
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani 1 sierpnia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pani A.B. (dalej jako: Wnioskodawca, Przedsiębiorca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą A. Obecnie korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pozostała działalność usługowa w zakresie infrastruktury obliczeniowej, przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i działalności powiązane, sklasyfikowana w PKD pod numerem 63.10.D. Zgodnie z danymi zamieszczonymi w aktualnym wpisie do CEIDG, Wnioskodawca zajmuje się również obszarami działalności gospodarczej wedle kodów PKD: 62.10.B Pozostała działalność w zakresie programowania; 62.20.B Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami informatycznymi; 63.10.A Działalność w zakresie kolokacji centrów danych oraz przetwarzania w chmurze.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł 10 czerwca 2024 roku umowę aneksowaną 1 stycznia 2025 roku, na mocy której świadczy usługi na rzecz kontrahenta mającego siedzibę w Polsce.
Zgodnie z zawartą umową, zakres świadczonych przez Wnioskodawcę to w szczególności:
1. Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki:
a)Tworzenie procesów związanych z pozyskiwaniem i integracją danych z różnych źródeł.
b)Testowanie funkcjonalności raportów, dashboardów oraz innych elementów systemów BI.
c)Konfiguracja narzędzi monitorujących systemy BI i hurtowanie danych.
d)Monitorowanie infrastruktury IT wspierającej procesy analityczne.
Dokładny opis czynności:
•Tworzenie koncepcji i dokumentacji procesów analitycznych na podstawie danych z różnych źródeł (…).
•Testowanie poprawności działania raportów, dashboardów oraz narzędzi analitycznych (…).
•Konfigurowanie narzędzi do zbierania danych analitycznych i statystycznych, np. (...), w celu dostarczenia klientowi poprawnych i dokładnych danych.
•Monitorowanie poprawności oraz efektywności zbierania danych analitycznych, reagowanie na błędy lub niespójności.
2. Analizy techniczne:
a)Modelowanie procesów biznesowych i przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne.
b)Przekładanie wymagań biznesowych na techniczne zadania dla systemów BI.
c)Wspieranie procesów optymalizacji działania organizacji poprzez analitykę danych.
Dokładny opis czynności:
•Analiza wymagań biznesowych przekazywanych przez inne zespoły oraz przekształcanie ich na zadania techniczne (tworzenie specyfikacji technicznych i dokumentacji).
•Tworzenie datasetów do analiz technicznych, łączenie danych z różnych źródeł za pomocą języka (...) oraz (...).
•Przygotowywanie modeli statystycznych oraz analiz z wykorzystaniem metod w (...).
•Tworzenie alertów automatycznych oraz predykcyjnych, które pozwalają na bieżące monitorowanie wskaźników biznesowych.
3. Działalność związana z oprogramowaniem:
a)Projektowanie i implementacja rozwiązań BI, uwzględniając wymagania biznesowe klienta, migrację danych i tworzenie interfejsów systemowych.
b)Integracja danych oraz implementacja procesów migracji z jednego systemu do drugiego.
Dokładny opis czynności:
•Projektowanie oraz wdrażanie dashboardów i raportów analitycznych (…), które umożliwiają klientowi analizę danych oraz wizualizację kluczowych wskaźników.
•Optymalizacja istniejących raportów oraz dashboardów w celu poprawy ich wydajności oraz jakości prezentowanych danych.
•Przygotowanie dokumentacji technicznej opisującej sposób działania raportów, dashboardów oraz metod integracji danych.
4. Działalność związana z zarządzaniem:
a)Ocena działania systemów BI oraz analiza funkcjonalności raportów.
b)Tworzenie propozycji technicznych rozwiązań BI w dokumentacji.
c)Współpraca z zespołami programistycznymi w zakresie implementacji rekomendacji.
Dokładny opis czynności:
•Ocena poprawności i funkcjonalności istniejących dashboardów i raportów, identyfikowanie błędów, słabych punktów oraz rekomendowanie usprawnień.
•Współpraca z zespołami programistycznymi (spotkania kilka razy w miesiącu oraz tworzenie dokumentacji) w celu wdrożenia przygotowanych rekomendacji technicznych.
Szczegółowy opis charakteru wykonywanych czynności/zadań.
Tworzenie raportów i dashboardów analitycznych: Wnioskodawca projektuje, wdraża i optymalizuje raporty analityczne i dashboardy, które pozwalają klientowi na bieżąco monitorować wyniki firmy (sprzedaż, działania marketingowe, aktywność użytkowników) oraz wspierać pracę innych działów. Efektem są raporty używane codziennie do podejmowania strategicznych decyzji.
