
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-2 i 4-7.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii prawidłowego wykazywania elementów znajdujących się na fakturach oraz braku obowiązku korekty faktur zaliczkowych w przypadku zmiany wartości umowy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Ltd (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem z siedzibą na terytorium Wielkiej Brytanii. Spółka prowadzi działalność przede wszystkim w zakresie dystrybucji filmów, audycji, seriali, teleturniejów i innych programów telewizyjnych dla kin, telewizji i innych klientów. Wnioskodawca zajmuje się w szczególności udzielaniem licencji na emisję filmów i seriali, a także na produkcję albo/i emisję Programów Telewizyjnych (dalej: Usługi).
Spółka utworzyła w Polsce oddział (dalej: Oddział) na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 89 ze zm.).
Oddział stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności Spółki dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Świadczenie Usług odbywa się także za pośrednictwem/z uczestnictwem polskiego Oddziału, w związku z czym Spółka dokonała rejestracji jako czynny podatnik VAT w Polsce.
Z uwagi na świadczenie Usług za pośrednictwem/z uczestnictwem Oddziału, Spółka zawiera stosowne umowy m.in. z polskimi podmiotami i podmiotami zagranicznymi mającymi w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, będącymi podatnikami VAT czynnymi w Polsce (dalej: Licencjobiorcy).
Spółka zawiera z Licencjobiorcami (dalej łącznie: Strony) różne rodzaje umów, obejmujących różne okresy i zasady rozliczeń. Przykładowo, mogą to być umowy opisane poniżej jako Wariant I czy Wariant II.
Wariant I
Jedną z kategorii umów są umowy, dla których w ramach okresu ich obowiązywania ustalane są okresy rozliczeniowe. Długość tych okresów nie przekracza roku. Przykładowo, umowa może zostać zawarta na okres 3 lat, który dzielony jest na 3 dwunastomiesięczne okresy, tj.:
- Okres 1: 1.01.2025 - 31.12.2025,
- Okres 2: 1.01.2026 - 31.12.2026,
- Okres 3: 1.01.2027 - 31.12.2027.
Wynagrodzenie za świadczenie Usług określane jest łącznie dla całego okresu trwania umowy, jednak w umowach ustalany jest także harmonogram płatności, który wskazuje wysokość wynagrodzenia należnego za każdy przyjęty okres rozliczeniowy.
W takim przypadku, Spółka rozpoznaje moment powstania obowiązku podatkowego względem świadczonych Usług z końcem każdego uzgodnionego w umowie okresu rozliczeniowego, na podstawie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT.
Jednocześnie, często zdarza się, że ustalone wynagrodzenie jest dodatkowo podzielone w ramach poszczególnych okresów rozliczeniowych na raty, których termin zapłaty również wskazany jest w przyjętym w umowie harmonogramie płatności. Przykładowo, w ramach Okresu 1: 1.01.2025 - 31.12.2025 płatność może zostać podzielona na 4 raty (które mogą, lecz nie muszą być sobie równe). W takim przypadku harmonogram płatności może wyglądać następująco, np.:
- Okres 1: 1.01.2025 - 31.12.2025 - wynagrodzenie łącznie określone w zł dla tego okresu rozliczeniowego, z uzgodnionymi ratami płatności tego wynagrodzenia:
- Rata I: 31.03.2025 - zapłata 1/4 wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata II: 30.06.2025 - zapłata 1/4 wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata III: 30.09.2025 - zapłata 1/4 wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata IV: 20.12.2025 - zapłata 1/4 wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1.
Wówczas, jeżeli płatność raty następuje przed końcem danego okresu rozliczeniowego, Spółka rozpoznaje obowiązek podatkowy w dniu otrzymania zapłaty na podstawie art. 19a ust. 8 ustawy o VAT (uznając je za zaliczki na poczet wynagrodzenia należnego za dany okres rozliczeniowy). W związku z płatnością wspomnianych rat Spółka wystawia faktury zaliczkowe w trakcie okresu rozliczeniowego. Taki sposób rozliczeń został potwierdzony w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej.
Wariant II
Spółka zawiera również umowy na tzw. format telewizyjny obejmujące m.in. licencję na produkcję lokalnej wersji programu telewizyjnego (np. serialu, teleturnieju lub innego programu telewizyjnego), co do którego Spółka posiada licencję i który przykładowo jest już lub był produkowany w innym państwie. W ramach tego rodzaju licencji, Licencjobiorca będzie miał możliwość wyprodukowania i emisji lokalnej serii programu telewizyjnego wg określonej formuły.
W takiej umowie zostaje określona minimalna opłata za format, ustalona w oparciu o minimalną liczbę wyprodukowanych odcinków (Opłata za Format). Opłata za Format jest płatna przez Licencjobiorcę w częściach (które mogą, lecz nie muszą być sobie równie). Terminy płatności dla poszczególnych części określone są w harmonogramie w umowie, przykładowo mogą zostać podzielone w następujący sposób:
- pierwsze 50% po podpisaniu umowy na format, nie później niż do dnia określonego w umowie,
- drugie 50% do dnia określonego w umowie na format, nie później niż przed pierwszą transmisją pierwszego odcinka.
Ponadto, w umowie na format strony dopuszczą także możliwość wyprodukowania dodatkowych odcinków, tj. powyżej wskazanej, uzgodnionej w umowie minimalnej liczby odcinków. Taka klauzula ma charakter opcjonalny dla Licencjobiorcy (tj. nie ma on obowiązku skorzystania z opisanej możliwości). Jednakże, w przypadku podjęcia przez Licencjobiorcę decyzji o wyprodukowaniu dodatkowej liczby odcinków, Strony będą mogły zawrzeć aneks do umowy na format i w tym aneksie określić wysokość wynagrodzenia, a także termin płatności z tego tytułu (Dodatkowa Opłata za Format).
Dodatkowa Opłata za Format będzie uiszczana niezwłocznie po podpisaniu aneksu do umowy na format lub w innym terminie, przewidzianym w aneksie.
Oba rodzaje opłaty, tj. Opłata za Format oraz Dodatkowa Opłata za Format są dokumentowane odrębną fakturą.
Wnioskodawca rozpoznaje moment powstania obowiązku podatkowego dla umowy opisanej w wariancie II (zarówno w odniesieniu do Opłaty za Format, jak i Dodatkowej Opłaty za Format) zgodnie z:
- art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, tj. z chwilą dokonania całości lub części zapłaty raty wynagrodzenia przed dniem wykonania Usług, lub
- art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z chwilą zakończenia okresu, przez który Licencjobiorca był uprawniony do korzystania z praw z umowy na format - w przypadku, gdy płatność za Usługi zostanie zrealizowana po zakończeniu świadczenia Usług.
Taki sposób rozliczeń został potwierdzony w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej.
