
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismami z 20 sierpnia i 12 września 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 25 listopada 2019 r. do 20 marca 2025 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako lekarz rezydent w (...), odbywając szkolenie specjalizacyjne z patomorfologii w trybie rezydenckim. W trakcie odbywania szkolenia specjalizacyjnego z patomorfologii, w ramach zatrudnienia jako lekarz rezydent, realizowała Pani wszystkie zadania wynikające z programu specjalizacji, pod ścisłym nadzorem lekarza specjalisty i kierownika specjalizacji. Celem Pani zatrudnienia było nabycie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych, wymaganych do samodzielnego wykonywania zawodu lekarza specjalisty patomorfologa.
Do Pani obowiązków należało w szczególności branie udziału w wykonywaniu badań histopatologicznych, cytologicznych, autopsyjnych i śródoperacyjnych, przygotowanie materiału biologicznego (biopsje, wycinki, preparaty sekcyjne) do dalszej obróbki histologicznej i cytologicznej, sporządzanie wstępnych ocen mikroskopowych oraz projektów opisów badań — bez prawa ich autoryzacji, wykonywanie procedur medycznych, takich jak: pobieranie materiału biopsyjnego, ocena materiału cytologicznego (w zakresie podstawowym), przygotowanie materiału do badań specjalnych (immunohistochemicznych, histochemicznych, molekularnych), prowadzenie dokumentacji medycznej związanej z badaniami oraz udział w zebraniach kliniczno-patologicznych, uczestnictwo w badaniach pośmiertnych, odbycie obowiązkowych staży kierunkowych i kursów specjalizacyjnych wskazanych w programie, uczestnictwo w systematycznej ocenie nabywanych umiejętności praktycznych i teoretycznych. Wszystkie wyżej wymienione działania wykonywała Pani pod nadzorem lekarza specjalisty. Nie pełniła Pani samodzielnych dyżurów, nie była uprawniona do autoryzacji wyników badań, ani do samodzielnego podejmowania decyzji diagnostycznych. Nie sprawowała Pani również funkcji nadzorczych wobec innych lekarzy. 30 czerwca 2025 r. zakończyła Pani specjalizację i obecnie oczekuje na otrzymanie dyplomu lekarza specjalisty. W najbliższym czasie planuje podjąć współpracę z różnymi podmiotami medycznymi w tym z dotychczasowym pracodawcą jako lekarz specjalista patomorfolog, jednak na podstawie umowy cywilnoprawnej, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w formie indywidualnej praktyki lekarskiej.
Zakres planowanych usług znacząco różni się od wcześniejszych obowiązków: samodzielne autoryzowanie wyników badań histopatologicznych, cytologicznych, pośmiertnych i śródoperacyjnych, podejmowanie ostatecznych decyzji diagnostycznych oraz ponoszenie pełnej odpowiedzialności zawodowej, możliwość sprawowania funkcji kierownika specjalizacji lekarzy rezydentów, nadzór nad jakością badań oraz organizacją pracy pracowni lub zespołu diagnostycznego, samodzielne ustalanie czasu i warunków wykonywania usług jako niezależny przedsiębiorca.
Uzupełnienie
W roku 2024 nie prowadziła Pani działalności gospodarczej, tym samym nie osiągnęła Pani przychodów przekraczających 2 000 000 euro.
Do wykonywania Pani działalności nie mają zastosowania pozostałe - niebędące przedmiotem interpretacji wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgłoszenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego dokonała Pani 30 czerwca 2025 r., w dniu kiedy rejestrowała Pani działalność gospodarczą. Ponadto na dzień złożenia wniosku nie uzyskała Pani żadnych przychodów z prowadzonej działalności więc zapytanie nadal odnosiło się do zdarzenia przyszłego.
