
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania i rezydencję podatkową w Polsce i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów.
Wnioskodawca dokonał rejestracji działalności gospodarczej za pośrednictwem systemu CEIDG w dniu 11 grudnia 2023 r., z datą rozpoczęcia od 11 grudnia 2023 r. Jako przeważający rodzaj działalności gospodarczej według PKD 2007 Wnioskodawca wskazał kod 62.01.Z, który obejmuje działalność związaną z oprogramowaniem.
W uzgodnieniu z biurem rachunkowym prowadzącym rozliczenia Wnioskodawcy zdecydował o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z uwagi na charakter działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. usługi związane z oprogramowaniem (kod PKD 62.01.Z), wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych był najbardziej naturalnym i adekwatnym rozwiązaniem (forma ta jest powszechnie stosowana w branży IT, a ponadto pozwala na uproszczone rozliczenia podatkowe, co w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej stanowi istotne ułatwienie w prowadzeniu biznesu). Wypełniając wniosek CEIDG-1 do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w punkcie 15 wniosku - Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego - Wnioskodawca zaznaczył pole „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”, o czym Wnioskodawca jest jednoznacznie i bezsprzecznie przekonany.
Wobec dokonanego wyboru formy opodatkowania, począwszy od stycznia 2024 r., Wnioskodawca regulował należności podatkowe w formie ryczałtu, w wysokości ustalonej przez biuro rachunkowe dla ryczałtu i wpłacając je poprzez przelewy z symbolem „PPE”.
W styczniu 2024 r. Wnioskodawca dokonał pierwszego przelewu ryczałtu z wyraźnym oznaczeniem w przelewie, że jest to przelew dotyczący grudnia 2023 r. z symbolem formularza „PPE”, który to skrót oznacza ryczałt w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych. W kolejnych miesiącach Wnioskodawca dokonywał dalszych wpłat ryczałtu przy użyciu dostępnego w systemie bankowym oznaczenia przelewu jako „PPE”. Biuro rachunkowe prowadzące rozliczenia Wnioskodawcy obliczało należne składki ZUS (tj. zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ubezpieczeń społecznych - w okresie pierwszych 6 miesięcy prowadzenia działalności - składkę zdrowotną, a następnie składkę zdrowotną i składki na ubezpieczenie społeczne) według zasad właściwych dla podatników rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i zgodnie z tym przesyłało comiesięczne deklaracje ZUS DRA. 24 kwietnia 2024 r. biuro rachunkowe prowadzące rozliczenia Wnioskodawcy złożyło w Jego imieniu zeznanie podatkowe PIT-28, właściwe dla podmiotów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Na skutek złożonego zeznania podatkowego i związanego z tym kontaktu ze strony Urzędu Skarbowego oraz po dokonanej w konsekwencji weryfikacji wniosku złożonego w CEIDG okazało się, że w złożonym wniosku w polu oznaczonym jako „forma opodatkowania” nie był zaznaczony żaden z wariantów. Z nieznanych Wnioskodawcy przyczyn system nie odnotował tego zaznaczenia. Okoliczność ta stanowiła zaskoczenie dla Wnioskodawcy, który był przekonany z całą stanowczością (i nadal pozostaje w tym przekonaniu), że przy składaniu wniosku o rejestrację działalności gospodarczej w CEIDG w punkcie nr 15 dokonał wyboru i zaznaczenia pola dotyczącego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wobec tego, nieodnotowanie przez system zaznaczenia pola dotyczącego opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynikało najpewniej z nieustalonego i nieznanego Wnioskodawcy w momencie składania wniosku do CEIDG i niezidentyfikowanego, niezauważonego przez Wnioskodawcę błędu w systemie informatycznym CEIDG.
W związku z zaistniałą sytuacją - po konsultacji z pracownikiem Urzędu Skarbowego i otrzymanym w tym zakresie zaleceniu - Wnioskodawca 16 października 2024 r. dokonał aktualizacji danych w CEIDG dotyczących formy opodatkowania, wskazując jako obowiązującą formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania Wnioskodawca wskazał wówczas ze skutkiem od dnia 11 grudnia 2023 r., tj. od momentu rejestracji i zadeklarowanego rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Należy zaznaczyć, że od chwili rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG i dokonanego wówczas wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opłacania podatku dochodowego Wnioskodawca wykonywał wszystkie czynności urzędowe z tym związane, zarówno w Urzędzie Skarbowym, jak i ZUS, jako opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, Wnioskodawca dokonywał przelewów podatkowych do Urzędu Skarbowego za każdy wymagany okres z wyraźnym oznaczeniem w przelewie, że jest to przelew z symbolem formularza „PPE” właściwy dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Działalność Wnioskodawcy spełnia warunki przewidziane dla działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, że:
·nie osiągnął i nie przewiduje możliwości osiągnięcia przychodu w wysokości równej lub przekraczającej 2 000 000 euro w skali roku,
·rozpoczął wykonywanie działalności w roku podatkowym, w którym opłacał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (tj. w 2023 r.) i nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Wobec powyższego, zostały przez Wnioskodawcę zachowane warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, Wnioskodawca podnosi, że do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca świadczył i świadczy usługi w Polsce.
