Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 21 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 sierpnia 2025 r. (wpływ 15 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2025 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

Wnioskodawca rok 2025 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura” Wnioskodawca świadczy usługi jak poniżej:

-udział w procesie onboardingu i offboardingu pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców Zleceniodawcy (dalej: członkowie Zespołu);

-utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu;

-wspieranie w realizacji bieżących zadań i dbanie o motywację członków Zespołu;

-utrzymanie bieżących kontaktów z członkami Zespołu (telefon, e-mail, chat);

-budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy wśród członków Zespołu;

-kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji, przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji;

-odpowiadanie na e- maile;

-aktualizacja danych specjalistów;

-organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów;

-przygotowanie raportów i prezentacji;

-współpraca z innymi pracownikami biurowymi;

-kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji;

-prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami;

-archiwizacja umów.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach wskazanej wyżej umowy o współpracy nie dotyczy świadczenia usług:

-związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) w piśmie z 23.04.2025. o znaku (...) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności:

-udział w procesie onboardingu i offboardingu pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców Zleceniodawcy (dalej: członkowie Zespołu);

-utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu;

-wspieranie w realizacji bieżących zadań i dbanie o motywację członków Zespołu;

-utrzymanie bieżących kontaktów z członkami Zespołu (telefon, e-mail, chat);

-budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy wśród członków Zespołu;

-kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji,

-przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji;

-odpowiadanie na e- maile;

-aktualizacja danych specjalistów;

-organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów;

-przygotowanie raportów i prezentacji;

-współpraca z innymi pracownikami biurowymi;

-kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji;

-prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami;

-archiwizacja umów

mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Dodatkowo:

-w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby go wcześniej lub łączy stosunek pracy;

-przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku;

-Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej;

-pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, z którym ma on podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania;

-Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych;

-poza usługami opisanymi we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Jakie dokładnie czynnosci/zadania wykonuje/będzie Pani wykonywać w ramach usług:

-udział w procesie onboardingu i offboardingu pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców Zleceniodawcy (dalej: członkowie Zespołu);

-utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu;

-wspieranie w realizacji bieżących zadań i dbanie o motywację członków Zespołu;

-utrzymanie bieżących kontaktów z członkami Zespołu (telefon, e-mail, chat);

-budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy wśród członków Zespołu;

-kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji;

-przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji;

-odpowiadanie na e- maile;

-aktualizacja danych specjalistów;

-organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów;

-przygotowanie raportów i prezentacji;

-współpraca z innymi pracownikami biurowymi;

-kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji;

-prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami;

-archiwizacja umów.

Proszę szczegółowo opisać charakter wykonywanych czynności: na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

1)Wnioskodawca przekazuje opis swoich usług:

1.Udział w onboardingu i offboardingu członków Zespołu

Na czym polega: Prowadzenie „ścieżki wejścia/wyjścia” dla pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców.

Dotyczy: Kont, dostępów, sprzętu, dokumentów, szkoleń i formalności.

Zakres:

·Pre-boarding: zebranie danych, NDA/umowy, zgody RODO, zamówienie sprzętu, założenie kont (e-mail, narzędzia), przygotowanie planu 7/30/90 dni.

·Pierwszy dzień/tydzień: przekazanie „welcome pack”, harmonogram szkoleń (BHP/bezp.), check-lista wdrożeniowa, przedstawienie mentora.

·Onboarding 30/60/90: krótkie ankiety „pulse”, spotkania kontrolne 1:1, zlecanie dostępów dodatkowych.

·Offboarding: obiegówka (zwrot sprzętu/dostępów), rozliczenie czasu i dokumentów, dezaktywacja kont, ankieta exit interview, potwierdzenia dla Kadr/Finansów.

Efekt: kompletna teczka wdrożeniowa/wyjściowa, brak „osieroconych” dostępów, skrócony czas wdrożenia (KPI: time-to-ready ≤ 2 dni robocze).

2.Utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu

Na czym polega: Stały kontakt i szybka reakcja na potrzeby.

Zakres: krótkie check-iny (np. co 2–4 tyg.), zbieranie sygnałów o obciążeniu, eskalacja problemów do liderów, przekazywanie „kudosów”.

Efekt: wzrost satysfakcji (eNPS/pulse), mniejsza rotacja.

3.Wspieranie bieżących zadań i dbanie o motywację

Na czym polega: Usuwanie przeszkód organizacyjnych.

Zakres: rezerwacje zasobów, przypomnienia o terminach, priorytetyzacja zadań z liderem, organizacja mikro-szkoleń, program doceniania (np. „specjalista miesiąca”).

Efekt: terminowa realizacja zadań, krótsze przestoje.

