Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłoweSzanowny Panie, - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłoweSzanowny Panie, - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.312.2025.2.PS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłoweSzanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ 16 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od (…) kwietnia 2004 r. i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zawiera umowy z klubami sportowymi oraz piłkarzami. Współpraca Wnioskodawcy z kontrahentami oparta jest na obiektywnych kryteriach doprowadzenia do rezultatu m.in.:

• doprowadzenia do zawarcia umowy między klubem a zawodnikiem;

• zawarcia kontraktu między klubem a zawodnikiem na określony czas;

• utrzymanie kontraktu między zawodnikiem a klubem do określonej daty;

• spełnienia określonych warunków formalnych wymaganych przez krajowe federacje sportowe.

Efektem działalności Wnioskodawcy jest podpisanie kontraktu przez zawodnika z klubem. Wnioskodawca w ramach ww. usług nie przewiduje innych świadczeń na rzecz klienta.

Działalność Wnioskodawcy, wskazana jako przeważająca działalność gospodarcza określona została, zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (t. j. Dz.U.2024.1936 z 27 grudnia 2024 r.) (dalej „Rozporządzenie PKD”) kodem PKD:

74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Podklasa ta obejmuje działalność polegającą na świadczeniu szerokiego zakresu usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Obejmuje ona działania, dla których wymagany jest bardziej zaawansowany poziom umiejętności zawodowych, naukowych i technicznych, ale nie obejmuje bieżących, rutynowych funkcji biznesowych, które są zazwyczaj krótkotrwałe. Podklasa ta obejmuje:

•   pośrednictwo w interesach to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych, w tym praktyk zawodowych, z wyłączeniem pozostałego pośrednictwa wymienionego w poszczególnych podklasach klasyfikacji,

•   działalność rzeczoznawczą inną niż w zakresie nieruchomości i ubezpieczeń (antyków, biżuterii i tym podobnych),

•   kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

•   działalność związaną z prognozowaniem pogody,

•   doradztwo w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu pracy,

•   działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

•   działalność prowadzoną przez agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, a także wydawania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych, fotografii i tym podobnych, przez wydawców, producentów,

•   działalność ekonomistów budowlanych w zakresie projektów budowlanych.

Usługa pośrednictwa przy transferach piłkarzy polega na reprezentowaniu zawodników lub klubów w procesie transferowym, poszukiwaniu klubu dla zawodnika lub zawodnika dla klubu, oraz negocjacje kontraktu (wynagrodzenie, długość, bonusy). Efektem ww. usług jest zawarcie umowy między piłkarzem a klubem.

•  Wnioskodawca spełniał przesłanki do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu na podstawie art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

•  Nie zachodzą wobec niego wyłączenia określone w art. 8 tej ustawy.

•  Świadczone usługi nie stanowią działalności wykonywanej w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W uzupełnieniu wniosku z 16 czerwca 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie:

1. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (...).

2. Czy prowadzona przez Pana działalność w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy, stanowiąca przedmiot wniosku, sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 74.90.20.0, do którego odwołał się Pan we własnym stanowisku?

Odpowiedź: Klasyfikacja PKWiU:

Działalność Wnioskodawcy w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy została przez niego sklasyfikowana pod pełnym siedmiocyfrowym symbolem PKWiU 74.90.20.00 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i doradcze, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

3.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy, których dotyczy zadane pytanie? Proszę wymienić wszystkie usługi, będące przedmiotem Pana wniosku (w formie katalogu zamkniętego).

Odpowiedź: Na usługę pośrednictwa przy transferach piłkarzy składają się następujące czynności (katalog zamknięty):

·reprezentowanie zawodników lub klubów podczas negocjacji transferowych,

·poszukiwanie klubów dla zawodników oraz zawodników dla klubów,

·doradztwo w zakresie warunków kontraktowych (czas trwania, wynagrodzenie, bonusy),

  •     obsługa formalna procesu transferowego (udział w przygotowaniu i kompletacja dokumentów zgodnych z wymaganiami federacji piłkarskich).

4.Proszę – w odniesieniu do każdej z usług wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr 3 wezwania – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:

1)  na czym one polegają?

2)  czego dotyczą?

3)  jaki jest ich zakres?

4)  co jest ich efektem?

Odpowiedź: Poniżej przedstawiono opis w zakresie ww. czynności, składających się na usługę pośrednictwa przy transferach piłkarzy:

·reprezentowanie zawodników lub klubów podczas negocjacji transferowych

-   Na czym polega: reprezentacja w negocjacjach oznacza działanie jako pełnomocnik strony (piłkarza albo klubu) w rozmowach transferowych. Agent występuje w imieniu swojego klienta i prowadzi negocjacje kontraktu, dbając o uzyskanie jak najkorzystniejszych warunków dla reprezentowanej stron.

-   Czego dotyczy: reprezentowanie w negocjacjach dotyczy ustalenia warunków kontraktu między piłkarzem a klubem. Obejmuje to kwestie finansowe (wynagrodzenie zawodnika, premie za wyniki, opłaty transferowe itp.) oraz warunki sportowe i prawne (długość obowiązywania kontraktu, klauzule odstępnego, gwarancje dotyczące pozycji w składzie, bonusy za osiągnięcia itp.)

-   zakres: zakres tej czynności obejmuje cały proces negocjacyjny – od przygotowania strategii rozmów, poprzez kolejne rundy negocjacji, aż do uzgodnienia ostatecznego brzmienia umowy. Agent musi również dbać o zgodność proponowanych zapisów z przepisami prawa sportowego oraz regulacjami (…), aby żadna klauzula nie naruszała obowiązujących zasad. Reprezentacja w negocjacjach obejmuje zatem zarówno kwestie czysto finansowe, jak i aspekty formalno-prawne oraz sportowe, które muszą zostać uzgodnione pomiędzy stronami.

-   Efekt: efektem skutecznej reprezentacji w negocjacjach jest wypracowanie porozumienia między piłkarzem a klubem i zawarcie kontraktu. Innymi słowy, finalnym wynikiem tej czynności jest podpisanie umowy transferowej lub kontraktu przez zawodnika z danym klubem na warunkach zaakceptowanych przez obie strony.

·poszukiwanie klubów dla zawodników oraz zawodników dla klubów

-   Na czym polega: poszukiwanie klubu lub zawodnika to czynność polegająca na kojarzeniu stron potencjalnego transferu – agent działa jako pośrednik pomagający znaleźć odpowiedniego kontrahenta do zawarcia umowy. W praktyce agent reprezentujący piłkarza szuka dla niego nowego klubu, czyli przedstawia zawodnika różnym klubom, które mogą być zainteresowane jego pozyskaniem. Odwrotnie, gdy agent działa na zlecenie klubu, wyszukuje piłkarzy spełniających ustalone kryteria klubu (np. grających na danej pozycji, o określonych umiejętnościach) i proponuje im transfer do tego klubu.

-   Czego dotyczy: czynność ta dotyczy identyfikacji i nawiązania kontaktu między stronami, które mogą być zainteresowane transferem. Jeśli agent działa w imieniu piłkarza, to poszukiwanie klubu obejmuje analizę klubów (w kraju lub za granicą), które mogłyby potrzebować zawodnika o danym profilu, i prezentowanie tego piłkarza potencjalnym klubom. Gdy agent działa na rzecz klubu, czynność ta polega na wyszukiwaniu odpowiednich kandydatów – wskazywaniu piłkarzy dostępnych do pozyskania (i kontaktowaniu się z ich przedstawicielami celem przedstawienia oferty transferu.

-   Zakres: oznacza to przegląd rynku (krajowego i zagranicznego), analizę potrzeb klubów, przedstawianie umiejętności, osiągnięć i potencjału klubom, które mogłyby być zawodnikiem zainteresowane.

-   Efekt: efektem poszukiwań jest znalezienie odpowiedniej „pary” transferowej i doprowadzenie do rozpoczęcia negocjacji między stronami. Ostatecznym rezultatem, do którego zmierza ta czynność, jest zatem realizacja transferu, czyli podpisanie kontraktu przez zawodnika z nowym klubem – co następuje już po przeprowadzeniu negocjacji i uzgodnieniu warunków (jak opisano wyżej).

·doradztwo w zakresie warunków kontraktowych (czas trwania, wynagrodzenie, bonusy)

-   Na czym polega: doradztwo dotyczące warunków kontraktu polega na udzielaniu fachowych porad klientowi (zawodnikowi lub klubowi) co do treści i parametrów umowy, którą mają zawrzeć.

-   Czego dotyczy: doradztwo kontraktowe dotyczy merytorycznej oceny i kształtowania zapisów umowy transferowej.