Wnioskodawca wskazuje również, że - jak wynika z powyższego - sporządził na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według swojego miejsca zamieszkania, na podstawie przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, a więc dopełnił warunków, o których mowa w art. 9 ust. 1 w związku z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca podnosi, że z uwagi na zaistniałą sytuację, tj. dokonanie wyboru opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i wykonywanie wszystkich czynności urzędowych, w Urzędzie Skarbowym, jak i ZUS, jako podatnik opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz zaistniałą (na skutek nieznanego błędu systemu CEIDG) niepewność w tym zakresie i utratę zaufania do systemu organizacji warunków funkcjonowania przedsiębiorców, Wnioskodawca zawiesił działalność gospodarczą z dniem 1 listopada 2024 r.
Wnioskodawca wyjaśnia także, że datą rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Niego jest 11 grudnia 2023 r. - w tym dniu, składając wniosek o rejestrację działalności gospodarczej w CEIDG Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (który nie został odnotowany z powodu błędu lub usterki technicznej w systemie CEIDG), natomiast pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął w dniu 20 grudnia 2023 r. Pierwszy przelew podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego został dokonany przez Wnioskodawcę w dniu 26 stycznia 2024 r. Wnioskodawca wpłacił pełną kwotę podatku obliczonego w tej formie. Pierwszy przelew podatku, którego dokonał Wnioskodawca, został opisany jako „okres rozliczenia 23M12, symbol PPE”, a zatem przelew do organu podatkowego został wykonany z oznaczeniem „PPE” - 23M12.
Na dzień złożenia wniosku elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Jeżeli chodzi o reakcję Naczelnika Urzędu Skarbowego w zakresie dokonanego przez Wnioskodawcę wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym, to w dniu 15 października 2024 r. Wnioskodawca otrzymał telefon od pracownika Urzędu Skarbowego z pytaniem, dlaczego reguluje zobowiązania podatkowe z opisem „PPE”. Informacja ta była dla Wnioskodawcy zaskoczeniem, w związku z tym postanowił wówczas zweryfikować złożone dane we wniosku do CEIDG. Po weryfikacji złożonego wniosku okazało się, że w polu oznaczonym jako „forma opodatkowania” nie był zaznaczony żaden z wariantów (pomimo jednoznacznego zaznaczenia przy składaniu wniosku do CEIDG opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czego Wnioskodawca jest pewien i co zostało opisane we wniosku). W związku z powyższym, po konsultacji telefonicznej z pracownikiem Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca został poinstruowany, aby dokonać aktualizacji wpisu w CEIDG dotyczącej wybranej formy opodatkowania. Wypełniając tę instrukcję 16 października 2024 r. Wnioskodawca zaktualizował dane, wskazując jako obowiązującą formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, ze skutkiem od 11 grudnia 2023 r., tj. od momentu rejestracji działalności gospodarczej. Niezależnie od powyższych działań i instrukcji pracowników Urzędu Skarbowego, 18 grudnia 2024 r. Wnioskodawca otrzymał wezwanie do złożenia korekty zeznania wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej jest wspólnikiem i członkiem zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Z tego tytułu Wnioskodawca otrzymuje przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, na podstawie uchwały wspólników o powołaniu do pełnienia tej funkcji (oprócz uchwały o powołaniu Wnioskodawcy do pełnienia funkcji członka zarządu Wnioskodawca nie zawarł ze spółką jakiejkolwiek dodatkowej umowy w tym zakresie). Ponadto, jako wspólnik spółki Wnioskodawca otrzymuje wypłaty z zysku, pod warunkiem, że zysk zostanie przez spółkę osiągnięty oraz przeznaczony do podziału między wspólników.
