Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu tatuażu.

Uzupełnił go Pan pismem z 8 lipca 2025 r. (wpływ 8 lipca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 2015 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, pod firmą (…).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przeważająca działalność Wnioskodawcy wg klasyfikacji PKD to 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi tatuażu.

W związku ze świadczeniem tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiada kasę fiskalną, na której ewidencjonuje obrót. Podatnik korzysta przy tym z podmiotowego zwolnienia z podatku do towarów i usług.

Obecnie Wnioskodawca zamierza rozpocząć również sprzedaż produktu cyfrowego w postaci e-kursu tatuażu. Sprzedaż będzie odbywała się metodą online przy pomocy strony pośredniczej typu (...), gdzie po zapłacie klient otrzyma dostęp do platformy internetowej na serwerze, a tam klient uzyska dostęp do filmów, na których Wnioskodawca uczy jak tatuować. Będą też dostępne do pobrania w pliku PDF np. z regulaminem studia (gdy ktoś chce założyć podobną działalność), poradniki jak dbać o tatuaż, oraz różne wzory tatuaży do ćwiczeń. E-kurs kierowany będzie do osób, które chcą się uczyć tatuowania, a za który wszystkie płatności będą realizowane wyłącznie w formie bezgotówkowej (przelewy online).

W związku z tym, Wnioskodawca planuje dodać kod PKD 85.59.B Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz kod PKD 85.59.D Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Sprzedaż e-kursu będzie odbywała się wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Klient będzie miał możliwość zakupu kursu poprzez dodanie go do koszyka na stronie internetowej Wnioskodawcy lub stronach internetowych nienależących do Wnioskodawcy, następnie klient opłaci zamówienie i otrzyma do niego dostęp wyłącznie w formie elektronicznej. Wnioskodawca nie będzie dokonywał na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaży zapisanych nośników danych cyfrowych lub analogowych. Wnioskodawca nie będzie dostarczał towarów fizycznych. Natomiast, płatność za kursy odbywać się będzie w całości za pomocą przelewu bankowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub na rachunek bankowy operatora płatności. Cała zapłata trafiać będzie na konto bankowe Wnioskodawcy lub na konto operatora płatności, skąd Wnioskodawca wypłaci środki na swój rachunek bankowy.

Wnioskodawca będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż usług, z których jednocześnie wynikać będzie jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, tj. w szczególności imię i nazwisko kupującego, adres e-mail, data zakupu, nazwa produktu, stawka netto i brutto, indywidualny numer zamówienia.

W uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na zadane przez Organ w wezwaniu pytania:

1) Czy jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp. Podatnik nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2) Czy sprzedaje Pan towary i/lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?

Odp. Podatnik nie sprzedaje towarów i usług wymienionych w ww. przepisie.

Przy czym, w razie wątpliwości gdyby organ podatkowy uznał jednak usługi wykonania tatuażu za usługi kosmetyczne, co zgodnie z ww. przepisem Rozporządzenia obligowałoby podatnika do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej, to Wnioskodawca zaznacza że usługi te nie stanowią przedmiotu wniosku.

3) Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług objętych wnioskiem jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?

Odp. Tak, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług objętych niniejszym wnioskiem jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

4)We wniosku wskazał Pan iż:

W związku ze świadczeniem tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiada kasę fiskalną, na której ewidencjonuje obrót. Podatnik korzysta przy tym z podmiotowego zwolnienia z podatku do towarów i usług.

Proszę o jednoznaczne wskazanie:

a) Czy powstał już wcześniej wobec Pana obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy i z jakiego powodu?

Odp. Wnioskodawca ewidencjonuje na kasie fiskalnej sprzedaż usług wykonywania tatuażu od początku prowadzenia działalności gospodarczej (tj. od (…) 2015 r.) dobrowolnie. Tak więc, Wnioskodawca nie miał ustawowego obowiązku posiadania kasy fiskalnej, ale chciał dobrowolnie rejestrować sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

b) Czy też korzysta Pan ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? Należy wskazać z jakiego zwolnienia Pan korzysta – proszę podać podstawę prawną tego zwolnienia.

Odp. Podatnik korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

5) Czy Pana sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych lat kwotę 20 000 zł?

Odp. Tak, sprzedaż w poprzednim roku oraz latach poprzednich przekraczała 20.000,00 zł.

