
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy jest prawidłowe
UZASADNIENIE
W dniu 19 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie
pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zespół Opieki X spełnił warunki programu restrukturyzacji na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej i otrzymał decyzję wojewody o jej zakończeniu. Na podstawie art. 7 ww. ustawy Wnioskodawca dokonał spłaty zaległych składek na ubezpieczenie emerytalne, składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne wraz z odsetkami za zwłokę. Odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych objętych programem restrukturyzacyjnym wyniosły 2.900.611 zł i nie stanowiły kosztów podatkowych w myśl art. 16 ust. 1
pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzyskany dochód Jednostki za 2007 rok, kończący pomyślnie proces restrukturyzacji, przeznaczony jest na kontynuację działalności, tj. ochronę zdrowia art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej. Nieprzewidywalnym skutkiem procesu restrukturyzacji jest zamiar naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych od dochodu powstałego wskutek niezaliczenia do kosztów podatkowych zapłaconych odsetek od zobowiązań wobec Z. Oznaczałoby to wprost ponowne zadłużenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej w urzędzie skarbowym, co nie było zamiarem ustawodawcy w przypadku ustawy o pomocy i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy:
Dochód podatkowy powstały w procesie restrukturyzacji Zespołu Opieki X wskutek niezaliczenia do kosztów podatkowych odsetek za zwłokę od należności budżetowych Z, powstał w ścisłym związku z prowadzoną działalnością, tj. ochroną zdrowia i powinien być wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym. Ujęte w księgach rachunkowych wydatki, nieznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszt uzyskania przychodów, wpłynęły na zwiększenie dochodu podatkowego. Skutki restrukturyzacji wynikające z obowiązku zapłaty odsetek budżetowych Z w określonym ustawą terminie nie powinny być przeniesione na oddłużaną jednostkę. Równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom na spłatę odsetek Z winna być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dalej: ustawa, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Art. 17 ust 1b ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.
Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na cele statutowe.
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Zespołu, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Następnie, wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 21 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.
Oznacza to, że każdy dochód przeznaczony przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, na cele statutowe, które są zbieżne z celami określonymi tym przepisem, wolny będzie od opodatkowania. Dotyczy to również dochodu powstałego w restrukturyzowanych publicznych zakładach opieki zdrowotnej wskutek niezaliczenia do kosztów podatkowych odsetek za zwłokę od zobowiązań wobec Z, powstałych w związku z prowadzoną przez te zakłady działalnością statutową.
Podatek dochodowy wystąpi dopiero w sytuacji, gdy dochód wydatkowany zostanie na inne cele, niż został zadeklarowany, co wynika z treści art. 25 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