Jeżeli chodzi o przychody z działalności gospodarczej w 2024 r., pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. Wnioskodawca osiągnął w dniu 12 lutego 2024 r. Pierwsza wpłata podatku od przychodów uzyskanych w 2024 r. została dokonana przez Wnioskodawcę 17 czerwca 2024 r. Pierwszy przelew podatku od przychodów uzyskanych w 2024 r. został opisany jako „okres rozliczenia 24M02, symbol PPE”, a zatem przelew do organu podatkowego został wykonany z oznaczeniem „PPE - 24M02”.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za okres od 11 grudnia 2023 r. i wobec tego złożone przez Niego rozliczenie z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28) nie wymaga korekty?
2.Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca, po ewentualnym wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, uprawniony jest do kontynuowania opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2025 r.?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
W ocenie Wnioskodawcy, skutecznie dokonał On wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za okres od 11 grudnia 2023 r. i wobec tego złożone przez Niego rozliczenie z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28) nie wymaga korekty.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”), sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z powołanego przepisu wynika, że podatnik, który chce wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym. Przedmiotowe oświadczenie podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (dalej jako: ustawa o CEIDG). Wobec tego, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, w tym opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, może być złożone przez podatnika w trakcie rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
W stanie faktycznym przedmiotowej sprawy, Wnioskodawca, wypełniając wniosek o wpis do CEIDG dotyczący rejestracji działalności gospodarczej, w dniu 11 grudnia 2023 r., dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w ten sposób, że w punkcie 15 wypełnianego i składanego wniosku - „Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego” zaznaczył znak „X” w polu dotyczącym takiego wyboru, co Wnioskodawca bezsprzecznie pamięta i w którym to zakresie nie ma żadnych wątpliwości. Wnioskodawca jeszcze przed rejestracją działalności gospodarczej w CEIDG, konsultował wybór formy opodatkowania z biurem rachunkowym, z którego usług korzysta, i w sposób jasny i jednoznaczny i w pełni świadomy podjął decyzję o opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Miał również świadomość co do istotności zaznaczenia odpowiedniego pola w punkcie 15 wniosku do CEIDG, jak i co do skutków braku zaznaczenia któregokolwiek z pól widniejących w punkcie 15 wniosku do CEIDG. W sytuacji Wnioskodawcy z nieznanych przyczyn, najprawdopodobniej technicznych, system nie zarejestrował dokonanego przez niego wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ślad za dokonanym wyborem, nie przypuszczając zupełnie, że w złożonym w systemie wniosku nie widnieje żadna zaznaczona forma opłacania podatku dochodowego, a będąc przekonanym, że zaznaczona została forma ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca od samego początku w każdym miesiącu dokonywał rozliczeń, uiszczając ustalony przez obsługujące go biuro rachunkowe ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za poprzedzający miesiąc. Dokonywane przelewy podatkowe były każdorazowo oznaczane przez Wnioskodawcę symbolem „PPE” właściwym dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Spójne i konsekwentne zachowanie Wnioskodawcy, który każdorazowo uiszczał podatek dochodowy w formie ryczałtu, za każdym razem ze stosownym wskazaniem i opisem przelewu, a następnie złożył roczną deklarację podatkową na formularz PIT-28 (właściwym dla ryczałtu), świadczy o tym, że w dniu rejestracji działalności gospodarczej dokonał On wyboru ryczałtu w czasie rejestracji działalności w CEIDG, tj. złożył sporządzone na piśmie (za pośrednictwem systemu CEIDG – na podstawie przepisów ustawy i CEIDG) oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Za zasadnością takiego stanowiska przemawiają dwie grupy argumentów.