Analizy danych oraz tworzenie datasetów (…): Wnioskodawca wykonuje analizy statystyczne, przygotowuje modele oraz integruje dane z różnych źródeł. Efektem są gotowe zestawy danych, które stanowią podstawę dalszych analiz biznesowych realizowanych przez klienta.
Konfiguracja narzędzi do zbierania danych analitycznych: Wnioskodawca konfiguruje narzędzia typu (...) zgodnie z wymaganiami biznesowymi klienta. Efektem są poprawnie zbierane dane użytkowników, na podstawie których firma może analizować zachowanie klientów oraz efektywność kampanii marketingowych.
Dokumentacja techniczna: Wnioskodawca tworzy szczegółową dokumentację techniczną, która pozwala klientowi oraz zespołom wdrożeniowym zrozumieć sposób działania narzędzi analitycznych oraz raportów.
Współpraca z programistami: Wnioskodawca przygotowuje rekomendacje techniczne, współpracuje podczas spotkań z zespołem wdrożeniowym, co pozwala efektywnie wdrożyć optymalizacje techniczne. Efektem jest poprawa wydajności oraz użyteczności narzędzi analitycznych oraz zmiany w sposobach zbierania danych.
Wnioskodawca wskazuje, że użyte w opisie sprawy określenia:
(...)
Wnioskodawca konfiguruje następujące narzędzia służące do monitorowania systemów analitycznych i zbierania danych:
(...)
Wnioskodawca tworzy interfejsy analityczne dotyczące następujących systemów:
(...)
Efektem projektowania i implementacji rozwiązań BI są gotowe, interaktywne raporty oraz dashboardy analityczne. Efekty te są następnie wykorzystywane przez klienta w procesach podejmowania decyzji strategicznych oraz operacyjnych, a także stanowią podstawę do dalszych analiz technicznych i optymalizacji istniejących systemów raportowych. Efektem współpracy z zespołami programistycznymi są wdrożone usprawnienia techniczne. Efektem końcowym jest zwiększenie jakości danych, zbieranie nowych danych lub zmiany w sposobie zbierania aktualnych danych, poprawa szybkości ich przetwarzania.
W ocenie Wnioskodawcy, czynności te mieszczą się w PKWiU:
–62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
–62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
–62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
–62.03.12.0 Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi;
–62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane;
–63.11.19.0 Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych;
–70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Umowa ta na dzień złożenia wniosku o interpretację nadal obowiązuje. Wskazuje się, że Przedsiębiorca ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania i zaniechania własne, jak również działania i zaniechania osób, z pomocą których realizuje usługi. Realizowane usługi są wykonywane w miejscu i czasie przez siebie obranym, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb Zleceniodawcy. Przedsiębiorca realizując powyższe czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
Nadmienić również należy, że Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach PKWiU 70.22.1 i 70.22.3. W istocie głównym przedmiotem wykonywanych przez Przedsiębiorcę czynności w ramach projektowania nie było, nie jest i nie będzie stricte programowanie czy tworzenie oprogramowania.
Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył oraz nie przekroczy limitu 2.000.000 euro określonego przepisem art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie przewiduje również możliwości osiągnięcia tej kwoty w najbliższych latach. Przedsiębiorca nadmienia, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, złożył na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Do wykonywanej działalności nie miały/nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oprócz działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
W związku z wyżej wskazanym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do opodatkowania świadczonych usług stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca świadczy usługi przetwarzania danych, rozumiane jako przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnianie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzenia danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
Na ten moment w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi dla jednego kontrahenta.
Umowa z klientem, o którym mowa we wniosku przewiduje, że Wnioskodawca świadczy dla kontrahenta jedną usługę, na którą składają się wszystkie opisane we wniosku czynności.
Kontrahent zleca Wnioskodawcy jedną usługę, na którą składają się wszystkie wymienione w opisie stanu faktycznego czynności. Czynność ta nazwana jest jako (...). Umowa przewiduje konkretną kwotę należną Wnioskodawcy.
Kontrahent, jak wskazano powyżej, zainteresowany jest nabyciem jednej usługi obejmującej wszystkie wymienione czynności wskazane we wniosku. Dominujący charakter ma usługa tworzenia raportów i dashboardów analitycznych, jak też analiza danych oraz tworzenie datasetów (…).
Wystawiając fakturę dla kontrahenta, na fakturze wykazana jest jedna usługa nazywana (...), która obejmuje wskazane w stanie faktycznym czynności
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) .
Przyporządkowanie wymienionych we wniosku czynności do poszczególnych symboli PKWiU:
Tworzenie raportów i dashboardów analitycznych - PKWiU 63.11.19.0
Analizy danych oraz tworzenie datasetów (…) – PKWiU 63.11.19.0
Konfiguracja narzędzi do zbierania danych analitycznych – PKWiU 62.09.20.0
Dokumentacja techniczna – PKWiU 62.01.12.0
Współpraca z programistami – PKWiU 62.02.30.0 .
