Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 27 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która została wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Działalność gospodarczą Wnioskodawczyni prowadzi od 15 maja 2023 r.

Złożony wniosek dotyczy stanów faktycznych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni prowadzi i prowadziła działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

Rok 2023 i lata kolejne Wnioskodawczyni rozliczała w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni uważa, że zastosowana stawka podatku jest zastosowana błędnie, gdyż wykonane przez Wnioskodawczynię usługi nie klasyfikują się do stawki 12%.

Wysokość przychodów Wnioskodawczyni z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zakres wykonanych przez Wnioskodawczynię usług mieści się w grupie usług opisanych symbolami PKWiU:

·74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz

·70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Usługi te wykonywane są na rzecz polskiej spółki. Wnioskodawczyni nie ma żadnych powiązań osobowych lub kapitałowych z tą spółką. W praktyce Jej działalność dotyczy świadczenia usług obejmujących:

1.kontakt z klientami spółki: wyjaśnienie ich bieżących potrzeb biznesowych, zbieranie i analiza wymagań klientów;

2.sprzedaż usług spółki klientom: identyfikacja potrzeb klienta, kwalifikacja potencjalnej transakcji, prezentacja usług firmy, opracowanie oferty, negocjacje, pomoc w wycenie usług spółki;

3.zapewnienie wzrostu przychodów od obecnych klientów: identyfikacja możliwości do sprzedaży usług;

4.zarządzanie negocjacjami z klientami: negocjacje przy sprzedaży, negocjacje dotyczące bieżących usług, negocjacje dotyczące przedłużenia współpracy;

5.zapewnienie wysokiej satysfakcji klientów: świadczenie usług zgodnie z wysokimi standardami obsługi, terminowe odpowiedzi na zapytania klientów;

6.przekształcenie wymagań klientów w konkretny produkt, realizowany przez spółkę: zadaniem Wnioskodawczyni jest wyjaśnianie wymagań klientów pracownikom spółki, którzy bezpośrednio zajmują się tworzeniem produktów w postaci programów. Wnioskodawczyni nie uczestniczy bezpośrednio w procesie tworzenia produktu - przekazuje główny pomysł klienta po jego opracowaniu w taki sposób, aby był jasny, zrozumiały i konkretny dla zespołu realizacyjnego.

Także w ramach działalności Wnioskodawczyni realizuje inne usługi, które pozostają poza zakresem przedmiotowym wniosku.

Przychód Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej nie przekroczył w latach 2023 - 2024 limitu wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie jest i nie była podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta i nie korzystała z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie prowadziła apteki, nie sprzedaje i nie sprzedawała, ani nie kupowała wartości dewizowych oraz nie sprzedawała części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza i nie wytwarzała wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie świadczyła i nie świadczy także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie występuje i nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), czyli nie podejmowała działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jest to działalność usługowa, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożone zostało stosowne oświadczenie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Czynności określone we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich oraz ryzyko gospodarcze. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie.

W piśmie z 26 czerwca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawczyni wskazała, że czynności jakie wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 to:

1.kontakt z klientami spółki: wyjaśnienie ich bieżących potrzeb biznesowych, zbieranie i analiza wymagań klientów. Dana usługa obejmuje następujące czynności:

a)regularną komunikację z klientami - telefoniczną, mailową oraz bezpośrednią (spotkania online i stacjonarne),

b)budowanie relacji z klientami w celu zrozumienia ich profilu działalności oraz bieżących i przyszłych potrzeb biznesowych,

c)dokumentowanie wymagań klientów w formie specyfikacji funkcjonalnych, niefunkcjonalnych lub biznesowych,

d)konsultacje z działami wewnętrznymi (np. IT, sprzedaż, marketing) w celu dopasowania oferty do oczekiwań klientów. Udział w tworzeniu i uzgadnianiu propozycji rozwiązań i ofert handlowych. Efekty:

·sporządzenie dokumentacji wymagań klienta,

·powstanie spersonalizowanych ofert lub rozwiązań,

·zawarcie umów handlowych lub realizacja usług,

·wzrost satysfakcji klienta oraz rozwój współpracy handlowej,

2.sprzedaż usług spółki klientom: identyfikacja potrzeb klienta, kwalifikacja potencjalnej transakcji, prezentacja usług firmy, opracowanie oferty, negocjacje, pomóc w wycenie usług spółki. Dana usługa obejmuje następujące czynności:

a)zbieranie informacji na temat działalności klienta, jego celów, wyzwań oraz oczekiwanych rezultatów,

b)ocenę, czy zapotrzebowanie klienta odpowiada zakresowi usług świadczonych przez spółkę,

c)wstępną analizę rentowności, wykonalności oraz zasadności współpracy z danym klientem,

d)kategoryzację potencjalnych klientów według priorytetów biznesowych i szans sprzedażowych,

e)opracowywanie i przedstawianie spersonalizowanych prezentacji usług (w formie spotkań, materiałów marketingowych, demo itp.),

f)dopasowanie komunikatu sprzedażowego do branży, potrzeb i języka klienta,

g)przygotowanie indywidualnej oferty handlowej w oparciu o potrzeby klienta,

h)doradztwo w zakresie szacowania wartości usług świadczonych przez spółkę, z uwzględnieniem zakresu, nakładu pracy i wartości rynkowej. Efekty:

·przygotowanie spersonalizowanej oferty usługowej,

·zawarcie umowy handlowej z klientem,

·sprzedaż usług spółki i wygenerowanie przychodu,

·rozszerzenie bazy klientów oraz rozwój działalności spółki,

3.zapewnienie wzrostu przychodów od obecnych klientów: identyfikacja możliwości do sprzedaży usług. Dana usługa obejmuje następujące czynności:

a)analizę dotychczasowej współpracy z klientem: zakres usług, poziom zaangażowania, stopień wykorzystania oferowanych rozwiązań,

b)przegląd i ocena bieżących procesów oraz wyników klienta w kontekście dostępnych w ofercie spółki usług komplementarnych lub dodatkowych,

c)śledzenie zmian w działalności klienta (np. nowe projekty, ekspansja, zmiany organizacyjne), które mogą tworzyć okazje sprzedażowe. Efekty:

·podpisanie dodatkowych umów lub rozszerzenie zakresu współpracy,

·lepsze dopasowanie usług spółki do realnych potrzeb klienta,

·umocnienie relacji biznesowej i zwiększenie lojalności klienta,

4.zarządzanie negocjacjami z klientami: negocjacje przy sprzedaży, negocjacje dotyczące bieżących usług, negocjacje dotyczące przedłużenia współpracy. Dana usługa obejmuje następujący czynności:

a)udział w procesie sprzedaży usług poprzez prowadzenie rozmów z klientem na temat warunków handlowych,

b)ustalanie zakresu usługi, terminów realizacji, sposobu rozliczenia oraz innych kluczowych elementów oferty,

c)współpraca z zespołami wewnętrznymi w celu zapewnienia zgodności negocjowanej oferty z możliwościami operacyjnymi spółki,

d)rozwiązywanie bieżących kwestii związanych z realizacją usług, np. zmiana harmonogramu, rozszerzenie zakresu, dostosowanie warunków współpracy do zmieniających się potrzeb klienta,

e)prowadzenie rozmów z klientem w przypadku rozbieżności co do wykonania usługi, jakości, terminowości lub innych parametrów realizacji,

f)proponowanie rozwiązań kompromisowych zgodnych z interesem spółki i oczekiwaniami klienta,

g)inicjowanie rozmów z klientem w celu kontynuacji współpracy po zakończeniu bieżącej umowy lub projektu,

h)proponowanie nowych warunków współpracy, dostosowanych do aktualnych potrzeb klienta i sytuacji rynkowej. Efekty:

·ustalenie korzystnych warunków sprzedaży usług,

·rozwiązanie sporów i doprecyzowanie warunków współpracy,

·wsparcie przy przedłużeniu obowiązujących kontraktów i zwiększenie stabilności przychodów,

·umocnienie relacji biznesowych z klientem poprzez partnerskie podejście do negocjacji,

5.zapewnienie wysokiej satysfakcji klientów: świadczenie usług zgodnie z wysokimi standardami obsługi, terminowe odpowiedzi na zapytania klientów. Dana usługa obejmuje następujące czynności:

a)monitorowania jakości świadczonych usług i bieżące reagowanie na potencjalne nieprawidłowości,

b)szybką i kompetentną reakcję na pytania, zgłoszenia i potrzeby zgłaszane przez klientów,

c)utrzymywanie kontaktu z klientem w całym cyklu realizacji usługi - od momentu złożenia zapytania do zakończenia współpracy,

d)badanie opinii klientów (formalnie i nieformalnie) oraz analiza informacji zwrotnych,

e)identyfikowanie obszarów do poprawy i wdrażanie działań korygujących,

f)współpracę z innymi działami spółki (np. operacyjnym, technicznym, sprzedażowym) w celu eliminowania problemów i poprawy doświadczeń klienta. Efekty:

·utrzymanie i zwiększenie zadowolenia klientów,

·poprawa jakości świadczonych usług i procesów obsługi,

·wzrost lojalności klienta oraz gotowości do dalszej współpracy,

·budowanie pozytywnego wizerunku spółki jako partnera godnego zaufania,

6.przekształcenie wymagań klientów w konkretny produkt, realizowany przez spółkę: zadaniem Wnioskodawczyni jest wyjaśnianie wymagań klientów pracownikom spółki, którzy bezpośrednio zajmują się tworzeniem produktów w postaci programów. Wnioskodawczyni nie uczestniczy bezpośrednio w procesie tworzenia produktu - przekazuje główny pomysł klienta po jego opracowaniu w taki sposób, aby był jasny, zrozumiały i konkretny dla zespołu realizacyjnego. Daną usługę Wnioskodawczyni nie kwalifikuje jako usługę mieszczącą się w klasyfikacji pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, w związku z tym dana usługa pozostaje poza zakresem niniejszego pytania: jakie czynności Wnioskodawczyni wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.

Do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 Wnioskodawczyni zalicza tylko następującą usługę:

1.Przekształcenie wymagań klientów w konkretny produkt realizowany przez spółkę: zadaniem Wnioskodawczyni jest wyjaśnianie wymagań klientów pracownikom spółki, którzy bezpośrednio zajmują się tworzeniem produktów w postaci programów. Wnioskodawczyni nie uczestniczy bezpośrednio w procesie tworzenia produktu - przekazuje główny pomysł klienta po jego opracowaniu w taki sposób, aby był jasny, zrozumiały i konkretny dla zespołu realizacyjnego. Dana usługa obejmuje następujące czynności:

a)doradztwo w zakresie przekładania wymagań biznesowych na potrzeby projektowe,

b)sporządzanie dokumentacji analitycznej lub projektowej,

c)współpracę z zespołem realizacyjnym i nadzór nad poprawnością przekazu,

d)komunikację między klientem a zespołem operacyjnym na poziomie wymagań i celów. Efekty realizowanych czynności:

·gotowa, kompletna i zrozumiała dokumentacja wymagań klienta,

·ułatwienie procesu tworzenia produktu przez zespół wewnętrzny,

·zwiększenie efektywności pracy zespołu projektowego dzięki przejrzystości i jednoznaczności przekazanych wymagań,

·zmniejszenie ryzyka błędów i nieporozumień między klientem a zespołem realizacyjnym.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Korekty zeznań podatkowych dotyczą 2023 r. oraz 2024 r., zmiany stawki 12% na stawkę 8,5%. Korekty dotyczą następujących PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

2.Czy Wnioskodawczyni może skorygować zeznania podatkowe za 2023 r. oraz za 2024 r. z zastosowaniem niższej stawki, wynoszącej 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Wnioskodawczyni uważa, że do przychodów osiąganych z tytułu opisanych usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego, które są sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 oraz 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, uregulowane zostały w przepisach ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej: Ustawą o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał (…) lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej ewidencją.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a), lit. b) Ustawy o ryczałcie, stawka 12% ma zastosowanie w przypadku przychodów ze świadczenia usług:

·związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

·związanych z:

·doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

·oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),  

·doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

·w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

·zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Podsumowując powyższe, do przychodów z działalności Wnioskodawczyni obejmujących usługi opisane w przedstawionym stanie faktycznym nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, że Ustawa o ryczałcie, nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług wskazanych w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

Ad. 2

Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do skorygowania zeznań podatkowych za lata 2023-2024 na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zgodnie z art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.                                           

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)     polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-   prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)  prowadzenia aptek,

b)  (uchylona)

c)  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)  (uchylona)

e)  (uchylona)

f)   działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

–   jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

–  w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonych grupowań PKWiU. Przy czym klasyfikacji tych do określonych symboli PKWiU dokonuje sam podatnik.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazać należy, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych;

·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, które polegają na:

1.kontakcie z klientami spółki;

2.sprzedaży usług spółki klientom;

3.zapewnieniu wzrostu przychodów od obecnych klientów;

4.zarządzaniu negocjacjami z klientami;

5.zapewnieniu wysokiej satysfakcji klientów

oraz usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które polegają na przekształceniu wymagań klientów w konkretny produkt realizowany przez spółkę.

Wskazała Pani też, że nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższe przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu z zastosowaniem 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc do kwestii możliwości złożenia korekt zeznań podatkowych za 2023 r. i 2024 r., stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Pojęcie deklaracji zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z cytowanego uprzednio art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika zatem, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m.in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości, co do prawidłowości danych w niej zawartych, np. błędnie mogła zostać określona wysokość przychodów, bądź dochodu, a także inne dane zawarte w deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zatem, może Pani dokonać korekty zeznań podatkowych PIT-28 za 2023 r. oraz za 2024 r. i przyjąć stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń i sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.