Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 7 lipca 2025 r. (wpływ 7 lipca 2025 r.) oraz z 16 lipca 2025 r. (wpływ 16 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i prowadzi działalność gospodarczą jednoosobową pod firmą (…), zarejestrowaną od 4 listopada 2024 r. w rejestrze przedsiębiorców CEIDG. Działalność Wnioskodawcy obejmuje PKD 58.21.Z Działalność wydawniczą w zakresie gier komputerowych. Ponadto, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Podatek dochodowy z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2024 poz. 776), dalej zwanej ustawa o ryczałcie.

Wnioskodawca w ustawowym terminie oświadczył o wyborze tej formy opodatkowania. Wnioskodawca prowadzi wymaganą przepisami ewidencję przychodów. Wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o ryczałcie. W stosunku do Wnioskodawcy nie występują przesłanki negatywne wyłączające możliwość skorzystania przez niego z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu, wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca nie wykonuje czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., dalej skrót „ustawa VAT”), nie jest podatnikiem zarejestrowanym jako VAT czynny, z powodu nieprzekroczenia limitu zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy VAT korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Jednakże Wnioskodawca przewiduje, że przekroczy limit zwolnienia podmiotowego i będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny i złożenia formularza rejestracyjnego VAT-R.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi dla branży IT związane z wydawaniem gier komputerowych na (…) platformie.

Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługo do grupowania PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line” zgodnie z Sekcją J Usługi w zakresie informacji i komunikacji, dział 58 PKWIU usługi związane z działalnością wydawniczą.

Świadczone usługi polegają na tworzeniu przez Wnioskodawcę gier wraz z ich odpłatnym udostępnianiem w Internecie dla użytkowników za pomocą platformy (…). Platforma umożliwia dostęp jej użytkownikom do gier tworzonych m.in. przez Wnioskodawcę na komputerach, urządzeniach mobilnych i konsolach. Udostępniane gry mają charakter gier online, co oznacza, że wymagają stałego połączenia z Internetem. W grę można grać poprzez aplikację platformy (po wybraniu gry jej zawartość jest pobierana do pamięci podręcznej urządzenia), w trybie multiplayer (gra się z wieloma graczami jednocześnie). (…). Wnioskodawca jako wydawca gier założył konto na platformie i publikuje gry na tej platformie umożliwiając dostęp użytkownikom platformy (dostępne na komputerach, urządzeniach mobilnych i konsolach do gier video). Otrzymanie zapłaty przez Wnioskodawcę nie odbywa się klasycznie poprzez otrzymanie przelewu środków pieniężnych na rachunek Wnioskodawcy. Wnioskodawca otrzymuje możliwość wymiany docelowo na walutę (…) środków zgromadzonych na portalu w walucie utworzonej na potrzeby portalu. Ponadto, Wnioskodawca nie świadczy usługi poszczególnym, pojedynczym użytkownikom portalu, a jedynie kontrahentowi – podmiotowi zarządzającemu portalem.

Wskazać należy, że kontrahent Wnioskodawcy jest odpowiedzialny za utrzymanie działania serwisu, serwerów oraz wsparcia względem końcowego użytkownika platformy. Użytkownik może kupić walutę funkcjonującą na platformie i płacić nią za usługi na niej dostępne, w tym gry udostępnione online. Użytkownik platformy za jej pomocą może dokonywać zakupów na platformie również zakupu innych przedmiotów użytecznych lub estetycznych, np. waluty użytkowanej w danej grze, dodatków, dodatkowych przedmiotów w grach. Wysokość kwoty, którą użytkownik musi zapłacić za dostęp do gry ustala twórca gry.

Platforma działa w oparciu o ustalone zasady zawarte w dokumentach m.in. regulaminach. Płatności w ramach platformy obywają się w specjalnej „walucie” ustanowionej na jej wewnętrzne potrzeby. Swego rodzaju walutą stosowaną na platformie jest (…). (…) są oficjalną walutą w usługach (…) i mogą być wykorzystywane do nabywania treści takich jak wirtualne przedmioty (zdefiniowane poniżej) lub dostępu do interaktywnych treści zwanych w usługach „projektami”. (…) nie zastępują rzeczywistej waluty, nie są oprocentowane i nie mają ekwiwalentu w rzeczywistej walucie. Użytkownik może mieć możliwość zakupu wirtualnej zawartości w ramach usług za pomocą (…). Użytkownik może zakupić (…) za cenę wyświetlaną w usługach. Gdy użytkownik wybierze jedną z dostępnych kwot (…), może go zakupić na koncie użytkownika i wybranie jednej z dostępnych metod płatności.

