
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 22 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 27 maja 2025 r. (wpływ 27 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą.
Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawczyni określony został jako 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania.
W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni współpracuje z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi w zakresie zarządzania projektami (Project Manager). Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecających obejmuje regularne czynności w zakresie zarządzania projektami, które w praktyce obejmują:
a)planowanie, organizacja i zarządzanie projektami w sposób, który pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów oraz czasu,
b)koordynacja pracy zespołu poprzez dobór odpowiednich specjalistów do poszczególnych zadań oraz nadzór nad ich realizacją,
c)zarządzanie budżetami projektowymi i monitorowanie ich zgodności z założeniami finansowymi,
d)komunikacja z klientami – ustalanie oczekiwań, harmonogramów oraz raportowanie postępów,
e)rozwiązywanie bieżących problemów i reagowanie na zmieniające się warunki projektowe,
f)tworzenie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją,
g)monitorowanie jakości dostarczanych rozwiązań i dbałość o satysfakcję klienta.
Jednym ze Zlecających jest X (…). (…). Drugim ze Zlecających jest Y (…).
W ramach swoich obowiązków Wnioskodawczyni nie wykonuje czynności z zakresu doradztwa, a jej usługi nie mają charakteru usług doradczych. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawczyni nie przekazuje Zlecającemu żadnych porad, a jedynie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie koordynacji projektów, zarządzania zespołem i kontaktów z klientami Zlecającego.
W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawczyni pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:
·związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawczyni nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija/ulepsza oprogramowania technologii informatycznych;
·związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) – która zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU (2015) obejmuje:
i.usługi związane z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć, itp.) sklasyfikowanych w 62.01.1;
ii.usług związane z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) Wnioskodawczyni uzyskała klasyfikację statystyczną wydaną przez Główny Urząd Statystyczny z marca 2025 r. zgodnie z którą opisane powyżej usługi mieszą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015), zdaniem Wnioskodawczyni, działalność wykonywana przez Wnioskodawczynię obejmuje: PKWiU 70.22.2 („pozostałe usługi zarządzania projektami”), które jednak nie mają charakteru usług doradztwa związanych stricte z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Wnioskodawczyni bowiem w ramach swoich opisanych obowiązków nie podejmuje decyzji o charakterze strategicznym/zarządczym. Kluczowe (ostateczne) decyzje podejmowane są przez Zlecającego/osoby reprezentujące Zlecającego.
W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawczyni pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:
·działalności marketingowej;
·kontrolowania i zarządzania przedsiębiorstwem Zlecającego (w tym podejmowania decyzji) ani planowania strategicznego;
·kontroli kosztów i innych niż wymienione powyżej zagadnień finansowych;
·zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradztwa personalnego. W tym bowiem zakresie Zlecający angażuje specjalizujące się w tym zakresie osoby/podmioty. Wnioskodawczyni jedynie w pewnym zakresie angażuje się w procesy związane z zasobami ludzkimi Zlecającego (pracowników i współpracowników), które jednak nie mają charakteru zarządczego w tym zakresie. Usługi Wnioskodawczyni w tym zakresie obejmują jedynie działania nadzorcze i koordynacyjne.