Po pierwsze, jak wynika z informacji dostępnych publicznie, problemy z prawidłowym działaniem systemu rejestracyjnego CEIDG i prawidłowym odnotowywaniem przez ten system informacji wprowadzanych przez osoby rejestrujące wynikają najpewniej z problemów technicznych po stronie systemu informatycznego CEIDG. Od około początku 2022 r. (co jest kojarzone z wejściem w życie przepisów tzw. Polskiego Ładu) wykazuje trudności w prawidłowym przetwarzaniu informacji. Przed zaistnieniem stanu faktycznego niniejszej sprawy problemy te były już przedmiotem szerokich rozważań i dyskusji w przestrzeni publicznej. Szeroko opisywane nieprawidłowości wynikające z błędów po stronie systemu informatycznego CEIDG dotyczyły zarówno podatników zmieniających formę opodatkowania po wejściu w życie Polskiego Ładu, jak i przedsiębiorców rejestrujących działalność po 2022 r. W wielu zaistniałych przypadkach podatnicy, którzy zaznaczali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania, doświadczali wadliwego działania systemu CEIDG, który - wskutek nieznanej usterki, czy też błędu - nie zapisywał dokonanego wyboru. Kwestia ta stała się nawet przedmiotem interpelacji poselskich (w szczególności interpelacja poselska nr 207 z 2023 r.) i sformułowanych odpowiedzi Ministra Finansów do tych interpelacji. Minister Finansów wskazał mianowicie, że „w sytuacji gdy brak właściwego odnotowania skutków dokonanego przez podatnika zgłoszenia wynika z okoliczności istniejących po stronie administracji publicznej (np. ewentualne błędne działania systemu informatycznego lub organu podatkowego), zgłoszenie jest traktowane jako dokonane. Ponadto, Minister Finansów skierował do Dyrektorów Izb Administracji Skarbowej pismo, w którym wskazał, że w przypadku uprawdopodobnienia przez podatnika, że dokonał złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania - organy podatkowe powinny rozstrzygać takie sprawy na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej, który wyraża zasadę in dubio pro tributario (zgodnie z tym przepisem, niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika). Biorąc pod uwagę faktyczne działania Wnioskodawcy po złożeniu wniosku do CEIDG o rejestrację działalności gospodarczej, tj. wpłacanie każdorazowo podatku z oznaczeniem, że jest to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (symbol formularza „PPE”, który to skrót oznacza ryczałt w podatku ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych) oraz kwoty podatku obliczone zgodnie z zasadami właściwymi dla ryczałtu, należy uznać, że Wnioskodawca swoim zachowaniem uprawdopodobnił, że zaznaczył w trakcie rejestracji działalności gospodarczej pole właściwe dla dokonania wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. złożył oświadczenie o wyborze jako formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Może o tym świadczyć również fakt braku zaznaczenia w punkcie 15 wniosku o rejestrację w CEIDG jakiejkolwiek formy opodatkowania. W związku z tym, zaistniałe wątpliwości powinny zostać rozstrzygnięte na korzyść Wnioskodawcy jako podatnika.
Po drugie, dokonywanie przez Wnioskodawcę przelewów z określonym symbolem podatkowym, w tym przypadku - z symbolem „PPE”, którego używa się na oznaczenie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, należy w zaistniałej sytuacji potraktować jako złożenie oświadczenia w przedmiocie wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej. Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (jak również analogiczne przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - art. 9a ust. 2, który wskazuje, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, tj. podatkiem liniowym, w tym celu są zaś obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego) nie określają żadnego, w tym jakiegokolwiek urzędowego, wzoru oświadczenia o wyborze formy opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej (zob. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, wyd. V, Wolters Kluwer LEX/el. 2015), jak i nie określają jakichkolwiek wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego powinno natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Jak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 710/21 (który dotyczy bezpośrednio oświadczenia o wyborze podatku liniowego, jednakże sytuacja ta ma charakter analogiczny, ponieważ wybór podatku liniowego - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odbywa się na analogicznych zasadach jak wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. poprzez złożenie przez podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania), oświadczenie podatnika w przedmiocie wyboru, czy też zmiany formy opodatkowania, nie musi przybierać tradycyjnej formy pisemnej, jeśli jego treść wynika z innych działań podatnika.
Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że mając na względzie treść przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym, dla zastosowania liniowej stawki podatku (a więc analogicznie również – dla zastosowania opodatkowania ryczałtem) w działalności gospodarczej konieczne jest:
1)złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania,
2)sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,
3)zachowanie terminu do jego złożenia.
Na gruncie przywołanego orzeczenia, NSA dokonał wykładni sformułowania „oświadczenia sporządzonego na piśmie”. Wskazał mianowicie, że zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej. Za taki przejaw woli, a więc złożone oświadczenie, NSA uznał pierwszy przelew zaliczki na podatek dokonany przez podatnika - przyjmując, że tytuł przelewu jasno i klarownie wskazywał, że podatnik dokonał wyboru formy opodatkowania. Zdaniem NSA dochowany był również warunek pisemności oświadczenia poprzez wpisanie treści i podstawy w tytule przelewu. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Wymóg ten jest spełniony także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Jeżeli to podatnik złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu, to nie ma wątpliwości, co do jego autora i wówczas podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył. NSA w sposób wyraźny przyjął w uzasadnieniu, że: „Wskazanie w tytule przelewu oznaczenia formy opodatkowania spełnia warunek pisemności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności jest dochowany, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego”.