4.Utrzymanie bieżących kontaktów (telefon/e-mail/chat)

Na czym polega: Obsługa skrzynki i kanałów komunikacji.

Zakres: triage korespondencji (SLA odpowiedzi, np. do 4h roboczych), klasyfikacja spraw, zakładanie zgłoszeń/ticketów, notatki z rozmów.

Efekt: uporządkowana komunikacja, mierzalne SLA.

5.Budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy

Na czym polega: Spójny, pomocny kontakt na każdym etapie współpracy.

Zakres: standardy tonu i odpowiedzi, pakiet powitalny, materiały „how-to”, szybkie rozwiązywanie zgłoszeń, ankiety po kluczowych interakcjach.

Efekt: wysoki CSAT/NPS, pozytywne rekomendacje.

6.Kompletowanie i przechowywanie dokumentacji

Na czym polega: Prowadzenie i aktualizacja teczek osobowych/kontraktowych.

Zakres: umowy/aneksy, upoważnienia, zgody, oświadczenia, potwierdzenia szkoleń, protokoły zdawczo-odbiorcze, listy dostępów; kontrola kompletności i retencji.

Efekt: kompletność 100% teczek, zgodność z RODO i polityką retencji.

7.Przygotowywanie dokumentów wg wytycznych organizacji

Na czym polega: Redagowanie na wzorach, obieg akceptacyjny.

Zakres: tworzenie umów/ankesów/porozumień, wniosków dostępowych, zakresów obowiązków, pism, potwierdzeń; wersjonowanie i numeracja.

Efekt: poprawne formalnie dokumenty „do podpisu” w terminie (KPI: TAT dokumentu ≤ 2 dni robocze).

8.Odpowiadanie na e-maile

Na czym polega: Terminowa, rzeczowa korespondencja.

Zakres: szablony odpowiedzi, automatyzacje (autoodpowiedzi poza biurem), eskalacje według matrycy odpowiedzialności, podsumowania ustaleń po wątkach.

Efekt: skrócony czas rozwiązywania spraw, pełny ślad komunikacji.

9.Aktualizacja danych specjalistów

Na czym polega: Utrzymanie aktualnych danych w HRIS/CRM.

Zakres: wprowadzanie zmian (dane kontaktowe, stawki, dostępność, kompetencje), walidacja źródeł, cykliczne przeglądy (np. kwartalne), anonimizacja po zakończeniu współpracy zgodnie z retencją.

Efekt: aktualna baza specjalistów, mniejsza liczba błędów operacyjnych.

10.Organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów

Na czym polega: Planowanie, rezerwacje i obsługa logistyczna.

Zakres: propozycje terminów, zaproszenia z agendą i materiałami, rezerwacja sal/narzędzi, protokołowanie decyzji, zadania „follow-up” i przypomnienia.

Efekt: wysoka frekwencja, decyzje udokumentowane, brak konfliktów terminów.

11.Przygotowanie raportów i prezentacji

Na czym polega: Raportowanie operacyjne/HR i materiały na spotkania.

Zakres: miesięczne raporty (liczebność zespołu, onboardingi/offboardingi, rotacja, SLA komunikacyjne), tablice KPI, prezentacje dla Zarządu/klienta.

Efekt: przejrzysta informacja zarządcza, decyzje oparte na danych.

12.Współpraca z innymi pracownikami biurowymi

Na czym polega: Koordynacja między działami.

Zakres: z IT (sprzęt, dostępy), z Finansami (faktury, rozliczenia), z Prawnym (wzory, zgodność), z Administracją (przesyłki, karty dostępowe).

Efekt: płynny obieg informacji i dokumentów, krótsze lead-time’y.

13.Kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie dokumentacji

Na czym polega: Punkt kontaktu operacyjnego dla klienta (tam, gdzie dotyczy).

Zakres: uzgadnianie wymagań dot. specjalistów, przekazywanie statusów, zbieranie podpisów/poświadczeń wykonania, aktualizacja repozytorium dokumentów klienta.

Efekt: pełna zgodność dokumentacyjna kontraktu, przejrzysta komunikacja B2B.

14.Prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami

Na czym polega: Rozmowy statusowe, feedback, czasem preselekcja (jeżeli przewidziane).

Zakres: umawianie 1:1, notatki z ustaleń, plan działań rozwojowych, przekazywanie informacji zwrotnej po zadaniach/projektach.

Efekt: klarowne oczekiwania, wyższe zaangażowanie i jakość pracy.

15.Archiwizacja umów

Na czym polega: Bezpieczne i zgodne przechowywanie oraz kontrola terminów.

Zakres: rejestr umów/aneksów (daty, strony, zakres, SLA), monitorowanie terminów wypowiedzeń/odnowień, archiwizacja elektroniczna i (jeśli wymagane) papierowa.