Dodatkowo, wskazać należy, że już z samego regulaminu wynika, że nie będzie bezpośredniego stosunku umownego między twórcami a użytkownikami. Twórca może projektować i sprzedawać wirtualną zawartość na warunkach określonych regulaminie platformy. Treści udostępniane na platformie mają charakter rozrywkowy.

Wnioskodawca jako wydawca gry przy każdym zakupie dokonanym przez użytkownika platformy otrzymuje wirtualną walutę w wysokości ustalonego przez Wnioskodawcę kosztu za produkt pomniejszonej o prowizję platformy. Ponadto, otrzymuje od platformy wirtualną walutę za aktywność graczy z subskrypcją „premium” oferowaną przez platformę. Platforma obsługuje również wszelkiego rodzaju zwroty oraz umożliwia zakup wirtualnej waluty użytkownikom. Wnioskodawca nie ma możliwości rozliczania się bezpośrednio z klientem końcowym – nie są znane jego dane jako końcowego odbiorcy usługi i nie świadczy też usługi bezpośrednio na rzecz użytkownika.

Wnioskodawca nie zawiera również z użytkownikiem żadnej umowy. W ramach regulaminu platformy Wnioskodawca ma możliwość co miesiąc „wymienić” wirtualną walutę (w wybranej ilości) na rzeczywistą walutę. Wnioskodawca nie zna z góry wysokości przelewu – ten ustalany jest przez platformę. Mimo wniosku o wymianę, Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć, czy nastąpi ona i jaka będzie wysokość przelewu.

Podkreślić należy, że wszystkie czynności opisane w pierwotnym wniosku są świadczone jako jedna usługa stworzenia i udostępnienia gry komputerowej online na platformie. Wnioskodawca w ramach działalności udziela licencji platformie na publikację gry oraz użytkownikowi końcowemu na granie w nią. Wirtualna waluta, którą otrzymuje za swoje usługi przed wymianą na walutę (…) nie ma wartości pieniężnej – jest to jednostka, którą posługuje się platforma w celu umożliwienia dokonywania zakupów na platformie. Platforma narzuca cenę zakupu wirtualnej waluty, a użytkownikowi zabrania się sprzedaży posiadanej waluty pod rygorem zablokowania dostępu do serwisu. Wirtualna waluta służy do dokonywania transakcji wskazanych w pierwotnym wniosku. Może odbywać się między dwoma osobami lub między osobą oraz platformą. W przypadku transakcji między osobami, platforma przekazuje wirtualną walutę pomniejszając ją o należny platformie podatek w ciągu ok. 7 dni od wykonania transakcji.

Podkreślenia wymaga fakt, że publikowana przez Wnioskodawcę gra musi spełniać wymagania w zakresie przestrzegania wyznaczonych przez właściciela platformy reguł. Ponadto, gra opublikowana na platformie typu (…) staje się grą dostępną tylko w tej przestrzeni i nigdy nie zostaje udostępniona na innej platformie online. Zarobki uzyskiwane na platformie przez Wnioskodawcę zależą od popularności opublikowanej przez niego przy pomocy platformy gry.

Klienci korzystający z platformy jako użytkownicy mogą wydawać pieniądze pochodzące z waluty (…) na walutę obowiązującą na platformie. Po wydaniu waluty obowiązującej na platformie, Wnioskodawca w ramach podziału zarobionych kwot otrzymuje część z nich, a pozostała część wraca do platformy. Z dotychczasowych wartości otrzymywanych przez klienta można przyjąć, że ok. 30% zarobionych (…) dostaje on, a pozostała kwota jest przeznaczana na utrzymanie platformy.

(…) można wydać na platformie i w przypadku takiego działania, Wnioskodawca i tak rozpoznaje przychód z działalności gospodarczej, natomiast po spełnieniu warunków platofrmy może też wymienić te zarobione wirtualne środki na pieniądze rzeczywiste np. (…). Na walutę (…) Wnioskodawca może wymienić tylko środki zgromadzone jako zarobek za wydanie popularnej gry na platformie. Nie ma jednak możliwości wymiany na walutę (…) środków zgromadzonych w wirtualnym portfelu, które by kupił za walutę (…). Kurs wymiany jest ustalony przez platformę, stąd nie wiedząc dokładnie jaką kwotę otrzyma oraz stale ulepszając wydaną grę, Wnioskodawca dla celów podatku dochodowego przyjmuje za moment powstania obowiązku podatkowego moment otrzymania zapłaty, gdyż uznaje, że nie następuje typowy moment wykonania usługi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przedstawionych poniżej zdarzeń:

Zdarzenie przyszłe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

Wnioskodawca osiągając przychody ma świadomość konieczności stosowania stawek podatku dochodowego w formie ryczałtu wynikających z art. 12 ustawy o ryczałcie. Aktualnie Wnioskodawca opodatkowuje ww. przychody według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych sprzedając usługi w zakresie wydawania gier sklasyfikowane w zakresie ugrupowania PKWiU 58.21 USŁUGI ZWIĄZANE Z WYDAWANIEM GIER KOMPUTEROWYCH, a konkretniej rzecz ujmując grupowaniu PKWiU 58.21.30.0 Gry on-line. Wnioskodawca chce poznać stanowisko organu w zakresie właściwej stawki ryczałtu od przychodów w opisanej niżej sytuacji.

Wnioskodawca zamierza publikować na platformach typu (…) filmy zawierające treści dotyczące publikowanych gier online, w tym instruktażowe dla użytkowników platform. Filmy te będą miały na celu promocję gier i zachęcenie użytkowników platform do grania w nie. Wnioskodawca zakłada, że wraz ze wzrostem popularności prezentowanych filmów zawierających treści z publikowanych przez niego gier będzie otrzymywał wynagrodzenie od serwisu typu (…) za wyświetlanie reklam przez użytkowników, które będą zamieszczone na stronie podczas odtwarzania filmu. W tym przypadku zagadnienie odnosi się do przychodów osiąganych przez twórców na platformie (…) z tytułu emisji reklam w ich wideo, a nie z reklamy konkretnych produktów czy usług prezentowanych w tych nagraniach, które są finansowane przez reklamodawców. Wnioskodawca nie zamierza tworzyć reklam dla innych kontrahentów ani dla serwisu (…). Popularność gier wydawanych przez Wnioskodawcę powoduje, że kręcone przez niego filmy z treściami zawartymi w grach, które wydaje będą atrakcyjne dla reklamodawców serwisów typu (…). W związku z zamiarem uzyskiwania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu wyświetleń reklam przez użytkowników podczas oglądania tworzonych przez Wnioskodawcę filmów odnoszących się ściśle do wydawanych przez niego gier online, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy prawidłową stawką podatku zryczałtowanego do osiąganych w takich sposób przychodów będzie również stawka 8,5% podatku. Wnioskodawca na podstawie analiz PKWiU z 2015 r. klasyfikuje świadczone usługi pod grupowaniem PKWiU 59.11.30 – jako sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. Udostępnia on bowiem miejsce na reklamę w prezentowanych treściach swojego autorstwa. Bez wątpienia profesjonalizm prowadzenia kanału na (…), a także regularność publikacji oraz nastawienie na zysk powodują, że Wnioskodawca świadczyć będzie w tym zakresie również usługi o gospodarczym i zarobkowym charakterze.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1. Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.)?

Odp. Tak, Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).

2.  Czy będzie Pan właścicielem kanału na platformie (…), na której będzie publikował Pan nagrywane przez siebie filmy, czy właścicielem będzie inny podmiot – jaki?

Odp. Tak, Wnioskodawcę można uznać za właściciela kanału na platformie (…), na której będzie publikował nagrywane przez siebie filmy. Wynika to ze sformułowań użytych w „Warunkach korzystania” np. (…) oraz postanowień „Warunków korzystania”, które wskazują, że publikowane treści mogą być dostarczane do usługi i rozpowszechniane przez naszych użytkowników, a (…) jest dostawcą usług hostingowych dla takich treści oraz, że użytkownik zachowuje wszystkie prawa własności do swoich treści.

3.   Od kiedy będzie prowadził Pan kanał na platformie (…) i uzyskiwał przychody za wyświetlane w filmach reklamy?

Odp. Uzyskiwanie przychodów na platformie (…), jest zależne od tego, czy kanał spełnia warunki monetyzacji oraz od tego, czy właściciel zdecyduje się monetyzować swoje treści. Wspomniany we wniosku kanał na platformie (…), Wnioskodawca założył (…) 2024 r. Warunki monetyzacji kanału Wnioskodawca spełnił po kilku miesiącach prowadzenia go, natomiast do tej pory nie zdecydował się podjąć potrzebnych kroków wymaganych do otrzymania przychodu/ przelewu, więc do tej pory nie otrzymał żadnego przelewu/przychodu z tytułu prowadzenia tego kanału. Wnioskodawca zdecyduje się podjąć te kroki dopiero w momencie wydania interpretacji podatkowej przez organ w sprawie stawki ryczałtu w przypadku kanału, żeby mieć wiedzę co do opodatkowania właściwą stawką ryczałtu od przychodów. Dlatego przychód planuje rozpocząć uzyskiwać po otrzymaniu interpretacji podatkowej.

4.  Czy zawrze Pan umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformie na powierzchni, na której prowadził będzie Pan transmisję? Jeżeli tak, to co będzie przedmiotem tej umowy, z kim zostanie zawarta i jakie zapisy będzie zawierać (jakie będą warunki tej umowy)?

Odp. Tak, Wnioskodawca zawrze umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformie na powierzchni, na której prowadził będzie transmisję, w związku ze spełnieniem przez kanał wymagań programu (…), gdyż przystąpienie do (…) warunkuje możliwość włączenia możliwości zarabiania na kanale (…). Aby móc zarabiać na reklamach na stronie odtwarzania filmu uczestnicy (…) muszą przeczytać i zaakceptować Moduł dotyczący zarabiania na stronie odtwarzania filmu. Po zaakceptowaniu warunków programu (...), serwis przekaże kanał do weryfikacji przez automatyczne systemy oraz weryfikatorów, którzy sprawdzą, czy treści zamieszczane na kanale są zgodne z zasadami i wytycznymi. Po pozytywnej weryfikacji dochodzi o zawarcia w sensie cywilistycznym umowy z dostawcą usług czyli (…), firma zarejestrowana i działająca zgodnie z (…) (numer rejestracyjny: (…)), z siedzibą pod adresem: (…). W umowie będzie zawarta poprzez akceptację postanowień m.in. wynikających z zasad opisanych w ramach programu (...), a także wytycznych dla społeczności (…), Warunkach korzystania z usługi, zasad dotyczących praw autorskich, zasad dotyczących korekty z tytułu weryfikacji praw i nasze zasady programu. Dlatego też przedmiotem umowy będzie wyświetlanie reklam na kanale Wnioskodawcy, zgodnie z warunkami serwisu (…) oraz reklamodawcy. Z treści postanowień umowy będą wynikały warunki oryginalności i autentyczności treści, które mają być publikowane na kanale, weryfikacji tych treści przez serwis w zakresie zgodności z wytycznymi dotyczącymi treści, na których można zarabiać w związku z reklamami. Ponadto, z umowy będą wynikały kwestie zamknięcia lub ograniczenia dostępu do konta i kanału, ograniczanie przychodów z reklam, a także kwestia wstrzymania lub korygowania zarobków w razie naruszenia zasad zarabiania na kanale (…). W umowie ponadto zawarte będą też postanowienia dotyczące praw autorskich i odpowiedzialności za treści. (…) udostępnia narzędzia, za pomocą których właściciele praw autorskich mogą chronić swoje treści chronione prawem autorskim i nimi zarządzać. Za treści na kanale, który jest w programie (...) opowiada twórca i muszą być zgodne z wymogami serwisu, twórca ponadto nie przenosi praw autorskich na serwis, a jedynie korzysta z serwisu jako miejsca udostępnienia swoich treści. Ich atrakcyjność przekładać się będzie na wyświetlanie reklam i możliwość zarabiania pieniędzy z uwagi na taką atrakcyjność wyświetlanych treści.

5.W jaki sposób umowa będzie regulować zasady dotyczące wyświetlania reklam oraz zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu?

Odp. Zgodnie z warunkami korzystania z programu twórca udziela (…) prawa do umieszczania reklam przy swoich treściach. Umowa obejmuje różne formaty reklam, takie jak reklamy wideo przed filmem (…), banery, reklamy w trakcie odtwarzania treści na kanale. Decyzje o emisji reklam podejmuje serwis i to od niego zależy jakie, kiedy i gdzie będą wyświetlane reklamy. Ponadto, serwis zastrzega, że reklamy mogą być wyświetlane tylko przy treściach zgodnych z zasadami reklamodawców (np. brak treści kontrowersyjnych lub nieodpowiednich). Umowa swego rodzaju zawierana w ramach programu (...) serwisu (…) nie reguluje wprost konkretnych reklamodawców korzystających z serwisu ani konkretnych kwot wypłaconych właścicielowi kanału. Wynagrodzenie twórcy uzależnione jest m.in. od liczby wyświetleń reklam, interakcji użytkowników oraz rodzaju reklam. Kiedy (…) zarobią określoną sumę pieniędzy w danym miesiącu, dzielą ją między twórców. Zazwyczaj twórca musi osiągnąć określony próg, który wynosi (…) – jeśli twórca nie osiągnie tej kwoty, środki są kumulowane. Co istotne nie ma szczegółowych i konkretnych kwot wskazanych w takiej umowie, a na bieżąco pojawiają się w serwisie jedynie informacje o ilości wyświetleń, czas oglądania w godzinach, oraz szacunkowe przychody za każdy miesiąc. Na koncie w serwisie wyświetla się kwota, którą użytkownik kanału zarobił z programu, która zmienia się w trakcie miesiąca, czasami z godziny na godzinę, pokazując szacowane przychody na początku. Dopiero na koniec miesiąca, po zakończeniu wyświetleń i po zebraniu ostatecznych statystyk (…) podaje ostateczną kwotę zarobionych pieniędzy na wyświetlanych reklamach.

6.Czy będzie uzyskiwał Pan przychody ze świadczenia usług:

a)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

b)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),

c)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90)?

Odp. Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99). Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

7.   Czy wyświetlanie reklam na udostępnianym kanale na (…) będzie wykonywane w sposób zorganizowany – tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności?

Odp. Wyświetlanie reklam na kanale udostępnionym w serwisie (…) odbywa się w sposób zorganizowany, jednak jest to działanie realizowane przez podmiot świadczący usługę hostingową, tj. firmę (…) wraz z serwisem (…). Wnioskodawca nie będzie prowadził samodzielnie działalności reklamowej – jedynie może uczestniczyć w przychodach z reklam, zgodnie z warunkami (…).

8.   W odniesieniu do Pana działań polegających na udostępnianiu kanału na (…) i związanego z tym wyświetlania reklam należy wskazać:

a)czy będzie ponosił Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ww. czynności – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych?

Odp. Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonanie czynności polegających na wyświetlaniu reklam w ramach platformy (…). Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność jedynie za treści udostępniane na kanale. Wyświetlanie reklam jest realizowane przez inny podmiot (…), który zarządza całym procesem emisji reklam – zarówno technicznie, jak i organizacyjnie. Wnioskodawca nie będzie decydował o treści, czasie ani formie wyświetlanych reklam, a jedynie udostępni powierzchnię (kanał i treści) do ich emisji oraz uczestniczyć będzie w podziale przychodów zgodnie z warunkami Programu (…).

b)czy ww. czynności będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?

Odp. Nie. Właściciel kanału udostępniając treści w serwisie będzie działał w pełni samodzielnie i niezależnie – nie będzie wykonywał czynności na zlecenie ani pod kierownictwem innego podmiotu. Wnioskodawca, nie będzie związany żadnym harmonogramem, miejscem ani instrukcjami operacyjnymi ze strony (…). Wymogiem jedynie jest atrakcyjność treści publikowanych na kanale przez twórcę (Wnioskodawcę) i ich oryginalność. Wyświetlanie reklam z kolei jest zautomatyzowane i realizowane przez systemy (…) na podstawie jego własnych algorytmów, a nie w wyniku indywidualnych instrukcji czy zleceń wobec Wnioskodawcy.

c)czy będzie ponosił Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami?

Odp. Wnioskodawca jedyne ryzyko gospodarcze będzie ponosił w związku z udostępnianymi na kanale treściami. Jeśli nie będą atrakcyjne przełoży się to na niższe zarobki z reklam. Wnioskodawca jednak nie będzie ponosił ryzyka gospodarczego związanego z działaniami reklamowymi, gdyż Wnioskodawca nie będzie prowadził samodzielnie działalności reklamowej – jedynie może uczestniczyć w przychodach z reklam, zgodnie z warunkami Programu (…).

9.Czy w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie prowadził Pan ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odp. Tak, w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

10.W opisie sprawy wskazał Pan:

W związku z zamiarem uzyskiwania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu wyświetleń reklam przez użytkowników podczas oglądania tworzonych przez Wnioskodawcę filmów odnoszących się ściśle do wydawanych przez niego gier online, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy prawidłową stawką podatku zryczałtowanego do osiąganych w takich sposób przychodów będzie również stawka 8,5% podatku. Wnioskodawca na podstawie analiz PKWIU z 2015 r. klasyfikuje świadczone usługi pod grupowaniem PKWiU 59.11.30 – jako sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych.

Natomiast pytanie nr 2 sformułował Pan:

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 58.11.30 kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu w stawce 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

W związku z powyższym proszę potwierdzić, czy Pana pytanie dotyczy usług, które będzie Pan świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu wyświetleń reklam przez użytkowników  podczas oglądania tworzonych przez Pana filmów odnoszących się ściśle do wydawanych przez Pana gier online sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 59.11.30, a nie jak Pan wskazał w pytaniu 58.11.30?

Odp. W treści pytania nr 2 zawartego we wniosku nastąpiła oczywista omyłka pisarska w zakresie wskazania symbolu klasyfikacji PKWiU. Prawidłowym symbolem klasyfikacji świadczonych usług, o których mowa we wniosku, jest PKWiU 59.11.30 – Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych, natomiast wskazanie symbolu PKWiU 58.11.30 było błędne i nie dotyczy przedmiotu niniejszej sprawy.

W piśmie z 16 lipca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan, że Wnioskodawca swoje usługi w opisanym zakresie i na podstawie przedstawionej umowy z zagranicznym kontrahentem będzie świadczył na terytorium Polski, nie będzie ich wykonywał za granicą.

Pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu z 7 lipca 2025 r.)

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i mieszczące się w grupowaniu: PKWiU 59.11.30 kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu w stawce 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie podatku dochodowego i stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca pragnie zauważyć, że stosownie do przepisów ww. ustawy o ryczałcie osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, „opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g ( ...)”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Stawki ryczałtu zostały z kolei określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy ryczałt wynosi 15% przychodów z tytułu usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), i zgodnie z pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie wynosi 12% od przychodów ze świadczenia usług

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zatem usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 58.21.30.0 „Gry on-line” opodatkowane są ryczałtem według stawki 8,5% podatku, jak również do usług opisanych we wniosku jako udostępnianie odpłatne czasu reklamowego w filmach czy nagraniach wideo publikowanych w serwisach typu (…), zastosowanie znajdzie stawka 8,5% od przychodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie stawka podatku zryczałtowanego dla działalności usługowej, dla której nie została przypisana inna wartość stawki podatku, wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na sprzedaży miejsca w internetowej przestrzeni w postaci udostępniania czasu na wyświetlenie reklamy reklamodawcy korzystającego z usług serwisu (…), podczas odtwarzania filmu zwierającego treści z gier publikowanych przez Wnioskodawcę, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca złożył w ustawowym terminie po rozpoczęciu działalności gospodarczej oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. A ponadto, na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, spełnił warunki odnoszące się do limitu przychodów. W dodatku w stosunku do Wnioskodawcy nie zachodzi wyłączenie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z uwagi na spełnienie przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-     w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od 4 listopada 2024 r. w rejestrze przedsiębiorców CEIDG. Pana działalność obejmuje PKD 58.21.Z Działalność wydawniczą w zakresie gier komputerowych. Ponadto, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Podatek dochodowy z prowadzonej działalności gospodarczej jest rozliczany na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ustawowym terminie oświadczył Pan o wyborze tej formy opodatkowania. Prowadzi Pan wymaganą przepisami ewidencję przychodów. Spełnia Pan warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o ryczałcie. W stosunku do Pana nie występują przesłanki negatywne wyłączające możliwość skorzystania przez Pana z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu, wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zamierza Pan publikować na platformach typu (…) filmy zawierające treści dotyczące publikowanych gier online, w tym instruktażowe dla użytkowników platform. Filmy te będą miały na celu promocję gier i zachęcenie użytkowników platform do grania w nie. Zakłada Pan, że wraz ze wzrostem popularności prezentowanych filmów zawierających treści z publikowanych przez Pana gier będzie Pan otrzymywał wynagrodzenie od serwisu typu (…) za wyświetlanie reklam przez użytkowników, które będą zamieszczone na stronie podczas odtwarzania filmu. Nie zamierza Pan tworzyć reklam dla innych kontrahentów ani dla serwisu (…). Klasyfikuje Pan świadczone usługi pod grupowaniem PKWiU 59.11.30 – jako sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych. Udostępnia Pan bowiem miejsce na reklamę w prezentowanych treściach swojego autorstwa. Bez wątpienia profesjonalizm prowadzenia kanału na (…), a także regularność publikacji oraz nastawienie na zysk powodują, że świadczyć Pan będzie w tym zakresie również usługi o gospodarczym i zarobkowym charakterze. Wspomniany we wniosku kanał na platformie (…), założył Pan (…) 2024 r. Zawrze Pan umowę stanowiącą podstawę do wyświetlania reklam na platformie na powierzchni, na której prowadził Pan będzie transmisję, w związku ze spełnieniem przez kanał wymagań programu (…), gdyż przystąpienie do (…) warunkuje możliwość włączenia możliwości zarabiania na kanale (…). Dlatego też przedmiotem umowy będzie wyświetlanie reklam na Pana kanale, zgodnie z warunkami serwisu (…) oraz reklamodawcy. Decyzje o emisji reklam podejmuje serwis i to od niego zależy jakie, kiedy i gdzie będą wyświetlane reklamy. Ponadto, serwis zastrzega, że reklamy mogą być wyświetlane tylko przy treściach zgodnych z zasadami reklamodawców (np. brak treści kontrowersyjnych lub nieodpowiednich). Wynagrodzenie twórcy uzależnione jest m.in. od liczby wyświetleń reklam, interakcji użytkowników oraz rodzaju reklam. Kiedy (…) zarobią określoną sumę pieniędzy w danym miesiącu, dzielą ją między twórców. Zazwyczaj twórca musi osiągnąć określony próg, który wynosi (…) – jeśli twórca nie osiągnie tej kwoty, środki są kumulowane. Co istotne nie ma szczegółowych i konkretnych kwot wskazanych w takiej umowie, a na bieżąco pojawiają się w serwisie jedynie informacje o ilości wyświetleń, czas oglądania w godzinach, oraz szacunkowe przychody za każdy miesiąc. Na koncie w serwisie wyświetla się kwota, którą użytkownik kanału zarobił z programu, która zmienia się w trakcie miesiąca, czasami z godziny na godzinę, pokazując szacowane przychody na początku. Dopiero na koniec miesiąca, po zakończeniu wyświetleń i po zebraniu ostatecznych statystyk (…) podaje ostateczną kwotę zarobionych pieniędzy na wyświetlanych reklamach. Nie będzie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99). Nie będzie Pan uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że przychody, które będzie Pan uzyskiwał z tytułu wyświetleń reklam na platformach typu (…) przez użytkowników podczas oglądania tworzonych przez Pana filmów odnoszących się ściśle do wydawanych przez Pana gier online, dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 59.11.30 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”, będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ta interpretacja stanowi ocenę Pana stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będze zgodna (tożsama) z opisemzdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.