
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.) oraz z 10 czerwca 2025 r. (wpływ 10 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego wynikający z wniosku oraz uzupełnienia z 9 czerwca 2025 r.
Chce Pan dodać do Pana działalności gospodarczej dodatkowe usługi zakwalifikowane pod kodem PKD 71.12.B – „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”.
W ramach tej działalności wykonuje Pan usługi polegające na:
-weryfikacji modeli 3D (sprawdzanie ich poprawności technicznej, zgodności z normami, wykrywanie błędów),
-audycie projektów technicznych 3D (kontrola zgodności modeli z dokumentacją projektową, jakością danych, przepisami branżowymi).
Nie wykonuje Pan usług projektowych ani nie opracowuje Pan dokumentacji projektowej, nie wykonuje Pan projektów budowlanych ani architektonicznych. Nie wykonuje Pan także usług związanych z IT.
Działalność ma charakter usług technicznych, doradczych i kontrolnych, nie wykonuje jej Pan w charakterze wolnego zawodu.
W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1) czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odp. Tak.
2) czy prowadzona przez Pana działalność jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odp. Tak.
3) na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje/będzie dokonywał Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej?
Odp. Był Pan, jest i nadal chce Pan być na ryczałcie.
4) jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług w zakresie weryfikacji modeli 3D przedstawionych we wniosku? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w zakresie:
a)sprawdzania ich poprawności technicznej,
b)zgodności z normami,
c)wykrywania błędów.
Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności:
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jestich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wyżej wymienionych w lit. a-c przez Pana czynności.
Odp.
1. Sprawdza Pan modele wysłane przez modelarzy do Pana i dokonuje Pan audytu pod kątem geometrii, (…), zgodności z dokumentacją techniczną, następnie taki tekst odsyła Pan aż do osiągnięcia przez Pana zamierzonego efektu finalnego, czyli bezbłędnego projektu wykonanego przez inną osobę, nie przez Pana.
2. Dotyczą one sprawdzania modeli 3D.
3. Zakres jest taki, jak wygląda dokumentacja techniczna na bazie, której sprawdza Pan dany model.
4. Efektem jest uzyskanie bezbłędnego modelu wykonanego przez osobę drugą, nie przez Pana.
5)jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług w zakresie audytu projektów technicznych przedstawionych we wniosku? Należy szczegółowo wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w zakresie:
a)kontroli zgodności modeli z dokumentacją projektową,
b)kontroli zgodności z jakością danych,
c)kontroli zgodności z przepisami branżowymi.
Proszę o ich szczegółowe i wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności:
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jestich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wyżej wymienionych w lit. a-c przez Pana czynności.
Odp.
1. Dostaje Pan model 3D, otwiera Pan dokumentację techniczną budynku/pzt, którą także sprawdza Pan pod kątem przejrzystości, zgodności, sprawdza Pan czy wszystko się zgadza, sprawdza Pan, czy jakość modelu 3D jest dobra, następnie odsyła Pan pytania, wskazówki i poprawki.
2. Dotyczą one sprawdzania modeli 3D i doradztwa technicznego w zakresie dziedziny jaką jest grafika 3D.
3. Zakresem czynności jest audyt modeli oraz doradztwo techniczne w zakresie modelowania 3D, nic więcej.
4. Efektem jest dostarczenie sprawdzonego przez Pana modelu 3D pod kątem czystości geometrii oraz pod kątem zgodności z projektem technicznym.
6)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi w zakresie weryfikacji modeli 3D oraz audytu projektów technicznych, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – odrębnie dla każdej usługi będącej przedmiotem zapytania).
Odp. 71.12.11.0 – Usługi doradztwa technicznego. Grupowanie to obejmuje: usługi doradztwa dotyczące zasad i metod inżynierskich, jeśli są wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego, włączając analizę, badania i przeglądy.
7)w związku ze wskazaniem:
Chcę dodać do mojej działalności gospodarczej dodatkowe usługi zakwalifikowane pod kodem PKD 71.12.Z – "Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne".
proszę wskazać, czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odp. Obecnie, pracując na JDG, zajmuję się usługami związanymi z doradztwem technicznym w dziedzinie grafiki 3D.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 9 czerwca 2025 r.)
Jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie miała zastosowanie do powyższego zakresu działalności?
Czy przychody uzyskiwane z opisanej działalności będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem w wysokości:
-8,5% - jako pozostałe usługi techniczne/doradcze,
czy
-14% - jako usługi specjalistyczne z zakresu inżynierii?
