Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania odliczeń z tytułu ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dziecko uzyskało orzeczenie o niepełnosprawności, wydane przez (...). Symbol przyczyny niepełnosprawności: (...).

Diagnoza przeprowadzona przez specjalistów medycyny, takich jak (...), (...) oraz (...), zakończona została w lipcu 2024 r. Zalecono w niej między innymi indywidualną terapię (...), podjęcie treningu (...), terapię (...), terapię (...) oraz podjęcie edukacji przedszkolnej w przedszkolu terapeutycznym (...).

Dziecko odbywa obecnie zajęcia terapeutyczne prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów w punkcie przedszkolnym (...) w części terapeutycznej. Program terapeutyczno-przedszkolny (...) obejmuje programowo między innymi indywidualne zajęcia terapeutyczne z (...), zajęcia terapeutyczne (...), dodatkowe jak np. (...) oraz zajęcia w ramach (...).

Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt. 6b ustawy o podatku dochodowym oraz art. 26 ust. 7d pkt 3 ustawy o podatku dochodowym i otrzymaną w (...) interpretacją indywidualną, między innymi za koszty poniesione z tytułu uczestniczenia przez dziecko w części terapeutycznej przedszkola terapeutycznego może Pan skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, ponieważ na fakturach pozycja „Zajęcia terapeutyczno-rehabilitacyjno-edukacyjne w bieżącym miesiącu” znajduje się osobno od „świetlicy” (podane są też osobno kwoty). Faktury wystawiane przez przedszkole terapeutyczne na zajęcia terapeutyczno-rehabilitacyjno-edukacyjne zawierają, poza odrębnie wskazaną kwotą zapłaty i rodzajem usługi, także Pana dane osobowe, dane osobowe dziecka oraz dane sprzedającego usługę. Dziecko nie uzyskało dochodów.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Złożony wniosek dotyczy lat 2025 oraz 2026.

W okresie za który chce Pan skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej do chwili obecnej uzyskał Pan dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, pozwalające na skorzystanie z ww. ulgi, tj. ze stosunku pracy – umowa o pracę.

Zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną, do końca ważności orzeczenia o niepełnosprawności dziecka (…) ma Pan prawo do odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na terapie dziecka, ponieważ terapie zalecone przez specjalistów medycyny (zarówno prowadzone w przedszkolu jak i poza nim) są zabiegami rehabilitacyjnymi, leczniczo-rehabilitacyjnymi lub leczniczymi, gdyż służą poprawie zdrowia lub przywróceniu sprawności. Poza przedszkolem dziecko obywa również inne specjalistyczne terapie. Program terapeutyczno-przedszkolny oraz dodatkowe terapie prowadzone są zgodnie ze wskazanymi za cele rozwojowe i terapeutyczne, w wydanym przez (...), orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Na orzeczeniu o niepełnosprawności dziecka (...) widnieje zapis „wymaga”. Punkty te dotyczą konieczności stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innej osoby w związku (...) w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Dlatego na dziecko w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, jako opiekun prawny otrzymał Pan zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne.

Złożony wniosek o dofinansowanie wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dotyczy dofinansowania wypoczynku dla Pana i dziecka. Nie będzie zawierał dodatku na terapię dla dziecka. Warunkiem przyznania dofinansowania, jest korzystanie z urlopu (lub z wypoczynku w przypadku członka rodziny pracownika, emeryta lub rencisty) w wymiarze nie krótszym niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. W tym roku podatkowym dopiero otrzyma Pan świadczenie socjalne „Wczasy pod gruszą”.

W okresie, którego dotyczy wniosek, otrzymał Pan dopłatę w wysokości 15% całości poniesionych kosztów za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych tytułem dofinansowania pobytu dziecka w żłobku, przedszkolu lub w innej placówce wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, dofinansowanie dotyczy wszystkich poniesionych kosztów związanych z pobytem dziecka w żłobku, przedszkolu lub w innej placówce wychowania przedszkolnego w tym programu terapeutyczno-przedszkolnego (...) oraz posiłków do przedszkola.

Kwota za część terapeutyczną stanowi na dzień dzisiejszy około 55% całości dofinansowanych kosztów za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym. Od września bieżącego roku planowana jest zmiana opłat, więc proporcje mogą ulec zmianie.

Pytania

1.Za całościowe koszty związane z pobytem dziecka w przedszkolu otrzymuje Pan 15% dofinansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czy powinien Pan zatem obniżyć analogicznie wydatki do odliczenia o 15% za część terapeutyczną, czy całościową kwotę dofinansowania?