Uwagi wspólne dla Wariantu I i II
Mając na uwadze, iż umowy dotyczące świadczenia Usług są zawierane z Licencjobiorcami zazwyczaj na dłuższy okres, tak jak zostało wskazane powyżej, zdarza się, iż niektóre z nich podlegają w czasie ich trwania aneksowaniu, zgodnie z nowymi ustaleniami przyjętymi przez Strony.
Przyczyną zawarcia aneksu może być przykładowo:
- Dla Wariantu I - podjęcie nowego uzgodnienia co do rozszerzenia przedmiotu umowy (zakresu świadczonej Usługi) poprzez dodanie nowych licencji oraz / albo wydłużenie okresu trwania umowy i / albo dodanie nowych okresów rozliczeniowych;
- Dla Wariantu II - podjęcie nowego uzgodnienia co do rozszerzenia przedmiotu umowy (zakresu świadczonej Usługi) poprzez wyprodukowanie kolejnych odcinków danego formatu, dodanie nowego formatu oraz / albo wydłużenie okresu trwania umowy.
W konsekwencji, w drodze takiego aneksu:
- Dla Wariantu I:
- zmienia się wartość całej umowy (tj. łączne wynagrodzenie),
- dokonywane są zmiany w harmonogramie płatności w zakresie wysokości poszczególnych rat oraz / albo dodania kolejnych okresów rozliczeniowych.
W praktyce oznacza to, że z aneksów wynika, od której raty następuje zmiana wysokości wynagrodzenia. Dotyczy ona jednak zawsze raty / rat, dla których płatność ma dopiero nastąpić w przyszłości (tj. wskazuje zmianę wysokości kolejnych / należnych do zapłaty rat / wynagrodzenia za następne okresy rozliczeniowe, bez wpływu na rozliczone już wcześniej płatności).
- Dla Wariantu II: zmienia się wartość całej umowy (tj. łączne wynagrodzenie).
Zmiana całej wartości wysokości należnego wynagrodzenia w umowie dla Wariantu I i II nie jest zatem spowodowana błędem czy pomyłką, a nowymi ustaleniami Stron.
Spółka powzięła wątpliwości, w jaki sposób prezentować informacje o zamówieniu / umowie na fakturach zaliczkowych i fakturze rozliczeniowej oraz czy w przypadku zmiany wartości zamówienia / umowy zachodzi konieczność korygowania dotychczas wystawionych faktur / oraz do jakich faktur zaliczkowych Spółka powinna referować w przypadku wystawienia faktury, o której mowa w art. 106f ust. 4 ustawy o VAT oraz faktury rozliczeniowej, zgodnie z art. 106f ust. 3 ustawy o VAT.
Spółka jest w trakcie przygotowań do stosowania faktur ustrukturyzowanych (dalej również jako: e-faktur) w Krajowym Systemie e-Faktur (dalej: KSeF). Spółka zainteresowana jest ustaleniem treści, jaka powinna się znaleźć w fakturach wystawianych zgodnie ze schemą KSeF. W związku z powyższym, niniejszy wniosek (pytania 1-7) dotyczy rozliczeń VAT Wnioskodawcy w Polsce, które będą w przyszłości dokumentowane fakturami ustrukturyzowanymi.
Obecnie Spółka wskazuje na fakturach dane zarówno Spółki, jak i dane Oddziału w Polsce (np. polski adres). Spółka powzięła wątpliwości, w którym polu e-faktury może zaprezentować dane Oddziału (pytanie nr 7).
Niniejszy wniosek nie dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT, ponieważ Spółka posiada już wydaną w tym zakresie interpretację indywidualną.
Pytania
1.Dotyczy Wariantu I - Czy w przypadku Usług, dla których obowiązek podatkowy powstaje z końcem każdego okresu rozliczeniowego na podstawie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, na fakturach zaliczkowych dokumentujących zaliczki otrzymane w czasie tego okresu rozliczeniowego, jako wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, o której mowa w art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, Spółka powinna wskazać wartość Usług ustaloną dla całego okresu trwania umowy czy wartość Usług przypadającą na dany okres rozliczeniowy (po powiększeniu o wartość podatku)?
2.Dotyczy Wariantu I i II - Czy w przypadku dokonania przez Spółkę i Licencjobiorcę (w trakcie trwania umowy) zmiany umowy na podstawie zawartego aneksu, który wpłynie na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce, Spółka ma obowiązek dokonać korekty wystawionych dotychczas (tj. przed zawarciem aneksu) faktur zaliczkowych w zakresie danych zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku?
3.Dotyczy Wariantu I - W przypadku uznania stanowiska Spółki za nieprawidłowe w pytaniu nr 2 (tj. uznania, że w przypadku dokonania zmiany umowy, która wpłynie na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce, Spółka powinna dokonać korekty wystawionych dotychczas faktur zaliczkowych w zakresie danych zamówienia lub umowy), czy taka korekta powinna objąć wyłącznie faktury zaliczkowe wystawione w ramach bieżącego okresu rozliczeniowego, w którym nastąpiła zmiana umowy, wpływająca na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce?
4.Dotyczy Wariantu I - Czy w przypadku, gdyby całość ustalonego wynagrodzenia, przypadającego na dany okres rozliczeniowy, została zapłacona przez Licencjobiorcę przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego (tj. w formie zaliczek, zgodnie z przyjętym harmonogramem rat), to faktura zaliczkowa wystawiona dla ostatniej płatności w tym okresie rozliczeniowym powinna zawierać dodatkowo elementy wskazane w art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, tj. numery identyfikujące poprzednie faktury / e-faktury, wystawione wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego, a nie wszystkich dotychczas wystawionych faktur zaliczkowych w ramach umowy?
5.Dotyczy Wariantu I - Czy w przypadku, gdyby tylko część ustalonego wynagrodzenia przypadającego na dany okres rozliczeniowy została zapłacona przez Licencjobiorcę przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego i w zakresie pozostałej części wynagrodzenia należnego za ten dany okres rozliczeniowy Spółka wystawiłaby fakturę po wykonaniu usługi (tj. po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego), to czy taka faktura w myśl art. 106f ust. 3 ustawy o VAT powinna zawierać numery faktur zaliczkowych (e-faktur zaliczkowych w KSeF) wystawionych wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego, a nie wszystkich dotychczas wystawionych faktur zaliczkowych (e-faktur zaliczkowych w KSeF) w ramach umowy? Czy taka e-faktura powinna być klasyfikowana jako typ „ROZ”?
6.Dotyczy Wariantu I i II - Czy w przypadku, gdyby Spółka wystawiła więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty przed wykonaniem usługi/końcem okresu rozliczeniowego (w zależności od wariantu), a faktury te objęłyby łącznie całą zapłatę, to czy ostatnia z tych faktur nadal stanowi fakturę zaliczkową, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 i art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, a tym samym, zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych na mocy art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT, powinna być klasyfikowana jako typ „ZAL”?