Dominujący charakter mają zaś usługa tworzenia raportów i dashboardów analitycznych, jak też analizy danych oraz tworzenia datasetów sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 63.11.19.0.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym – uwzględniając wyżej opisane i realizowane czynności – Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do opodatkowania uzyskanych przychodów według 8,5% stawki zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisanych w stanie faktycznym czynności uprawnia Przedsiębiorcę do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki w wysokości 8,5% zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie.
Jak wskazuje przepis art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą; (…)”. Pozarolniczą działalnością gospodarczą, w myśl przepisu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (zatem zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej jako: ustawa o podatku dochodowym).
Za działalność usługową uznaje się, zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.”
Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.”
Powyższe oznaczenie dotyczy zatem tylko ściśle określonej usługi z danego grupowania. Zatem, umieszczone oznaczenie przy konkretnym symbolu statystycznym prowadzić ma do zawężenia stosowania przepisu jedynie do tej nazwy grupowania.
W myśl normy wyrażonej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (…)”. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, co wynika z brzmienia przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do dyspozycji wskazanej w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym: „Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.”
Zaś w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.”
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu realizowanych przez siebie usług nie przekroczy limitu wskazanego w cytowanym wyżej przepisie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który to próg odnosi się do możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Należy również odnotować, że w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, które zostały wskazane przepisem art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).”
Natomiast w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.”
Stosownie również do przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.”
Zgodnie z powyższymi przepisami należy podnieść, że Wnioskodawca nie spełnia negatywnych przesłanek, które wykluczyłyby możliwość opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych. Jak wynika zaś z przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.”
Na mocy powyższego, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik ma obowiązek odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.
W myśl przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.”
Należy wskazać, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie podnieść, że w myśl powołanej powyżej regulacji art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają wszystkie te usługi związane z programowaniem, które nie odpowiadają wskazanym w ustawie czynnościom opodatkowanym stawką ryczałtu w wysokości 12%. Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie stanową usług związanych z oprogramowaniem, czy też samym programowaniem. Wpływu na tą okoliczność nie mają postanowienia zawartych umów określające jedynie zakres przedmiotowy usług świadczonych przez Wnioskodawcy. Kluczowe są natomiast czynności rzeczywiście wykonywane przez Wnioskodawcę, szczegółowo przedstawione w opisie stanu faktycznego.
Wobec powyższego, Wnioskodawca jest zdania, iż przychody osiągane z tytułu wszystkich wyżej wymienionych czynności należy opodatkować stawką ryczałtową 8,5%, tak jak przychody z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Celem potwierdzenia powyższego Przedsiębiorca podnosi, że organy podatkowe zajmowały niejednokrotnie stanowiska, w których wskazywano że usługi świadczone w ramach PKWiU 63.11.19.0 są objęte 8,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Dla przykładu, Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2024 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.12.2024.3.RK wskazał, że: „Zatem przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 63.11.19.0 - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.” Dyrektor KIS wskazywał niejednokrotnie również na słuszność zastosowania stawki 8,5% dla czynności realizowanych pod kodem PKWiU 70.22.20.0. Na przykład, w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2025 roku nr 0114-KDWP.4011.5.2025.2.IG organ zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy podnosząc, że: „Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Panią w 2024 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.” Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla czynności zaklasyfikowanych do PKWiU 62.09.20.0 również zostało poddane ocenie przez Dyrektora KIS. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2024 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.287.2024.3.ID: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku po jego uzupełnieniu stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.09.20.0 - Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli faktycznie spełnia Pan wszystkie warunki uprawniające do korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.". Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla czynności zaklasyfikowanych do PKWiU 62.02.30.0 również zostało poddane ocenie przez Dyrektora KIS. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2022 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.758.2022.2.MZ: „Mając na uwadze powyższe, może Pan w 2022 r. oraz w latach kolejnych opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.” Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla czynności zaklasyfikowanych do PKWiU 62.02.20.0 również zostało poddane ocenie przez Dyrektora KIS. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 5 stycznia 2024 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.915.2023.3.BS: „Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.” Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla czynności zaklasyfikowanych do PKWiU 62.02.20.0 również zostało poddane ocenie przez Dyrektora KIS. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej z dnia 5 stycznia 2024 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.915.2023.3.BS: „Wobec powyższego, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan będzie uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0, które nie są związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy, opisane w przedstawionym stanie faktycznym świadczenia, realizowane w ramach wykonywanej działalności gospodarczej przez Przedsiębiorcę, winny być w całości opodatkowane 8,5% stawką podatku zryczałtowanego stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazała Pani, że przeważającym przedmiotem jej działalności jest pozostała działalność usługowa w zakresie infrastruktury obliczeniowej, przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (hosting) i działalności powiązane. Świadczy Pani na rzecz kontrahenta jedną usługę, na którą składają się wszystkie opisane we wniosku czynności obejmujące:
-tworzenie raportów i dashboardów analitycznych - PKWiU 63.11.19.0;
-analizę danych oraz tworzenie datasetów – PKWiU 63.11.19.0;
-konfigurację narzędzi do zbierania danych analitycznych – PKWiU 62.09.20.0;
-tworzenie dokumentacji technicznej – PKWiU 62.01.12.0;
-współpracę z programistami – PKWiU 62.02.30.0.