NSA dopuścił zatem wybór formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych poprzez podanie tej formy przez podatnika w tytule przelewu wykonywanego na mikrorachunek podatkowy. Sąd uznał, że taki wybór jest skuteczny, ponieważ jest dokonany w formie pisemnej, posiada oznaczenie nadawcy i odbiorcy oraz tytuł przelewu (dokładny opis).
Powyższe stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego jest również wprost adekwatne w niniejszej sprawie. Zarówno przepis art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (którego bezpośrednio dotyczy powołany wyrok), jak i stosowany w niniejszej sprawie przepis art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mówią o „sporządzeniu na piśmie oświadczenia o wyborze opodatkowania”. Z tego względu dokonany przez Wnioskodawcę w styczniu 2024 r. przelew podatkowy z opisem „symbol formularza PPE, 23M12” wykonany z Jego rachunku bankowego należy uznać za skuteczne oświadczenie co do wyboru formy opodatkowania. Świadczą o tym również dokonywane w późniejszych miesiącach konsekwentne wpłaty ryczałtu z użyciem tych samych oznaczeń w tytułach przelewów, jak i złożenie w ustawowym terminie deklaracji PIT-28.
Parafrazując stanowisko NSA wyrażone w powołanym wyżej wyroku, gdyby podatnik nie złożył oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie dokonywałby przecież wpłat podatku ze wskazaniem, iż jest to ryczałt, jak i nie dokonałby złożenia deklaracji na formularzu PIT-28 właściwym dla ryczałtu ewidencjonowanego. Wyrażone przez NSA stanowisko nie jest zresztą odosobnione. Podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 15 października 2024 r. wskazując, że: „wymóg pisemności jest dochowany, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Wskazanie w tytule przelewu oznaczenia formy opodatkowania spełnia warunek pisemności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. Zwrot „sporządzenie czegoś na piśmie” nie posiada definicji legalnej, co uzasadnia jego potoczne rozumienie.”
Zagadnienie skuteczności złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w kontekście dokonania przelewu podatkowego z wykorzystaniem właściwego symbolu formularza było również przedmiotem analizy na gruncie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego.
W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 listopada 2024 r. (Nr 0112-KDIL2-2.4011.740.2024.2.MC) stwierdzono, że dokonana przez wnioskodawcę w terminie pierwsza wpłata ryczałtu i wskazanie w przelewie symbolu formularza PPE, oznaczającego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stanowi skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.
Analogiczne stanowisko wyrażone zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 grudnia 2024 r. (Nr 0113-KDIPT2-1.4011.805.2024.1.RK), w której Organ jednoznacznie wskazał, że „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dokonał Pan w terminie pierwszej wpłaty ryczałtu i z opisu dokonanej wpłaty wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, wobec tego powyższa pierwsza wplata ryczałtu stanowiła skuteczne złożenie przez Pana oświadczenia o wyborze ryczałtu (o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) jako formy opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2022 r. oraz w latach kolejnych mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.”
Z kolei, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 października 2024 r. (Nr 0113-KDIPT2-1.4011.422.2024.3.MAP) podkreślono, że podatnik może skutecznie wyrazić wolę wyboru formy opodatkowania poprzez konsekwentne oznaczanie przelewów podatkowych symbolem „PPE” oraz dokonywanie wpłat na właściwy rachunek bankowy. W interpretacji tej Organ podatkowy uznał, co następuje: „Zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania dokonał Pan tylko przez wpłatę właściwie opisanych zaliczek, które płacił Pan przez cały rok. W tytule przelewu, jak i przy następnych zaliczkach wskazał Pan oznaczenie ryczałtu - „PPE”. Pierwszy przelew wykonał Pan w terminie do złożenia oświadczenia i wpłaty zaliczki. Po zakończeniu roku złożył Pan zeznanie PIT-28. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli dokonał Pan pierwszej wpłaty ryczałtu i z opisu dokonanej wpłaty wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to powyższa wpłata stanowiła skuteczne złożenie przez Pana oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. W konsekwencji, uzyskiwane przez Pana przychody w 2022 r. mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem, był Pan uprawniony do rozliczenia podatku dochodowego za rok 2022 na formularzu zeznania podatkowego PIT-28.”
Analogicznie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej również w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2024 r. (Nr 0112-KDIL2-2.4011.497.2024.2.WS).
