Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismami z 15 maja i 16 czerwca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 5 października 2009 r. pod firmą „X” zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350 z późn. zm. dalej: ustawa o PIT), a wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:

·dbałość o dobry wizerunek grupy;

·analizowanie działania produktu w oparciu o wymagania wewnętrzne i zewnętrzne;

·wdrażanie przedstawicieli zamawiającego w zasady działania produktu;

·wsparcie klientów zamawiającego przy wdrażaniu produktu;

·gromadzenie i przekazywanie opinii klientów zamawiającego związanych z działaniem produktu jak i jego przyszłych możliwości funkcjonalności;

·podział zadań i koordynowanie prac pomiędzy poszczególnymi działami oraz klientami zewnętrznymi zamawiającego;

·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową i dokumentacją produktu;

·utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi;

·monitorowanie działań zespołu projektowego;

·raportowanie postępu wykonanych prac przedstawicielom zamawiającego.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2025 r., sygn. (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Oprócz przedstawionych wyżej czynności Wnioskodawca świadczy także w ramach działalności gospodarczej następujące usługi:

- pośredniczenie przy zawieraniu umów, prowadzenie negocjacji, przekazywanie informacji oraz podejmowanie wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami (bez zawierania umów we własnym imieniu).

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2024 r. w Łodzi, sygn. (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Ponadto, w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy również następujące usługi:

- sprzedaż domen internetowych dla stałych klientów wraz z serwisem/obsługą.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2024 r., sygn. (...),. powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu - rozpoczynając od 2024 roku.

W tym celu, złożył do 20 lutego 2024 roku, elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Uzupełnienie

Wnioskodawca wskazuje, że czynności o których mowa we wniosku to reprezentowanie grupy wobec klientów, partnerów oraz podmiotów zewnętrznych czy też kreowanie spójnego i pozytywnego wizerunku grupy w kontaktach handlowych, negocjacjach, prezentacjach. W ramach tych czynności realizowane są działania polegające na koordynowaniu prac pomiędzy poszczególnymi działaniami oraz klientami zewnętrznymi zamawiającego oraz analizowanie działania produktu w oparciu o wymagania wewnętrzne i zewnętrzne. Zakres tych czynności polega na komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej czego efektem jest poprawa postrzegania grupy na rynku.

Pod pojęciem „produktu” należy rozumieć cyfrowe rozwiązanie oferowane przez zleceniodawcę w modelu usługi dostępnej zdalnie (tzw. software as a service). Produkt ten jest wdrażany u partnerów zleceniodawcy i służy zwiększaniu wartości dostarczanej klientom końcowym.

„Dokumentacja projektowa” oznacza zestaw materiałów tworzonych w toku realizacji poszczególnych projektów, zawierających m.in. opisy planowanych i realizowanych zmian, ich uzasadnienie oraz kontekst wdrożeniowy. Dokumentacja ta służy zapewnieniu spójności i przejrzystości działań w ramach prowadzonych projektów.

Z kolei „dokumentacja produktu” obejmuje zestaw materiałów technicznych kierowanych do klientów zleceniodawcy, zawierający m.in. instrukcje integracji, opisy interfejsów API, specyfikacje SDK oraz inne informacje niezbędne do skutecznego wdrożenia produktu po stronie klienta.

W ramach działalności Wnioskodawca nie świadczy usług:

firm centralnych (head Office), lub

doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Wnioskodawca w odpowiedzi na prośbę weryfikację poprawności klasyfikacji PKWiU świadczonych usług poinformował, że zgodnie z opiniami Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi:

opinią z dnia (...) 2024 r., sygn. (...),

oraz opinią z dnia (...) 2025 r., sygn. (...), poszczególne czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy powinny być klasyfikowane w następujący sposób:

PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych:

dbałość o dobry wizerunek grupy,

analizowanie działania produktu w oparciu o wymagania wewnętrzne i zewnętrzne,

wdrażanie przedstawicieli zamawiającego w zasady działania produktu,

wsparcie klientów zamawiającego przy wdrażaniu produktu,

gromadzenie i przekazywanie opinii klientów zamawiającego związanych z działaniem produktu oraz jego przyszłymi funkcjonalnościami,

podział zadań i koordynowanie prac pomiędzy poszczególnymi działami oraz klientami zewnętrznymi zamawiającego,

prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową i dokumentacją produktu,

utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,

monitorowanie działań zespołu projektowego,

raportowanie postępu wykonanych prac przedstawicielom zamawiającego,

PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego:

- testowanie serwisów internetowych,

PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane:

- sprzedaż domen internetowych dla stałych klientów wraz z serwisem/obsługą.

Wnioskodawca zgadza się z powyższymi opiniami GUS i zauważa, że przy pierwotnym składaniu wniosku doszło do niezamierzonego błędu, polegającego na nieprawidłowym przepisaniu informacji zawartych w otrzymanych opiniach klasyfikacyjnych. Powyższe stanowisko stanowi korektę i doprecyzowanie zakresu faktycznie świadczonych usług oraz ich prawidłowej klasyfikacji PKWiU.