Pełen (szczegółowy) zakres obowiązków jako lekarza specjalisty w dziedzinie patomorfologii w Laboratorium Patomorfologii (...):
·wykonywanie badań cytologicznych – obejmujące ocenę mikroskopową rozmazów cytologicznych ze sformułowaniem rozpoznania w formie pisemnej;
·wykonywanie badań śródoperacyjnych – obejmujące ocenę makroskopową z opisem zmiany, pobranie wycinków i ewentualnie rozmazów cytologicznych oraz ocenę mikroskopową ze sformułowaniem rozpoznania w formie pisemnej i telefonicznym powiadomieniem operatora o jego wyniku w czasie trwania zabiegu operacyjnego, w tym także wykonywanie badań śródoperacyjnych w soboty, niedziele, dni świąteczne oraz w godzinach od 15:00 do 8:00 na specjalne wezwania;
·wykonywanie biopsji aspiracyjnych cienkoigłowych – obejmujące zbadanie chorego, nakłucie igłą zmian w tkankach i narządach z pobraniem materiału cytologicznego i sporządzeniem rozmazów oraz ocenę mikroskopową ze sformułowaniem w formie pisemnej wniosków diagnostycznych;
·ocena i konsultacje preparatów histopatologicznych – obejmujące ocenę mikroskopową preparatów histopatologicznych ze sformułowaniem rozpoznania w formie pisemnej oraz w przypadkach tego wymagających zlecenie dodatkowych barwień i ich ocena; konsultacje preparatów histopatologicznych z zewnętrznych ośrodków diagnostycznych;
·ocena makroskopowa materiałów – obejmująca ocenę makroskopową preparatów tkankowych, w przypadkach wymagających tej oceny w celu sformułowania ostatecznego rozpoznania histopatologicznego w formie pisemnej z ewentualnym dodatkowym pobraniem wycinków do badania histopatologicznego;
·wykonywanie sekcji zwłok naukowo-lekarskich, pobieranie niezbędnych wycinków narządowo-tkankowych oraz ich mikroskopowa ocena wraz ze sformułowaniem wniosków diagnostycznych;
·szkolenie rezydentów a zwłaszcza konsultowanie mikroskopowe przypadków zgłaszanych przez rezydentów i lekarzy specjalizujących się w Laboratorium patomorfologii (...) w zakresie patomorfologii (w trybie pozarezydenckim).
Dodatkowo może zostać Pani powierzone pełnienie obowiązków kierownika specjalizacji lub osoby kierującej stażem kierunkowym lekarzy odbywających specjalizację w (...). W trakcie Pani szkolenia specjalizacyjnego:
·wykonywała Pani ocenę makroskopową materiałów oraz pobierała wycinki tkankowe;
·uczestniczyła Pani w ocenie mikroskopowej rozmazów cytologicznych oraz preparatów histopatologicznych wraz z formułowaniem rozpoznania w formie pisemnej jednak zawsze pod nadzorem lekarza specjalisty; sformułowanie ostatecznego rozpoznania leżało po stronie lekarza specjalisty, podczas całego szkolenia specjalizacyjnego nie posiadała Pani uprawnień do autoryzowania takich rozpoznań;
·nie konsultowała Pani preparatów histopatologicznych z zewnętrznych ośrodków diagnostycznych;
·wykonywała Pani sekcje naukowo-lekarskie jednak o ostatecznej treści wniosków diagnostycznych decydował nadzorujący Panią lekarz specjalista;
·nie wykonywała Pani badań śródoperacyjnych;
·uczestniczyła Pani przy wykonywaniu biopsji aspiracyjnych cienkoigłowych jednak zawsze pod nadzorem lekarza specjalisty;
·nie szkoliła Pani innych lekarzy w trakcie szkolenia specjalizacyjnego ponieważ sama była Pani w trakcie jego trwania.
Usługi, które Pani świadczy w ramach działalności gospodarczej są zarejestrowane w PKWiU jako 86.21.10.0 - Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej.
Była Pani zatrudniona w (...) w oparciu o umowę o pracę do 20 marca 2025 r. i w tym dniu zakończyła szkolenie specjalizacyjne. 30 czerwca 2025 r. uzyskała Pani tytuł specjalisty w dziedzinie patomorfologii, wymagało to dostarczenia kompletu dokumentacji. Rozbieżność we wniosku wynikła z nieuwagi i niewystarczającego wyjaśnienia przez Panią stanu faktycznego.