Na podstawie powyższego należy dojść do wniosku, że w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty ryczałtu przelewem i z opisu dokonanej wpłaty (poprzez wskazanie „PPE” w tytule przelewu), wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Takie podejście zostało potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego.
Odnosząc powyższe rozważania do przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy:
·Po pierwsze, uprawdopodobnione zostało, że Wnioskodawca, dokonując rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG, złożył przy tym wniosku o rejestrację działalności gospodarczej oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania, zaś brak właściwego odnotowania skutków dokonanego przez podatnika zgłoszenia w systemie CEIDG wynika z okoliczności błędnego, niewłaściwego działania systemu informatycznego CEIDG, tj. z okoliczności z pewnością nieistniejących po stronie podatnika. Jeżeli tak, to zaistniałe wątpliwości należy rozstrzygnąć na jego korzyść (a zatem poprzez przyjęcie, że dokonał on w systemie CEIDG wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako obowiązującej go formy opodatkowania). Biorąc pod uwagę powyższe, brak odnotowania wyboru formy opodatkowania w systemie CEIDG nie może być uznany za błąd leżący po stronie podatnika, a wszelkie wątpliwości w tym zakresie powinny być rozstrzygane na jego korzyść.
·Po drugie, niezależnie do powyższej argumentacji, spełniony został obowiązek złożenia oświadczenia w zakresie wyboru formy opodatkowania poprzez złożenie wyraźnego i jednoznacznego oświadczenia woli w postaci opisu przelewu podatkowego, w którym Wnioskodawca w pierwszym przelewie, jak i w każdym kolejnym, wskazywał oznaczenie „PPE”, co jednoznacznie identyfikuje podatek jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, wpłaty były dokonywane na rachunek bankowy przeznaczony dla podatników rozliczających się w tej formie. Wnioskodawca dysponuje potwierdzeniami wykonania wszystkich należnych przelewów do organu podatkowego (na odpowiedni mikrorachunek podatkowy) z oznaczeniem „PPE”.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy Wnioskodawca spełnił więc wskazane przez Naczelny Sąd Administracyjny kryteria dla przyjęcia skuteczności złożonego oświadczenia o wyborze opodatkowania ryczałtem jako obowiązującą formą opodatkowania, tj.:
1)oświadczenie podatnika stanowi jasno i klarownie opisany przelew ryczałtu, opatrzony wskazaniem „PPE” (za miesiąc 12M23),
2)przelew wykonany został przez Wnioskodawcę na wygenerowany dla niego mikrorachunek.
Dodatkowym potwierdzeniem jednoznacznego wyboru i konsekwentnego stosowania tej formy opodatkowania jest złożone przez Wnioskodawcę zeznanie podatkowe za 2023 r. na formularzu PIT-28 właściwym dla podatników opodatkowanych ryczałtem. Dla oceny skuteczności dokonania przez Wnioskodawcę wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych istotny jest również fakt, że składane w imieniu Wnioskodawcy przez biuro rachunkowe prowadzące jego rozliczenia deklaracje ZUS DRA są zgodne z zasadami obowiązującymi podatników rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na względzie powyższe, należy przyjąć, że Wnioskodawca złożył prawidłowo, a więc skutecznie, oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów z jego działalności gospodarczej.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy w razie wznowienia przez Niego wykonywania działalności gospodarczej w okolicznościach opisanych we wniosku, uprawniony jest On do kontynuowania w 2025 r. opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do dyspozycji przepisu art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Z art. 9 ust. 1 zdanie drugie, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wynika domniemanie o zachowaniu zryczałtowanej formy opodatkowania w następnym roku podatkowym (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 31 stycznia 2017 r. sygn. akt II FSK 3116/16, LEX nr 2241925, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 1359/08, LEX nr 513319, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 15 czerwca 2016 r. sygn. akt I SA/GI 104/16, LEX nr 2077595).
Zważywszy, że - jak wynika z uzasadnienia stanowiska dotyczącego pytania Nr 1 - Wnioskodawca złożył skuteczne oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a więc dokonał wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej, jako ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania, jak i oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach właściwych dla podatku liniowego, to dokonany przez Niego wybór formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dotyczy również lat następnych, aż do roku, w którym w wymaganym terminie (tj. do 20 lutego danego roku) złoży oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem albo oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach właściwych dla podatku liniowego. Dokonany przez Wnioskodawcę poprzez złożenie skutecznego oświadczenia wybór formy opodatkowania odnosi się więc również do 2025 r.