Wnioskodawca nie sprzedaje domen internetowych nabytych uprzednio w stanie nieprzetworzonym. Wszystkie sprzedawane domeny są rejestrowane wyłącznie na potrzeby konkretnych klientów, w momencie złożenia przez nich zapotrzebowania na taką usługę. Wnioskodawca pośredniczy w procesie rejestracji lub przedłużenia domen, korzystając z uprawnień przyznanych mu w ramach współpracy z dostawcą hurtowym usług rejestracyjnych (tzw. (...)). W ramach tych usług Wnioskodawca działa w imieniu klienta, umożliwiając mu pełen dostęp do konfiguracji zakupionej domeny za pośrednictwem udostępnionego panelu administracyjnego. Usługa obejmuje również naliczenie prowizji od realizowanej transakcji.

Wnioskodawca wskazuje, że w roku poprzedzającym rok podatkowy (2023 r.), w którym zamierzał skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro oraz Wnioskodawca nie prowadził działalności w formie spółki.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca realizuje usługi w ramach działalności gospodarczej na rzecz wielu kontrahentów.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz zleceniodawcy i on jest ostatecznym odbiorcą jego usług.

Wnioskodawca ma zawartą umowę ze zleceniodawcą i nie ma ona charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze.

W ramach umowy nie powierzono Wnioskodawcy zarządzania całością działalności gospodarczej zleceniodawcy ani nie powierzono samodzielnych decyzji zarządczych, które miałyby wpływ na strategiczne kierunki działalności przedsiębiorstwa. Umowa nie przewiduje upoważnienia Wnioskodawcy do działania w imieniu i na rzecz zleceniodawcy wobec osób trzecich, co jest typowym elementem umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontraktów menedżerskich.

Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nie nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej na rzecz różnych zleceniodawców, reprezentujących różne formy organizacyjno-prawne, w tym m.in. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, udziałowcem ani członkiem zarządu żadnego ze zleceniodawców, dla których świadczy usługi, o których mowa we wniosku.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazane czynności sklasyfikowane według PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” są szczegółowym opisem usługi zarządzania projektem, którą świadczy Wnioskodawca. Jako Project Manager, Wnioskodawca wykonuje wskazane wyżej czynności. Jest to zakres najbardziej precyzyjny jaki może wskazać. Wnioskodawca nie jest w stanie bowiem określić, np. co dokładnie robi w ramach dbałości o ogólny wizerunek firmy. Nie jest to bowiem odrębna usługa, a pewien aspekt, o który Wnioskodawca jest zobowiązany dbać jako Project Manager – można to nazwać czynnością, którą wykonuje w ramach pełnienia funkcji Project Managera. Jeżeli chodzi o przytoczone „dbanie o dobry wizerunek grupy”, Wnioskodawca nie wykonuje tej czynności w sposób bezpośredni, a swoim stosunkiem do klientów kontrahenta, czy do innych współkontrahentów wykazuje dbałość o dobre imię firmy, dla której świadczy usługi.

Analizowanie działania produktu, kontakt z końcowymi użytkownikami, w celu objaśnienia zasad działania produktu, wsparcie techniczne przy wdrażaniu produktu, gromadzenie opinii o działaniu produktu i możliwych do wprowadzenia nowych funkcjonalnościach, koordynowanie kontaktu między osobami biorącymi udział w projekcie, w tym osobami z innych działów firmy, a klientem docelowym, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie prac zespołu projektowego oraz raportowanie postępów i przebiegu prac nad projektem zleceniodawcy – są to poszczególne czynności, które wykonuje Wnioskodawca jako Project Manager. Jest to tzw. szczegółowy zakres usług.

Zleceniodawca korzysta z usług Wnioskodawcy do sprawowania kontroli i koordynacji procesu wytwarzania i modernizacji produktu, który jest w dalszej kolejności udostępniany przez tego zleceniodawcę swoim klientom (użytkownikom docelowym). W związku z tym zleceniodawca zwyczajnie „ma co sprzedać” i osiąga z tego tytułu przychody.

Wnioskodawca, w ramach usługi sklasyfikowanej według PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” sprawdza, czy zmiany wprowadzane w produkcie, które były przewidziane w projekcie zgadzają się z rzeczywistym stanem w trakcie trwaniu projektu oraz po jego ukończeniu. Jeżeli wskutek realizacji projektu następuje zmiana w sposobie działania produktu, Wnioskodawca sprawdza czy od strony technicznej rozwiązanie działa i spełnia pierwotne założenia. Wykorzystuje wiedzę z zakresu manualnego testowania oprogramowania komputerowego. Zleceniodawca wykorzystuje to rozwiązanie w produkcie, który później odsprzedaje (w modelu SAAS).

