
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w zakresie dotyczącym zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5%dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług wykonywania wyrobów dentystycznych na zlecenie, za pomocą narzędzi, urządzeń oraz materiałów należących do firmy zleceniodawcy;
-prawidłowe – w zakresie dotyczącym zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5% dla przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania nakładek do wybielania, szyn relaksacyjnych i koron, za pomocą własnego sprzętu oraz z własnych materiałów.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 2 sierpnia 2023 r. ma Pani zarejestrowaną w CEiDG jednoosobową działalność gospodarczą. Jeżeli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych – wybrała Pani ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania działalności, rozliczany „pitem rocznym” PIT-28.
Posiada Pani wykształcenie wyższe – technik dentystyczny. Ukończyła Pani (...) Uniwersytet Medyczny, gdzie zdobyła podstawową wiedzę z zakresu wykonywania uzupełnień protetycznych. Zdobytą wiedzę poszerza Pani uczestnicząc w kursach z zakresu protetyki.
Głównym przedmiotem działalności (PKD 32.50.Z) jest wykonywanie uzupełnień protetycznych/ wyprodukowanie wyrobów dentystycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, nakładów ceramicznych, szablonów implantologicznych, łączników indywidualnych, wirtualnych projektów DSD, mock up'ów, nakładek do wybielania, szyn relaksacyjnych oraz modeli roboczych.
Wykonuje Pani uzupełnienia protetyczne na zlecenie zewnętrznej Sp. z o.o. Sp. K. prowadzącej gabinet dentystyczny, z którym ma Pani podpisaną umowę współpracy w zakresie wykonywania usług techniki dentystycznej – B2B, a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta Pani wyłącznie z narzędzi oraz urządzeń, a także materiałów należących do firmy Zleceniodawcy. Zaznaczyła Pani, że nie kupuje materiałów do wykonywania produktów protetycznych.
Do Pani zadań podczas wykonywania wyżej wymienionych uzupełnień protetycznych dla danego Zleceniodawcy należy:
-projektowanie w programie (...) koron, nakładów, mostów, wax up'ów (DSD) oraz łączników indywidualnych,
-drukowanie w drukarce 3D mostów tymczasowych i zaprojektowanych przez lekarza dentystę szablonów chirurgicznych,
-obsługa frezarki,
-obróbka mechaniczna wyżej wymienionych uzupełnień protetycznych,
-malowanie farbami oraz licowanie ceramiką koron oraz mostów.
Uzupełnienia protetyczne powstają indywidualnie po dobraniu przez lekarza dentystę koloru z kolornika i każde z nich jest niepowtarzalne. Do wykonania obudowy protetycznej konieczne jest wykonanie zindywidualizowanego wyrobu, do którego trzeba użyć specjalistycznego sprzętu, technologii oraz umiejętności artystycznych i manualnych.
Po wyprodukowaniu zamówionych uzupełnień protetycznych osobiście dostarcza je Pani do poszczególnych gabinetów w klinice, a następnie gotowe wyroby ostatecznie trafiają do pacjentów, tj. są zakładane przez wykwalifikowanych lekarzy dentystów. Wynikiem Pani pracy jest gotowy wyrób protetyczny zakwalifikowany w usłudze opisanej PKD 32.50.Z.
Szablony chirurgiczne nie są projektowane przez Panią, lecz przez lekarza chirurga. Pani zadaniem jest wydrukowanie zaplanowanego szablonu, który jest wykorzystywany podczas zabiegu wszczepienia implantu stomatologicznego. Następnie lekarz mocuje wykonany przez Panią ząb zastępczy: korona protetyczna mocowana za pomocą łącznika na implancie tworzy ząb zastępczy (sztuczny ząb) u pacjenta, który ma na celu odtworzenie utraconych zębów.
Odbudowy protetyczne, które wykonuje Pani dla pacjentów na zlecenie danego Zleceniodawcy są uzupełnieniem protetycznym stałym, ponieważ są zamocowane na implantach, które wcześniej musi wszczepić lekarz, bądź są cementowane na filarach – kikutach zębowych opracowanych przez dentystę.
Wax up, inaczej zwany projekt DSD, który najpierw musi Pani zaplanować w programie (...), w późniejszych etapach przy użyciu drukarki 3D drukuje Pani model roboczy, a następnie wytwarza mock up, którego używa lekarz w gabinecie, aby przedstawić pacjentowi wizualizację jego przyszłego uśmiechu wypełniając sylikonowy index kompozytem.
Obecnie dodatkowo poza umową B2B z wcześniej wspomnianym zleceniodawcą, wykonuje Pani na zlecenie innych lekarzy bez podpisanej umowy B2B, wspomniane już nakładki do wybielania oraz szyny relaksacyjne, które nie są stałym uzupełnieniem protetycznym, a także pojedyncze odbudowy protetyczne w postaci koron używając do tego swojego sprzętu oraz materiałów.
