Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej prowadzi kanał w popularnym serwisie internetowym, na którym zamieszcza autorskie materiały wid... - Interpretacja - null

Shutterstock
Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej prowadzi kanał w popularnym serwisie internetowym, na którym zamieszcza autorskie materiały wid... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Przychody z reklam a najem – co z opodatkowaniem?

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej prowadzi kanał w popularnym serwisie internetowym, na którym zamieszcza autorskie materiały wideo. W ramach tego kanału odpłatnie udostępnia innym podmiotom przestrzeń na reklamy – m.in. wideo, displayowe oraz tzw. bumpery. Dochody z tej działalności nie stanowią głównego źródła jego utrzymania i nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.

W związku z tym podatnik wystąpił do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Zapytał, czy przychody z tej działalności można uznać za pochodzące z najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. W swoim stanowisku wskazał, że przychody te powinny być opodatkowane ryczałtem w stawce – 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę.

KIS potwierdziła możliwość opodatkowania ryczałtem

Dyrektor KIS potwierdził, że przychody z udostępniania przestrzeni reklamowej w serwisie internetowym mogą być traktowane jak przychody z umów podobnych do najmu.

W uzasadnieniu wskazano, że przychody osób fizycznych mogą pochodzić z różnych źródeł, w tym z najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze. Taką kwalifikację można zastosować, o ile czynność nie ma cech działalności gospodarczej. W analizowanym przypadku tych cech nie stwierdzono – aktywność podatnika ma charakter incydentalny, nie jest zorganizowana ani ciągła, a przychód z reklam nie stanowi głównego źródła utrzymania.

Organ przypomniał również, że zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z 5 września 2014 r., wynagrodzenie za udostępnienie miejsca reklamowego na stronie internetowej może być przychodem z umowy podobnej do najmu. Taka sama zasada znajduje zastosowanie w odniesieniu do kanału prowadzonego w serwisie internetowym.

Skoro więc przychody te nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W praktyce oznacza to zastosowanie stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad tę kwotę.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.131.2025.1.MST