
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 maja 2025 r., wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 czerwca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) sp. z o.o. jest jednym z (…) specjalistów w produkcji (…) oraz montażu mechanicznego na zlecenie. Wnioskodawca (...) m.in.: (…), (...) i (...).
Wnioskodawca posiada (…) doświadczenie (…), tj. (…).
Wnioskodawca posiada doświadczenie w uruchamianiu oraz realizacji (...), np. (…). To połączone z (...) np. (…) zapewnia (...) Spółki. W zależności od zapotrzebowania klientów produkcja Spółki realizowana jest w oparciu o różne koncepcje logistyczne.
Wnioskodawca posiada laboratoria (...).
Ponadto, Spółka realizuje produkcje na zlecenie klientów zarówno polskich, jak i zagranicznych, którzy wywodzą się z różnych gałęzi przemysłowych, np. (…). Wysoka jakość produktów wytwarzanych przez Spółkę ma kluczowe znaczenie przede wszystkim ze względu na (...).
Spółka realizuje równolegle wiele projektów, które traktuje jako badawczo-rozwojowe (dalej: „prace traktowane jako B+R”). Przykładem takiego przedsięwzięcia jest (…) (dalej: „Projekt”, „(…)”), którego celem jest optymalizacja procesów produkcyjnych oraz wdrożenie nowoczesnych narzędzi analitycznych (...). Projekt wpisuje się w długofalową strategię Spółki, której nadrzędnym celem jest (…) standardów technologicznych przy jednoczesnej optymalizacji kosztów i zwiększeniu efektywności operacyjnej.
(…) skupia się przede wszystkim na narzędziach analitycznych i modelach wspierających proces decyzyjny, które umożliwiają spójną integrację danych z już funkcjonujących bądź równolegle wdrażanych systemów.
Celem Projektu jest wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w obszarze procesów produkcyjnych, które umożliwią poprawę efektywności i elastyczności produkcji. W ramach (…) realizowane będą działania rozpoczynające się od szczegółowej diagnozy aktualnych procesów, co pozwoli na identyfikację obszarów wymagających optymalizacji. Na podstawie uzyskanych wyników Spółka dokona wyboru narzędzi, technologii oraz strategii operacyjnych, które umożliwią skrócenie cykli produkcyjnych, zmniejszenie przestojów maszyn oraz poprawę precyzji wykonywanych operacji.
Zasadniczym założeniem (…) jest wskazanie, jaki zakres działań należy podjąć, a nie w jaki sposób należy je zrealizować. Oznacza to opracowanie spójnej i uniwersalnej metodologii identyfikacji obszarów wymagających optymalizacji oraz priorytetyzacji działań, zamiast bezpośredniego wdrażania konkretnych rozwiązań inżynieryjnych czy sprzętowych.
Kolejnym etapem projektu jest wdrożenie nowoczesnych systemów informatycznych, umożliwiających zbieranie i analizowanie danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym. W 2024 roku kluczowym elementem rozwoju produkcji stało się (…) i (...) (m.in. (…) etc.), co umożliwia precyzyjne (…), monitorowanie harmonogramów oraz analizę czasochłonności operacji. Integracja danych i systemowy obieg dokumentów usprawniają przepływ informacji.
Istotną rolę w Projekcie odgrywają dedykowane raporty analityczne, takie jak:
- (…) - raport umożliwiający (…).
- (…) - raport ułatwiający(…).
- (…) (…) - raport prezentujący.
W trakcie realizacji Projektu Spółka zdobywa nową wiedzę, obejmującą m.in. (...).
Element rozwojowy w Projekcie polega (...), a także tworzeniu (…), niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej Spółki.
Realizacja projektu przebiega zgodnie z założonym harmonogramem. Spółka rozlicza działania podjęte w 2024 roku, które doprowadziły do opracowania kluczowych narzędzi wspierających analizę i optymalizację procesów. Jednocześnie, ze względu na dynamiczne zmiany wymagań rynkowych, narzędzia te są poddawane ciągłej analizie i weryfikacji, co umożliwia ich udoskonalanie i rozwój - a w konsekwencji potencjalną kontynuację projektu w kolejnych latach.
Produkcja typu (…), w której asortyment wyrobów i zapotrzebowanie klienta zmieniają się często i w krótkich cyklach, wymaga ciągłego śledzenia przesuwających się wąskich gardeł. (…) pomaga utrzymać elastyczność i szybką reakcję na zmiany, wskazując kluczowe operacje oraz maszyny wymagające natychmiastowej interwencji.
