
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2025 r. (data wpływu) wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 marca i 14 kwietnia 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W styczniu 2024 roku Wnioskodawca wraz z małżonką nabył nieruchomość gruntową zabudowaną domem jednorodzinnym, której częścią składową była naziemna instalacja fotowoltaiczna o mocy 3,0 kWp oraz pompa ciepła. Istniejąca instalacja fotowoltaiczna nie zaspokajała zapotrzebowania energetycznego w gospodarstwie domowym. Umową z dnia 22 kwietnia 2024 roku Wnioskodawca wraz z małżonką zawarł umowę rozbudowy instalacji fotowoltaicznej z 3,0 kWp do 9,97 kWp do montażu na połaciach dachowych budynku jednorodzinnego. Nie była to kontynuacja przedsięwzięcia wcześniejszego (poprzednich właścicieli), ponieważ polegała na montażu zupełnie nowego falownika (inwertera) oraz innych nowych 17 modułów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu skośnym budynku mieszkalnego będącego we współwłasności majątkowej małżeńskiej (…). Koszt umowy wynosił 39 390,84 zł. Dowód: umowa z dnia 22 kwietnia 2024 roku, księga wieczysta nr (...). Rozbudowa instalacji została zakończona w dniu 8 czerwca 2024 roku. Dowód: protokołu odbioru przedsięwzięcia przekazania do eksploatacji. Wysokość poniesionych wydatków udokumentowana jest fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku. Faktura VAT została wystawiona na nabywców: Wnioskodawcę i małżonkę łącznie. Dowód: faktura (...) z dnia 17 czerwca 2024 roku oraz faktura (...) z dnia 30 kwietnia 2024 roku. Umowa została w całości sfinansowana z majątku wspólnego A. i C. małżonków B. w łącznej kwocie 39 390,84 zł. Dowód: przelew z dnia 29 kwietnia 2024 roku, przelew z dnia 17 czerwca 2024 roku.
Poniesione wydatki nie zostały i nie zostaną dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wydatki nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wydatki nie zostały i nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. W 2025 r. Wnioskodawca zamierza wspólnie z małżonką w zeznaniu podatkowym za rok 2024 skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej dotyczącej instalacji fotowoltaicznej, która została zrealizowana w 2024 r.
Uzupełnienie wniosku
Budynek stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, albowiem jest to jeden budynek wolnostojący, w całości służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych rodziny Wnioskodawcy, nie ma w nim wydzielonych innych lokali mieszkalnych, nie ma w nim żadnego lokalu użytkowego.
Wnioskodawca potwierdził, że wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Poniesione wydatki spełniają przesłanki wynikające z art. 2 pkt 2 lit. a) oraz d) ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
Odnosząc się do brzmienia art. 2 pkt 2 lit. a) Wnioskodawca wskazał, że jest to ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych.
Wnioskodawca wskazał dwa argumenty:
Po pierwsze: dzięki budowie nowego falownika (inwertera) oraz budowie innych nowych 17 modułów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu domu, dom Wnioskodawcy jest bardziej samowystarczalny i zmniejszone jest zapotrzebowanie na energię z zewnątrz. Gospodarstwo zasilane jest ekologicznie na bieżąco przez cały dzień. Wnioskodawca podkreślił, że nie tylko modułów fotowoltaicznych jest zdecydowanie więcej, ale są one lepiej rozmieszczone. Oprócz strony południowej (stara instalacja w przeciwieństwie do obecnej była rozmieszczona na gruncie), dodatkowo umieszczono je na dachu budynku na stronie wschodniej i zachodniej, dlatego też energia może być produkowana przez większą część dnia i jednocześnie na bieżąco użytkowana (w szczególności w okresie wiosna-zima-jesień). Zatem następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania (energia nie jest oddawana, ale na bieżąco używana/ konsumowana przez nieruchomość, dzięki czemu budynek ma mniejsze zapotrzebowanie na energię dostarczaną).
Po drugie: fotowoltaika oparta jest na starych zasadach, zatem Wnioskodawca nie sprzedaje i nie kupuje prądu, lecz nadwyżka prądu wyprodukowana (w szczególności w okresie letnim) zgodnie ze stroną operatora (...), z którego korzysta: »Net metering zakłada, że nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej, które nie zostały wykorzystane na własne potrzeby, są przesyłane do tzw. „wirtualnego magazynu”. W ciągu 12 miesięcy od daty wprowadzenia energii prosumenci mogą bez dodatkowych kosztów rozliczyć 80%« (źródło (...)).