Wnioskodawca rejestruje domeny internetowe na zlecenie klienta. Dzięki współpracy z firmą, która ma bezpośredni kontrakt z (...), jest w stanie nabyć prawa do rejestracji domeny po cenie „hurtowej”, natomiast odsprzedaje te prawa dalej doliczając swoją marżę jako pośrednika, więc sprzedaje klientowi po cenach rynkowych. Domeny sprzedawane są wraz z opcją ich przedłużenia. Wnioskodawca wskazuje, że pod tym względem podobne działalności prowadzą sklepy działające pod domeną, np. (...). Są to (...) sklepów tego rodzaju, zatem skala jest inna, choć model działania taki sam.

Wnioskodawca nie tworzy domen internetowych, ponieważ domen się nie tworzy. Wybiera się nazwę i jak jest wolna nazwa to się domenę rejestruje. Wnioskodawca rejestruje domenę i odsprzedaje ją dalej. Klient może zrobić to samodzielnie przez specjalne oprogramowanie, lub Wnioskodawca pomaga klientowi to zrobić.

Wnioskodawca zakupuje domeny od (...).

Nie da się „zmienić” samej domeny. Można co prawda taką domenę skonfigurować, ale to jest „zmiana” domeny per se. Wnioskodawca konfiguruje też te domeny, jeżeli nie potrafi sobie poradzić klient sam – zostało wskazane wyżej. Konfiguracja polega na wprowadzeniu paru wartości do panelu konfiguracyjnego.

Proces rejestracji domeny lub przedłużania domeny polega na tym, że klient wybiera nazwę i przy pomocy panelu nabytego w drodze SAAS (od tego pośrednika z (...)) może sobie zarejestrować domenę samodzielnie. Wnioskodawca czasami pomaga też przy tym, jeżeli klient ma z tym problem techniczny.

Zostaje wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż, a klient zyskuje prawo do korzystania z domeny. Przedłużenie umowy z pośrednikiem (...) następuje po uprzednim kontakcie z klientem (prawo do domeny nabywa się w okresach rocznych) – jeżeli Wnioskodawca uzyska potwierdzenie, że klient nadal zamierza korzystać z domeny, wystawia fakturę i przedłuża okres, przez który klient może wciąż korzystać z domeny, uzgadniając to z pośrednikiem.

Domeny nie są przetworzone – tylko są rejestrowane pod daną nazwą i na tym właśnie polega ta działalność. W domeny nie ingeruje się w sposób techniczny, a jedynie nadaje się nazwę i taką domenę się rejestruje, jeżeli dana nazwa jest jeszcze „wolna”.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Działalność ta obejmuje:

dbałość o dobry wizerunek grupy,

analizowanie działania produktu w oparciu o wymagania wewnętrzne i zewnętrzne,

wdrażanie przedstawicieli zamawiającego w zasady działania produktu,

wsparcie klientów zamawiającego przy wdrażaniu produktu,

gromadzenie i przekazywanie opinii klientów zamawiającego związanych z działaniem produktu jak i jego przyszłych możliwości funkcjonalności,

podział zadań i koordynowanie prac pomiędzy poszczególnymi działami oraz klientami zewnętrznymi zamawiającego,

prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową i dokumentacją produktu,

utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,

monitorowanie działań zespołu projektowego,

raportowanie postępu wykonanych prac przedstawicielom zamawiającego,

Dodatkowo, Wnioskodawca świadczy usługi, które zgodnie z klasyfikacją PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmują

− udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

− usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

− udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

− udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

− udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

− udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Ponadto, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, działalność Wnioskodawcy obejmuje również:

- sprzedaż domen internetowych dla stałych klientów wraz z serwisem/obsługą.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, wydanej w dniu (...) 2024 r. (sygn. (...)) oraz w opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, wydanej w dniu (...) 2025 r. (sygn. (...)).

Wnioskodawca wskazał, że art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się jednak wprost do powołanych symboli PKWiU. Nie oznacza to, że w jego przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) :

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

Ponadto, zaznaczyć należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uzyskany w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek przychód z działalności gospodarczej nie przekroczył 2 000 000 euro, złożył Pan sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dopóki nie wystąpią przesłanki negatywne, ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi, dla których wskazał następujące klasyfikacje PKWiU (zgodnie z opiniami Urzędu Statystycznego w Łodzi):

PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych:

dbałość o dobry wizerunek grupy,

analizowanie działania produktu w oparciu o wymagania wewnętrzne i zewnętrzne,

wdrażanie przedstawicieli zamawiającego w zasady działania produktu,

wsparcie klientów zamawiającego przy wdrażaniu produktu,

gromadzenie i przekazywanie opinii klientów zamawiającego związanych z działaniem produktu oraz jego przyszłymi funkcjonalnościami,

podział zadań i koordynowanie prac pomiędzy poszczególnymi działami oraz klientami zewnętrznymi zamawiającego,

prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową i dokumentacją produktu,

utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,

monitorowanie działań zespołu projektowego,

raportowanie postępu wykonanych prac przedstawicielom zamawiającego,

PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego:

testowanie serwisów internetowych,

PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, w ramach, których dokonuje Pan:

- sprzedaż domen internetowych dla stałych klientów wraz z serwisem/obsługą.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, 62.02.30.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz 74.90.20.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.