7.Mając na uwadze art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, w którym polu e-faktury Spółka może zaprezentować polskie dane dotyczące Oddziału (np. nazwę Oddziału i jego adres w Polsce) oprócz danych Spółki? Czy prawidłowym sposobem, zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych na mocy art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT, byłoby wskazanie danych Spółki jako podatnika w Nadsekcji: Podmiot1, a dane Oddziału w Nadsekcji: Podmiot3 z użyciem znacznika 1 w polu „RolaInna” oraz wskazanie w polu „OpisRoli” informacji: „Oddział sprzedającego”?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Wariantu I dotyczącego Usług, dla których obowiązek podatkowy powstaje z końcem każdego okresu rozliczeniowego na podstawie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, uzasadnione jest wskazanie jako wartość zamówienia lub umowy (z uwzględnieniem kwoty podatku, o której mowa w art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT) wartości Usług przypadającej na dany okres rozliczeniowy (po powiększeniu o wartość podatku), a nie wartości umowy.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku Wariantu I, jak i Wariantu II umowy w przypadku dokonania przez Spółkę i Licencjobiorcę (w trakcie trwania umowy) zmiany umowy na podstawie zawartego aneksu, który wpłynie na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce, Spółka nie ma obowiązku dokonać korekty wystawionych dotychczas (tj. przed zawarciem aneksu) faktur zaliczkowych w zakresie danych zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku. Faktury te na moment ich wystawienia były bowiem poprawne i zgodne z umową (zmiana wysokości kolejnych rat do zapłaty przez Licencjobiorcę - w wyniku podjętych uzgodnień i zawartego aneksu - stanowi nową okoliczność i zdaniem Wnioskodawcy nie skutkuje błędem we wcześniej wystawionych fakturach zaliczkowych).
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Organ uzna stanowisko Spółki dotyczące pytania nr 2 za nieprawidłowe, wówczas w przypadku Wariantu I Spółka powinna dokonać korekty wystawionych dotychczas faktur zaliczkowych w zakresie danych zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, wyłącznie w odniesieniu do faktur zaliczkowych wystawionych w ramach tego okresu rozliczeniowego, w którym nastąpiła zmiana umowy, wpływająca na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce.
Ad 4
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Wariantu I, gdyby całość ustalonego wynagrodzenia, przypadającego na dany okres rozliczeniowy, została zapłacona przez Licencjobiorcę przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego (tj. w formie zaliczek, zgodnie z przyjętym harmonogramem rat), to faktura zaliczkowa wystawiona dla ostatniej płatności w ramach tego okresu rozliczeniowego powinna zawierać dodatkowo elementy wskazane w art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, tj. numery identyfikujące poprzednie e-faktury / faktury, wystawione wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego.
Ad 5
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Wariantu I, gdyby tylko część ustalonego wynagrodzenia przypadającego na dany okres rozliczeniowy została zapłacona przez Licencjobiorcę przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego i w zakresie pozostałej części wynagrodzenia należnego za ten dany okres rozliczeniowy Spółka wystawiłaby fakturę po wykonaniu usługi (tj. po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego), taka faktura w myśl art. 106f ust. 3 ustawy o VAT powinna zawierać również numery e-faktur zaliczkowych / faktur zaliczkowych wystawionych wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego. W ocenie Spółki taka e-faktura powinna być klasyfikowana jako typ „ROZ”.
Ad 6
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Wariantu I i Wariantu II, gdyby Spółka wystawiła więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty przed wykonaniem usługi/końcem okresu rozliczeniowego (w zależności od wariantu), a faktury te objęłyby łącznie całą zapłatę, to ostatnia z tych faktur stanowi nadal fakturę zaliczkową, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 i art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, a tym samym, zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych na mocy art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT, powinna być klasyfikowana jako typ „ZAL”.
Ad 7
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym sposobem prezentacji danych Spółki i Oddziału zgodnie z wzorem e- faktury, udostępnionym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych na mocy art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT, będzie wskazanie danych Spółki jako podatnika w Nadsekcji: Podmiot1, a dane Oddziału w Nadsekcji: Podmiot3 z użyciem znacznika 1 w polu „RolaInna” oraz wskazanie w polu „OpisRoli” informacji: „Oddział sprzedającego”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Dostawą towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o VAT, co do zasady podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż oraz otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności.
Taka faktura dokumentująca otrzymanie wcześniejszej zapłaty nazywana jest zwyczajowo fakturą zaliczkową, a jej obligatoryjne elementy zostały wskazane w art. 106f ustawy o VAT. Wśród nich ustawodawca wymienił m.in.: dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwa (rodzaj) towaru lub usługi, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.
Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, w przypadku Wariantu I Wnioskodawca zawiera z Licencjobiorcami umowy, w ramach których ustalane są okresy (maksymalnie roczne), z którymi są powiązane obowiązki rozliczeniowe. Wysokość wynagrodzenia za świadczenie Usług będących przedmiotem danej umowy określana jest zarówno dla całego okresu trwania umowy łącznie, jak i w odniesieniu do każdego przyjętego okresu rozliczeniowego. Oprócz tego, w ramach okresu rozliczeniowego może wystąpić harmonogram rat wskazujących na terminy płatności.
W ocenie Wnioskodawcy, kluczowy wpływ na rozstrzygnięcie pytania nr 1 ma treść przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.
Zasada ogólna, wyrażona w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy o VAT w przypadku usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się ją za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Spółka rozpoznaje moment powstania obowiązku podatkowego względem świadczonych Usług na zasadach określonych w art. 19a ust. 3 i 8 ustawy o VAT.
Tak jak wspomniano powyżej, zgodnie z art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, faktura dokumentująca otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży, czyli tzw. faktura zaliczkowa, powinna zawierać dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.
Z kolei art. 106f ust. 3 ustawy o VAT reguluje wystawianie faktury rozliczeniowej: jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery identyfikujące w Krajowym Systemie e-Faktur faktury wystawione przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery tych faktur.
Mając na uwadze, że zgodnie z przytoczonymi przepisami, wraz z upływem okresu rozliczeniowego ustawodawca uznaje usługi, o których mowa w art. 19a ust. 3 ustawy o VAT za wykonane, to w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest, aby wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, o której mowa w art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wykazywana na fakturach zaliczkowych dotyczących danego okresu rozliczeniowego, również wyrażana była w wartości usługi wykonywanej w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym będzie to wartość przypadająca na dany okres rozliczeniowy, w którym wystawiana jest faktura zaliczkowa, a nie wartość wynagrodzenia wskazanego w umowie dla całego okresu jej trwania.
Ad 2
Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:
- podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.
Przepisy ustawy o VAT wskazują zamknięty katalog przesłanek, z którymi wiąże się obowiązek wystawienia faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym zdarzeniu przyszłym (tj. gdy w wyniku zawartego aneksu następuje zmiana wartości wynagrodzenia oraz wysokość i / lub liczba przyszłych rat) nie dochodzi do realizacji żadnej z wymienionych przesłanek, w szczególności do stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury.
Jednocześnie w orzecznictwie podkreśla się, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na kwotę podatku lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera pomyłki, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą.
Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
Zgodnie ze wskazanymi informacjami, Wnioskodawca wraz z Licencjobiorcą mogą uzgodnić w trakcie trwania umowy zmianę jej warunków, np. poprzez rozszerzenie zakresu świadczonej Usługi (w przypadku Wariantu I - zmianę wysokości kolejnych należnych do zapłaty rat/wynagrodzenia za kolejne okresy rozliczeniowe, a w przypadku Wariantu II - zmianę należnego wynagrodzenia w ramach kolejnych płatności) czy wydłużenie okresu jej trwania i dodanie nowych okresów rozliczeniowych (Wariant I) lub dodanie nowych płatności za dodatkowy format (Wariant II), co wpływa na zmianę wartości całej umowy (łącznego wynagrodzenia należnego Spółce). Zmiana wynagrodzenia nie jest jednak odnoszona do przeszłych płatności, a jedynie zwiększa wartość przyszłych płatności, rat i okresów rozliczeniowych. W związku z tym, wprowadzenie aneksu do umowy nie zmienia zafakturowanych już kwot netto, VAT ani brutto.
W takich sytuacjach przyczyną zmiany wartości zamówienia / umowy nie jest też zidentyfikowanie pomyłki, która zaistniałaby na etapie wystawiania pierwotnej faktury, a wyłącznie podjęcie nowych ustaleń i podpisanie aneksu, wpływających na przyszłe rozliczenia. W momencie wystawienia danej faktury zaliczkowej (przed dokonaniem nowych uzgodnień i zawarciem aneksu do umowy) wskazane na niej dane dotyczące zamówienia / umowy były prawidłowe, tj. zgodne z obowiązującą wówczas umową.
Powyższe podejście - czyli uznanie, że skutki podjęcia nowych ustaleń, wpływających na przyszłe rozliczenia, nie powinny być traktowane jako błąd stanowiący podstawę obowiązku korekty wcześniejszych rozliczeń, znajduje swoje potwierdzenie także w literaturze podatkowej, gdzie pojawiają się stanowiska podkreślające, iż „skorygowanie faktury pierwotnej z uwagi na ujawnioną w jej treści pomyłkę (niezgodność ze stanem rzeczywistym) wymaga, aby omyłka taka istniała w treści faktury już w momencie jej wystawienia (np. w zakresie wykazania błędnej stawki VAT, błędnego przedmiotu dostawy)” (Marek Piotrowski, „Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących do faktur zaliczkowych”, 2018 r., Legalis).
Podobne stanowisko zostało wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2015 r. o sygn. IPTPP3/4512-312/15-2/MJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że: „Z opisu sprawy wynika, że po wystawieniu faktur zaliczkowych przez Wnioskodawcę mogą wystąpić zdarzenia mające wpływ na zmianę wartości zamówienia. Faktury zaliczkowe zostały wystawione przed wyłonieniem wykonawców projektu będącego przedmiotem wniosku. Dokumentują one zatem kwoty uiszczone jeszcze przed faktycznym wykonaniem świadczenia, co jest zgodne ze znaczeniem terminu „zaliczka” rozumianego jako przedpłata, czy zadatek. Jak wskazuje Wnioskodawca, możliwe jest zaistnienie sytuacji, w której ostateczna wartość przedmiotu zamówienia może ulec zmianie. (...) Zatem, w świetle powyższego, zdaniem tut. Organu podatkowego w analizowanym przypadku nie ma podstaw do korygowania wystawionych przez Wnioskodawcę faktur zaliczkowych, które co do zasady wystawiane zostały przed faktycznym wykonaniem świadczenia, a więc przy realnej możliwości wystąpienia zmian w ostatecznym rozliczeniu danej usługi.”
Powyższa interpretacja również dotyczyła sytuacji, w której po wystawieniu faktury zaliczkowej doszło do zmiany wartości przedmiotu umowy. Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że nie doszło w takiej sytuacji do pomyłki na moment wystawienia faktury zaliczkowej i nie ma obowiązku wystawienia faktury korygującej na wartość całości zamówienia, która to nie wpływa na wysokość podatku wykazanego na takiej fakturze. Interpretacja została co prawda wydana w innym stanie prawnym, niemniej przepisy mówiące o konieczności wystawienia faktury korygującej były wówczas podobne, tj. odnosiły się do pomyłki w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, zmiana wartości wynagrodzenia należnego Spółce za realizację umowy i świadczenie Usług nie stanowi przesłanki nakładającej na podatnika obowiązek skorygowania wystawionych wcześniej faktur zaliczkowych w zakresie danych dotyczących zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, a tym samym brak jest podstawy prawnej, z której wynikałaby konieczność wystawienia faktur korygujących.
Ad 3
W odniesieniu do Wariantu I, w przypadku, gdyby Organ uznał, że stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe, a tym samym jest ona zobowiązana do dokonania korekty wystawionych dotychczas faktur zaliczkowych w zakresie danych zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, to w ocenie Wnioskodawcy taki obowiązek mógłby dotyczyć wyłącznie faktur zaliczkowych wystawionych w ramach tego okresu rozliczeniowego, w którym nastąpiła zmiana umowy, wpływająca na wysokość wynagrodzenia należnego Spółce za ten okres rozliczeniowy.
Zdaniem Spółki, prawidłowość takiego podejścia mogłaby wynikać przede wszystkim z treści art. 19a ust. 3 zd. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Oznacza to, że w przypadku, gdyby doszło do zmiany wartości umowy np. w drugim okresie rozliczeniowym (bez zmiany wynagrodzenia za pierwszy okres rozliczeniowy), niniejsza zmiana nie powinna być odnoszona na rozliczenia VAT oraz fakturę rozliczeniową / faktury zaliczkowe wystawione w ramach pierwszego okresu rozliczeniowego. Zgodnie z ww. przepisem Usługa świadczona w czasie pierwszego okresu rozliczeniowego została już bowiem wykonana. Za takim podejściem przemawia również fakt, iż zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, zmiana wartości zamówienia w umowie nie jest spowodowana błędem czy pomyłką, a nowymi ustaleniami Stron.
Ad 4 i 5
Jak wynika z art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty (tzw. fakturę zaliczkową), a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery identyfikujące poprzednie faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery poprzednich faktur.
Podobny wymóg wskazany został w przepisach art. 106f ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem regulacji, jeśli faktura dokumentująca otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem sprzedaży, czyli tzw. faktura zaliczkowa, nie obejmuje całej zapłaty, faktura wystawiana po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi, czyli tzw. faktura rozliczeniowa, powinna zawierać również numery identyfikujące w Krajowym Systemie e- Faktur faktury wystawione przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery tych faktur.