Zrealizowanie Projektu (…) przyniesie Spółce szereg korzyści, w tym:
- zwiększenie efektywności produkcji (…),
- usprawnienie zarządzania danymi i dokumentacją,
- lepsze planowanie produkcji i precyzyjne zarządzanie zasobami,
- wprowadzenie rozwiązań automatyzacyjnych, które umożliwią elastyczną adaptację do zmieniających się warunków rynkowych.
Kluczowe znaczenie będą miały również (...) będą (…). Pozwoli to ograniczyć rozbieżności interpretacyjne i przyspieszyć proces decyzyjny.
Projekt (…) jest realizowany etapowo, z pełnym wdrożeniem przewidzianym na lata 2025/2026. Na początek Spółka przeprowadzi szczegółową diagnozę procesów produkcyjnych, następnie wdroży rozwiązania analityczne wspierające podejmowanie decyzji (…), wykrywanie wąskich gardeł. Każdy etap jest ściśle monitorowany i modyfikowany w oparciu o bieżące wyniki analityczne, co gwarantuje ciągłe doskonalenie procesów produkcyjnych.
Projekt (…) stanowi kluczowy element strategii rozwoju Spółki, umożliwiając większą kontrolę nad (...).
Prace nad realizacją Projektu były podejmowane systematycznie, jednak nie miały charakteru rutynowych i okresowych zmian.
W celu zapewnienia przejrzystości i powtarzalności działań w Projekcie (…), opracowano następującą sekwencję etapów:
- analiza potrzeb i wymagań użytkowników docelowych rozwiązania;
- pomiary stanu bieżącego przed wdrożeniem rozwiązania, projekt analityki procesu;
- opracowanie procesów na podstawie zebranych wymagań i analizy;
- projekt rozwiązania technologicznego integrujący opracowane wcześniej procesy;
- testy weryfikujące poprawność działania rozwiązania zgodnie z założonymi wymaganiami;
- wdrożenie pilotażowe na testowej grupie użytkowników;
- analiza doświadczeń użytkowników, zbieranie informacji zwrotnych odnośnie do potencjalnych błędów logicznych i procesowych, możliwych usprawnień i modyfikacji rozwiązania mających skutkować większą efektywnością rozwiązania;
- wdrożenie potencjalnych poprawek opracowanych na bazie zebranych informacji zwrotnych od testowej grupy użytkowników;
- standaryzacja procesów, rozwiązania, integracja w strukturze organizacji;
- wdrożenie produkcyjne rozwiązania;
- kolejna iteracja.
Każdy z etapów opiera się na spójnej procedurze kontrolnej oraz określonych celach cząstkowych, umożliwiając precyzyjne monitorowanie postępów i szybkie reagowanie na zidentyfikowane problemy.
Prace w ramach Projektu (…) prowadzi interdyscyplinarny zespół składający się z (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...) oraz Specjalistów od Systemu Zarządzania Jakością, (…).
Spółka dysponuje i rozwija zaplecze techniczne do zaawansowanej agregacji, integracji i analizy danych z systemu (…), rejestracji wszystkich operacji produkcyjnych, kontrolnych i logistycznych oraz maszyn (…), co stanowi podstawę do opracowywania (…).
Na potrzeby prawidłowego monitorowania prac B+R wdrożono szczegółową ewidencję zaangażowania personelu. Prowadzona dokumentacja umożliwia jednoznaczne przyporządkowanie nakładów i ustalenie rzeczywistych kosztów realizacji poszczególnych zadań w Projekcie.
Wnioskodawca prowadzi ewidencje, na podstawie których jest w stanie wyodrębnić czas pracy przeznaczonych na realizację Projektu w całkowitym czasie pracy swoich pracowników.
W odpowiedzi na wezwanie, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, następująco:
1. Jakie narzędzia, nowe koncepcje, rozwiązania, niewystępujące w praktyce gospodarczej (w tym Wnioskodawcy) zastosowano w ramach Projektu „(…)”? Innymi słowy, co powoduje, że nowe rozwiązania w znacznym stopniu różnią się od rozwiązań już funkcjonujących; na czym polega unikatowość tych konkretnych rozwiązań, co pozwala uznać je za nowatorskie?
W ramach Projektu „(…)” Wnioskodawca opracował narzędzia analityczne oraz modele raportowania, takie jak (…), które dzięki usystematyzowaniu, ustrukturyzowaniu i ujednoliceniu danych i raportów umożliwiają bieżące śledzenie, prognozowanie oraz analizę danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym, a także (…). Stworzono algorytmy identyfikujące wąskie gardła w warunkach produkcji (…) oraz (…).
