
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- nieprawidłowe – w części w części dotyczącej zastosowania właściwej stawki dla grupowania PKWiU 86.90.19.0;
- prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 30 czerwca 2025 r., oraz 4 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność wykonywana przez Pana jest działalnością usługową, w ramach której wykonuje Pan usługi zdrowotne w aptekach ogólnodostępnych polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, obsłudze pacjentów, monitorowaniu zrealizowanych recept, stanu magazynu i zamówień; wykonywanie leków recepturowych oraz sporadycznie na przeprowadzaniu szczepień ochronnych (np. przeciw grypie, COVID-19 itp.). Usługi te wykonuje Pan na podstawie odpowiednich uprawnień oraz szkoleń, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Usługi są realizowane w ramach umowy cywilnoprawnej z apteką lub podmiotem leczniczym - nie jest Pan właścicielem apteki, a jedynie wykonuje Pan czynności fachowe jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
Sklasyfikowana pod PKWiU 47.00.74.0. - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych - dotyczy to usług:
1.sprzedaży leków, suplementów diety, wyrobów medycznych w imieniu właściciela apteki, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia medycznego;
2.wystawiania faktur sprzedaży dla pacjentów oraz podmiotów kupujących leki lub wyroby medyczne, czy suplementy diety.
Sklasyfikowane pod PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura - dotyczy to usług:
1.zajmowania się magazynem apteki, tj. wprowadzanie produktów na stan apteki przez faktury zakupu, korekty faktur, przekazywanie leków przeterminowanych do utylizacji do właściwych podmiotów, oraz dosłowne zajmowanie się magazynem, tj. układanie leków na pólkach, sprawdzanie warunków przechowywania;
2.przygotowywania (relaksacja recept na leki refundowane i nierefundowane, czyli sprawdzania poprawności ich realizacji), wysyłania, uzgadniania z NFZ raportu refundacyjnego;
3.reprezentacji właściciela apteki przed kontrolerami Narodowego Funduszu Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego;
4.nadzoru nad pozostałymi pracownikami apteki oraz nad apteką jako placówką;
5.wykonywania leków recepturowych, ich wyceny oraz wydawania;
6.realizacji zapotrzebowani na produkty lecznicze wystawiane przez lekarza przychodni na użytek przychodni lub innej placówki leczniczej;
7.wystawiania recept farmaceutycznych dla pacjentów pilnie potrzebujących leku, a którzy mają problem z dostępem do lekarza.
Sklasyfikowane pod PKWiU 86.90.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane - dotyczy to usług:
1. szczepienia ochronne
Działalność jest zarejestrowana pod kodem PKD 86.90.E - Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a tym samym podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Pana centrum interesów osobistych i gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajduje się w Polsce. Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Przedmiotem zapytania są lata 2022, 2023, 2024, 2025 oraz zdarzenia przyszłe. Działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan opisane usługi wykonuje Pan od dn. 3.10.2022 r.
Dotychczas opodatkowany był Pan ryczałtem ewidencjonowanym 14%. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnął Pan dn. 9.11.2022 r. Złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego za pośrednictwem CEiDG dn. 3.10.2022 r.
Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wymienionych we wniosku. Czynności wymienione we wniosku nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności. Ponosi Pan ryzyko gospodarczego związane z ww. działalnością.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu. Nieprzerwanie od dn. 1.05.2020 r. pracował Pan i wciąż pracuje w aptekach z tytułu umowy o pracę na stanowisku magistra farmacji.
Prowadził Pan i będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w tym jeżeli zaistnieje taka sytuacja opodatkowanymi różnymi stawkami.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W okresie którego dotyczy wniosek (tj. 2022-obecnie) zachowane będą przez Pana warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do prowadzonej przez Pana działalności (w okresie 2022-obecnie) nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą na rzecz którego świadczy Pan i będzie Pan świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją powiązania osobiste, czy gospodarcze.