Wyjaśniła Pani, że świadczy usługi przetwarzania danych, rozumiane jako przekształcanie treści i postaci danych wejściowych metodą wykonywania systematycznych operacji w celu uzyskania wyników w postaci z góry określonej, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnianie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzenia danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
Wskazała Pani, że kontrahent zainteresowany jest nabyciem jednej usługi obejmującej wszystkie wymienione czynności, niemniej jednak dominujący charakter ma usługa tworzenia raportów i dashboardów analitycznych, jak też analizy danych oraz tworzenia datasetów, sklasyfikowana według PKWiU w grupowaniu 63.11.19.0.
Dokonując analizy usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. klasa 63.11 to „USŁUGI PRZETWARZANIA DANYCH; USŁUGI ZARZĄDZANIA STRONAMI INTERNETOWYMI (HOSTING) I PODOBNE USŁUGI”.
W klasie tej znajduje się kategoria 63.11.1 „USŁUGI PRZETWARZANIA DANYCH; USŁUGI ZARZĄDZANIA STRONAMI INTERNETOWYMI (HOSTING) ORAZ POZOSTAŁE USŁUGI ZWIĄZANE Z ZAPEWNIENIEM INFRASTRUKTURY DLA TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH I KOMPUTEROWYCH”, która obejmuje m.in. grupowania:
–PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych”;
–PKWiU 63.11.19.0 „Pozosłałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.
Grupowanie PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych” obejmuje usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
Natomiast grupowanie PKWiU 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych” obejmuje:
-usługi kolokacji, tj. udostępnienie miejsca (w serwerowni lub szafie serwerowej) w ramach zabezpieczonego obiektu na umieszczenie serwerów i platform projektu (usługa obejmuje miejsce na sprzęt i oprogramowanie klienta, podłączenie do Internetu lub innej sieci komunikacyjnej oraz rutynowy monitoring serwerów; klienci są odpowiedzialni za zarządzanie systemem operacyjnym, sprzętem i oprogramowaniem),
-usługi przechowywania danych, tj. usługi zarządzania i administrowania przechowywaniem i sporządzaniem kopii danych takie jak zdalne usługi sporządzania kopii, przechowywanie lub zarządzanie hierarchicznym przechowywaniem (migracja),
-usługi zarządzania danymi, tj. bieżące zarządzanie i administrowanie uporządkowanym zasobem danych (usługi mogą obejmować sporządzanie modelowania danych, mobilizację danych, mapowanie/racjonalizacje danych, wybieranie danych i architekturę systemu),
-strumieniową transmisję audio i wideo, tj. przesyłanie danych wideo i audio przez Internet i dostarczanie usług powiązanych z przechowywaniem, produkcją (włącznie z kodowaniem) i utrzymanie strumienia wideo i audio w Internecie,
-pozostałe usługi hostingu dla technologii informacyjnych lub usługi zaopatrzenia w infrastrukturę, takie jak hosting aplikacji klienta, obróbka danych klienta i podział czasu komputera.
Odnosząc się do powyższego, wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne kategoria PKWiU 63.11.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 63.11.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 63.11.19.0. Jednak znajdujące się przy symbolu PKWiU 63.11.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 63.11.1) oznacza, że 15% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług przetwarzania danych.
Skoro – jak wskazała Pani we wniosku – świadczy na rzecz kontrahenta jedną usługę, na którą składają się wszystkie opisane we wniosku czynności, w tym usługi przetwarzania danych, które mają dominujący charakter (za usługi przetważania danych należy bowiem uznać tworzenie raportów i dashboardów analitycznych, jak też analizę danych oraz tworzenie datasetów), Pani usługi wpisują się dyspozycję art. 12 ust. 1 pkt lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który przewiduje stawkę opodatkowania w wysokości 15% dla usług przetwarzania danych – PKWiU ex 63.11.1.
W konsekwencji, dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług przetwarzania danych zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 15% określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z tego względu Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