-   Zakres: obejmuje wszystkie elementy przyszłego kontraktu, które podlegają negocjacjom.

-   Efekt: efektem doradztwa w zakresie warunków kontraktu jest zawarcie przez klienta umowy świadomie i na optymalnych warunkach. Dzięki profesjonalnym poradom agenta zawodnik podpisuje kontrakt, który maksymalnie odpowiada jego interesom (finansowym i sportowym), albo klub zawiera umowę na warunkach korzystnych z jego punktu widzenia.

·obsługa formalna procesu transferowego (w tym przygotowanie i kompletacja dokumentów zgodnych z wymaganiami federacji piłkarskich)

-   Na czym polega: obsługa formalna to zestaw czynności administracyjnych i prawnych, które zapewniają dopełnienie wszystkich wymogów formalnych związanych z transferem. Kiedy strony uzgodnią już warunki transferu i kontraktu, następuje etap formalny: przygotowanie i sfinalizowanie dokumentacji transferowej. Agent dba o sporządzenie umowy w formie pisemnej, zawierającej szczegółowo prawa i obowiązki obu stron oraz o zebranie niezbędnych dokumentów wymaganych przez przepisy, niezbędne do transferu.

-   Czego dotyczy: ta czynność dotyczy wszystkich aspektów proceduralnych transferu, czyli wszystkiego, co musi zostać formalnie załatwione, by transfer został uznany za ważny i skuteczny. Przykładowo, dotyczy to sporządzenia właściwej umowy transferowej lub kontraktu – dokumentu, który określa warunki zatrudnienia zawodnika w nowym klubie i jest podstawą prawną transferu.

-   Zakres: obsługi formalnej obejmuje wszystkie niezbędne czynności od momentu uzgodnienia warunków do podpisania umowy.

-   Efekt: efektem prawidłowej obsługi formalnej jest skuteczne sfinalizowanie transferu pod względem prawnym i administracyjnym. Oznacza to, że kontrakt zostaje oficjalnie zawarty i potwierdzony, a zawodnik staje się uprawnionym graczem nowego klubu.

Pytanie

Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na świadczeniu usług pośrednictwa przy transferach piłkarzy będzie stanowiła działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie podlegającą opodatkowaniu według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody jakie Wnioskodawca uzyskuje ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym (tj. usługi pośrednictwa w transferze piłkarzy) mogą być opodatkowane stawką 8,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie – ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Definicja działalności gospodarczej wskazana została w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o Ryczałcie zgodnie z którą pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do przepisu art. 5a Ustawy o PIT Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast w przepisie art. 5b ust. 1 Ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na podstawie przepisu art. 6 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W dalszej części powyższego przepisu, w ust. 4, wskazano, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  • uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  • uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Wnioskodawca spełniał przesłanki do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu na podstawie art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie zachodzą wobec niego wyłączenia określone w art. 8 Ustawy o Ryczałcie. Świadczone usługi nie stanowią działalności wykonywanej w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie.

Jak wskazano powyżej działalność Wnioskodawcy nie jest również działalnością mieszczącą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie, w której przez wolny zawód rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając powyższe na uwadze może on przychody uzyskane za usługę pośrednictwa przy transferach piłkarzy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Usługi pośrednictwa przy transferach piłkarzy nie są odrębnie wymienione w przepisach, przypisuje się im grupowania PKWiU z sekcji dotyczącej działalności profesjonalnej i biznesowej. Usługi tego rodzaju są klasyfikowane jako „pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” pod symbolem PKWiU 74.90.20.0.

Działalność Wnioskodawcy, wskazana jako przeważająca działalność gospodarcza określona została, zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (t. j. Dz.U.2024.1936 z 27 grudnia 2024 r.) (dalej „Rozporządzenie PKD”) kodem PKD:

74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Podklasa ta obejmuje działalność polegającą na świadczeniu szerokiego zakresu usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Obejmuje ona działania, dla których wymagany jest bardziej zaawansowany poziom umiejętności zawodowych, naukowych i technicznych, ale nie obejmuje bieżących, rutynowych funkcji biznesowych, które są zazwyczaj krótkotrwałe.