Efekt: szybki dostęp do aktualnych wersji, brak „przegapionych” terminów.

2)Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą. Ponadto należy wskazać czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź Wnioskodawcy – nie.

Pytanie

Czy przychód osiągany z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym może być opodatkowany 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia interpretacyjnego, w razie możliwości wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. o sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wnioskodawca zwraca uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:

-pismo z 4 lutego 2025 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.927.2024.1.MGR: Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że uzyskiwany przez Nią w przyszłości przychód z tytułu świadczenia usług administracyjnej obsługi biura może być opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ świadczone usługi są klasyfikowane jako PKWiU 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura;

-pismo z 16 sierpnia 2024 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.459.2024.2.AP: PKWiU 82.11.10.0 – Usługi związane z administracyjną obsługą biura, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-pismo z 31 lipca 2023 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD: uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.11.10.0., kwalifikują się do opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług będą dotyczyć PKWiU 82.11.10.0, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO. Świadczy Pani usługi – szczegółowo opisane w uzupełnieniu – takie jak:

-udział w procesie onboardingu i offboardingu pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców Zleceniodawcy (dalej: członkowie Zespołu);

-utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu;

-wspieranie w realizacji bieżących zadań i dbanie o motywację członków Zespołu;

-utrzymanie bieżących kontaktów z członkami Zespołu (telefon, e-mail, chat);

-budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy wśród członków Zespołu;

-kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji, przygotowywanie dokumentów według wytycznych organizacji;

-odpowiadanie na e- maile;

-aktualizacja danych specjalistów;

-organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów;

-przygotowanie raportów i prezentacji;

-współpraca z innymi pracownikami biurowymi;

-kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie niezbędnej dokumentacji;

-prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami;

-archiwizacja umów.

Szczegółowy opis świadczonych usług przedstawia się następująco:

1.Udział w onboardingu i offboardingu członków Zespołu

Na czym polega: Prowadzenie „ścieżki wejścia/wyjścia” dla pracowników, zleceniobiorców i podwykonawców.

Dotyczy: Kont, dostępów, sprzętu, dokumentów, szkoleń i formalności.

Zakres:

·Pre-boarding: zebranie danych, NDA/umowy, zgody RODO, zamówienie sprzętu, założenie kont (e-mail, narzędzia), przygotowanie planu 7/30/90 dni.

·Pierwszy dzień/tydzień: przekazanie „welcome pack”, harmonogram szkoleń (BHP/bezp.), check-lista wdrożeniowa, przedstawienie mentora.

·Onboarding 30/60/90: krótkie ankiety „pulse”, spotkania kontrolne 1:1, zlecanie dostępów dodatkowych.

·Offboarding: obiegówka (zwrot sprzętu/dostępów), rozliczenie czasu i dokumentów, dezaktywacja kont, ankieta exit interview, potwierdzenia dla Kadr/Finansów.

Efekt: kompletna teczka wdrożeniowa/wyjściowa, brak „osieroconych” dostępów, skrócony czas wdrożenia (KPI: time-to-ready ≤ 2 dni robocze).

2.Utrzymywanie pozytywnych relacji z członkami Zespołu

Na czym polega: Stały kontakt i szybka reakcja na potrzeby.

Zakres: krótkie check-iny (np. co 2–4 tyg.), zbieranie sygnałów o obciążeniu, eskalacja problemów do liderów, przekazywanie „kudosów”.

Efekt: wzrost satysfakcji (eNPS/pulse), mniejsza rotacja.

3.Wspieranie bieżących zadań i dbanie o motywację

Na czym polega: Usuwanie przeszkód organizacyjnych.

Zakres: rezerwacje zasobów, przypomnienia o terminach, priorytetyzacja zadań z liderem, organizacja mikro-szkoleń, program doceniania (np. „specjalista miesiąca”).

Efekt: terminowa realizacja zadań, krótsze przestoje.

4.Utrzymanie bieżących kontaktów (telefon/e-mail/chat)

Na czym polega: Obsługa skrzynki i kanałów komunikacji.

Zakres: triage korespondencji (SLA odpowiedzi, np. do 4h roboczych), klasyfikacja spraw, zakładanie zgłoszeń/ticketów, notatki z rozmów.

Efekt: uporządkowana komunikacja, mierzalne SLA.

5.Budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy

Na czym polega: Spójny, pomocny kontakt na każdym etapie współpracy.

Zakres: standardy tonu i odpowiedzi, pakiet powitalny, materiały „how-to”, szybkie rozwiązywanie zgłoszeń, ankiety po kluczowych interakcjach.

Efekt: wysoki CSAT/NPS, pozytywne rekomendacje.

