POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/ROP1/423-92/158 /06/PK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2006, sygn. 1472/ROP1/423-92/158 /06/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 15.03.2006 r. (wpłynęło do tut. urzędu 21.03.2006 r.)


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe


UZASADNIENIE


W przedstawionym stanie faktycznym Spółka prowadzi działalność handlu detalicznego artykułami medycznymi i lekami w aptekach. Cała sprzedaż detaliczna dokumentowana jest za pomocą kas fiskalnych. Kosztem uzyskania przychodów w okresie sprawozdawczym była całkowita wartość sprzedanych towarów w tym okresie według cen zakupu. Za przychód ze sprzedaży w danym miesiącu sprawozdawczym roku podatkowego 2006 Spółka uznaje kwoty należne z tytułu sprzedaży leków i materiałów medycznych, z wyjątkiem tej części która jest refundowana. Kosztem uzyskania tych przychodów w okresie sprawozdawczym jest całkowita wartość sprzedanych towarów w tym okresie według cen zakupu bez rozliczania proporcjonalnego na faktycznie osiągnięte utargi w miesiącu sprzedaży i otrzymanej refundacji w następnym okresie sprawozdawczym. Pytanie Spółki brzmi:

Czy zasadna była zmiana opisanych powyżej sposobów rozliczeń z tytułu sprzedaży detalicznej dla prawidłowości określenia momentu uzyskania przychodu, zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Począwszy od stycznia 2006 r. Spółka zmieniła stanowisko w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu refundacji za leki otrzymane z NFZ.Swoje stanowisko Spółka oparła na treści art. 125 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ, gdzie refundacje za leki lub materiały medyczne można zaliczyć do świadczeń wymienionych w art. 12 ust. 3a pkt 3 ustawy podatkowej z dnia 15 lutego 1992 r. Z uwagi na powyższe, za przychód ze sprzedaży w danym miesiącu sprawozdawczym Spółka uznaje przychody netto zaewidencjonowane na stanowiskach fiskalnych, pomniejszone o naliczoną za ten miesiąc refundację netto, która nie wpłynęła na konto bankowe. Obowiązek podatkowy od otrzymanej refundacji z NFZ powstaje u Spółki z chwilą, gdy kwota refundacji wpłynie na konto Spółki. Jeżeli zaś chodzi o obowiązek podatkowy od tej części należności za lek, którą płaci pacjent, Spółka traktuje ją jako obowiązek na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wydania leku

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zauważa co następuje:

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że podstawowym przedmiotem jej działalności jest handel detaliczny artykułami medycznymi i lekami w aptekach. Tutejszy organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki dotyczącym momentu powstania przychodu w przypadku otrzymywanych refundacji za leki. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stanowi, że przychodami są m.in. otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Natomiast zgodnie z art. 12 ust.3 ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z wniosku wynika, że otrzymane przez Spółkę refundacje za leki niewątpliwie związane są z prowadzoną przez nią działalnością.

Z kolei moment powstania przychodu określa przepis art. 12 ust. 3a ustawy, zgodnie z którym za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.

Ustalenie daty uzyskania przychodu jest zatem związane z wystąpieniem określonych stanów faktycznych, z którymi ustawa łączy moment powstania przychodu.Refundacje za leki dokonywane Spółce przez Narodowy Fundusz Zdrowia należy zaliczyć do świadczeń wymienionych w art. 12 ust. 3a pkt 3 w/w ustawy podatkowej. Zatem zgodnie z dyspozycją zawartą w tym przepisie - przychód z tytułu prowadzenia apteki, w części dotyczącej refundacji leków powstaje w momencie otrzymania zapłaty tj. refundacji. Przychodem z tytułu prowadzenia działalności handlu lekami i artykułami medycznymi są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków, z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży leków oraz kwoty otrzymanej refundacji ceny leku wydanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością.

Za dzień uzyskania przychodu, w przypadku dopłat do leków uznaje się dzień, w którym uzyskano refundację.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania Podatnik słusznie zalicza refundacje do przychodów dopiero w momencie ich faktycznego otrzymania.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie