POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/423/15/07/IW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.01.2007, sygn. 1433/NG/423/15/07/IW, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 11.10.2006r. (data wpływu do urzędu - 18.10.2006r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów

postanawia

uznać za słuszne stanowisko wnioskodawcy w sprawie zaliczania kosztów związanych z uzyskaniem przedstawionej w opisanym stanie faktycznym dotacji do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca spółka z ograniczona odpowiedzialnością uzyskała dotacje współfinansowane ze środków Unii Europejskiej z przeznaczeniem na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnych i prawnych w postaci internetowego portalu podróżniczego oraz informatycznych aplikacji sieciowych. Spółka w związku z uzyskaniem dotacji poniosła koszty w postaci wynagrodzenia podmiotu zewnętrznego przygotowującego wniosek o udzielenie dotacji, opłaty za weksel, taksy notarialnej i innych wymagalnych w procesie przyznawania dotacji. Dotacja została przekazana Spółce już po rozpoczęciu amortyzacji wytworzonej wartości niematerialnej i prawnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą następujących kwestii: Czy koszty związane z uzyskaniem dotacji, takie jak wynagrodzenie zewnętrznego podmiotu przygotowującego wniosek o udzielenie dotacji, opłata za weksel, taksa notarialna i inne należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, czy też wydatki te powinny powiększyć koszt wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej?

Zgodnie ze stanowiskiem Spółki dotyczącym problemu zawartego w punkcie 3 koszty związane z uzyskaniem dotacji na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej w postaci wynagrodzenia dla podmiotu zewnętrznego sporządzającego wniosek, opłaty za weksel, taksy notarialnej i innych wydatków, nie powinny powiększać kosztu wytworzenia wartości niematerialnej i prawnej lecz być zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, gdyż są związane bezpośrednio z wytworzeniem wartości niematerialnej i prawnej, której gospodarcze wykorzystanie jest źródłem przychodu Spółki.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów potwierdzając częściowo prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wyjaśnia:

Wartości niematerialne i prawne, które podlegają amortyzacji podatkowej, wymienione zostały w art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami). Zgodnie z tymi przepisami amortyzacji podatkowej podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

    #61607; spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,#61607; spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,#61607; prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,#61607; autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,#61607; licencje,#61607; prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,#61607; wartości stanowiące równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how).

Przepis art. 16b ustawy, dotyczący amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych w sposób jednoznaczny dopuszcza dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od licencji oraz autorskich i pokrewnych praw majątkowych, które zostały przez podatnika nabyte, a nie wytworzone we własnym zakresie. Odpisów dokonuje się po spełnieniu pozostałych warunków wymienionych w tym przepisie, takich jak przewidywany okres używania dłuższy niż rok, wykorzystywane ich na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej albo oddanie do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji) umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy. Wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 16g ust. 14 ustawy stanowi cena ich nabycia, a nie koszt wytworzenia, co dowodzi, że przepisy podatkowe nie przewidują amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych we własnym zakresie. Pojęcie kosztu wytworzenia dotyczy wyłącznie środków trwałych, zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec przytoczonych przepisów rozpatrywanie możliwości zaliczenia kosztów poniesionych w celu uzyskania dotacji do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jest bezprzedmiotowe i to w związku powyższym uznać należy rację Wnioskodawcy, który słusznie o wymienionych wydatków nie zaliczył do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. O tym jednak, czy wymienione koszty mogą być zaliczone przez Podatnika do podatkowych kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt czy dochód uzyskany poprzez udzieloną dotację podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych czy też nie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dotacja została udzielona Spółce w konkretnym celu, a więc na wytworzenie we własnym zakresie wartości niematerialnej i prawnej. Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują zwolnienie z opodatkowania dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymanych na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a 16m. W przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę nie mamy jednak do czynienia z okolicznością umożliwiającą dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wytworzonych we własnym zakresie wymienione w tym przepisie wartości niematerialnych i prawnych. A zatem dotacja, którą otrzymał Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 21. W związku z powyższym środki finansowe uzyskane przez Wnioskodawcę z dotacji stanowią zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jako otrzymane pieniądze - przychód podatnika. Co za tym idzie poniesione w związku z uzyskaniem dotacji koszty w postaci wynagrodzenia dla podmiotu zewnętrznego sporządzającego wniosek, opłaty za weksel, taksy notarialnej i innych niezbędnych wymaganych w tym procesie wydatki, stanowić będą koszty uzyskania przychodów z dotacji na podstawie i z zastosowaniem przepisów art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponieważ przedstawiony stan faktyczny nie pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć czy dotacja może korzystać z innego wymienionego w art. 17 ustawy zwolnienia przedmiotowego tutejszy organ nie dokonując interpretacji w tej sprawie zauważa, że w przypadku otrzymania dotacji korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania, do kosztów poniesionych na jej otrzymanie zastosowanie znajdzie przepis art. 7 ust.3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten wprowadza generalną zasadę, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Związane z tymi przychodami koszty nie mogą, stosownie do pkt 3 tego przepisu, pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł. Wydatki związane z uzyskaniem dotacji nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych ze względu na art.7 ust.3 pkt 3 ustawy. Jest to bowiem wydatek ściśle związany z dochodem wolnym od podatku. Koszty poniesione przez Spółkę w związku z uzyskaniem dotacji stanowią wydatek mający na celu uzyskanie dotacji, która w przypadku spełnienia kryteriów zawartych np. w art. 17 ust. 1 pkt 23 może stanowić dochód wolny od podatku. Kosztów uzyskania przychodów wolnych od podatku nie uwzględnia się przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów