
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 22 lipca 2025 r. (wpływ 28 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym, polegającą na świadczeniu wyszczególnionych poniżej usług dla przedsiębiorstw działających w przemyśle motoryzacyjnym, oraz w innych gałęziach przemysłu, wykorzystujących zrobotyzowane stacje robocze.
Wszystkie usługi wykonuje Pan zgodnie z wytycznymi Zleceniodawców, oraz zgodnie z dokumentacją techniczną przez nich dostarczoną. Urządzenia techniczne, oraz ich oprogramowanie, udostępniają Panu Zleceniodawcy (stanowią one ich własność, lub są przez nich użytkowane w leasingu/najmie).
Podkreśla Pan, że Pana działalność w żadnym zakresie nie polega ani na dostawie urządzeń, ani na tworzeniu oprogramowania, ani na dostawie oprogramowania, ani na instalowaniu oprogramowania w urządzeniach przemysłowych a wyłącznie na konfigurowaniu oprogramowania już zainstalowanego w stacjach zrobotyzowanych i robotach przemysłowych pracujących u danego Zleceniodawcy.
Czynności i prace wykonywane przez Pana w ramach świadczonych usług:
-sprawdzenie kompletności zamontowanych urządzeń na stacjach zrobotyzowanych zgodnie z dokumentacją techniczną i założeniami projektowymi dostarczanymi przez Zleceniodawców,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w urządzeniach dołączonych do stacji zrobotyzowanych pracujących u Zleceniodawcy, mające na celu dostosowanie reżimu pracy tych urządzeń do funkcji, jakie mają spełniać w konkretnym procesie produkcyjnym realizowanym przez tego Zleceniodawcę,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w robotach przemysłowych pracujących o danego Zleceniodawcy, w celu przystosowania parametrów pracy tych robotów do konkretnego procesu produkcyjnego, który mają realizować. Konfigurowanie tego oprogramowania wykonywane jest przez Pana zgodnie ze standardem i wytycznymi klienta,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w robotach przemysłowych pracujących u danego Zleceniodawcy, na potrzeby wzajemnej współpracy tych robotów przy realizacji przez nie konkretnego procesu przemysłowego,
-konfigurowanie programów serwisowych zainstalowanych w robotach przemysłowych i testowanie ich działania w trybie automatycznym,
-konfigurowanie zainstalowanego u Zleceniodawców oprogramowania sterującego przebiegiem realizowanych przez nich procesów produkcyjnych takich jak: (…),
-konfigurowanie zainstalowanego u Zleceniodawców oprogramowania optymalizującego cykle pracy zautomatyzowanych stacji robotów,
-wsparcie Zleceniodawców w obsłudze stacji roboczych podczas pierwszych tygodni po uruchomieniu produkcji.
Wystąpił Pan do Urzędu Statystycznego o wydanie interpretacji klasyfikacyjnej dotyczącej tego, w jakich grupowaniach mieszczą się wykonywane przez Pana, wymienione powyżej usługi i w marcu 2024 r. uzyskał Pan Interpretację klasyfikacyjną, z której wynika, że mieszczą się one w grupowaniach:
-PKWiU 33.20 „Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia”;
serwis (tj. naprawa, konserwacja) robotów oraz maszyn przemysłowych, obejmujący również testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych (dostarczanych przez klienta),
-PKWiU 33.12 „Usługi naprawy i konserwacji maszyn”;
uruchamianie linii produkcyjnych oraz programów produkcyjnych (nadzorowanie pracy robotów oraz maszyn przemysłowych w trakcie produkcji), wgrywanie oprogramowania do maszyn i robotów przemysłowych, dostarczonego od dostawcy maszyn i urządzeń, tworzenie połączeń komunikacji urządzeń w sieci (według wytycznych i dokumentacji klienta), oraz testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych uruchamianych urządzeń
-PKWIU 33.20.60.0 „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”.