Uzupełniająco Wnioskodawczyni pragnie wskazać, iż:
·rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej (…) lutego 2022 r. wybierając na 2025 r. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
·usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawczyni nie uzyska w 2025 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywała w roku poprzedzającym (2024) lub bieżącym (2025 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy);
·do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawczyni nie będzie osiągała przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym);
·Wnioskodawczyni nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych;
·zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię nie przekroczy 2 mln EUR,
·Wnioskodawczyni nie wyklucza, iż będzie świadczyła usługi objęte wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów;
·wynagrodzenie Wnioskodawczyni za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawczyni wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy;
·prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·w odniesieniu do Wnioskodawczyni zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie mają zastosowania/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t. j. z późn. zm.);
·wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego (2025 r.) i lat następnych;
·oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożony w 2025 r. znajduje zastosowanie do przychodów jakie osiąga i będzie osiągała Wnioskodawczyni w 2025 r (oraz w latach następnych – o ile w kolejnych latach Wnioskodawczyni nie zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania);
·prowadzi ewidencję przychodów – właściwą dla wybranej formy opodatkowania, tj. zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych);
·osiąga przychody z jednego rodzaju prowadzonej działalności jaką jest opisana we wniosku działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie zarządzania projektami (Project Manager). W przypadku ewentualnego rozszerzenia działalności na dodatkowe rodzaje działalności, ewidencja prowadzona będzie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie;
·między Wnioskodawczynią a Zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze.
·Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem/udziałowcem Zleceniodawcy, na rzecz której świadczy/będzie świadczyła usługi w ramach działalności gospodarczej i nie pełni w niej funkcji zarządczych;
·zakres świadczonych usług nie pokrywa się i nie będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych u Zlecającego;
·w ramach wykonywanych usług Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Jakie konkretnie czynności wykonuje/będzie Pani wykonywała w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku? We wniosku wskazała Pani:
Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecających obejmuje regularne czynności w zakresie zarządzania projektami, które w praktyce obejmują:
a)planowanie, organizacja i zarządzanie projektami w sposób, który pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów oraz czasu,
b)koordynacja pracy zespołu poprzez dobór odpowiednich specjalistów do poszczególnych zadań oraz nadzór nad ich realizacją,
c)zarządzanie budżetami projektowymi i monitorowanie ich zgodności z założeniami finansowymi,
d)komunikacja z klientami – ustalanie oczekiwań, harmonogramów oraz raportowanie postępów,
e)rozwiązywanie bieżących problemów i reagowanie na zmieniające się warunki projektowe,
f)tworzenie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją,
g)monitorowanie jakości dostarczanych rozwiązań i dbałość o satysfakcję klienta.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. usług szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:
·na czym polegały/będą one polegały,
·czego dotyczą/będą dotyczyły,
·jaki jest/będzie ich zakres,
·co jest/będzie ich efektem.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z siedmiu wyżej wymienionych przez Panią usług.
Odpowiedź: Tak jak to zostało wskazane we wniosku, zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecających obejmuje regularne czynności w zakresie:
a)planowanie, organizacja i zarządzanie projektami w sposób, który pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów oraz czasu,
b)koordynacja pracy zespołu poprzez dobór odpowiednich specjalistów do poszczególnych zadań oraz nadzór nad ich realizacją,
c)zarządzanie budżetami projektowymi i monitorowanie ich zgodności z założeniami finansowymi,
d)komunikacja z klientami – ustalanie oczekiwań, harmonogramów oraz raportowanie postępów,
e)rozwiązywanie bieżących problemów i reagowanie na zmieniające się warunki projektowe,
f)tworzenie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją,
g)monitorowanie jakości dostarczanych rozwiązań i dbałość o satysfakcję klienta.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Organu wyartykułowanym w otrzymanym wezwaniu Wnioskodawczyni przedstawia dodatkowy opis do każdego z wymienionych punktów.
Ad a. Planowania, organizacji i zarządzania projektami w sposób, który pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów oraz czasu.
W ramach tego obszaru Wnioskodawczyni:
-przygotowuje szczegółowy plan każdego projektu, który zawiera określenie celów, zakresu prac, efektów/wyników pracy oraz kluczowych kamieni milowych projektu;
-analizuje dostępne zasoby – ludzkie, technologiczne i finansowe oraz optymalizuje ich przydział, aby zapewnić efektywne wykorzystanie i uniknąć niepotrzebnych kosztów;
-tworzy timeline realizacji, w którym definiuje konkretne terminy poszczególnych zadań i etapów;
-przeprowadza także identyfikację i ocenę ryzyk, opracowując plany awaryjne.