Pytanie
Czy w 2025 roku, będzie mogła Pani w ramach prowadzenia działalności gospodarczej wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, według stawki 14%, podczas gdy będzie Pani świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej (PKD 86.21.Z, według PKWiU 86.21.1), a wykonywane usługi nie będą w pełni tożsame czynnościom, które wykonywała Pani w ramach stosunku pracy?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, możliwe jest zastosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 14% do przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług medycznych jako lekarz specjalista patomorfolog w ramach działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z ryczałtu nie mogą korzystać podatnicy, którzy świadczą usługi odpowiadające czynnościom wykonywanym w ramach umowy o pracę w roku podatkowym lub poprzednim. W Pani przypadku planowany zakres działalności jako lekarza specjalisty znacząco różni się od obowiązków lekarza rezydenta, które wykonywała Pani w oparciu o umowę o pracę. Wcześniej działała Pani zawsze pod nadzorem, bez prawa do samodzielnych decyzji czy autoryzacji badań. Jako specjalista będzie Pani odpowiadać samodzielnie za proces diagnostyczny, w tym autoryzować rozpoznania oraz organizować pracę. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, m.in.:
·Interpretacja Dyrektora KIS z 21 maja 2025 r. (0112-KDIL2-2.4011.271.2025.3.MM),
·interpretacja Dyrektora KIS z 5 lutego 2025 r. (nr 0112-KDIL2-2.4011.881.2024.1.WS),
·interpretacja Dyrektora KIS z 6 marca 2024 r. (nr 0113-KDIPT2-1.4011.10.2024.2.RK),
·interpretacja Dyrektora KIS z 19 stycznia 2024 r. (nr 0112-KDIL2-2.4011.825.2023.2.AA).
W świetle tych argumentów uznaje Pani, że nie zachodzi tożsamość czynności, o której mowa w art. 8 ust. 2, a więc nie istnieją przeszkody do stosowania ryczałtu jako formy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 listopada 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
14 % przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 30 czerwca 2025 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą z zakresu ogólnej praktyki lekarskiej na rzecz (...), w którym w okresie od 25 listopada 2019 r. do 20 marca 2025 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako lekarz rezydent. W ramach kontraktu świadczy Pani usługi polegające m.in. na samodzielnym autoryzowaniu wyników badań histopatologicznych, cytologicznych, pośmiertnych i śródoperacyjnych, podejmowaniu ostatecznych decyzji diagnostycznych oraz ponoszeniu pełnej odpowiedzialności zawodowej, możliwości sprawowania funkcji kierownika specjalizacji dla lekarzy rezydentów, nadzorze nad jakością badań oraz organizacji pracy pracowni lub zespołu diagnostycznego, samodzielnym ustalaniu czasu i warunków wykonywania usług jako niezależny przedsiębiorca, uczestniczeniu Pani w ocenie mikroskopowej rozmazów cytologicznych oraz preparatów histopatologicznych i uczestniczeniu przy wykonywaniu biopsji aspiracyjnych cienkoigłowych zawsze pod nadzorem lekarza specjalisty. Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 86.21.10.0 – usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej. Do Pani obowiązków w ramach umowy o pracę należało m.in. udział w wykonywaniu badań histopatologicznych, cytologicznych, autopsyjnych i śródoperacyjnych, przygotowanie materiału biologicznego (biopsje, wycinki, preparaty sekcyjne) do dalszej obróbki histologicznej i cytologicznej, sporządzanie wstępnych ocen mikroskopowych oraz projektów opisów badań — bez prawa ich autoryzacji. Pobierała Pani materiał biopsyjny i ocena materiał cytologiczny w zakresie podstawowym. Przygotowywała Pani materiał do badań specjalnych (immunohistochemicznych, histochemicznych, molekularnych). Prowadziła Pani dokumentację medyczną związaną z badaniami. Brała Pani udział w zebraniach kliniczno-patologicznych, uczestniczyła w badaniach pośmiertnych, odbywała obowiązkowe staże kierunkowe i kursy specjalizacyjne, uczestniczyła w systematycznej ocenie nabywanych umiejętności praktycznych i teoretycznych. Uczestniczyła Pani w ocenie mikroskopowej rozmazów cytologicznych, preparatów histopatologicznych oraz przy wykonywaniu biopsji aspiracyjnych cienkoigłowych zawsze pod nadzorem lekarza specjalisty. Ponadto nie konsultowała Pani preparatów histopatologicznych z zewnętrznych ośrodków diagnostycznych i nie wykonywała Pani badań śródoperacyjnych. Pani przychód nie przekroczył w 2024 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgłosiła Pani wybór opodatkowania w formie ryczałtu. W Pani przypadku nie mają zastosowania wyłączenia możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz podmiotu leczniczego nie są tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani w ramach wykonywanych obowiązków na podstawie umowy o pracę w okresie zdobywania specjalizacji (rezydentury), to uzyskiwanie przychodów z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych dla byłego pracodawcy nie wyłącza możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 86.21.10.0 „Usługi w zakresie ogólnej praktyki lekarskiej”, podlegają opodatkowaniu 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