Uzyskana przez Pana ww. interpretacja statystyczna wyklucza zaliczanie wykonywanych przez Pana usług do usług, o których mowa w art. 12 ust 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, dla których stosuje się stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 12%.
W uzupełnieniu do wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
Spełnia Pan warunek, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli:
•w roku poprzedzającym rok podatkowy 2025 uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Art. 6 ust. 4 pkt 1 b i pkt 2 Pana nie dotyczą, ponieważ:
•nie prowadzi Pan tej działalności w formie spółki,
•a działalność gospodarczą, której dotyczy złożony przez Pana wniosek rozpoczął Pan już w roku 2020.
W stosunku do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan 2 stycznia 2024 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego (poprzednio Pana działalność była opodatkowana podatkiem liniowym). Aktualnie działalność gospodarczą opisaną we wniosku ma Pan zawieszoną, natomiast uzyskuje Pan dochody z tytułu umowy o pracę.
Ewidencja przychodów, którą prowadził Pan przed zawieszeniem działalności i którą będzie Pan prowadził po jej odwieszeniu, umożliwia identyfikację rodzajów przychodów z tym, że przychody z działalności gospodarczej będącej przedmiotem Pana wniosku opodatkowane są jednolitą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego, a zatem w ewidencji były wykazywane i po odwieszeniu działalności będą wykazywane wg jednej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Pytanie
Czy w opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym, wykonywane przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie 12 ust. 1 pkt 5a, czyli wg stawki – 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Ze stanu faktycznego opisanego przez Pana w niniejszym wniosku, w szczególności z uzyskanej przez Pana wzmiankowanej w tym wniosku interpretacji statystycznej wynika, że wykonuje Pan wyłącznie usługi objęte poniższymi grupowaniami:
-PKWiU 33.20 „Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia”;
serwis (tj. naprawa, konserwacja) robotów oraz maszyn przemysłowych, obejmujący również testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych (dostarczanych przez klienta);
-PKWiU 33.12 „Usługi naprawy i konserwacji maszyn";
uruchamianie linii produkcyjnych oraz programów produkcyjnych (nadzorowanie pracy robotów oraz maszyn przemysłowych w trakcie produkcji), wgrywanie oprogramowania do maszyn i robotów przemysłowych, dostarczonego od dostawcy maszyn i urządzeń, tworzenie połączeń komunikacji urządzeń w sieci (według wytycznych i dokumentacji klienta), oraz testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych uruchamianych urządzeń
-PKWIU 33.20.60.0 „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”.
W związku z powyższym stoi Pan na stanowisku, że dla wykonywanych przez Pana usług podstawą ustalenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego jest przepis art. 12 ust. 1 pkt 5a ustawy. Przepis ten należy rozumieć tak, że dla usług, które nie są wyszczególnione w innych przepisach tej ustawy, stawka zryczałtowanego podatku dochodowego wynosi 8,5%, a skoro inne przepisy tej ustawy, w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 2b, nie odnoszą się do wykonywanych przez Pana usług zaliczanych do ww. grupowań PKWiU, to w konsekwencji usługi te podlegają opodatkowaniu wg stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, art. 5b ust. 1 tej ustawy: stanowi, że:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu wyszczególnionych poniżej usług dla przedsiębiorstw działających w przemyśle motoryzacyjnym, oraz w innych gałęziach przemysłu, wykorzystujących zrobotyzowane stacje robocze.
Wszystkie usługi wykonuje Pan zgodnie z wytycznymi Zleceniodawców oraz zgodnie z dokumentacją techniczną przez nich dostarczoną. Urządzenia techniczne oraz ich oprogramowanie udostępniają Panu Zleceniodawcy (stanowią one ich własność, lub są przez nich użytkowane w leasingu/najmie).
Podkreśla Pan, że Pana działalność w żadnym zakresie nie polega na dostawie urządzeń, tworzeniu oprogramowania, dostawie oprogramowania, instalowaniu oprogramowania w urządzeniach przemysłowych, a wyłącznie na konfigurowaniu oprogramowania już zainstalowanego w stacjach zrobotyzowanych i robotach przemysłowych pracujących u danego Zleceniodawcy.