Efektem jest realizacja projektów zgodnie z planem, przy optymalnym wykorzystaniu zasobów oraz minimalizacji ryzyka opóźnień i kosztów.
Ad b. Koordynacji pracy zespołu poprzez dobór odpowiednich specjalistów do poszczególnych zadań oraz nadzór nad ich realizacją.
Wnioskodawczyni dokonuje wyboru (…) o kompetencjach najlepiej dopasowanych do wymagań danego zadania, uwzględniając ich doświadczenie oraz dostępność. Następnie Wnioskodawczyni nadzoruje ich pracę, prowadząc regularne spotkania statusowe oraz monitoruje realizację zadań pod kątem zgodności z zakresem i harmonogramem projektu. Jednocześnie Wnioskodawczyni dba o efektywną komunikację w zespole oraz między zespołem a klientem, co pozwala szybko identyfikować i rozwiązywać pojawiające się (…) i wyzwania. Koordynacja obejmuje również monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności realizowanych zadań.
Efektem jest sprawna współpraca zespołu, terminowa realizacja zadań oraz wysoka jakość dostarczanych rezultatów.
Ad c. Zarządzania budżetami projektowymi i monitorowania ich zgodności z założeniami finansowymi.
Wnioskodawczyni:
-opracowuje szczegółowy budżet projektu, który uwzględnia wszystkie koszty związane z zatrudnieniem (…), zakupem narzędzi i licencji oraz innymi wydatkami operacyjnymi;
-na bieżąco monitoruje faktyczne wydatki, porównując je z planem finansowym i analizując wszelkie odchylenia. W przypadku ryzyka przekroczenia budżetu Wnioskodawczyni podejmuje odpowiednie działania, takie jak renegocjacje stawek lub optymalizacja zakresu prac.
Efektem jest kontrola kosztów projektu, zapobieganie przekroczeniom budżetowym oraz optymalizacja wydatków.
Ad d. Komunikacji z klientami – ustalanie oczekiwań, harmonogramów oraz raportowanie postępów.
Wnioskodawczyni:
-prowadzi szczegółowe konsultacje z klientami, podczas których definiowane są wymagania i cele projektu, a także ustalane są kluczowe oczekiwania oraz kryteria sukcesu;
-tworzy i realizuje plan komunikacji, który obejmuje regularne raportowanie statusu, organizację spotkań oraz szybkie reagowanie na zapytania i sugestie klienta;
-informuje o postępach, potencjalnych ryzykach oraz wszelkich zmianach w harmonogramie lub budżecie.
Efektem jest jasna i transparentna komunikacja z klientem, która zwiększa jego zaufanie i satysfakcję z przebiegu projektu.
Ad e. Rozwiązywania bieżących problemów i reagowania na zmieniające się warunki projektowe.
W trakcie realizacji projektu często pojawiają się nieprzewidziane wyzwania – zmiany w wymaganiach, problemy techniczne czy niedostępność kluczowych zasobów. W związku z powyższym Wnioskodawczyni przy zastosowaniu (…) i praktyk zarządzania zmianą (które pozwalają na elastyczne dostosowywanie się do nowych okoliczności) identyfikuje problemy, analizuje ich wpływ na harmonogram i budżet, a następnie wdraża działania naprawcze, takie jak reorganizacja zespołu, zmiana priorytetów czy renegocjacja zakresu.
Efektem jest minimalizacja ryzyka opóźnień i utraty jakości, zapewniając płynność realizacji projektu.
Ad f. Tworzenia harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją.
Wnioskodawczyni tworzy szczegółowy harmonogram realizacji projektu, który uwzględnia wszystkie fazy, zadania, zależności między nimi oraz kluczowe efekty pracy. Harmonogram jest stale aktualizowany i monitorowany, co pozwala na bieżąco oceniać postęp prac względem zaplanowanego końca prac. W przypadku pojawienia się odchyleń Wnioskodawczyni podejmuje działania korygujące i informuje o nich klienta oraz zespół. Regularny przegląd postępów umożliwia kontrolę efektywności pracy i utrzymanie projektu w ryzach czasowych.
Efektem jest terminowa realizacja wszystkich etapów projektu poprzez bieżącą kontrolę i szybkie działania korygujące.
Ad g. Monitorowania jakości dostarczanych rozwiązań i dbałość o satysfakcję klienta.
Wnioskodawczyni:
-prowadzi systematyczną kontrolę jakości poprzez przeglądy, testy i etapowe akceptacje, które pozwalają wychwycić i wyeliminować błędy na wczesnym etapie;
-dba o zgodność dostarczanych produktów z wymaganiami klienta oraz standardami branżowymi;
-regularnie zbiera opinię od klientów, co pozwala na wprowadzanie usprawnień i adaptację rozwiązań do jego oczekiwań.
Efektem jest dostarczenie produktów spełniających wysokie standardy, co przekłada się na zadowolenie klienta i długotrwałą współpracę.
2.W związku ze wskazaniem we wniosku, że:
W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje czynności z zakresu doradztwa a jego usługi nie mają charakteru usług doradczych. Tym samym podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca przekazuje Zlecającemu żadnych porad a jedynie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie koordynacji projektów, zarządzania zespołem i kontaktów z klientami Zlecającego.
proszę wskazać, czy w ramach wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku świadczy/będzie Pani świadczyła usługi doradztwa związane z zarządzaniem? Proszę o szczegółowe wyjaśnienie.
Odpowiedź: Tak jak zostało to wskazane we wniosku oraz dodatkowo uszczegółowione w punkcie 1 powyżej, w zakres świadczonych usług (oprócz planowania, koordynowania i nadzorowania) wchodzi zarządzanie projektami.
Zgodnie z definicją słownika języka polskiego:
-zarządzenie to oznacza wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu, z kolei
-doradztwo oznacza udzielanie fachowych porad.
Mając powyższe na uwadze w kontekście opisanych usług świadczonych przez Wnioskodawczynię trudno mówić o doradzaniu w zakresie zarządzania („doradztwie związanym z zarządzaniem”). Usługi te mają charakter koordynacyjno-zarządzający w kontekście realizacji projektów. Wnioskodawczyni nie udziela nikomu porad, a jedynie wykorzystuje swoją wiedzą i doświadczenie w celu sprawnej i efektywnej realizacji projektów przy wykorzystaniu dostępnych zasobów.
3.Czy uzyskuje/będzie Pani uzyskiwać przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?
Odpowiedź: Opis świadczonych usług zawarty został precyzyjnie we wniosku i dodatkowo uzupełniony w punkcie 1 powyżej. Mając na uwadze rozumienie Wnioskodawczyni dotyczącego sformułowania użytego przez Organ (tj. świadczenia usług firm centralnych (head office)) – w ocenie Wnioskodawczyni – świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie obejmują usług firm centralnych (head office). Tym samym, należy uznać, iż Wnioskodawczyni nie uzyskuje/nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office).
4.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Nie.
Pytanie
Mając na uwadze przedstawiony powyżej opis, w celu wyeliminowania wątpliwości co do stosowania przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. (dalej: Ustawa), Wnioskodawczyni wnosi o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytanie:
Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkować usługi opisane w punktach a-g powyżej (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawczyni) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi wymienione w punktach a-g opisanych przez Wnioskodawczynię powyżej, będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCZYNI
(i)
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. – dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w Ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy.
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) Wnioskodawczyni wskazuje, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
(ii)
Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię są oraz będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach wskazanego grupowania PKWiU 70.22.20.0 Wnioskodawczyni wykonywała i wykonywać będzie opisane usługi w stanie faktycznym zakresie.
