
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu niezależnie od miejsca osiągania dochodów i osiąga dochody z działalności gospodarczej.
Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki cywilnej (…).
Wnioskodawca nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w innej formie niż wspólnik spółki cywilnej.
Wnioskodawca nie zawierał ani nie zamierza zawierać żadnych umów ze spółką cywilną, której jest wspólnikiem, w związku ze świadczeniem usług na rzecz klientów Spółki.
Wnioskodawca od 2025 roku wybrał formę opodatkowania podatkiem dochodowym w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie o Ryczałcie, składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o Ryczałcie. Prowadzona przez niego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o Ryczałcie.
Wnioskodawca zajmuje się działalnością polegającą na wsparciu zagranicznych, europejskich spółek, zajmujących się sprzedażą maszyn pakujących na terenie Polski.
Wnioskodawca nie uzyskuje ani nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują:
- wyszukiwanie potencjalnych klientów dla zagranicznych spółek i kontaktowanie ich ze spółkami zagranicznymi,
- przekazywanie wszelkich zapytań ofertowych kierowanych od polskich klientów, bezpośrednio do spółek zagranicznych,
- doradztwo techniczne w zakresie użycia maszyn i ich części pod względem ich optymalnego zastosowania,
- współuczestniczenie w negocjacjach oraz procesie sprzedaży, w celu wsparcia merytorycznego i językowego obydwu stron transakcji,
- wsparcie polskich klientów po procesie sprzedaży, polegające na przekazywaniu bezpośrednio do spółek zagranicznych informacji o potencjalnych reklamacjach lub problemach,
- wsparcie językowe i merytoryczne serwisantów z zagranicznych firm,
- współuczestniczenie w targach i konferencjach wraz z zagranicznymi firmami, w celu promowania ich przed polskimi klientami.
Po przesłaniu zapytania ofertowego od polskich kontrahentów, Wnioskodawca pozostaje z nim w stałym kontakcie, aż do podpisania umowy lub rezygnacji z kontraktu. Wnioskodawca posługuje się własną nazwą oraz własnym adresem email, dodając jedynie, iż jest przedstawicielem konkretnej zagranicznej firmy.
Na żadnym etapie negocjacji i współpracy z polskimi kontrahentami, Wnioskodawca nie zawiera z nimi żadnych umów, nie podpisuje zamówień, ani nie jest gwarantem.
Wnioskodawca nie ma możliwości określenia kim będą polscy kontrahenci (klienci spółek zagranicznych), gdyż jest to zmienny krąg podmiotów. Z żadnym z polskich kontrahentów Wnioskodawca nie jest powiązany w żaden instytucjonalny sposób.
Zgodnie z umowami zawartymi z zagranicznymi spółkami, Wnioskodawca otrzymuje od nich wynagrodzenie, prowizyjne stanowiące procent wartości kwoty transakcyjnej, zawartej przez zagraniczną spółkę, z polskim kontrahentem. Polski kontrahent nie zna wysokości wynagrodzenia Wnioskodawcy, a także nie dokonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych zapłat.
Nie występuje żadna z sytuacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ani ust. 2 ustawy o Ryczałcie. Suma przychodów wspólników spółki cywilnej w okresie objętym wnioskiem nie przekroczy 2 000 000 euro, a także nie przekroczyła tej kwoty w latach poprzednich. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w razie potrzeby w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanych różnymi stawkami.
Wnioskodawca w okresie objętym niniejszym wnioskiem nie będzie prowadzić działalności innej niż opisana powyżej.
Dla usług tych Wnioskodawca uzyskiwał w kwietniu 2025 r. interpretację klasyfikacyjną, iż mieszczą się one w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Przedmiotem zapytania jest rok 2025 oraz lata następne.
Zgodnie z zawartymi umowami usługi świadczone przez Wnioskodawcę są wykonywane w miejscu i czasie przez niego zaproponowanym. W ramach danego kontraktu niektóre z czynności mogą być wykonywane w miejscu i czasie uzgodnionym ze zlecającym, jednakże nie ma on prawa ich wyznaczania.
Wykonując te usługi, Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Wnioskodawca.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie pełni funkcji Prezesa, członka zarządu, ani jakiejkolwiek innej, nie jest także wspólnikiem, udziałowcem ani akcjonariuszem klienta, na rzecz którego świadczy usługi, o których mowa we wniosku.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia charakter poszczególnych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
- wyszukiwanie potencjalnych klientów dla zagranicznych spółek i kontaktowanie ich ze spółkami zagranicznymi,
Zakres obejmuje wyszukiwanie w internecie i bazach danych podmiotów z branż mogących potencjalnie być zainteresowanymi oferowanymi urządzeniami. Przyjmowanie zgłoszeń od potencjalnych klientów, którzy sami odnaleźli Wnioskodawcę jako współpracującego z renomowanymi dostawcami maszyn lub którzy otrzymali dane kontaktowe Wnioskodawcy z polecenia. Wizyty i spotkania Wnioskodawcy z podmiotami z branż mogących potencjalnie być zainteresowanymi oferowanymi urządzeniami.
Efektem jest spotkanie lub rozmowa Wnioskodawcy z zainteresowanymi nabywcami o potrzebach wskazująca na obszar możliwej współpracy, informacja o potencjalnych dostawcach i ewentualnie dostępnych urządzeniach pod kątem zgłaszanych potrzeb i wymagań, z zastrzeżeniem iż dopasowanie ewentualnej oferty do wymaganych parametrów nastąpić może dopiero w dalszych krokach.
- przekazywanie wszelkich zapytań ofertowych kierowanych od polskich klientów, bezpośrednio do spółek zagranicznych,
Zakres obejmuje opracowanie zgłoszonych przez potencjalnych nabywców wymagań parametrów urządzeń i przekazanie ich wybranym producentom z prośbą o wskazanie najlepszych dopasowań i wstępną wycenę. Dodatkowe pytania techniczne do producentów celem optymalnego doboru produktu.
Efektem jest przygotowane przez Wnioskodawcę zapytanie ofertowe sprofilowane i sprecyzowane po kątem konkretnych potrzeb potencjalnego klienta oraz dostępnego asortymentu.
- doradztwo techniczne w zakresie użycia maszyn i ich części pod względem ich optymalnego zastosowania,
Zakres obejmuje przełożenie zgłaszanych przez potencjalnych klientów potrzeb, parametrów maszyn, ich wydajności itd. na właściwości modeli oferowanych przez obsługiwanych przez Wnioskodawcę producentów. Kontakt z działami technicznymi oferentów celem dopasowania urządzenia.
Efektem jest skonkretyzowanie zapytania ofertowego pod konkretny model maszyn.
Współuczestniczenie w negocjacjach oraz procesie sprzedaży, w celu wsparcia merytorycznego i językowego obydwu stron transakcji.
- współuczestniczenie w negocjacjach oraz procesie sprzedaży, w celu wsparcia merytorycznego i językowego obydwu stron transakcji,
Zakres obejmuje obecność Wnioskodawcy lub jego pracowników na spotkaniach omawiających złożone oferty i zawierane kontrakty. Pomoc w wyjaśnianiu postanowień umów, warunków, terminów itd. Zapewnienie komfortu nabywcom we współpracy z oferentami będącymi dużymi korporacjami. Mediacje.
Efektem jest pełne zrozumienie merytoryczne i językowe stanowiska drugiej strony negocjacji. Decyzje podejmują zainteresowani.
- wsparcie polskich klientów po procesie sprzedaży, polegające na przekazywaniu bezpośrednio do spółek zagranicznych informacji o potencjalnych reklamacjach lub problemach,
Zakres obejmuje pełnienie przez Wnioskodawcę roli pierwszego kontaktu i przekazywanie do producentów zgłoszonych usterek i awarii. Uzasadnianie zgłaszanych problemów celem uzyskana akceptacji napraw przez producenta. Przekazywanie pytań dotyczących ustawień i obsługi urządzeń.
Efektem jest pełna i jasna informacja o problemach nabywcy ze sprzętem przekazana przez Wnioskodawcę producentowi. Celem jest satysfakcja nabywcy z rozpatrzenia jego zgłoszeń i odpowiedzi na zadane pytania.
- Wsparcie językowe i merytoryczne serwisantów z zagranicznych firm,
Zakres obejmuje wyjaśnianie występujących problemów z maszynami przysłanemu serwisantowi nie komunikującemu się po polsku. Wyjaśnienia techniczne zgłaszanych przez klienta usterek i pytań. Wsparcie administracyjne: odebranie z lotniska, rezerwacje przejazdów i noclegów.
Efektem jest zapewnienie przez Wnioskodawcę komfortu współpracy serwisanta z klientem i zagwarantowanie zrozumienia zgłaszanych przez klienta problemów.
- współuczestniczenie w targach i konferencjach wraz z zagranicznymi firmami, w celu promowania ich przed polskimi klientami.
Zakres obejmuje organizowanie stoiska Wnioskodawcy dla polskich klientów na targach zagranicznych przy ofercie danego producenta lub - na targach w Polsce - jednego stoiska Wnioskodawcy z ofertą wielu producentów. Punkt kontaktowy dla chcących zasięgnąć informacji o ofercie, przedstawić potrzeby oraz złożyć zapytanie o produkty.
Efektem jest wyszukiwanie potencjalnych klientów dla obsługiwanych przez Wnioskodawcę producentów.
Pytanie
Czy opisana działalność, którą prowadzi Wnioskodawca opodatkowana jest na podstawie ustawy o Ryczałcie stawką 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy opisana działalność, którą prowadzi, opodatkowana jest na podstawie ustawy o Ryczałcie stawką 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ustawa o Ryczałcie reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza -oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (UPDOF). Stosownie do treści art. 5a pkt 6 UPDOF Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 UPDOF.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 UPDOF za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o Ryczałcie użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o Ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o Ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o Ryczałcie przewiduje również wy łączenia z tej formy opodatkowania. Zgodnie z jej art. 8 ust. 1 opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem wynajmu, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o Ryczałcie wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o Ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o Ryczałcie i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.
Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o Ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca osiąga dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Jest wspólnikiem spółki cywilnej. Nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej w innej formie niż wspólnik spółki cywilnej.
Od 2025 roku wybrał formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie o Ryczałcie. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Jest ona klasyfikowana w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca nie uzyskuje ani nie zamierza uzyskiwać przychodów ze świadczenia doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Nie występuje żadna z sytuacji wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ani ust. 2 ustawy o Ryczałcie. Suma przychodów wspólników spółki cywilnej w okresie objętym wnioskiem nie przekroczy 2 000 000 euro, a także nie przekroczyła tej kwoty w latach poprzednich.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o Ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej.
Przepisy ustawy o ryczałcie nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu, do którego klasyfikowana jest działalność Wnioskodawcy.
Mając powyższe na względzie powołane wyżej przepisy, Wnioskodawca stoi na stanowisku że przychody uzyskane przez niego z tytułu usług będących przedmiotem wniosku opodatkowane są na podstawie ustawy o Ryczałcie stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), zgodnie z którym:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą,
a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.
Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1.wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2.wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej.
Nie prowadzi i nie zamierza Pan prowadzić działalności gospodarczej w innej formie niż wspólnik spółki cywilnej. Nie zawierał ani nie zamierza Pan zawierać żadnych umów ze spółką cywilną, której jest wspólnikiem, w związku ze świadczeniem usług na rzecz klientów Spółki.
Od 2025 roku wybrał Pan formę opodatkowania podatkiem dochodowym w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie o Ryczałcie, składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o Ryczałcie. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o Ryczałcie.
Nie uzyskuje ani nie zamierza Pan uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Wskazał Pan, że nie występuje żadna z sytuacji, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1-5 ani ust. 2 ustawy o Ryczałcie. Suma przychodów wspólników spółki cywilnej w okresie objętym wnioskiem nie przekroczy 2 000 000 euro, a także nie przekroczyła tej kwoty w latach poprzednich. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w razie potrzeby w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanych różnymi stawkami.
Dla usług tych uzyskiwał Pan w kwietniu 2025 r. interpretację klasyfikacyjną, iż mieszczą się on w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody ze wskazanych we wniosku usług z zakresu tzw. pośrednictwa komercyjnego, sklasyfikowanej pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu wynoszącej 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana stanowisko jest prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym jeśli zostało złożone skuteczne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania i jeżeli faktycznie nie uzyskała/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