Jak podkreślono w literaturze, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do 20 stycznia roku podatkowego. W przypadku rozpoczęcia przez podatnika prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (obecnie ustawa o CEIDG), a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosi likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokona wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (D. Laszczyk, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, wyd. II, LexisNexis LEX/el. 2014, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 listopada 2018 r. sygn. akt II FSK 3382/16, LEX nr 2597077).
Wybór, jak i rezygnacja z opodatkowania w formie ryczałtowej pozostawiony został samemu podatnikowi. W takim przypadku jest on obowiązany do złożenia oświadczenia o wyborze lub rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. Oświadczenie to ma charakter wiążący i żadne postępowanie dowodowe nie może doprowadzić do podważenia dokonanego wyboru (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 16 stycznia 2024 r. sygn. akt I SA/Bd 423/10, LexisNexis nr 2808649).
Jak ponadto wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, dopóki podatnik nie złoży zawiadomienia o rezygnacji z ryczałtu lub wyborze opodatkowania podatkiem liniowym traktuje się dokonany przez niego uprzednio wybór sposobu opodatkowania jako nadal aktualny, a podatnik ma prawo oczekiwać, że jeżeli uzyska dochody z działalności gospodarczej, zostaną one opodatkowane według wybranej stawki podatkowej (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 maja 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 2569/10, LexisNexis nr 2808649). Przy czym o braku podstaw do korzystania z danego sposobu opodatkowania w latach następnych przesądza nieskuteczność wcześniejszego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania, gdyż nie jest możliwe kontynuowanie nienabytego prawa. Jeżeli natomiast oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone skutecznie, to podatnik ma prawo do kontynuacji opodatkowania w wybrany sposób, bez potrzeby ponawiania oświadczenia w tym zakresie w kolejnych latach podatkowych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 21 kwietnia 2010 r. sygn. akt I SA/GI 127/10, LexisNexis nr 7387501, zob. też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 10 marca 2022 r. sygn. akt I SA/Rz 1005/21).
Jeżeli zatem - jak wykazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania Nr 1 wniosku -Wnioskodawca złożył skuteczne oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to dopóki nie zostanie przez Niego złożone zawiadomienie o rezygnacji z ryczałtu lub oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, wciąż aktualny powinien być dokonany uprzednio wybór opodatkowania ryczałtem. Skutek taki powinien dotyczyć również okresu po ewentualnym wznowieniu zawieszonej działalności gospodarczej w 2025 r.
Wobec powyższego, w razie wznowienia przez Wnioskodawcę wykonywania działalności gospodarczej w okolicznościach opisanych we wniosku, uprawniony jest On do kontynuowania w 2025 r. opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, z uwagi na to, że aktualny pozostaje dokonany wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Na podstawie art. 9 ust. 2 cytowanej ustawy :
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W myśl art. 9a ust. 2a ww. ustawy:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Zgodnie zaś z treścią art. 9a ust. 2b ww. ustawy :
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9a ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Przepisy podatkowe, zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Jak wynika z opisu sprawy, za pośrednictwem systemu CEIDG w dniu 11 grudnia 2023 r., dokonał Pan rejestracji działalności gospodarczej wypełniając wniosek CEIDG-1 do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W punkcie 15 tego wniosku - Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego - zaznaczył Pan pole „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”, o czym jest Pan jednoznacznie i bezsprzecznie przekonany. Wobec dokonanego wyboru formy opodatkowania, począwszy od stycznia 2024 r., regulował Pan należności podatkowe w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Pierwszy przychód z działalności uzyskał Pan 20 grudnia 2023 r., a pierwszą wpłatę z tytułu podatku dochodowego uiścił 26 stycznia 2024 r., opisując pierwszy przelew jako: „okres rozliczenia 23M12, symbol PPE”. W kolejnych miesiącach dokonywał Pan dalszych wpłat ryczałtu przy użyciu dostępnego w systemie bankowym oznaczenia przelewu jako „PPE”. 24 kwietnia 2024 r. złożył Pan zeznanie podatkowe PIT-28. Na skutek złożonego zeznania podatkowego i związanego z tym kontaktu ze strony Urzędu Skarbowego, po dokonanej weryfikacji złożonego w CEIDG wniosku okazało się, że w polu oznaczonym jako „forma opodatkowania” nie był zaznaczony żaden z wariantów. Z niezidentyfikowanego przez Pana błędu w systemie CEIDG. nie odnotowano wyboru formy opodatkowania. 16 października 2024 r. dokonał Pan aktualizacji danych w CEIDG dotyczących formy opodatkowania, wskazując jako obowiązującą formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania wskazał Pan ze skutkiem od 11 grudnia 2023 r., tj. od momentu rejestracji i zadeklarowanego rozpoczęcia działalności gospodarczej. Prowadzoną działalność gospodarczą zawiesił Pan 1 listopada 2024 r.