Zwraca się Pan z prośbą o rozstrzygnięcie, czy zakres Pana usług mieści się w katalogu usług, do których stosuje się stawkę 14%, czy też możliwe jest zastosowanie stawki 8,5%, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 10 czerwca 2025 r.)
Pana zdaniem, zasadne jest zastosowanie stawki podatku o wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług: architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):
Dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:
-usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
-usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
-badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.
Dział ten zawiera m.in. pozycję 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”.
Grupowanie to obejmuje:
- usługi doradztwa dotyczące zasad i metod inżynierskich, jeśli są wykonywane niezależnie od projektu inżynierskiego, włączając analizę, badania i przeglądy,
- usługi rzeczoznawcy, który ze względu na doświadczenie, wyszkolenie, umiejętności lub wiedzę inżynierską, jest uznawany za osobę wykwalifikowaną w zakresie wydawania fachowej opinii w tego typu sprawach,
- badanie techniczne uszkodzonego systemu inżynieryjnego lub konstrukcji celem określenia jego przyczyn.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług doradztwa, badań i raportów wykonywanych w połączeniu z projektem, sklasyfikowanych w 71.12.12.0-71.12.19.0.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że chce Pan dodać do Pana działalności gospodarczej dodatkowe usługi zakwalifikowane pod kodem PKD 71.12.B – „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. W ramach tej działalności wykonuje Pan usługi polegające na: weryfikacji modeli 3D (sprawdzanie ich poprawności technicznej, zgodności z normami, wykrywanie błędów), audycie projektów technicznych 3D (kontrola zgodności modeli z dokumentacją projektową, jakością danych, przepisami branżowymi). Nie wykonuje Pan usług projektowych, ani nie opracowuje Pan dokumentacji projektowej, nie wykonuje Pan projektów budowlanych, ani architektonicznych. Nie wykonuje Pan także usług związanych z IT. Działalność ma charakter usług technicznych, doradczych i kontrolnych, nie wykonuje jej Pan w charakterze wolnego zawodu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzona przez Pana działalność jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Był Pan, jest i nadal chce Pan być na ryczałcie. Faktycznie wykonywane przez Pana usługi w zakresie weryfikacji modeli 3D oraz audytu projektów technicznych, których dotyczy wniosek są sklasyfikowane do PKWiU 71.12.11.0 – Usługi doradztwa technicznego. Obecnie, pracując na JDG, zajmuje się Pan usługami związanymi z doradztwem technicznym w dziedzinie grafiki 3D. W zakresie modeli 3D wykonuje Pan czynności sprawdzania modeli wysłanych przez modelarzy do Pana i dokonuje Pan audytu pod kątem geometrii, (…), zgodności z dokumentacją techniczną, następnie taki tekst odsyła Pan aż do osiągnięcia przez Pana zamierzonego efektu finalnego, czyli bezbłędnego projektu wykonanego przez inną osobę, nie przez Pana. Dotyczą one sprawdzania modeli 3D. Zakres jest taki, jak wygląda dokumentacja techniczna na bazie której sprawdza Pan dany model. Efektem jest uzyskanie bezbłędnego modelu wykonanego przez osobę drugą, nie przez Pana. Natomiast w zakresie audytu projektów technicznych wykonuje Pan następujące czynności: dostając model 3D, otwiera Pan dokumentację techniczną budynku/pzt, którą także sprawdza Pan pod kątem przejrzystości, zgodności, sprawdza Pan czy wszystko się zgadza, sprawdza Pan, czy jakość modelu 3D jest dobra, następnie odsyła Pan pytania, wskazówki i poprawki. Dotyczą one sprawdzania modeli 3D i doradztwa technicznego w zakresie dziedziny jaką jest grafika 3D. Zakresem czynności jest audyt modeli oraz doradztwo techniczne w zakresie modelowania 3D. Efektem jest dostarczenie sprawdzonego przez Pana modelu 3D pod kątem czystości geometrii oraz pod kątem zgodności z projektem technicznym.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że przychody, które Pan osiąga w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług polegających na weryfikacji modeli 3D oraz audycie projektów technicznych 3D, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.12.11.0 „Usługi doradztwa technicznego”, a więc mieszczących się w dziale PKWiU 71 – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu 14%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazał Pan we własnym stanowisku – stawką 8,5%.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
