Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.426.2025.2.SN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.426.2025.2.SN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Uzupełnili go Państwo pismem z 21 sierpnia 2025 r. (wpływ 21 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, zwany dalej „Instytutem” lub „A”, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 534) jest państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce.

Instytut posiada osobowość prawną.

Instytut działa na podstawie:

1.ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 534);

2.(…);

3.(…);

4.(…);

5.(…);

6.Statutu „A”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych, do podstawowej działalności Instytutu należy:

1)prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;

2)przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;

3)wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.

Zgodnie z § 8 Statutu Instytutu, (…).

Wedle natomiast § 9 Statutu Instytutu, (…);

(…).

(…).

Do zadań Instytutu należy ponadto:

(…).

Instytut jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Instytut jest nadzorowany przez (…).

Instytut rozpoczął realizację projektu pn. „(…)” dla (…) za pośrednictwem (…), w ramach działania (…), objętego programem Fundusze Europejskie (…), na podstawie Umowy o dofinansowanie (…) (dalej „projekt”).

(…) jest międzynarodową inicjatywą, która ma na celu (…). Realizacja tego celu odbywa się poprzez równoczesne wdrażanie przez wszystkie kraje (…) własnych projektów (…), finansowanych z odrębnych środków krajowych. Konsorcjum (…) koordynuje te działania. Porozumienie dotyczące realizacji projektu (…) zostało z polskiej strony podpisane przez (…).

(…) jest jednocześnie kontynuacją projektu (…) realizowanego w latach (…).

Mając na uwadze (…) wyniki (…) będą kluczowe do uwzględnienia (…).

Głównym zadaniem projektu jest (…). Będzie to realizowane przez co najmniej pełne 12 miesięcy (od (…) r.) przy zastosowaniu zarówno urządzeń (…), jak i urządzeń wykorzystywanych aktualnie najczęściej w (…). (…).

Pozyskane dane w połączeniu z danymi z innych krajów pozwolą na określenia (…) oraz sprawdzenie zmian jakie zaszły (…) w ostatniej dekadzie poprzez porównanie danych (…) oraz z danymi (…).

Dodatkowo projekt przewiduje również:

·wykonanie analizy porównawczej pomiędzy urządzeniami (…),

·(…),

·(…).

Ze względu na zakres prac projekt opiera się w dużej części na usługach zewnętrznych. Realizowane i planowane są też zakupy sprzętu i materiałów.

Główna usługa finansowana w ramach projektu to „(…)”. Jest to usługa obejmująca (…) na podstawie zawartej umowy.

Wnioskodawca nie realizował dotychczas tego typu działań, tj. (…). O ile Instytut dysponuje pracownikami, którzy posiadają duże doświadczenie w realizacji (…), także (…) to nie realizowano dotychczas badań obejmujących (…), a szczególnie (…). Czynności związane z (…) nie są bardzo skomplikowane, ale jednak ich wykonywanie w całym zakresie przez personel nie przeszkolony mogłoby zwiększyć ryzyko popełnienia błędów. Ponadto badania te wymagają konkretnego sprzętu, tj. (…). (…). Wyniki uzyskane z tych urządzeń jednocześnie z urządzeniami (…) jako takie będą bardzo cenne i unikalne, pozwolą bowiem śledzić zmiany (…) i wpływ na nią wszelkich inwestycji realizowanych w obrębie (…) oraz zmian (…).

W ramach realizacji ww. usługi zaplanowanych jest (…), co było jest warunkiem wykonania projektu. W (…) uczestniczą również pracownicy A wykonując część zaplanowanych prac (…) oraz pozyskując nowe umiejętności, które pozwolą na użytkowanie w przyszłości zakupionego z kosztów projektu sprzętu.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca zaplanował również zakup (…). Ten typ urządzeń jest wykorzystywany w (…) więc pozyskane z nich dane będą mogły być dalej wykorzystywane jako uzupełnienie (…) oraz w celu (…). Jest to również rozwiązanie standardowe w badaniach (…) i nie stosuje się żadnych urządzeń równoważnych.

(…)

W toku przygotowania realizacji projektu wyodrębniono również inne usługi, w tym usługi analityczne i wsparcia merytorycznego.

