. 1840), które uchyliły art.5 nowelizacji z dnia 16.11.2000r. Tym samym przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 01.01.2001r. stracili prawo do 100% zwolnienia z podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.
Tym niemniej - zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 02.10.2003r. - przedsiębiorca, który zyskał zezwolenie przed 01.01.2001r., może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę, polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień określonych w art.5 tej ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku upływa z dniem 31 grudnia 2007r.
Artykuł 5 ustawy z dnia 02.10.2003r. dzieli przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy, na trzy grupy. Przedsiębiorcy mali i średni
- 30% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
- 75% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit.a) na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 01.01.2000r.,
- 50% kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31.12.2006r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a) na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31.12.1999r. (art.5 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r.).
Wykładnia gramatyczna powyższych przepisów wskazuje, że poza kryteriami określającymi wielkość pomocy publicznej, udzielanej w formie zwolnienia, wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym, określonym w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Z kolei jak stanowi art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".
Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
- zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
- dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.
Oznacza to, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Za przychody z działalności gospodarczej uznaje się zatem nie tylko przychody będące bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej. Przy czym chodzi tu o przychody dotyczące całokształtu działań podejmowanych przez podatnika jako przedsiębiorcę. Zatem uznać należy, że ze zwolnienia strefowego korzystają te przychody (dochody), które powstały w związku z wykonywaną działalnością na terenie Strefy na podstawie zezwolenia uzyskanego przez Spółkę w 2000r.
Zezwolenie, jakie uzyskała Spółka zostało wydane na prowadzenie na terenie Strefy działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy, tj.:
- ryb i produktów rybnych przetworzonych i zakonserwowanych,
- paszy dla zwierząt hodowlanych,
- karmy dla zwierząt domowych,
- produktów mięsnych, w tym drobiowych i króliczych,
- soków owocowych i warzywnych,
- owoców i warzyw przetworzonych zakonserwowanych pozostałych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych.
Odnosząc się zatem do przychodów wynikających z bonusów otrzymanych od dostawców opakowań blaszanych, pomniejszających, tj. bonusów będących następstwem poniesionych przez Spółkę kosztów bezpośrednio wpływających na dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu, Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż przychód uzyskany z tego tytułu związany jest w części z działalnością gospodarczą (rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy) objętą zezwoleniem, jako przychód niebędący bezpośrednio wynikiem tej działalności, ale jako z nią związanej (pośredni).
Zatem stanowisko zaprezentowane przez Podatnika w zakresie uznania za przychody zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych przychody wynikające z bonusów otrzymanych od dostawców opakowań blaszanych w związku z działalnością na terenie Strefy jest prawidłowe.