2.Czy dodatek do wypoczynku z ZFŚS tzw. „wczasy pod gruszą” również powinien zostać odliczony od wydatków do odliczenia?

3.Czy przyznany zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne powinno zostać odliczone od wydatków do odliczenia?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że skoro dofinansowanie do przedszkola wyrażone jest w procentach to w tym przypadku od ulgi rehabilitacyjnej należy odjąć kwotę zwróconą za część terapeutyczną w przedszkolu, a nie kwotę całkowitego dofinansowania do przedszkola.

Uważa Pan, że inne dodatki otrzymane z ZFŚS, niezwiązane z terapiami dziecka, nie wpływają na ulgę rehabilitacyjną.

Uważa Pan, że zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne nie wpływa na ulgę rehabilitacyjną, ponieważ przychód z tytułu zasiłku pielęgnacyjnego świadczenia pielęgnacyjnego nie jest uwzględniany przy ustalaniu dochodu osoby z niepełnosprawnością, lecz w tym przypadku Pana, a omawiany przychód w tym przypadku korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Na podstawie art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

W myśl art. 26 ust. 7b powołanej ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Jak wynika natomiast z art. 26 ust. 7d przytoczonej ustawy

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W świetle art. 26 ust. 7e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu w roku podatkowym pozostają następujące osoby niepełnosprawne: osoba będąca w stosunku do podatnika lub jego małżonka osobą zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn lub dziecko obce przyjęte na wychowanie przez podatnika lub jego małżonka, pod warunkiem że uzyskane w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 953), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1207), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2024 r. poz. 1509), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1288 i 1831), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2024 r. poz. 303, 834, 859 i 1635), bonu energetycznego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. poz. 859 i 1831), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.

Stosownie do art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Art. 26 ust. 13a cytowanej ustawy stanowi zaś, że:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że jest Pan opiekunem prawnym dziecka, które uzyskało orzeczenie o niepełnosprawności z symbolem przyczyny niepełnosprawności (...), wydane przez (...). W diagnozie dziecka, przeprowadzonej przez specjalistów medycyny, zalecono między innymi kilka rodzajów terapii. Dziecko odbywa obecnie zajęcia terapeutyczne prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów w punkcie przedszkolnym. W okresie, którego dotyczy wniosek, otrzymał Pan dopłatę w wysokości 15% całości poniesionych kosztów za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kwota za część terapeutyczną stanowi na dzień dzisiejszy około 55% całości dofinansowanych kosztów za pobyt dziecka w punkcie przedszkolnym. Na fakturach, wystawianych przez przedszkole, znajduje się osobno kwota zapłaty za zajęcia terapeutyczne.

Otrzymał Pan interpretacją indywidualną, w której potwierdzono Pana prawo do odliczenia, w ramach ulgi rehabilitacyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych z tytułu uczestniczenia przez dziecko w części terapeutycznej przedszkola terapeutycznego. Wobec tego, Pana wątpliwość budzi, jak obliczyć wysokość podlegających odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków z ww. tytułu.

Odnosząc się powyższej kwestii należy wskazać, że odliczeniu, stosownie do art. 26 ust. 7b wskazanej ustawy, podlegać będzie różnica pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami na terapie dziecka, wymienionymi w art. 26 ust. 7a pkt 6b omawianej ustawy, (w posiadanych fakturach wyodrębniona będzie kwota zapłaty za zajęcia terapeutyczno-rehabilitacyjno-edukacyjne) a kwotą dofinansowania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w części odpowiednio przypadającej na wysokość wydatków poniesionych na zabiegi.

Wydatki takie podlegają odliczeniu w roku podatkowym, w którym zostaną poniesione, o ile, według art. 26 ust. 13a przywołanej ustawy, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c przytoczonej ustawy, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują, aby dla rocznego odliczania od dochodu wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej miało znaczenie dofinansowanie pracodawcy do wypoczynku, tzw. „wczasy pod gruszą”, będące świadczeniem wypłacanym w związku z prowadzeniem działalności socjalnej określonej w ustawie z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 288).

Podobnie nie ma znaczenia przyznany zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne, jako świadczenia rodzinne wymienione w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 323 ze zm.). Nie są one bowiem środkami pochodzącymi z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, i równocześnie nie finansują wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani nie są ich zwrotem.

Zatem dofinansowanie zwane „wczasy pod gruszą”, przyznany zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne nie wpływają na wysokość ulgi rehabilitacyjnej i nie powinien Pan ich odejmować od kwoty poniesionych wydatków na ww. cele rehabilitacyjne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.