Część Pana usług wykonywał Pan i będzie Pan wykonywał na rzecz Spółek. Nie jest Pan wspólnikiem w żadnej Spółce, na rzecz której świadczy/będzie Pan świadczył usługi w ramach działalności gospodarczej oraz nie pełni Pan i nie będzie Pan pełnił w nich funkcji zarządczych. Zakres świadczonych przez Pana, w ramach działalności gospodarczej, usług nie pokrywa się/nie będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w tych Spółkach.
Pytanie
Pytanie dotyczy możliwości zastosowania ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5% do przedstawionych usług sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 47.00.74.0; 82.11.10.0; 86.90.19.0 w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że świadczone przez Pana usługi w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, administracyjnej obsługi biura oraz wykonywanie szczepień ochronnych mieszczą się w katalogu usług objętych kodami PKWiU 47.00.74.0; 82.11.10.0; 86.90.19.0 i mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%, ponieważ:
- nie wykonuje Pan usług lekarskich ani nie prowadzi Pan praktyki lekarskiej (nie jest Pan lekarzem);
- nie prowadzi Pan apteki ani podmiotu leczniczego;
- jest Pan jedynie wykonawcą usług farmaceutycznych;
- Pana usługi nie są objęte wyłączeniem z ryczałtu określonym w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, uzasadnione jest stosowanie stawki ryczałtu 8,5% do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia tych usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r., poz. 843),
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.),
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy,
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy,
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b) (uchylona),
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona),
e) (uchylona),
działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy,
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Natomiast zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Wskazać należy, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2025 r., poz. 750 ze. zm.),
apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki.
Art. 99 ust. 4 ww. ustawy, stanowi, że prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada:
1. farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;
2. spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w pkt 1.
Natomiast w myśl art. 99 ust. 4a ustawy Prawo farmaceutyczne,
podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić osobę odpowiedzialną za prowadzenie apteki, o której mowa w art. 88 ust. 2, dającą rękojmię należytego prowadzenia apteki.
Stosownie do art. 88 ust. 1 ww. ustawy,
w aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za jej prowadzenie, zwany dalej "kierownikiem apteki".
Jak zatem wynika z ww. przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, obsłudze pacjentów, monitorowaniu zrealizowanych recept, stanu magazynu i zamówień; wykonywanie leków recepturowych. Nie jest Pan właścicielem apteki, a jedynie wykonuje Pan czynności fachowe jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Wskazał Pan, że w okresie którego dotyczy wniosek zachowane będą przez Pana warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oraz do prowadzonej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy
Przechodząc do ustalenia właściwej stawki z tytułu świadczonych usług wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 - Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych oraz PKWiU 82.11.10.0 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.
Analizując przedstawiony opis Pana działalności wskazać należy, że usługa sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, obsługa pacjentów, monitorowanie zrealizowanych recept, stanu magazynu i zamówień, wykonywanie leków recepturowych, które Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy, jest działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem wykonywana przez Pana działalność gospodarcza, sklasyfikowana pod symbolami PKWiU 47.00.74.0 i 82.11.10.0, będzie stanowiła działalność usługową, a uzyskiwane z tego tytułu przychody należy opodatkować stawką w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.
Pana wątpliwość budzi również kwestia jaka stawka ryczałtu powinna być właściwa dla przeprowadzanych przez Pana szczepień ochronnych.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).
Zauważyć należy, że w Sekcji Q Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) sklasyfikowano usługi w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Sekcja ta obejmuje m.in. Dział 86, tj. usługi w zakresie opieki zdrowotnej.
Jak wskazuje Pan we wniosku w ramach prowadzonej działalności sporadycznie świadczy Pan usługi polegające na przeprowadzaniu szczepień ochronnych (np. przeciw grypie, COVID-19 itp.). Zaznaczył Pan, że jest to sklasyfikowane pod PKWIU 86.90.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 86.90.19.0 należy opodatkować 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