6.Kompletowanie i przechowywanie dokumentacji

Na czym polega: Prowadzenie i aktualizacja teczek osobowych/kontraktowych.

Zakres: umowy/aneksy, upoważnienia, zgody, oświadczenia, potwierdzenia szkoleń, protokoły zdawczo-odbiorcze, listy dostępów; kontrola kompletności i retencji.

Efekt: kompletność 100% teczek, zgodność z RODO i polityką retencji.

7.Przygotowywanie dokumentów wg wytycznych organizacji

Na czym polega: Redagowanie na wzorach, obieg akceptacyjny.

Zakres: tworzenie umów/ankesów/porozumień, wniosków dostępowych, zakresów obowiązków, pism, potwierdzeń; wersjonowanie i numeracja.

Efekt: poprawne formalnie dokumenty „do podpisu” w terminie (KPI: TAT dokumentu ≤ 2 dni robocze).

8.Odpowiadanie na e-maile

Na czym polega: Terminowa, rzeczowa korespondencja.

Zakres: szablony odpowiedzi, automatyzacje (autoodpowiedzi poza biurem), eskalacje według matrycy odpowiedzialności, podsumowania ustaleń po wątkach.

Efekt: skrócony czas rozwiązywania spraw, pełny ślad komunikacji.

9.Aktualizacja danych specjalistów

Na czym polega: Utrzymanie aktualnych danych w HRIS/CRM.

Zakres: wprowadzanie zmian (dane kontaktowe, stawki, dostępność, kompetencje), walidacja źródeł, cykliczne przeglądy (np. kwartalne), anonimizacja po zakończeniu współpracy zgodnie z retencją.

Efekt: aktualna baza specjalistów, mniejsza liczba błędów operacyjnych.

10.Organizacja spotkań i zarządzanie kalendarzem specjalistów

Na czym polega: Planowanie, rezerwacje i obsługa logistyczna.

Zakres: propozycje terminów, zaproszenia z agendą i materiałami, rezerwacja sal/narzędzi, protokołowanie decyzji, zadania „follow-up” i przypomnienia.

Efekt: wysoka frekwencja, decyzje udokumentowane, brak konfliktów terminów.

11.Przygotowanie raportów i prezentacji

Na czym polega: Raportowanie operacyjne/HR i materiały na spotkania.

Zakres: miesięczne raporty (liczebność zespołu, onboardingi/offboardingi, rotacja, SLA komunikacyjne), tablice KPI, prezentacje dla Zarządu/klienta.

Efekt: przejrzysta informacja zarządcza, decyzje oparte na danych.

12.Współpraca z innymi pracownikami biurowymi

Na czym polega: Koordynacja między działami.

Zakres: z IT (sprzęt, dostępy), z Finansami (faktury, rozliczenia), z Prawnym (wzory, zgodność), z Administracją (przesyłki, karty dostępowe).

Efekt: płynny obieg informacji i dokumentów, krótsze lead-time’y.

13.Kontakt z klientem; kompletowanie i przechowywanie dokumentacji

Na czym polega: Punkt kontaktu operacyjnego dla klienta (tam, gdzie dotyczy).

Zakres: uzgadnianie wymagań dot. specjalistów, przekazywanie statusów, zbieranie podpisów/poświadczeń wykonania, aktualizacja repozytorium dokumentów klienta.

Efekt: pełna zgodność dokumentacyjna kontraktu, przejrzysta komunikacja B2B.

14.Prowadzenie rozmów i spotkań ze specjalistami

Na czym polega: Rozmowy statusowe, feedback, czasem preselekcja (jeżeli przewidziane).

Zakres: umawianie 1:1, notatki z ustaleń, plan działań rozwojowych, przekazywanie informacji zwrotnej po zadaniach/projektach.

Efekt: klarowne oczekiwania, wyższe zaangażowanie i jakość pracy.

15.Archiwizacja umów

Na czym polega: Bezpieczne i zgodne przechowywanie oraz kontrola terminów.

Zakres: rejestr umów/aneksów (daty, strony, zakres, SLA), monitorowanie terminów wypowiedzeń/odnowień, archiwizacja elektroniczna i (jeśli wymagane) papierowa.

Efekt: szybki dostęp do aktualnych wersji, brak „przegapionych” terminów.

Dodatkowo wskazała Pani, że:

-do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczyła Pani usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby ją wcześniej lub łączy stosunek pracy;

-przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku;

-ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

-nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej;

-pomiędzy Panią a kontrahentem, z którym ma podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania;

-nie jest Pani wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych;

-poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje Pani i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług.

Ponadto oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) w piśmie z 23.04.2025 r. o znaku (...) poinformował Panią, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 82.11.10.0 Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 82.11.10.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 82.11.10.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Panią wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.