Usługi opisane we wniosku świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej są i będą wykonywane na rzecz Zlecających, przy czym zaznaczyć należy, że Wnioskodawczyni nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie zasiadała w zarządzie spółek. Odpowiedzialność za każdy z wykonywanych projektów ponosić będzie Zleceniodawca, który pozostawać będzie zarówno właścicielem, jak i twórcą projektu. Natomiast Wnioskodawczyni, jako przedsiębiorca realizujący określony zakres usług, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec Zleceniodawców.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy, zdaniem Wnioskodawczyni, przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię w 2025 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług zarządzania projektami sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tak długo, jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawczynię pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w:
-interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDSL1-2.4011.245.2024.2.MO;
-interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN;
-interpretacji indywidualnej z 12 września 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.534.2024.2.AC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;
ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;
ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;
ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;
ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że jest Pani osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Pani wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego (2025 r.) i lat następnych. Rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej (…) lutego 2022 r. wybierając na 2025 r. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z treścią wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej przeważający przedmiot Pani działalności określony został jako 70.20.Z – Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, współpracuje Pani z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy Pani usługi w zakresie zarządzania projektami (Project Manager). Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecających obejmuje regularne czynności w zakresie zarządzania projektami, które w praktyce obejmują:
a.planowanie, organizację i zarządzanie projektami w sposób, który pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów oraz czasu,
b.koordynację pracy zespołu poprzez dobór odpowiednich specjalistów do poszczególnych zadań oraz nadzór nad ich realizacją,
c.zarządzanie budżetami projektowymi i monitorowanie ich zgodności z założeniami finansowymi,
d.komunikację z klientami – ustalanie oczekiwań, harmonogramów oraz raportowanie postępów,
e.rozwiązywanie bieżących problemów i reagowanie na zmieniające się warunki projektowe,
f.tworzenie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją,
g.monitorowanie jakości dostarczanych rozwiązań i dbałość o satysfakcję klienta.
Uzyskała Pani klasyfikację statystyczną wydaną przez Główny Urząd Statystyczny z marca 2025 r. zgodnie z którą opisane powyżej usługi mieszą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Jednym ze Zlecających jest X (…). (…). Drugim ze Zlecających jest Y (…). W ramach swoich obowiązków nie wykonuje Pani czynności z zakresu doradztwa, a Pani usługi nie mają charakteru usług doradczych. Pani usługi nie mają charakteru usług doradztwa związanych stricte z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie przekazuje Pani Zlecającemu żadnych porad, a jedynie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w zakresie koordynacji projektów, zarządzania zespołem i kontaktów z klientami Zlecającego. Nie realizuje Pani działań w zakresie: działalności marketingowej, kontrolowania i zarządzania przedsiębiorstwem Zlecającego (w tym podejmowania decyzji) ani planowania strategicznego, kontroli kosztów i innych niż wymienione powyżej zagadnień finansowych, zarządzania zasobami ludzkimi oraz doradztwa personalnego oraz związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. nie jest Pani programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija/ulepsza oprogramowania technologii informatycznych; związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Pani wynagrodzenie za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Pani wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz w odniesieniu do Pani zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie mają zastosowania/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję przychodów – właściwą dla wybranej formy opodatkowania, tj. zryczałtowanego podatku dochodowego. Osiąga Pani przychody z jednego rodzaju prowadzonej działalności jaką jest opisana we wniosku działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie zarządzania projektami (Project Manager). W przypadku ewentualnego rozszerzenia działalności na dodatkowe rodzaje działalności, ewidencja prowadzona będzie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie. Usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy. Między Panią a Zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze. Nie jest Pani wspólnikiem/udziałowcem Zleceniodawcy, na rzecz której świadczy/będzie świadczyła usługi w ramach działalności gospodarczej i nie pełni w niej funkcji zarządczych. Zakres świadczonych usług nie pokrywa się i nie będzie pokrywał się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych u Zlecającego. W ramach wykonywanych usług nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