Jednocześnie, zgodnie z art. 19a ust. 3 zd. 1 ustawy o VAT, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Mając na uwadze, że w ramach Wariantu I zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym:
- Spółka rozlicza wykonywaną Usługę w ustalonych okresach rozliczeniowych, zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy o VAT,
- wynagrodzenie za świadczenie Usług jest określane zarówno dla całego okresu trwania umowy łącznie, jak i w odniesieniu do każdego przyjętego okresu rozliczeniowego,
- zdarza się, że płatności są dokonywane przez Licencjobiorców w formie rat, zasadniczo przed końcem okresu rozliczeniowego i przyjmują formę zaliczek,
to uwzględniając treść przywołanych przepisów - a w szczególności moment uznania usług, o których mowa w art. 19a ust. 3 zd. 1 ustawy o VAT za wykonane, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku, gdyby:
- całość ustalonego wynagrodzenia, przypadającego na dany okres rozliczeniowy, została zapłacona przez Licencjobiorcę w formie zaliczek (zgodnie z przyjętym harmonogramem rat) przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego, faktura zaliczkowa wystawiona dla ostatniej płatności w ramach danego okresu rozliczeniowego powinna zawierać dodatkowo elementy wskazane w art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, tj. numery identyfikujące poprzednie e-faktury / faktury - wystawione wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego.
- tylko część ustalonego wynagrodzenia przypadającego na dany okres rozliczeniowy została zapłacona przez Licencjobiorcę przed końcem przyjętego okresu rozliczeniowego i w zakresie pozostałej części wynagrodzenia należnego za ten dany okres rozliczeniowy Spółka wystawiłaby fakturę po wykonaniu usługi (tj. po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego), to taka faktura w myśl art. 106f ust. 3 ustawy o VAT powinna zawierać również numery e-faktur zaliczkowych / faktur zaliczkowych wystawionych wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego i powinna być wystawiona według typu faktury ROZ (w przypadku e-faktury).
Jak wynika z art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT (od 1 lutego 2026 r. - art. 106gb ust. 8 ustawy o VAT), Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej. Obecnie obowiązujący wzór został opublikowany w strukturze o nazwie FA(2).
Zgodnie z informacjami wskazanymi w Broszurze informacyjnej dot. struktury e-faktury FA(2) opublikowanej przez Ministerstwo Finansów, możliwy jest następujący wybór typów faktury: „VAT”, „KOR”, „ZAL”, „ROZ”, „UPR”, „KOR_ZAL”, „KOR_ROZ”. Typ „ROZ” ma być stosowany w przypadku faktury dokumentującej otrzymanie zapłaty lub jej części przed dokonaniem czynności oraz w przypadku faktury wystawionej w związku z art. 106f ust. 3 ustawy.
Ad 6
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 tego przepisu, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Taką fakturę określa się w praktyce mianem „faktura zaliczkowa”, a zakres jej obligatoryjnych elementów został wskazany w art. 106f ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Jednocześnie, w myśl art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku, gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery identyfikujące poprzednie faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery poprzednich faktur.
Podobny wymóg dotyczy również tzw. faktur rozliczeniowych, tj. faktur wystawionych zgodnie z art. 106f ust 3 ustawy o VAT, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi, jeżeli faktura zaliczkowa nie obejmuje całej zapłaty.
Niemniej, w ocenie Wnioskodawcy, mimo wskazanego powyżej podobieństwa, faktura wystawiana na podstawie art. 106f ust. 4 ustawy o VAT nadal stanowi fakturę zaliczkową, o której mowa w art. 106 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.
Jednym z obowiązkowych pól, jakie należy uzupełnić w ramach faktury ustrukturyzowanej jest pole „RodzajFaktury”.
Zgodnie z informacjami wskazanymi w Broszurze informacyjnej dot. struktury e-faktury FA(2) opublikowanej przez Ministerstwo Finansów, możliwy jest wybór typów faktury. Typ „ZAL” ma być stosowany w przypadku faktury dokumentującej otrzymanie zapłaty lub jej części przed dokonaniem czynności oraz w przypadku faktury wystawionej w związku z art. 106f ust. 4 ustawy.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku będącym przedmiotem pytania nr 6, faktura wystawiona na podstawie art. 106f ust. 4 ustawy o VAT, powinna być klasyfikowana jako typ „ZAL” zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych na mocy art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT.
Ad 7
Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.
Z kolei art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Obecnie obowiązujący wzór e-faktury został opublikowany w strukturze o nazwie FA(2).
Zgodnie z informacjami wskazanymi w Broszurze informacyjnej dot. struktury e-faktury FA(2) opublikowanej przez Ministerstwo Finansów, pola (elementy) e-faktury przyjmują następujący charakter:
- obligatoryjny - zapisów dokonuje się obowiązkowo (np. NIP w elemencie Podmiot1/DaneIdentyfikacyjne); obligatoryjny charakter danego pola wynika w szczególności z treści obowiązujących przepisów ustawy i jest warunkowany strukturą logiczną wzoru,
- opcjonalny - zapisów dokonuje się obowiązkowo, jeśli jest spełniony warunek ustawowy (np. P_11A w elemencie Fa/FaWiersz); wypełnienie pola nie jest wymagane dla poprawności semantycznej pliku,
- fakultatywny - wypełnienie pola nie jest wymagane dla poprawności semantycznej pliku, ani nie jest wymagane na gruncie przepisów ustawy (np. pole PKWiU w elemencie Fa/FaWiersz); natomiast, może być wymagane na podstawie przepisów innych aktów prawnych.
W ramach Nadsekcji: Podmiot1 przewidziane zostały wszystkie trzy typy ww. pól, tj. obligatoryjne, opcjonalne i fakultatywne. Przy czym sama Nadsekcja: Podmiot1 stanowi obligatoryjny element faktury ustrukturyzowanej, co oznacza, że w celu wystawienia faktury ustrukturyzowanej podatnik musi wypełnić przynajmniej wszystkie obligatoryjne pola znajdujące się wewnątrz tej Nadsekcji.
Natomiast Nadsekcja: Podmiot3 traktowana jest jako fakultatywna. Jednocześnie w przypadku, gdyby podatnik postanowił ją uzupełnić, część pól przyjmuje charakter obligatoryjny, w tym m.in. pola dotyczące identyfikatora podatkowego, nazwy, adresu i roli.
Ustawodawca zdefiniował przykładowe role Podmiotu3, które mogą zostać wskazane w polu „Rola”, takie jak np. „Faktor”, „Odbiorca”, „Dodatkowy nabywca” czy „Członek grupy VAT - wystawca”. Należy jednak wskazać, że wzór faktury ustrukturyzowanej pozwala jednocześnie na samodzielne zdefiniowanie innej roli, poprzez wskazanie znacznika 1 w polu „RolaInna” oraz opisu roli podmiotu w polu „OpisRoli”.