Czynności i prace wykonywane przez Pana w ramach świadczonych usług to:
-sprawdzenie kompletności zamontowanych urządzeń na stacjach zrobotyzowanych zgodnie z dokumentacją techniczną i założeniami projektowymi dostarczanymi przez Zleceniodawców,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w urządzeniach dołączonych do stacji zrobotyzowanych pracujących u Zleceniodawcy, mające na celu dostosowanie reżimu pracy tych urządzeń do funkcji, jakie mają spełniać w konkretnym procesie produkcyjnym realizowanym przez tego Zleceniodawcę,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w robotach przemysłowych pracujących o danego Zleceniodawcy, w celu przystosowania parametrów pracy tych robotów do konkretnego procesu produkcyjnego, który mają realizować. Konfigurowanie tego oprogramowania wykonywane jest przez Pana zgodnie ze standardem i wytycznymi klienta,
-konfigurowanie oprogramowania zainstalowanego w robotach przemysłowych pracujących u danego Zleceniodawcy, na potrzeby wzajemnej współpracy tych robotów przy realizacji przez nie konkretnego procesu przemysłowego,
-konfigurowanie programów serwisowych zainstalowanych w robotach przemysłowych i testowanie ich działania w trybie automatycznym,
-konfigurowanie zainstalowanego u Zleceniodawców oprogramowania sterującego przebiegiem realizowanych przez nich procesów produkcyjnych takich jak: (…),
-konfigurowanie zainstalowanego u Zleceniodawców oprogramowania optymalizującego cykle pracy zautomatyzowanych stacji robotów,
-wsparcie Zleceniodawców w obsłudze stacji roboczych podczas pierwszych tygodni po uruchomieniu produkcji.
Uzyskał Pan z Urzędu Statystycznego Interpretację Klasyfikacyjną, z której wynika, że usługi te mieszczą się w grupowaniach:
-PKWiU 33.20 „Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia”;
serwis (tj. naprawa, konserwacja) robotów oraz maszyn przemysłowych, obejmujący również testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych (dostarczanych przez klienta),
-PKWiU 33.12 „Usługi naprawy i konserwacji maszyn”;
uruchamianie linii produkcyjnych oraz programów produkcyjnych (nadzorowanie pracy robotów oraz maszyn przemysłowych w trakcie produkcji), wgrywanie oprogramowania do maszyn i robotów przemysłowych, dostarczonego od dostawcy maszyn i urządzeń, tworzenie połączeń komunikacji urządzeń w sieci (według wytycznych i dokumentacji klienta), oraz testowanie i korygowanie, optymalizowanie programów produkcyjnych uruchamianych urządzeń
-PKWIU 33.20.60.0 „Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi”.
Spełnia Pan warunek, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli w roku poprzedzającym rok podatkowy 2025 uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro. Art. 6 ust. 4 pkt 1 b i pkt 2 Pana nie dotyczą, ponieważ nie prowadzi Pan tej działalności w formie spółki, a działalność gospodarczą, której dotyczy złożony przez Pana wniosek rozpoczął Pan już w roku 2020. W stosunku do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan 2 stycznia 2024 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Aktualnie działalność gospodarcza opisana we wniosku jest zawieszona, natomiast uzyskuje Pan dochody z tytułu umowy o pracę. Ewidencja przychodów, którą prowadził Pan przed zawieszeniem działalności i którą będzie Pan prowadził po jej odwieszeniu, umożliwia identyfikację rodzajów przychodów.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzam, że przychody osiągane w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 33.20 – Usługi instalowania maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia, PKWiU 33.12 – Usługi naprawy i konserwacji maszyn oraz PKWiU 33.20.60.0 – Usługi instalowania systemów do sterowania procesami przemysłowymi, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