Wykonawca wsparcia merytorycznego wspomoże Instytut w weryfikacji (…). Będzie nadzorował również wykonanie (…) oraz przeszkoli pracowników Instytutu w zakresie obsługi i serwisowania urządzeń (…) oraz (…) oraz w zakresie analizy danych z wykorzystaniem dedykowanego tym urządzeniom oprogramowania. Usługa ta zawiera w sobie również udział w przygotowaniu, koordynację i nadzór naukowy i merytoryczny nad przygotowaniem raportu końcowego oraz ocenę możliwości wykorzystania zebranych danych na potrzeby (…).

O ile podstawowy zakres analizy danych będzie realizowany przez pracowników „A” we współpracy z wykonawcą zapewniającym wsparcie merytoryczne, to planowane jest również zlecenie zaawansowanej analizy danych pozyskanych w projekcie.

Wyniki projektu stanowić będą zasób niemający swojego odpowiednika w rezultatach żadnych innych badań. Decyduje o tym (…).

Dane z polskiej strefy ekonomicznej pozyskane w projekcie pozostaną w dyspozycji Polski i będą mogły zostać wykorzystane do (…), jak i na potrzeby inwestycji, takich jak (…). O potencjale komercyjnym świadczy chociażby fakt, że już na etapie wstępnej realizacji projektu z „A” nawiązała kontakt firma wyrażając zainteresowane wykorzystaniem danych (…).

Instytut zakłada szersze zainteresowanie wynikami w następnych latach, gdy prowadzone będą prace (…).

Jednocześnie urządzenia zakupione w projekcie (…) będą mogły zostać wykorzystane do realizacji zleceń komercyjnych obejmujących (…) jak i do użyczenia innym podmiotom. Jak wspomniano wyżej (…) są urządzeniami stosowanymi zarówno w (…), jak również w (…) i nie stosuje się żadnych urządzeń równoważnych co zapewnia zapotrzebowanie na ich wykorzystanie.

Ze względu na naukowy charakter projektu pozwalający na (…) przy jednoczesnym wykonaniu badań dla znacznego obszaru możliwe jest zaangażowanie własnych pracowników w prace terenowe dotyczące (…) połączone z pełnym przeszkoleniem w obsłudze i serwisowaniu (…) i (…) wraz z weryfikacją i analizą danych. Zwiększy to kompetencje zespołu pracującego w projekcie i wpłynie na budowę potencjału Instytutu w badanym zakresie, pozwoli na wykonywanie odpłatne analogicznych usług w przyszłości.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

1.Faktury dokumentujące wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu są/będą wystawione na Instytut.

2.Efekty projektu będą wykorzystywane w sposób komercyjny jako bezpośrednia sprzedaż danych uzyskanych w projekcie oraz wykonanie analiz na podstawie uzyskanych danych. (…). W przyszłości Instytut spodziewa się zainteresowania ze strony innych firm prowadzących inwestycje (…).

Poza działalnością gospodarczą wyniki uzyskane w projekcie będą służyć (…).

3.Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego Instytut uznał, że przysługuje mu prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Instytut w związku z realizacją przedmiotowego projektu i została zastosowana proporcja.

5.Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie są/nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych.

Pytanie

Czy Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Instytut w związku z realizacją przedmiotowego projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z dnia 7 lipca 2023 r.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższe pytanie należy odpowiedzieć pozytywnie.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa”), w tym art. 86 ust. 1, 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) i art. 87 ust. 1, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym powinien znaleźć odzwierciedlenie art. 86 ust. 2a ustawy. W przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów prowadzonej wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu (proporcji) wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanego dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji odpowiada najbardziej specyfice prowadzonej przez podatnika działalności i dokonywanych nabyć jeśli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności podlegające opodatkowaniu, oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

§ 7. W przypadku instytutu badawczego, jakim jest Wnioskodawca, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A × 100 /A + B

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

·X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

·A – roczny obrót z działalności gospodarczej instytutu badawczego,

·B – sumę wykorzystywanych przez instytut badawczy środków obejmującą:

1)subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez ten instytut na zadania związane z utrzymaniem i rozwojem potencjału dydaktycznego oraz badawczego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

2)inne środki o podobnym charakterze przeznaczone na realizację przez ten instytut w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych oraz innych zadań zleconych

– przeznaczone na zadania, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia doktoranckie dla doktorantów uczestniczących w realizacji tych badań naukowych, prac rozwojowych lub innych zadań zleconych.