Obecnie na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę wskazywane są dane:
- Spółki jako podatnika VAT w Polsce, tj. A., adres: (…), NIP: PL (…) oraz
- Oddziału, tj. A. Sp. z o.o. Oddział w Polsce, adres: (…), REGON: (…), KRS: (…)
Tym samym, w ocenie Spółki, jeżeli wskazywanie na fakturze danych dotyczących Oddziału jest dla niej zasadne z perspektywy biznesowej, Spółka będzie miała prawo wykorzystać w tym celu Nadsekcję: Podmiot 3 i umieścić tam dane Oddziału, indywidualnie definiując swoją rolę jako „Oddział sprzedającego” w ramach pól „RolaInna” oraz „OpisRoli”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-2 i 4-7.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Natomiast w myśl art. 2 pkt 32 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze elektronicznej - rozumie się przez to fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej - rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2076), wprowadzono zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) w zakresie utworzenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie KSeF, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Jednak, zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), zwanej dalej „ustawą zmieniającą” - termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r.
KSeF umożliwia wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP.
Ustawa zmieniająca wprowadza możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Zgodnie z art. 106nc ust. 1 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Stosownie do art. 106nc ust. 3 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Ponadto, zgodnie z art. 106r ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,
2)sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,
3)sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur,
4)dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur
- uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.
Kwestie dotyczące wystawienia faktur regulują przepisy określone w art. 106-106q ustawy.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku od towarów i usług, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury, które zostały wskazane w treści art. 106e ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
(…).
Natomiast art. 106f ust. 1 ustawy wskazuje, jakie elementy powinna zawierać faktura, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy (tzw. faktura zaliczkowa).
W myśl art. 106f ust. 1 ustawy:
Faktura, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, powinna zawierać:
1)dane, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
2)otrzymaną kwotę zapłaty;
3)kwotę podatku wyliczoną według wzoru:
KP = (ZB x SP)/(100 + SP)
gdzie:
KP - oznacza kwotę podatku,
ZB - oznacza kwotę otrzymanej całości lub części zapłaty,
SP - oznacza stawkę podatku;
4)dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług bez kwoty podatku, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku.
Zgodnie z art. 106f ust. 3 ustawy:
Jeżeli faktura, o której mowa w ust. 1, nie obejmuje całej zapłaty, w fakturze wystawianej po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi sumę wartości towarów lub usług pomniejsza się o wartość otrzymanych części zapłaty, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części zapłaty. Faktura, o której mowa w zdaniu pierwszym, powinna również zawierać numery identyfikujące w Krajowym Systemie e-Faktur faktury wystawione przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery tych faktur.
Stosownie do art. 106f ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery identyfikujące poprzednie faktury w Krajowym Systemie e-Faktur, a w przypadku faktur innych niż faktury ustrukturyzowane - numery poprzednich faktur.
Z ww. przytoczonych przepisów wynika, że obowiązek wystawiania tzw. faktur końcowych istnieje w przypadkach, gdy faktura lub faktury zaliczkowe nie obejmują całej zapłaty. W przypadku zaś, gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur powinna zawierać również numery poprzednich faktur, a więc dane wymagane dla tzw. faktur końcowych, o których mowa w art. 106f ust. 3 ustawy. A zatem w takich przypadkach ostatnia z faktur zaliczkowych pełni funkcję faktury końcowej.
Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne - wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy - mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
W praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się sytuacje, w których należy skorygować uprzednio wystawiony i wprowadzony do obrotu prawnego dokument. W związku z tym, ustawodawca przewidział możliwości korygowania błędów w fakturach, poprzez wystawienie m.in. faktury korygującej.
Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2)(uchylony)
3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1)(uchylony)
2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4)(uchylony)
5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Jak wynika z treści art. 106g ust. 3a ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.
Według art. 106na ust. 1 ustawy:
Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.
Jak stanowi art. 106na ust. 3 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.
W kontekście przedmiotowej sprawy należy również wskazać, że zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Przepis art. 19a ust. 3 ustawy stanowi, że:
Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.
Natomiast, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Zgodnie z Państwa wskazaniem, prowadzą Państwo działalność przede wszystkim w zakresie dystrybucji filmów, audycji, seriali, teleturniejów i innych programów telewizyjnych dla kin, telewizji i innych klientów. W szczególności zajmują się Państwo udzielaniem licencji na emisję filmów i seriali, a także na produkcję albo/i emisję Programów Telewizyjnych (dalej: Usługi).
Zawierają Państwo z Licencjobiorcami różne rodzaje umów, obejmujące różne okresy i zasady rozliczeń. Przykładowo, mogą to być umowy opisane jako Wariant I czy Wariant II.
Dla umów w Wariancie I w ramach okresu ich obowiązywania ustalane są okresy rozliczeniowe, których długość nie przekracza roku. Przykładowo, umowa może być zawarta na okres 3 lat, który dzielony jest na 3 dwunastomiesięczne okresy, tj.:
- Okres 1: 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r.
- Okres 2: 1 stycznia 2026 r. - 31 grudnia 2026 r.
- Okres 3: 1 stycznia 2027 r. - 31 grudnia 2027 r.
Wynagrodzenie za świadczenie Usług określane jest łącznie dla całego okresu trwania umowy, jednak w umowach ustalany jest także harmonogram płatności, który wskazuje wysokość wynagrodzenia należnego za każdy przyjęty okres rozliczeniowy.
W Wariancie I rozpoznają Państwo moment powstania obowiązku podatkowego względem świadczonych Usług z końcem każdego uzgodnionego w umowie okresu rozliczeniowego, na podstawie art. 19a ust. 3 ustawy.
Jednocześnie zdarza się, że ustalone wynagrodzenie jest dodatkowo podzielone w ramach poszczególnych okresów rozliczeniowych na raty. Przykładowo, w ramach Okresu 1: 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r. płatność może zostać podzielona na 4 raty:
- Rata I: 31 marca 2025 r. - zapłata ¼ wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata II: 30 czerwca 2025 r. - zapłata ¼ wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata III: 30 września 2025 r. - zapłata ¼ wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1,
- Rata IV: 20 grudnia 2025 r. - zapłata ¼ wynagrodzenia uzgodnionego dla całego Okresu 1.
Wówczas rozpoznają Państwo obowiązek podatkowy w dniu otrzymania zapłaty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy (uznając raty za zaliczki na poczet wynagrodzenia należnego za dany okres rozliczeniowy) i wystawiają Państwo faktury zaliczkowe w trakcie okresu rozliczeniowego.
Natomiast w Wariancie II zawierają Państwo umowy na tzw. format telewizyjny. Rozpoznają Państwo moment powstania obowiązku podatkowego w Wariancie II zgodnie z:
- art. 19a ust. 8 ustawy, tj. z chwilą dokonania całości lub części zapłaty raty wynagrodzenia przed dniem wykonania Usług, lub
- art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą zakończenia okresu, przez który Licencjobiorca był uprawniony do korzystania z praw z umowy na format - w przypadku, gdy płatność za Usługi zostanie zrealizowana po zakończeniu świadczenia Usług.
Państwa wątpliwości w sprawie w pierwszej kolejności dotyczą tego, czy w Wariancie I na fakturach dokumentujących zaliczki otrzymane w czasie okresu rozliczeniowego, jako wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, o której mowa w art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy, powinni Państwo wykazać wartość Usług ustaloną dla całego okresu trwania umowy, czy wartość Usług przypadającą na dany okres rozliczeniowy (pytanie nr 1).
Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji zaliczki.
Według Słownika Języka Polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r. zaliczka oznacza część należności wpłacaną lub wypłacaną z góry na poczet tej należności (str. 1221).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że aby daną wpłatę pieniężną móc uznać za zaliczkę musi ona zostać dokonana na poczet przyszłej konkretnej transakcji. Zatem w momencie wpłaty musi być znany towar czy usługa, na które zostanie ona przeznaczona.
Podkreślić należy, że zaliczka nie jest dodatkową czynnością podlegającą opodatkowaniu lecz jest integralnie związana z daną usługą lub sprzedażą konkretnego towaru, na poczet których została uiszczona. W przypadku zaliczek ustawodawca określił jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego niż w przypadku sprzedaży świadczonej bez pobrania zaliczki. Zatem, zaliczka powinna podlegać opodatkowaniu na takich samych zasadach jak świadczenie którego dotyczy.
Należy zauważyć, że w umowach zawieranych z Licencjobiorcami w Wariancie I wskazana jest zarówno łączna wysokość wynagrodzenia dla całego okresu trwania umowy, jak i wysokość wynagrodzenia należnego za każdy przyjęty okres rozliczeniowy. Dodatkowo, wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy może być podzielone na raty.
Jednocześnie, stosownie do art. 19a ust. 3 ustawy, w Wariancie I usługa świadczona w czasie danego okresu rozliczeniowego jest uznana za wykonaną z upływem tego okresu. Oznacza to, że płatności (raty), które otrzymują Państwo w trakcie okresu rozliczeniowego stanowią zaliczki dokonane na poczet konkretnej usługi.
W analizowanej sprawie raty stanowią części wynagrodzenia należnego za konkretną usługę, która jest uznana za wykonaną z końcem okresu rozliczeniowego, i otrzymują je Państwo przed wykonaniem tej usługi. Otrzymane raty (zaliczki) dokumentują Państwo fakturami, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy.
Na ww. fakturach jako wartość zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku, o której mowa w art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy, powinni Państwo wskazać wartość Usług przypadającą na dany okres rozliczeniowy (z uwzględnieniem kwoty podatku), ponieważ zaliczki stanowią część wynagrodzenia za usługę świadczoną przez ten okres rozliczeniowy, wykonaną z końcem tego okresu.
Państwa stanowisko do pytania nr 1 jest więc prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą następnie ustalenia, czy mają Państwo obowiązek dokonać korekty faktur zaliczkowych wystawionych przed zawarciem aneksu wpływającego na wysokość wynagrodzenia należnego Państwu, w zakresie danych zamówienia lub umowy, w tym wartości zamówienia lub umowy z uwzględnieniem kwoty podatku (pytanie nr 2).
Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Jeżeli więc faktura dokumentująca zdarzenie gospodarcze zawiera pomyłki lub zdarzenie, które faktura ta dokumentowała, uległo zmianie, to powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między określonymi podmiotami.
Jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, niektóre z umów, zarówno w Wariancie I, jak i w Wariancie II, podlegają w czasie ich trwania aneksowaniu.
W drodze takiego aneksu:
1)dla Wariantu I:
- zmienia się wartość całej umowy (tj. łączne wynagrodzenie),
- dokonywane są zmiany w harmonogramie płatności w zakresie wysokości poszczególnych rat oraz/albo dodania kolejnych okresów rozliczeniowych.
W praktyce oznacza to, że z aneksów wynika, od której raty następuje zmiana wysokości wynagrodzenia. Dotyczy ona jednak zawsze raty/rat, dla których płatność ma dopiero nastąpić w przyszłości, bez wpływu na rozliczone już wcześniej płatności.
2)dla Wariantu II zmienia się wartość całej umowy (tj. łączne wynagrodzenie).
Zmiana całej wartości wysokości należnego wynagrodzenia w umowie dla Wariantu I i II nie jest zatem spowodowana błędem czy pomyłką, a nowymi ustaleniami Stron.
Faktury zaliczkowe wystawione przed zawarciem aneksu dokumentują zatem kwoty uiszczone jeszcze przed faktycznym wykonaniem świadczenia, co jest zgodne ze znaczeniem terminu „zaliczka” rozumianego jako przedpłata, czy zadatek. Podkreślić należy, że w sytuacji, gdy wystawiona faktura jest fakturą zaliczkową, wówczas po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia się fakturę, z tym że sumę wykazanej na niej wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności wynikających z faktury zaliczkowej, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego na fakturach dokumentujących pobranie części należności. Faktura dokumentująca ostateczne rozliczenie danej transakcji powinna zawierać numery faktur zaliczkowych wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Zatem, w świetle powyższego, w analizowanym przypadku nie ma podstaw do korygowania wystawionych przez Państwa faktur zaliczkowych, które co do zasady wystawione zostały przed faktycznym wykonaniem świadczenia, a więc przy realnej możliwości wystąpienia zmian w ostatecznym rozliczeniu danej usługi.
Tym samym, Państwa stanowisko do pytania nr 2 jest prawidłowe.
W związku z powyższym, odstępuję od odpowiedzi na pytanie nr 3, które zostało zadane warunkowo i oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi jedynie w przypadku uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również tego, czy w Wariancie I w przypadku zapłaty całości ustalonego wynagrodzenia przypadającego na dany okres rozliczeniowy przed końcem tego okresu, faktura zaliczkowa wystawiona dla ostatniej płatności w tym okresie rozliczeniowym powinna zawierać numery identyfikujące poprzednie faktury wystawione wyłącznie w ramach tego okresu rozliczeniowego, czy wszystkich dotychczas wystawionych faktur zaliczkowych w ramach umowy (pytanie nr 4) oraz czy ta ostatnia z faktur nadal stanowi fakturę zaliczkową i powinna być klasyfikowana jako typ „ZAL” (pytanie nr 6).
Zgodnie z art. 106f ust. 4 ustawy, jeżeli podatnik przed dokonaniem dostawy towaru czy wykonaniem usługi, wystawił kilka, czy nawet kilkanaście faktur zaliczkowych, z których ostatnia spowodowała, że całość zapłaty została już uiszczona, wówczas w ostatniej z tych faktur należy wpisać numery poprzednich faktur zaliczkowych.
Oznacza to, że w przypadku opisanym w pytaniu nr 4 ostatnia faktura zaliczkowa wraz z poprzednimi fakturami wystawionymi w związku z otrzymaniem zaliczek na poczet danego okresu rozliczeniowego, dokumentują całe wynagrodzenie ustalone dla tego okresu, tj. rozliczają wartość usługi, którą uznaje się za wykonaną z upływem tego okresu rozliczeniowego. Na ostatniej fakturze muszą być wymienione numery wszystkich poprzednich faktur zaliczkowych, które dotyczą tej samej transakcji (a więc które dokumentują zaliczki na poczet tej samej usługi), dzięki czemu możliwa jest weryfikacja, że transakcja została poprawnie rozliczona.
