POSTANOWIENIE - Interpretacja - OP/423-6/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.01.2006, sygn. OP/423-6/05, Urząd Skarbowy w Tczewie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Miejskiej z dnia 07.11.2005r. (data wpływu 14.11.2005 r.) dotyczącego stwierdzenia czy w sytuacji wydzielenia ze Spółki z o.o. X części majątku i przeniesienia go do Spółki z o.o. Y (w obu Spółkach jedynym udziałowcem jest Gmina Miejska) będzie miał zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst; Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 07.11.2005 r. Gmina Miejska zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o wyjaśnienie czy w sytuacji wydzielenia ze Spółki z o.o. X części majątku i przeniesienia go do Spółki z o.o. Y (w obu Spółkach jedynym udziałowcem jest Gmina Miejska) będzie miał zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jedn. tekst; Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Przedmiotowe pismo zawiera następujące informacje:

  1. Gmina Miejska jest 100 % udziałowcem Sp. z o.o. X i Sp. z o.o. Y.
  2. Sp. z o.o. X prowadzi działalność na którą składają się dwa główne piony (kierunki):

  3. - zarządzanie lokalami użytkowymi, stanowiącymi majątek własny Spółki,
    - zarządzanie nieruchomościami, będącymi własnością wspólnot mieszkaniowych.
  4. Zważywszy na uregulowania formalno-prawne, które ograniczają możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez spółki ze 100 % udziałem gmin (a za taką działalność uważa się zarządzanie lokalami wspólnot mieszkaniowych), zaszła konieczność rozdzielenia tych dwóch różnych zadań; w tym celu postanowiono dokonać podziału Sp. z o.o. X przez przeniesienie części jej majątku na istniejącą Sp. z o.o. Y (podział przez wydzielenie na podstawie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych - Dz. U. Nr 94 poz. 1037 z późn. zmianami)
  5. W oparciu o wyżej przywołany przepis planuje się wyodrębnić zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który w Sp. z o.o. X wykorzystywany był dotychczas do realizacji zadania polegającego na zarządzaniu majątkiem własnym Spółki, a następnie wnieść ten wyodrębniony majątek do Sp. z o.o. Y.
  6. Wydzielone z majątku Sp. z o.o. X i wniesione do Sp. z o.o. Y miałyby zostać nieruchomości (10 szt.) wraz z dokumentacją dotyczącą tych nieruchomości, jak również prawa i obowiązki dotyczące przedmiotowych nieruchomości; przewiduje się również by Sp. z o.o. Y wraz z nieruchomościami przejęła pracownika, który dotychczas zajmował się sprawami związanymi z wynajmem nieruchomości, wraz z niezbędnym do realizacji tego zadania sprzętem - komputer, biurko; pozostałe składniki majątkowe pozostaną w Sp. z o.o. X.
  7. W wyniku opisanego wyżej wydzielenia majątku jedyny wspólnik - zarówno w Sp. z o.o. X jak i w Sp. z o.o. Y - Gmina Miejska za n udziałów po 50,- zł każdy (udziały umorzone w Sp. z o.o. X) obejmie n udziałów po 500,- zł każdy (udziały utworzone w Sp. z o.o. Y).

Podatnik oświadczył także, że w chwili złożenia wniosku nie toczyło się w Gminie Miejskiej postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiając stanowisko dotyczące ewentualnego opodatkowania Gminy w związku z podziałem przez wydzielenie podatnik wskazał art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także 6) w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 15 ust. 1k albo art. 16 ust. 1 pkt 8; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwionych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Wniosek zawiera również uwagę, że dalsze rozważania na temat zastosowania powyższego artykułu są niecelowe, bowiem kwestię opodatkowania Gminy Miejskiej reguluje art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zwalnia od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym, zdaniem Podatnika, nie powstanie po stronie Gminy Miejskiej obowiązek uiszczenia podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku zrealizowania powyżej opisanego podziału przez wydzielenie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tczewie, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje: Zgodnie z regulacją zawartą w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że zwolnieniem z podatku objęte są dochody gmin określone w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966). Artykuł 4 ust. 1 tej ustawy wskazuje, że źródłami dochodów własnych gminy są:

  1. wpływy z podatków,
  2. wpływy z opłat,
  3. dochody uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe gminy oraz wpłaty od gminnych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych gminnych jednostek budżetowych,
  4. dochody z majątku gminy,
  5. spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy,
  6. dochody z kar pieniężnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach,
  7. 50 % dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
  8. odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
  9. odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody gminy,
  10. odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych gminy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
  11. dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
  12. inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.

Na podstawie informacji zawartych we wniosku uznać należy, że źródłem uzyskanego przez Gminę Miejską dochodu jest jej majątek wymieniony w przywołanej wyżej ustawie o dochodach samorządu terytorialnego, co oznacza, że jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem fakt uzyskania dochodów z tytułu przydzielonych w Spółce przejmującej udziałów nie będzie wywoływał żadnych skutków w podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przedstawione na wstępie stanowisko podatnika jest prawidłowe, bowiem Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podmiotowo zwolniona od podatku dochodowego z tytułu objęcia udziałów w Spółce przejmującej majątek od Spółki podlegającej podziałowi.

Urząd Skarbowy w Tczewie