Podklasa ta obejmuje:

·    pośrednictwo w interesach to jest organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla podmiotów gospodarczych, w tym praktyk zawodowych, z wyłączeniem pozostałego pośrednictwa wymienionego w poszczególnych podklasach klasyfikacji,

·    działalność rzeczoznawczą inną niż w zakresie nieruchomości i ubezpieczeń (antyków, biżuterii i tym podobnych),

·    kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

·    działalność związaną z prognozowaniem pogody,

·    doradztwo w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w miejscu pracy,

·    działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

·    działalność prowadzoną przez agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, a także wydawania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych, fotografii i tym podobnych, przez wydawców, producentów,

·    działalność ekonomistów budowlanych w zakresie projektów budowlanych.

Jak wskazano w Rozporządzeniu PKD zakresem wskazanego powyżej kodu jest m.in. działalność prowadzona przez agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów i tym podobnych.

Wnioskodawca spełnia warunki, o których mowa w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do opodatkowania dzielności gospodarczej w formie ryczałtu. Ponadto, w przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki wykluczające możliwość dokonania wyboru opodatkowania w formie ryczałtu wskazane przepisem art. 8 Ustawy o Ryczałcie. Działalność Wnioskodawcy nie jest również działalnością mieszczącą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o Ryczałcie.

Jak wskazano, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy. Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług pośrednictwa w transferach piłkarzy są opodatkowane stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o Ryczałcie.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Kluczową interpretacją, która potwierdza słuszność przypisania stawki 8,5% do działalności Wnioskodawcy jest interpretacja indywidualna z 8 października 2024 r. nr 0112-KDSL1-2.4011.460.2024.2.AP, w której Wnioskodawca tej interpretacji przedstawił stan faktyczny zgodnie z którym świadczone przez niego usługi obejmują:

·    pośrednictwo przy transferach piłkarzy,

·    doradztwo transferowe dla klubów i piłkarzy,

·    doradztwo transferowe dla innych agencji menedżerskich/współpraca,

·    sporządzanie raportów scoutingowych dla klubów – opis/przedstawienie w profesjonalnej formie wszystkich informacji, wad i zalet danego zawodnika, którym np. interesuje się klub, przed podjęciem finalnej decyzji odnośnie zatrudnienia danego piłkarza.

Wobec powyższego stwierdzić należy, stosując wnioskowanie a maiore ad minus – działalność Wnioskodawcy obejmująca jedynie pośrednictwo przy transferach piłkarzy, będzie uprawniona do zastosowania stawki 8,5%.

Ponadto, stawka 8,5% uznana została za prawidłową w interpretacjach indywidualnych dotyczących pośrednictwa komercyjnego, tak na przykład w:

·    interpretacji indywidualnej z 15 kwietnia 2025 r. 0114-KDIP3-2.4011.130.2025.2.BM:

„Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń będą mogły być przy wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.”;

·interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2025 r. 0112-KDSL1-1.4011.184.2025.2.DS;

·interpretacji indywidualnej z 17 kwietnia 2025 r. 0113-KDIPT2-1.4011.127.2025.2.RK;

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi pośrednictwa przy transferach piłkarzy objęte będą dyspozycją przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o Ryczałcie należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.   Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)   wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)   podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)   samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)   w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-    jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)   (uchylony)

2.   Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)   wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)   wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.   Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Co do zasady – w myśl powyższego przepisu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od (…) kwietnia 2004 r. i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy. W ramach prowadzonej działalności zawiera Pan umowy z klubami sportowymi oraz piłkarzami. Na usługę pośrednictwa przy transferach piłkarzy składają się następujące czynności:

• reprezentowanie zawodników lub klubów podczas negocjacji transferowych,

• poszukiwanie klubów dla zawodników oraz zawodników dla klubów,

• doradztwo w zakresie warunków kontraktowych (czas trwania, wynagrodzenie, bonusy),

• obsługa formalna procesu transferowego (udział w przygotowaniu i kompletacja dokumentów zgodnych z wymaganiami federacji piłkarskich).

W ramach ww. usług nie przewiduje Pan innych świadczeń na rzecz klienta. Pana działalność w zakresie pośrednictwa przy transferach piłkarzy została przez Pana sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.20.0. Spełniał Pan przesłanki do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu na podstawie art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie zachodzą wobec Pana wyłączenia określone w art. 8 tej ustawy oraz świadczone usługi nie stanowią działalności wykonywanej w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pana działalność polegająca na świadczeniu usług pośrednictwa przy transferach piłkarzy stanowi działalność, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegającą opodatkowaniu według stawki 8,5%.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych zauważam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie są wiążące w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.