Instytut wskazał, że w związku z realizacją projektu uzyska wiedzę, umiejętności i doświadczenie, które będzie mógł wykorzystać zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu w prowadzonej przez siebie bieżącej działalności gospodarczej.

Należy pamiętać, iż każda działalność gospodarcza, w warunkach gospodarki wolnorynkowej, łączy się z ryzykiem, w szczególności polegającym na konieczności jej zaprzestania wskutek obiektywnych okoliczności rynkowych (np. brak jej opłacalności czy możliwości gospodarczego wykorzystania zasobów przedsiębiorcy).

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego, kluczowe znaczenie ma to, że Instytut na moment ponoszenia wydatków projektowych zamierza dokonać komercjalizacji efektów projektu. Już samo dokonywanie wydatków projektowych z ww. zamiarem należy przyporządkować działalności gospodarczej Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (działalności opodatkowanej VAT).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia również zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – przeznaczenie nabytych towarów i usług do działalności opodatkowanej. Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Efekty projektu, w zamierzeniu Wnioskodawcy, mają mieć potencjał ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej. Oznacza to, że jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z przyjętymi założeniami, jego efekty będą nadawały się do komercjalizacji. Zatem jeśli dojdzie do komercjalizacji efektów projektu, w każdym z wymienionych przypadków dojdzie do niej w ramach wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Należy podkreślić, że specyfiką projektów badawczych jest istnienie ryzyka jego niepowodzenia. Wnioskodawca może nie osiągnąć zakładanych wyników i celów projektu na skutek wystąpienia siły wyższej, ryzyka naukowego lub niemożliwej do przewidzenia zmiany stosunków społeczno-gospodarczych, przez co sfinalizowanie projektu zgodnie z założeniami stanie się niemożliwe lub niecelowe – w konsekwencji nie ma pewności, że wyniki badań zostaną kiedykolwiek skomercjalizowane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

I tak, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Natomiast według art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej określonej ww. przepisem wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Na mocy § 1 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej ,,sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle § 7 rozporządzenia:

W przypadku instytutu badawczego, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / A + B

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej instytutu badawczego,

B – sumę wykorzystanych przez instytut badawczy środków obejmującą:

1)subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez ten instytut na zadania związane z działalnością naukową lub kształceniem w szkole doktorskiej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej,

2)dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone na realizację przez ten instytut w danym roku badań naukowych, prac rozwojowych lub innych zleconych zadań, których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej

– z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla doktorantów.

Według § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

eksportu towarów,

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Stosownie do § 8 rozporządzenia:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo, zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 534) państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce. Zgodnie z § 8 Państwa Statutu, (…). Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozpoczęli Państwo realizację projektu pn. „(…)” dla (…) za pośrednictwem (…), w ramach działania (…), objętego programem Fundusze Europejskie (…), na podstawie Umowy o dofinansowanie (…) (dalej „projekt”). (…) jest międzynarodową inicjatywą, która ma na celu (…). Realizacja tego celu odbywa się poprzez równoczesne wdrażanie przez wszystkie kraje (…) własnych projektów (…), finansowanych z odrębnych środków krajowych. Konsorcjum (…) koordynuje te działania. Porozumienie dotyczące realizacji projektu (…) zostało z polskiej strony podpisane przez (…). Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu są/będą wystawione na Państwa. Efekty projektu będą wykorzystywane w sposób komercyjny jako bezpośrednia sprzedaż danych uzyskanych w projekcie oraz wykonanie analiz na podstawie uzyskanych danych. (…). Są też prowadzone rozmowy odnośnie (…). W przyszłości spodziewają się Państwo zainteresowania ze strony innych firm prowadzących inwestycje (…). Poza działalnością gospodarczą wyniki uzyskane w projekcie będą służyć (…). Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu Państwu – czynnemu, zarejestrowanemu podatnikowi podatku VAT – przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku, z uwagi na spełnienie warunków uprawniających Państwa do odliczenia.

W związku z powyższym, skoro nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi są/będą wykorzystywane przez Państwa do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i jednocześnie nie mają Państwo możliwości obiektywnie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku w tej części, w jakiej nabyte towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi, z zastosowaniem prewspółczynnika wyliczonego w oparciu o art. 86 ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem § 7 rozporządzenia. Prawo to Państwu przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Instytut w związku z realizacją przedmiotowego projektu, z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy i § 7 rozporządzenia.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.