6) Proszę o wskazanie klasyfikacji statystycznej (pełny siedmiocyfrowy symbol) dla wszystkich świadczonych usług objętych wnioskiem o interpretację – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).

Odp. W ocenie Wnioskodawcy, świadczone usługi objęte wnioskiem (e-kurs tatuażu) posiadają PKWIU 85.59.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz ewentualnie PKWIU 85.59.13.2 – Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Poza tym, podatnik świadczy usługi (nieobjęte wnioskiem o interpretację) w zakresie usług tatuażu, którym w ocenie Wnioskodawcy odpowiada kod PKWiU 96.09.19.0 – Pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pytania

1.   Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za jej pomocą płatności za sprzedaż produktu cyfrowego w postaci e-kursu, za który płatność będzie odbywać się za pomocą przelewu bankowego lub za pośrednictwem operatora płatności?

2.   Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej, będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za jej pomocą płatności za sprzedaż produktu cyfrowego w postaci e-kursu, jako usługi w zakresie edukacji?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, przy sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu, za który płatność będzie odbywać się za pomocą przelewu bankowego lub za pośrednictwem operatora płatności będzie mógł skorzystać za zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, na podstawie § 2 w zw. z poz. 42 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej Rozporządzenie).

Należy wskazać, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Jednakże, Rozporządzenie określa szereg zwolnień od tego obowiązku.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w Załączniku do Rozporządzenia.

Natomiast z pozycji 41 Załącznika wynika, że zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Z pozycji 42 Załącznika wynika natomiast, że zwolnieniu podlega świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy sprzedając usługi elektroniczne (kurs online), będzie mógł on skorzystać ze zwolnienia, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

1) zapłata za dostawę towarów zostanie dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

2) z ewidencji i dowodów dokumentujących będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

3) przedmiotem świadczenia nie będą towary i usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

W ocenie Wnioskodawcy, z ww. zwolnienia mogą korzystać również podatnicy posiadający kasy rejestrujące, wykorzystywane do ewidencjonowania sprzedaży innego rodzaju usług. Z przepisów Rozporządzenia (ani z innych przepisów) nie wynika bowiem wyłączenie stosowania wskazanych zwolnień dotyczące takich podatników. Dlatego też, w zakresie, w jakim spełnione zostaną warunki wskazanych powyżej zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, Wnioskodawca nie będzie musiał rejestrować całej sprzedaży na kasie fiskalnej.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych:

1. Zgodnie z wydaną interpretacją z dnia 15 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.211.2022.2.KP, otrzymanie zapłaty za pośrednictwem operatora, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

„Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaży zapisanych nośników danych cyfrowych lub analogowych. Wnioskodawca nie dostarcza towarów fizycznych. Ponadto płatność za kursy odbywa się w całości za pomocą przelewu bankowego na konto bankowe Wnioskodawcy lub na konto operatora płatności (...). Wnioskodawca jest/będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących sprzedaż usług z których jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, tj. w szczególności imię i nazwisko kupującego, adres e-mail, data zakupu, nazwa produktu, stawka netto i brutto, indywidualny numer zamówienia.

Zatem należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że sprzedaż usług elektronicznych (kursów online i ebooków) może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, gdyż zostaną spełnione warunki wynikające z tych przepisów”.

2. Ponadto, zgodnie z Pismem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 listopada 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.606.2022.2.ASZ, zwolnienie ze stosowania kas rejestrujących można zastosować również w przypadku usług opłacanych np. blikiem.

„Podsumowując, należy stwierdzić, że może Pan na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do świadczonych usług, za które otrzyma Pan zapłatę za pomocą aplikacji Blik na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących jej dokonanie będzie jednoznacznie wynikło, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.”

3. Natomiast w interpretacji z dnia 8 czerwca 2020 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej może dotyczyć także płatności dokonywanych poprzez różne systemy mikropłatności (przelewy bankowe, BLIK, karty płatnicze, (...) itp. za pośrednictwem serwisów świadczących takie usługi jak (...) – systemy płatności internetowych).

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy, przy sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu tatuażu, będzie on mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w zw. z poz. 34 załącznika do Rozporządzenia.

Należy wskazać, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób prywatnych (tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych) są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Jednakże, Rozporządzenie określa szereg zwolnień od tego obowiązku.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej niż do 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w Załączniku do Rozporządzenia.