2. W czym przejawia się twórczy charakter prac w zakresie Projektu „(…)”?
Twórczy charakter prac w ramach Projektu „(…)” przejawia się w projektowaniu oraz testowaniu nowych algorytmów i procedur analitycznych, wdrażaniu narzędzi umożliwiających dynamiczną analizę danych produkcyjnych oraz opracowywaniu nowych metod agregacji i korelacji danych, nieznanych wcześniej w praktyce Wnioskodawcy. Działania te obejmują autorskie rozwiązania oraz iteracyjne udoskonalanie narzędzi analitycznych na podstawie wyników przeprowadzonych testów.
3. W związku ze wskazaniem przez Państwa, że prace nad realizacją Projektu były podejmowane systematycznie w sposób metodyczny, uporządkowany i zaplanowany, a także zgodnie z założonym harmonogramem - proszę wyjaśnić: jakie cele na wstępie postawili Państwo sobie oraz jaki harmonogram w związku z tym został opracowany, czy został faktycznie zrealizowany?
Cele postawione na początku realizacji Projektu obejmowały:
- analizę potrzeb użytkowników,
- diagnozę procesów produkcyjnych,
- projektowanie narzędzi analitycznych,
- wdrożenie testowe,
- analizę wyników,
- wprowadzenie poprawek oraz wdrożenie produkcyjne.
Harmonogram zakładał realizację tych etapów w latach 2024-2025. Każdy z etapów został udokumentowany i przeprowadzony zgodnie z założeniami, z zachowaniem procedur kontrolnych oraz szczegółową ewidencją działań.
4. Czy efekty Państwa prac w zakresie opisanego Projektu „(…)”, których Państwo są/będą „twórcą”:
a) zawsze są i będą kreacją nowego, nieistniejącego wcześniej procesu/produktu?
Efektem realizacji prac w ramach Projektu są nowe (…), które nie były wcześniej stosowane w Spółce. Obejmują one m.in. (…) do optymalizacji procesów produkcyjnych.
b) nie są i nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny?
Rezultaty prac nie są wynikiem rutynowych ani okresowych działań i nie są możliwe do z góry określenia jako powtarzalne. Powstają w wyniku opracowania i wdrożenia nowych rozwiązań, bazujących na analizie i eksperymentowaniu z danymi produkcyjnymi.
c) nie są/nie będą jedynie „techniczną”, a są/będą „twórczą”, realizacją szczegółowych projektów?
Prace realizowane w ramach Projektu „(…)” nie polegają jedynie na technicznej realizacji szczegółowych projektów, lecz obejmują projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań, które stanowią rezultat procesu twórczego.
Pytanie
Czy wskazana w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego działalność Wnioskodawcy polegająca na realizacji Projektu stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania ulgi, o której stanowi art. 18d ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 z późn. zm.; dalej: „Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”), zgodnie z którym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo- rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Stosownie do art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 30 czerwca 2018 r. podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18d ust. 7 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.
Przy czym w myśl art. 18d ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 30 kwietnia 2018 r. kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a.
Stosownie do art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
W myśl art. 18d ust. 7 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Stosowanie do art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo- rozwojowej.
Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
- podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
- koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT,
- koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT,
- ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu ustawy o CIT,
- jeżeli w roku podatkowym podatnik prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
- w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
- podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
- kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w ustawie o CIT,
- koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (tak przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.506.2023.1.JMS).
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy podkreślić należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ww. definicji ustawowej tej działalności, zgodnie z którą przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność, która spełnia łącznie następujące warunki, tj.:
- stanowi działalność twórczą,
- podejmowana jest w sposób systematyczny,
- jej celem jest zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań,
- polega na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług,
- nie stanowi rutynowych i okresowych zmian, nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy działalność Spółki polegająca na projektowaniu i produkcji Produktów opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym jest działalnością badawczo-rozwojową, stanowiącą prace rozwojowe, ponieważ spełnia łącznie wszystkie powyższe warunki.
Spółka w ramach swojej działalności prowadzi działalność z zakresu produkcji precyzyjnych i ultraprecyzyjnych komponentów w technice CNC oraz montażu mechanicznego na zlecenie.
Kryterium twórczości.
Z ustawowej definicji działalności badawczo-rozwojowej wynika, że działalność ta musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo- rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru.
Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu.
Jak wskazał przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2023 r., znak: 0113-KDWPT.4011.3.2023.2.ASZ:
- „Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia". Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika”.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 8 sierpnia 2017 r., o sygn. akt I SA/Kr 624/17 (utrzymanym przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 9 października 2019 r., sygn. akt II FSK 3589/17) wskazał w tym zakresie natomiast że:
- „Ustawodawca wprowadził definicję legalną działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p. wedle której działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Działalność taka musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, niepowtarzalnym, specyficznym, które nie mają odtwórczego charakteru. Działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana systematycznie i nie dotyczy incydentalnych działań podatnika”.
Kryterium systematyczności.
Podobnie jak w przypadku pojęcia „twórczy”, znaczenia pojęcia „systematyczny” należy poszukiwać w języku powszechnym ze względu na brak ustawowej definicji. Według słownika języka polskiego PWN pojęcie „systematyczny” to „uporządkowany według pewnego systemu, regularny”, a także „odznaczający się skrupulatnością w wykonywaniu czegoś; dokładny”. Według tego słownika „systematyczny proces” to natomiast „proces zachodzący stale, od dłuższego czasu”, z kolei „systematyczne działanie” to działanie „prowadzone w sposób uporządkowany, według pewnego systemu”, których efekty są „planowe i metodyczne”.
Kryterium systematyczności było również definiowane w praktyce organów podatkowych.
Jak wskazał przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 6 marca 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.617.2019.2.APO:
„Po drugie, z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Kryterium systematyczności jako prowadzenie działań w sposób stały, regularny, uporządkowany, zaplanowany, metodyczny ze wskazaniem harmonogramu i zasobów”.
Warto również zwrócić uwagę na stanowisko Dyrektora KIS zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2024 r., znak: 0112-KDIL2-2.4011.774.2023.2.IM, który wskazał, że:
„(…) działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podmiot stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu, przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podmiot podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podmiot zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany”.
Kryterium zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Jak wskazują organy podatkowe, przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 12 lipca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.312.2023.1.JG działalność badawczo-rozwojowa:
„(…) musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo - rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów. ”
Biorąc pod uwagę przywołane powyżej przepisy i stanowiska organów podatkowych oraz uwzględniając, iż:
Prace opisane w przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w ocenie Wnioskodawcy:
- mają charakter twórczy - gdyż ich celem jest stworzenie nowych, oryginalnych rozwiązań, oraz prowadzone są w sposób systematyczny - w sposób metodyczny, uporządkowany i zaplanowany;
- polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, w ramach których Wnioskodawca wykorzystuje dostępną i posiadaną wiedzę i umiejętności, łączy je i kształtuje w celu projektowania i tworzenia nowych produktów;
- nie stanowią rutynowych i okresowych zmian w produktach;
- wszystkie opisane we wniosku koszty, które Wnioskodawca zamierza rozliczyć w ramach ulgi badawczo-rozwojowej stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT;
- Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą wyodrębnić koszty kwalifikowane działalności w zakresie opisanym przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w celu skorzystania z odliczenia, o którym stanowi art. 18d ustawy o CIT;
- Spółka prowadzi księgi rachunkowe, w których wyodrębniła koszty kwalifikowane działalności opisanej we wniosku w celu skorzystania z odliczenia, o którym stanowi art. 18d ustawy o CIT;
- Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego;
- Działalność Wnioskodawcy ukierunkowana jest na nowe odkrycia, ponieważ przystępując do realizacji projektu, Wnioskodawca nie zna założeń ich funkcjonowania, w konsekwencji opracowywane rozwiązania są nowymi koncepcjami, co z kolei prowadzi do zdobycia nowej wiedzy w zakresie sposobów funkcjonowania opracowywanych rozwiązań.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w przedstawionymi stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym działalność Wnioskodawcy stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania ulgi, o której stanowi art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
Prace te nie mają charakteru rutynowych i okresowych zmian - każdorazowo obejmują bowiem zindywidualizowane działania ukierunkowane na tworzenie nowych koncepcji procesowych, projektowych lub analitycznych.
