POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-413/I/18/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2005, sygn. PD-413/I/18/05, Urząd Skarbowy w Zakopanem

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem działając na podstawie art.14a par.1 oraz par.4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. , Nr 8, poz.60 ) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 24.03.2005r. ( data wpływu do tut. Urzędu 25.03.2005r. ) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny, który był przedmiotem analizy: Spółka z o.o. działa m.in. na podstawie ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego ( Dz.U. z 2000r., Nr 98, poz.1070 ze zm.), ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego ( Dz.U. z 2001r., Nr 71, poz.733 ze zm. ) oraz statutu. Spółka uzyskuje dochody z tytułu zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie oraz z tytułu wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek. Dochody wnioskującej Spółki, będącej jednocześnie towarzystwem budownictwa społecznego uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i z innych źródeł przychodów korzystają na podstawie art. 17 ust.1 ustawy ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem.

Spółka jest właścicielem budynku, który został oddany w formie użyczenia do bezpłatnego użytkowania Gminie Miasta z przeznaczeniem na przedszkole publiczne. Biorący zobowiązał się do używania przedmiotu użyczenia w sposób odpowiadający jego przeznaczeniu i właściwościom. Użyczający zrzekł się wszelkich roszczeń z tytułu czynszu za lokal mieszkalny ( mieszkanie dozorcy przedszkola ) znajdujący się w użyczonym budynku oraz wyraził zgodę na dalsze pobieranie tego czynszu przez biorącego w używanie jako pokrywający wyłącznie koszty używania lokalu.

W oparciu o powyższy stan faktyczny wnioskująca Spółka złożyła zapytanie : Czy w Spółce powstanie przychód z tytułu zawarcia umowy użyczenia oraz zrzeczenia się czynszu za lokal dozorcy w świetle podatku dochodowego od osób prawnych , a jeżeli tak czy będzie korzystał on ze zwolnienia jako wydatkowany na cele statutowe ?

Zdaniem Wnioskodawcy - zawarcie umowy użyczenia oraz zrzeczenie się czynszu za lokal dozorcy nie podlega obowiązkowi podatkowemu w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego w ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem ,nieodpłatne udostępnienie nieruchomości powoduje u udostępniającego powstanie przychodu zgodnie z art.13 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz.654 ze zm. ) w wysokości równowartości czynszu jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Przychodu tego w myśl art.13 ust.2 pkt 2 w/w ustawy - nie ustala się m.in. w przypadku udostępnienia nieruchomości lub jej części do użytku na cele działalności oświatowo-wychowawczej tj. cele określone w art.2 pkt 1 ustawy z dnia 07 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r., Nr 256, poz.2572 ze zm.).

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę orazuwzględnieniu powołanych przepisów należy stwierdzić, że część nieruchomości zostanie udostępniona na cele oświatowo-wychowawcze . Oznacza to, że art.13 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w tej sytuacji nie będzie miał zastosowania. Udostępnienie nieodpłatnie Gminie Miasta nieruchomości z przeznaczeniem na przedszkole publiczne nie powoduje obowiązku ustalenia przychodu w Spółce . Jednocześnie należy zaznaczyć, iż konsekwencją powyższego będzie nie uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Spółkę związanych z tą nieruchomością w okresie udostępniania jej Gminie- zgodnie z art.16 ust.1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast udostępnienie lokalu mieszkalnego dozorcy przedszkola, który nie pozostaje w stosunku pracy ze Spółką, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego stanowi przychód z nieruchomości udostępnionej nieodpłatnie stosownie do zapisu art.13 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość w/w nieodpłatnego świadczenia, ustalona zgodnie z przepisami art.12 ust.6 i 6a wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi dochód podatkowy, który w przypadku wnioskującej Spółki podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o postanowienia art.17 ust.1 pkt 4j i 4o ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz.U. z 2000r., Nr 54 poz.654 ze zm. ) oraz w związku z art.5 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2003r., Nr 202, poz.1957 , ze zm. ) - w części przekazanej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz na budowę mieszkań na wynajem.

Powyższa interpretacja :

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zakopanem w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Zakopanem