Odnośnie art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy, rozbudowa instalacji fotowoltaicznej przyjmowana jest jako częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne.
Po pierwsze: występuje w katalogu wydatków uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej, zawartym w załączniku do rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. wydatki na materiały budowlane i urządzenia (pkt 13) oraz usług, których nabycie w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego uprawnia do zastosowania odliczeń (pkt 13) – również wprost wskazana jako źródło energii odnawialnej w Doradztwo podatkowe 2023, Nr 10, str. 74-82.
Po drugie: Wnioskodawca wskazał wcześniejsze interpretacje indywidualne uwzględniające wprost możliwość zaliczenia rozbudowy instalacji fotowoltaicznej do ulgi termomodernizacyjnej, tj. interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-2.4011.283.2023.2.AKU – ustalenie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, (...).
Wnioskodawca wskazał również, iż wśród obecnie wydanych indywidualnych interpretacji podatkowych na rok 2025 ulga termomodernizacyjna na instalację fotowoltaiczną jest prawidłowa – Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r. 0115 KDIT2.4011.498.2024.2.ŁS (...).
Wnioskodawca potwierdził, że prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego – zmniejszają zapotrzebowanie na energię, są one wymienione w katalogu wydatków i usług podlegających odliczeniu, zawartym w załączniku do rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. wydatki na materiały budowlane i urządzenia (pkt 13) oraz usług, których nabycie w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego uprawnia do zastosowania odliczeń (pkt 13), zatem nie ma obowiązku wykonywania dodatkowej ekspertyzy sporządzonej przez wykwalifikowanego audytora energetycznego w formie audytu energetycznego budynku (vide Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 lipca 2021 r. I SA/Lu 218/21).
W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii w postaci prądu, potrzebnych do ogrzania budynku poddanego procesowi termomodernizacji. Budynek stał się bardziej samowystarczalny, przez większą część dnia. Po pierwsze: dzięki budowie nowego falownika (inwertera) oraz budowie innych nowych 17 modułów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu dom Wnioskodawcy jest zdecydowanie łatwiej ogrzać na bieżąco przez cały dzień. Wnioskodawca podkreślił, że nie tylko modułów fotowoltaicznych jest zdecydowanie więcej, ale są one rozmieszczone oprócz strony południowej (stara instalacja w przeciwieństwie do obecnej była rozmieszczona na gruncie), dodatkowo na dachu budynku od wschodu i zachodu, dlatego też energia może być produkowana przez większą część dnia i jednocześnie na bieżąco użytkowana (w szczególności w okresie wiosna-zima-jesień). Zatem następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków (energia nie jest oddawana, ale na bieżąco używana przez nieruchomość, dzięki czemu budynek ma mniejsze zapotrzebowanie na energię dostarczaną. Po drugie: fotowoltaika oparta jest na starych zasadach, zatem Wnioskodawca nie sprzedaje i nie kupuje prądu, lecz nadwyżka prądu wyprodukowana (w szczególności w okresie letnim) zgodnie ze stroną operatora (...), z którego korzysta: »Net metering zakłada, że nadwyżki wyprodukowanej energii elektrycznej, które nie zostały wykorzystane na własne potrzeby, są przesyłane do tzw. „wirtualnego magazynu”. W ciągu 12 miesięcy od daty wprowadzenia energii prosumenci mogą bez dodatkowych kosztów rozliczyć 80%« (źródło (...)).
Wnioskodawca potwierdził, że na moment składania zeznania podatkowego za rok, w którym dokonuje odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, będzie współwłaścicielem domu, o którym mowa we wniosku, na warunkach wspólności majątkowej małżeńskiej.
W roku, w którym Wnioskodawca poniósł wskazane we wniosku wydatki, uzyskał dochód na podstawie stosunku pracy, opodatkowany według skali podatkowej (źródłem stosunku pracy jest akt mianowania, a nie umowa o pracę).
Wnioskodawca podkreślił, że pomiędzy nim a żoną występuje wspólność majątkowa i będą się rozliczać wspólnie. To Wnioskodawca będzie składać wniosek w ramach wspólnego rozliczenia podatkowego – taka możliwość wynika w szczególności z oficjalnej strony odnośnie ulgi, tj. https://www.podatki.gov.pl/pit/ulgi-odliczenia-i-zwolnienia/ulga-termomodernizacyjna/.