Natomiast z pozycji 34 Załącznika wynika, że zwolnieniu podlegają usługi w zakresie edukacji, z wyłączeniem:

1)usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

2)usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

3)usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Wnioskodawca nie świadczy w ramach sprzedaży e-kursu usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych, usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca, a także usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 42 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego należy zaznaczyć, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia (w powiązaniu z poz. 42 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:

·   świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),

·   z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·   przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w myśl poz. 34 załącznika do rozporządzenia:

Symbol PKWiU ex 85

Usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:

– usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

– usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

– usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)

Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, to znaczy, że dotyczą one konkretnych czynności.

Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

-   ciągników,

-   pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

-   samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

-   pojazdów silnikowych do transportu towarów,

-   pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych

-   z wyłączeniem motocykli,

h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)  wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)  wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)  sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)  perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)  wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)   związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Z opisu sprawy wynika, że od 2015 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Korzysta Pan, ze zwolnienia podmiotowego, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przeważająca Pana działalność wg klasyfikacji PKD to 96.09.Z – Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan usługi tatuażu. W związku ze świadczeniem tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej posiada Pan kasę fiskalną, na której ewidencjonuje obrót. Wskazał Pan, że sprzedaż w poprzednim roku oraz latach poprzednich przekraczała 20.000,00 zł. Jak wynika z opisu sprawy, zamierza Pan rozpocząć sprzedaż produktu cyfrowego w postaci e-kursu tatuażu. Sprzedaż e-kursu będzie odbywała się wyłącznie za pośrednictwem Internetu. Klient będzie miał możliwość zakupu kursu poprzez dodanie go do koszyka na Pana stronie internetowej lub stronach internetowych nienależących do Pana, następnie klient opłaci zamówienie i otrzyma do niego dostęp wyłącznie w formie elektronicznej.

Pana wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą, możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu, za który płatność będzie odbywać się za pomocą przelewu bankowego lub za pośrednictwem operatora płatności.

Z analizy sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi nie są wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia. We wniosku wskazał Pan, że nie będzie Pan dokonywał na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych sprzedaży zapisanych nośników danych cyfrowych lub analogowych, jak i nie będzie Pan dostarczał towarów fizycznych. Ponadto wszystkie płatności za wykonane usługi będą dokonywane wyłącznie przelewem na rachunek bankowy. Sprzedaż będzie odbywała się metodą online przy pomocy strony pośredniczej typu (...), gdzie po zapłacie klient otrzyma dostęp do platformy internetowej na serwerze, a tam klient uzyska dostęp do filmów, na których uczy Pan jak tatuować. Będą też dostępne do pobrania w pliku PDF np. z regulaminem studia (gdy ktoś chce założyć podobną działalność), poradniki jak dbać o tatuaż, oraz różne wzory tatuaży do ćwiczeń. E-kurs kierowany będzie do osób, które chcą się uczyć tatuowania, a za który wszystkie płatności będą realizowane wyłącznie w formie bezgotówkowej (przelewy online). Natomiast, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług objętych niniejszym wnioskiem jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zatem, należy stwierdzić, że spełnione zostaną warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do tego rozporządzenia, dla usług sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu tatuażu, za który płatność otrzyma Pan na rachunek bankowy.

Podsumowując, stwierdzam, że będzie miał Pan prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług w postaci e-kursu tatuażu, przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do niego, za które otrzyma Pan zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczy i kto jej dokonał. Powyższe zwolnienie na mocy powołanego wyżej rozporządzenia obowiązuje nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.

Kolejna Pana wątpliwość dotyczy, możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, sprzedaży produktu cyfrowego w postaci e-kursu, na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi objęte wnioskiem (e-kurs tatuażu) zostały sklasyfikowane w PKWIU 85.59.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz ewentualnie w PKWIU 85.59.13.2 – Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zatem, skoro Pan sklasyfikował usługi będące przedmiotem wniosku w PKWIU 85.59.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz ewentualnie w PKWIU 85.59.13.2 – Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, będzie przysługiwało Panu prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 34 załącznika.

W związku z tym, będzie miał Pan prawo do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży usług (e-kurs tatuażu) sklasyfikowanych przez Pana w PKWiU 85.59.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz ewentualnie w PKWIU 85.59.13.2 – Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 34 załącznika. Prawo to będzie Panu przysługiwało do 31 grudnia 2027 r.

Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.