Tym samym, powinni Państwo ujmować na fakturze wystawionej dla ostatniej płatności w danym okresie rozliczeniowym numery identyfikujące poprzednie faktury dokumentujące zaliczki zapłacone wyłącznie na poczet tego okresu rozliczeniowego.
Ponadto, skoro ostatnia płatność ma miejsce przed wykonaniem usługi, to stanowi zaliczkę, a więc faktura dokumentująca tę płatność nadal stanowi tzw. „fakturę zaliczkową” (tj. fakturę, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy), jednocześnie pełniąc funkcję faktury końcowej.
W sytuacji, gdy faktura, o której mowa w art. 106f ust. 4 ustawy zostanie wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), jako rodzaj faktury ustrukturyzowanej należy podać: „ZAL”.
W konsekwencji Państwa stanowisko do pytań nr 4 i 6 jest prawidłowe.
Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących faktury wystawionej po wykonaniu usługi w Wariancie I (tj. po upływie okresu rozliczeniowego), w przypadku, gdy jedynie część wynagrodzenia przypadającego na dany okres rozliczeniowy została zapłacona przed końcem tego okresu (pytanie nr 5), należy wskazać, że obowiązek wystawiania tzw. faktur końcowych istnieje w przypadkach, gdy faktura lub faktury zaliczkowe nie obejmują całej zapłaty. Faktura zaliczkowa jest bowiem dokumentem potwierdzającym otrzymanie części zapłaty od klienta, jednak nie zamyka całej transakcji.
Faktura końcowa podsumowuje całość rozliczeń, uwzględniając uprzednio wystawione faktury zaliczkowe. Na fakturze końcowej całe wynagrodzenie za usługę pomniejszane jest o tę część, która została rozliczona w ramach faktur zaliczkowych. Faktura końcowa jest zatem w zasadzie ostatecznym rozliczeniem danej transakcji.
Faktura końcowa zawiera stałe elementy standardowej faktury wskazane w ustawie. Poza nimi, powinna dodatkowo wskazywać numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi, co wynika z art. 106f ust. 3 ustawy. Faktura końcowa jest więc nieodłącznie związana z wcześniejszymi fakturami zaliczkowymi.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy w pierwszej kolejności zauważyć, że zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy, Usługę świadczoną przez Państwa w Wariancie I uznaje się za wykonaną wraz z upływem każdego okresu rozliczeniowego. Jeśli przed końcem danego okresu rozliczeniowego (tj. przed wykonaniem usługi) otrzymują Państwo zaliczki na poczet usługi świadczonej w tym okresie rozliczeniowym i faktury zaliczkowe nie obejmują całego wynagrodzenia za usługę ustalonego na ten okres rozliczeniowy, konieczne jest wystawienie faktury po wykonaniu usługi, tj. po upływie tego okresu rozliczeniowego. Faktura ta powinna zawierać wartość Usługi przypadającej na dany okres rozliczeniowy pomniejszoną o wartość zaliczek otrzymanych wyłącznie na poczet tego okresu rozliczeniowego, wynikającą z wystawionych faktur zaliczkowych. W ten sposób zapewnią Państwo prawidłowe rozliczenie i rozdzielenie między fakturami wynagrodzenia należnego za usługę świadczoną w danym okresie rozliczeniowym.
Zatem w analizowanym przypadku na fakturze wystawionej po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego powinni Państwo wykazać tylko numery faktur dokumentujących zaliczki zapłacone na poczet tego okresu rozliczeniowego.
W sytuacji, gdy faktura, o której mowa w art. 106f ust. 3 ustawy zostanie wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), jako rodzaj faktury ustrukturyzowanej należy podać: „ROZ”.
Zatem Państwa stanowisko do pytania nr 5 jest prawidłowe.
Mają Państwo również wątpliwości co do tego, w którym polu e-faktury mogą Państwo zaprezentować polskie dane dotyczące Oddziału (np. nazwę Oddziału i jego adres w Polsce).
Z przepisu art. 106e ust. 1 wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji.
W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Pojęcie „oddział” zdefiniowane zostało w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 89 ze zm.), jako:
wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.
Na podstawie art. 15 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych:
Przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą.
W myśl art. 19 pkt 1 ustawy o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych:
Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany używać do oznaczenia oddziału oryginalnej nazwy przedsiębiorcy zagranicznego wraz z przetłumaczoną na język polski nazwą formy prawnej przedsiębiorcy oraz dodaniem wyrazów „oddział w Polsce”.
Przenosząc powyższe ustalenia na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać nazwę podatnika (Spółki) z jej danymi i numerem NIP nadanym w Polsce.
Jeżeli przedsiębiorca zagraniczny prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą za pośrednictwem utworzonego oddziału, to podatnikiem podatku VAT z tytułu tej działalności jest przedsiębiorca zagraniczny, a nie oddział jako taki. Oddział jest jedynie częścią przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą, nie posiada odrębnej od przedsiębiorcy osobowości prawnej, posiada jedynie samodzielność organizacyjną (wydzielenie ze struktur jednostki macierzystej). Natomiast faktura dokumentująca sprzedaż dokonaną przez oddział przedsiębiorcy zagranicznego na terytorium Polski zasadniczo powinna zawierać adres podmiotu zagranicznego, który może zostać uzupełniony o adres jego oddziału w Polsce.
Od 1 września 2023 r. jest stosowany wzór faktury ustrukturyzowanej FA(2), który obowiązuje w trakcie fakultatywnego KSeF, co ma ułatwić podatnikom przygotowanie do obowiązkowego e-fakturowania od lutego 2026 r. Jeżeli dobrowolnie będą Państwo stosować oprogramowanie interfejsowe w postaci elektronicznej, to będą Państwo musieli przestrzegać zasad obowiązujących w Krajowym Systemie e-Faktur. W przypadku faktur przez Państwa wystawianych poszczególne pola e-faktury można uzupełniać zarówno w sposób obligatoryjny, jak i fakultatywny. Tym samym, na wystawianych fakturach oprócz adresu Państwa siedziby w innym niż Polska kraju mogą Państwo umieścić adres swojego Oddziału w Polsce.
Element Podmiot3 stanowi fakultatywny element faktury ustrukturyzowanej i zawiera dane wszelkich podmiotów trzecich, innych niż Podmiot1 (sprzedawca) i Podmiot2 (nabywca), które są związane z fakturą. W polu Podmiot3 można wskazać m.in. dane zakładu (oddziału) osoby prawnej lub innej wyodrębnionej jednostki wewnętrznej podatnika.
Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 7. Dane dotyczące Oddziału, o które Państwo pytają (tj. nazwa Oddziału i jego adres w Polsce), mogą bowiem zostać zaprezentowane na fakturze ustrukturyzowanej w ramach elementu Podmiot3.
Tym samym, Państwa stanowisko do pytania nr 7 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
