
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.07.2005r. ( data wpływu 12.08.2005r.)o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku składania deklaracji CIT-2 oraz zeznania CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu ( poniesionej straty) za określony rok podatkowy
postanawia
nie potwierdzić stanowiska podatnika
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Komitet Wyborczy został powołany uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej na okres kampanii wyborczej do Sejmu RP i Senatu RP. Komitet Wyborczy prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15.11.2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek nie będących spółkami handlowymi, nie prowadzących działalności gospodarczej ( Dz. U. Nr 137, poz. 1539) z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 12.04.2001r. Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 ze zm.).W terminie trzech miesięcy od daty zakończenia wyborów Komitet Wyborczy jest zobowiązany do złożenia , do Państwowej Komisji Wyborczej , sprawozdania finansowego wraz z opinią biegłego
rewidenta.
W ocenie podatnika Komitet Wyborczy nie ma obowiązku składania zarówno deklaracji CIT-2 jak i zeznania CIT-8, ze względu na określony czas jak i specyfikę prowadzonej działalności.
Stosownie do postanowień art.1 ust. 2 ustawy z 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej , w tym komitety wyborcze, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Na podstawie art. 17 ust.1 pkt 6b cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2003r. do 31.12.2003r. wolne od podatku są dochody komitetów wyborczych działających na podstawie odrębnych ustaw, w celu przeprowadzenia wyborów:
na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,
wójta, burmistrza i prezydenta miasta
w części przeznaczonej na cele
wynikające z tych ustaw.
Powyższy przepis został uchylony przepisem art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy ustawy z 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.), jednakże na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy stosuje się go do dnia 31.12.2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31.12.2003r.
Zwolnienie od podatku nie jest równoznaczne ze zwolnieniem od obowiązku składania deklaracji podatkowych. Obowiązek złożenia w/w deklaracji został nałożony na podatników podatku dochodowego od osób prawnych n. wym. przepisami cyt. ustawy:
art. 25 ust.1 dot. obowiązku składania deklaracji CIT-2 o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego,
art. 27 ust.1 dot. wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.
Na mocy art. 25 ust. 5 cyt. ustawy podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej
oświadczenie, iż jest podatnikiem o którym mowa w art. 17 ust.1 i nie osiąga przychodów z działalności polegającej m.in. na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego,tytoniowego i spirytusowego( art.17 ust.1a pkt 1) oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust.1 - jest zwolniony od obowiązku składania deklaracji CIT-2 od dnia złożenia oświadczenia.
Zwolnienie od obowiązku złożenia deklaracji CIT-2 przysługiwałoby Komitetowi Wyborczemu wyłącznie w przypadku złożenia w/w oświadczenia.
Przepisy cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują zwolnienia komitetów wyborczych partii politycznych z obowiązku składania zeznań CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za dany rok podatkowy.
Z uwagi na powyższe Naczelnik Urzędu nie potwierdza stanowiska podatnika.
Pouczenie
1.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego
przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
2.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowe - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