Spółka, w ramach swojej działalności, jest wstanie na bieżąco dokonywać identyfikacji projektów na podstawie posiadanej przez Pracowników wiedzy co do charakterystyki prac, dzięki czemu może określić, czy w jej przekonaniu dany projekt spełnia przesłanki uznania go za przejaw działalności B+R. Przy dokonaniu własnej oceny czy dany projekt wypełnia kryteria prac B+R Spółka opiera się na kryteriach takich, jak cel: realizacji danego projektu (tworzenie nowych lub ulepszonych produktów/procesów/usług/rozwiązań), konieczność wykorzystania istniejącej wiedzy z dziedziny modelowania procesów, optymalizacji produkcji czy implementacji specjalistycznych raportów, jak również z dziedziny produkcji precyzyjnych (…) oraz montażu mechanicznego na zlecenie lub nabywania nowej, a także występowanie pracy twórczej.
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka spełnia wszystkie powyższe warunki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”, „ustawa o CIT”),
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),
b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p.,
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.
Na powyższe kryteria wskazał także Minister Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 roku dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej (dalej także: „Objaśnienia MF”), które w części 3.2.1. poświęcone są pojęciu działalności badawczo-rozwojowej, która znajduje zastosowanie m.in. do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej przewidzianej w art. 18d u.p.d.o.p. - co zostało wskazane w samej treści objaśnień (por. pkt 31 Objaśnień MF).
Zgodnie z Objaśnieniami MF, przez działalność twórczą należy rozumieć zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, powstania czegoś, a twórczość działalności badawczo-rozwojowej przejawiać się może m.in.: opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Dodatkowo warto nadmienić, że walidacja (według Słownika języka polskiego PWN rozumiana jako ogół czynności mających na celu zbadanie odpowiedniości, trafności lub dokładności czegoś) nowego lub ulepszonego produktu/technologii/rozwiązań zwłaszcza w warunkach rzeczywistego funkcjonowania, gdzie głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne, a których ostateczny kształt nie został określony została wyróżniona w Objaśnieniach MF jako typowe przejawy działalności twórczej w znaczeniu przyjmowanym dla potrzeb definicji prac badawczo-rozwojowych (por. pkt 36 Objaśnień MF).
Co więcej, jak podkreślono w Objaśnieniach MF, istotnym elementem tego rodzaju działalności jest kreatywna aktywność wynikająca z działalności człowieka.
Jak wskazano w Objaśnieniach MF (na co zwrócił już uwagę Organ powyżej), w świetle obowiązujących w Polsce znaczeń pojęcia „systematyczność”, prowadzenie działalności w taki sposób może oznaczać realizację tego rodzaju działań:
- w znaczeniu pierwszym - w sposób stały, od dłuższego czasu (regularnie), bądź
- w znaczeniu drugim - w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (planowo, metodycznie).
Dla potrzeb definicji działalności badawczo-rozwojowej, kryterium to należy rozumieć zgodnie z drugim znaczeniem. W świetle powyższego, oznacza to, że kryterium systematyczności jest spełnione, gdy działalność prowadzona jest w sposób uporządkowany, według pewnego systemu (metodycznie, zgodnie z planem).
Należy jeszcze raz zaakcentować, że trzecim kryterium uznania danej działalności za badawczo-rozwojową jest zwiększanie zasobów wiedzy (zgodnie z Objaśnieniami MF – pkt 43, to pojęcie odnosi się przede wszystkim do badań naukowych) lub wykorzystania istniejących zasobów wiedzy (na co nakierowane są przede wszystkim prace rozwojowe, obejmujące zdobywanie, łączenie i kształtowanie wiedzy) do tworzenia nowych zastosowań (nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług).
Jednocześnie, jak zauważono w treści cytowanych Objaśnień MF, ustawodawca nie zdefiniował sformułowania „zwiększania zasobów wiedzy, jednak przyjąć można, że sformułowanie to należy rozumieć z perspektywy danego podatnika a kluczowym jest element celowościowy (tj. zwiększenie poziomu wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań), bez względu na to, czy zdobywana wiedza stanowić będzie nowość tylko z perspektywy danego podmiotu, albo czy po jej zastosowaniu będzie służyć wyłącznie jednemu podmiotowi, czy też znajdzie szersze zastosowanie (por. pkt 45 Objaśnień MF).
Odnosząc cytowane powyżej przepisy oraz wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu, wskazać należy, że przedstawione wyżej okoliczności sprawy pozwalają na stwierdzenie, że działalność Wnioskodawcy polegająca realizacji Projektu stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania ulgi, o której stanowi art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
Odpowiadając na zadane we wniosku pytanie, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych interpretacji, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnej indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Odnosząc się natomiast do przywołanego przez Państwa wyroku należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydane:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