Wnioskodawca wskazał: „Powyższe wydaje mi się na marginesie, albowiem koszt wykonania modernizacji termomodernizacyjnej nie przekroczył 53 000 zł, albowiem wynosił tylko 39 390,84 zł i nie składamy zeznania podatkowego wspólnie ze względów, aby kwota ulgi termomodernizacyjnej była jeszcze wyższa”.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 marca 2025 r.)
Wnioskodawca składa w 2025 roku wspólne zeznanie podatkowe z małżonką w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, wraz wnioskiem o skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej (zeznanie za rok 2024). Czy w takim przypadku ulga termomodernizacyjna będzie przysługiwać?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy ulga termomodernizacyjna będzie przysługiwać.
Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolno stojący.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
(…)
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Z kolei art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy, w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym katalogiem odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają m.in. wydatki poniesione na zakup ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem oraz montaż instalacji fotowoltaicznej.
Powyższe potwierdzają wydane wcześniejsze interpretacje indywidualne uwzględniające możliwość zaliczenia rozbudowy instalacji fotowoltaicznej do ulgi termomodernizacyjnej:
‒interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-2.4011.283.2023.2.AKU dotycząca ustalenia możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, (...)
‒interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., 0115-KDIT2.4011.498.2024.2.ŁS (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).
Zgodne z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 „Materiały budowlane i urządzenia” w punkcie 13 zostało wskazane m.in. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem, natomiast w części 2 „Usługi” w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.
Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, że jest Pan współwłaścicielem domu jednorodzinnego, którego częścią składową w momencie zakupu była naziemna instalacja fotowoltaiczna o mocy 3,0 kWp oraz pompa ciepła. Istniejąca instalacja fotowoltaiczna nie zaspokajała zapotrzebowania energetycznego w gospodarstwie domowym. Umową z 22 kwietnia 2024 r. zawarł Pan wraz z małżonką umowę rozbudowy instalacji fotowoltaicznej z 3,0 kWp do 9,97 kWp. Nie była to kontynuacja przedsięwzięcia wcześniejszego (poprzednich właścicieli), ponieważ polegała na montażu zupełnie nowego falownika (inwertera) oraz innych nowych 17 modułów fotowoltaicznych zamontowanych na dachu skośnym budynku mieszkalnego będącego we współwłasności majątkowej małżeńskiej. Rozbudowa instalacji została zakończona w dniu 8 czerwca 2024 r. Koszt inwestycji wyniósł 39 390,84 zł. Posiada Pan faktury imienne na poniesione wydatki wystawione przez czynnego podatnika VAT.
Umowa została w całości sfinansowana z majątku wspólnego Pana i małżonki. Poniesione wydatki nie zostały i nie zostaną dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie; nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów; nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym; nie zostały i nie zostaną uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Potwierdził Pan, że prace termomodernizacyjne wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego – zmniejszają zapotrzebowanie na energię, są one wymienione w katalogu wydatków i usług podlegających odliczeniu. W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii w postaci prądu, potrzebnych do ogrzania budynku poddanego procesowi termomodernizacji. Budynek stał się bardziej samowystarczalny, przez większą część dnia. Wyjaśnił Pan, że rozbudowa instalacji fotowoltaicznej przyjmowana jest jako częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne, tj. występuje w katalogu wydatków uprawniających do ulgi termomodernizacyjnej, zawartym w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych – wydatki na materiały budowlane i urządzenia (pkt 13) oraz usług, których nabycie w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego uprawnia do zastosowania odliczeń (pkt 13).
Analizując przedstawione okoliczności sprawy na gruncie powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro – jak Pan wskazał – poprzez wykonanie opisanej rozbudowy instalacji fotowoltaicznej wyraźnie zmniejszyły się koszty ogrzewania budynku (poprawiła się efektywność energetyczna budynku mieszkalnego), a także – co wynika z opisu zdarzenia – jest to przedsięwzięcie termomodernizacyjne – to wydatek ten można uznać za wydatek podlegający odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem ma Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki na wykonanie rozbudowy instalacji fotowoltaicznej, o ile faktycznie – jak Pan wskazał – posiada Pan faktury imienne na poniesione w tym zakresie wydatki wystawione przez czynnego podatnika VAT.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Końcowo wskazuję, że wysokość poniesionych wydatków termomodernizacyjnych dotyczących odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł, w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które Pan zrealizuje, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem.
Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych, zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie poniesionych wydatków na wykonanie rozbudowy instalacji fotowoltaicznej z 3,0 kWp do 9,97 kWp do montażu na połaciach dachowych budynku jednorodzinnego. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