W obecnej chwili nie wykonuje Pani jakichkolwiek ruchomych protez protetycznych ani ich naprawy opodatkowanych stawką 8,5%.
1)Jakiego okresu (roku podatkowego/lat podatkowych) dotyczy wniosek (zadane przez Panią pytanie interpretacyjne)?
Pani wniosek dotyczy 2023 i 2024 oraz 2025 roku podatkowego.
2)Od kiedy korzysta Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Od 2 sierpnia 2023 r.
3)Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej dla celów działalności gospodarczej Pani prowadzi?
Do celów działalności gospodarczej prowadzi Pani ewidencję przychodów.
4)Czy złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Jeśli tak, to kiedy?
Tak, 31 lipca 2023 r.
5)Czy oprócz działalności gospodarczej uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą/będą pochodzić.
Nie.
6)Pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, które Pani świadczy w ramach działalności gospodarczej?
PKWiU 32.50.22.0.
7)Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta Pani z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
a)uzyskała Pani przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro?
b)uzyskała Pani przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczy kwotę 2 000 000 euro?
8)Nie.
9)Czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeżeli tak, to prosimy o wskazanie jakie.
Nie, nie mają zastosowania te wyłączenia.
Pytanie
Czy w związku opisaną sytuacją ma Pani prawo do wykonywanej usługi i jej efektu finalnego, czyli produktu protetycznego, zastosować stawkę 5,5% podatku dochodowego od przychodu?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że wykonując prace protetyczne, których efektem jest nowy produkt protetyczny w postaci korony, licówki oraz mostu i nakładek do wybielania lub szyn relaksacyjnych, ma Pani prawo do stosowania 5,5% jako stawki podatku dochodowego za Pani usługi protetyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ww. ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
‒wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
‒usługi stanowią:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;
-8,5% od przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
·działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Ponadto, zaznaczyć należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 tej ustawy:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że głównym przedmiotem Pani działalności jest wykonywanie uzupełnień protetycznych/wyprodukowanie wyrobów dentystycznych w postaci koron protetycznych, mostów, licówek, nakładów ceramicznych, szablonów implantologicznych, łączników indywidualnych, wirtualnych projektów DSD, mock up'ów, nakładek do wybielania, szyn relaksacyjnych oraz modeli roboczych.
Wykonuje Pani uzupełnienia protetyczne na zlecenie zewnętrznej spółki prowadzącej gabinet dentystyczny, z którym ma podpisaną umowę współpracy w zakresie wykonywania usług techniki dentystycznej – B2B, a do wykonania wyrobów dentystycznych korzysta Pani wyłącznie z narzędzi oraz urządzeń, a także materiałów należących do firmy Zleceniodawcy.
Obecnie dodatkowo wykonuje Pani na zlecenie innych lekarzy nakładki do wybielania oraz szyny relaksacyjne, które nie są stałym uzupełnieniem protetycznym, a także pojedyncze odbudowy protetyczne w postaci koron używając do tego swojego sprzętu oraz materiałów.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że dla przychodów osiąganych w ramach opisanej działalności gospodarczej, polegającej na wytwarzaniu uzupełnień protetycznych i wyrobów dentystycznych z powierzonych przez zleceniodawcę materiałów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała we własnym stanowisku – 5,5%. W opisanym stanie faktycznym wskazała Pani bowiem, że wytwarza wyroby dentystyczne wykorzystując narzędzia, urządzenia oraz materiały należące do Zleceniodawcy, co wpisuje się w zakres czynności opisany w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. e ww. ustawy, tj. wytwarzanie wyrobów z materiału powierzonego przez zamawiającego. W związku z powyższym, przedstawione przez Panią stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.
W odniesieniu natomiast do wykonywanych przez Panią usług, polegających na wykonywaniu nakładek do wybielania, szyn relaksacyjnych, które nie są stałym uzupełnieniem protetycznym, a także pojedynczych odbudów protetycznych, wykonywanych za pomocą Pani sprzętu oraz własnych materiałów, wskazać należy, że stanowią one wyroby własnej produkcji. Ich sprzedaż wpisuje się zatem w definicję działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym, do przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży wyrobów dentystycznych wykonywanych przez Panią z własnych materiałów i produktów, zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy. Tym samym, Pani stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe.
Należy podkreślić, że ww. stawki ryczałtu mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy ewidencja przychodów jest prowadzona przez Panią w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, co wynika z treści cytowanego art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W przeciwnym razie dla przychodów z działalności zastosowanie znajdzie – na podstawie art. 12 ust. 3 tej ustawy – stawka 8,5%, o ile nie osiąga Pani przychodów opodatkowanych wyższymi stawkami.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie wysokości stawki ryczałtu dla przychodów, które uzyskuje Pani z tytułu opisanych usług. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