Przenosząc powołane wyżej uregulowania prawne na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro pierwszy przelew na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu przychodów uzyskanych w 2023 r., został dokonany 26 stycznia 2024 r. z oznaczeniem „okres rozliczenia 23M12, symbol PPE”, to nie może on zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2023 r., ponieważ nie został zachowany ustawowy termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeśli pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej został osiągnięty 20 grudnia 2023 r., to oświadczenie należało złożyć do końca roku podatkowego 2023. Wobec powyższego, dowód wpłaty podatku dokonany przelewem z 26 stycznia 2024 r. opisany jako „okres rozliczenia 23M12, symbol PPE” nie może zostać uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na 2023 r.
Mając na uwadze opis sprawy oraz wyżej powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania działalności gospodarczej za 2023 r. tj. do końca grudnia 2023 r. nie dokonał Pan przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zatem dokonana przez Pana wpłata ryczałtu (przelewem bankowym w dniu 26 stycznia 2024 r.) nie może być uznana za skutecznie złożone przez Pana oświadczanie o wyborze formy opodatkowania na 2023 r. Wobec tego, winien Pan dokonać rozliczenia przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przechodząc do kwestii złożenia korekty zeznania podatkowego wskazuję, że na art. 81 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Jednocześnie podkreślam, że zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego, o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu.
Zgodnie bowiem z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podatnik ma zatem prawo skorygować daną deklarację w okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Mając na uwadze powyższe jest Pan uprawniony do złożenia stosownej korekty deklaracji podatku dochodowego za 2023 r. na rozliczenie z uwzględnieniem wyboru ogólnych zasad opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej wg tzw. „skali podatkowej”. W konsekwencji, na tle przedstawionych okoliczności sprawy złożone przez Pana rozliczenie z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28) wymaga korekty.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, że pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. osiągnął Pan 12 lutego 2024 r., a pierwszej wpłaty podatku od przychodów uzyskanych w 2024 r. dokonał Pan 17 czerwca 2024 r. Pierwszy przelew podatku od przychodów uzyskanych w 2024 r. został opisany jako „okres rozliczenia 24M02, symbol PPE”.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. osiągnął Pan 12 lutego 2024 r., a pierwszy przelew na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu przychodów został dokonany 17 czerwca 2024 r. z oznaczeniem „PPE” -24M02”, to w stosunku do przychodów uzyskiwanych w 2024 r. z prowadzonej działalności gospodarczej również nie zostało skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, ponieważ nie został zachowany ustawowy termin do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeśli pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej został osiągnięty 12 lutego 2024 r., to oświadczenie należało złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, tj. do 20 marca 2024r. Zatem, na 2024 r. również nie dokonał Pan skutecznego wyboru formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym, ponieważ nie został zachowany ustawowy termin do złożenia oświadczenia. W konsekwencji, przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2024 r. winny być rozliczone wg zasad określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei, odnosząc się do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów po ewentualnym wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej w 2025 r., wskazuję, że z uwagi na to, że w roku poprzedzającym tj. 2024 nie dokonano skutecznie zmiany formy opodatkowania na ryczałt ewidencjonowany nie mogę uznać, że jest Pan uprawniony do kontynuowania opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2025 r.
Niemniej jednak, po ewentualnym wznowieniu działalności gospodarczej w 2025 r., na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ma Pan możliwość złożyć pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2025 r. - do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód zostanie osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Ponadto, w odniesieniu do wskazanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądowych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do nich się odnoszą.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.
Końcowo wskazuję, że interpretacja odnosi się wyłącznie do zagadnień prawa podatkowego w kontekście zadanych pytań i zaprezentowanego stanowiska. Nie rozstrzyga o zgodności opisanych we wniosku czynności z innymi przepisami, w tym przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. 541), gdyż nie są to przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ocena „skuteczności złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania” przy składaniu wniosku o wpis do CEIDG dotyczącym rejestracji działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy skutecznie dokonał Pan rejestracji działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jak również czy podczas rejestracji dokonał Pan skutecznego wyboru formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
