
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 września 2025 r. (wpływ 26 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja „(…)” (dalej: „Fundacja”) prowadzi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych, realizując projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa.
19 marca 2025 r. Fundacja podpisała Umowę numer (…) o dofinansowanie projektu pod nazwą „(…)” (dalej: „Projekt”) w ramach Priorytetu (…) Działania (...) Programu Fundusze Europejskie dla (…).
W treści wniosku o dofinansowanie Projektu, jak i do Umowy o dofinansowanie Projektu, Fundacja złożyła oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.
Ponadto w treści dokumentu Studium Wykonalności Projektu (dokument załączony do wniosku o dofinansowanie projektu – pkt. 7.3) zawarto informację, że w ramach Projektu nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty od jego uczestników, których wniesienie nawet potencjalnie mogłoby zostać odczytane jako świadczenie wzajemne, stanowiące odpłatność za realizację działań dla uczestników projektu.
Projekt nie będzie generował dochodu w okresie trwałości – w treści dokumentu Studium Wykonalności Projektu (pkt. 7.3) – w odniesieniu do dochodu potencjalnie generowanego przez Projekt wskazano, że wynosił będzie on 0,00 zł (słownie: zero).
Fundacja – w związku z inną działalnością niż prowadzenie działalności statutowej związanej z realizacją działań współfinansowanych ze środków publicznych – jest czynnym podatnikiem VAT. Jest to działalność gospodarcza sensu stricte (która ma marginalny charakter w odniesieniu do działań współfinansowanych ze środków publicznych), z której uzyskany dochód w całości przeznaczany jest na prowadzenie działalności statutowej (nigdy nie dochodzi do wypłaty zysku). Oczywistym jest, że w tym zakresie Podatnik podlega pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a w związku z powyższym jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Rezultatem bezpośrednim Projektu, o którym mowa powyżej, będzie powstanie nowego dwukondygnacyjnego budynku w (…) przeznaczonego na realizację usług społecznych skierowanych do grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. W budynku o powierzchni ok. 650 m2 będą mieściły się na parterze: sala wielofunkcyjna, kuchnia z zapleczem, toalety, a na piętrze: salki szkoleniowe i warsztatowe, pokoje do konsultacji indywidualnych, sala wielofunkcyjna, pomieszczenia biurowe, toalety (dalej: „Nowy Budynek”).
Infrastruktura w postaci Nowego Budynku stworzy możliwości do realizacji usług społecznych, tj. poradnictwo, szkolenia, kursy językowe i komputerowe, warsztat gastronomiczny Centrum Integracji Społecznej, profesjonalne kursy zawodowe z zakresu gastronomii, wsparcia przedsiębiorczości.
Celem głównym Projektu jest wzmocnienie infrastruktury społecznej w (…) służącej wsparciu procesu włączenia społeczno-gospodarczego grup w niekorzystnej sytuacji, w tym:
1.Osób zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym wskazanych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym.
2.Migrantów i migrantek zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym.
W Nowym Budynku od 2027 r. będzie funkcjonowało Centrum Integracji Międzykulturowej „(…)” (CIM) oraz warsztat gastronomiczny Centrum Integracji Społecznej (CIS) – Centrum Integracji Międzykulturowej (dalej: „CIM”) – będzie oferowało kompleksowe wsparcie dla migrantów i migrantek znajdujących się w trudnej sytuacji, zagrożonych wykluczeniem.
Pozwoli to na zwiększenie skali oferowanego w (…) wsparcia i trafienie z usługami społecznymi do większej liczby osób. W ramach CIM udzielana będzie pomoc prawna, psychologiczna, socjalna, kursy języka polskiego, tłumaczenia, a także pomoc w załatwianiu spraw urzędowych, podnoszeniu kompetencji i kwalifikacji zawodowych, uzyskaniu zatrudnienia oraz mieszkania.
Centrum Integracji Społecznej (dalej: „CIS”) – W ramach CIS zakłada się rozszerzenie działalności poprzez organizacje: staży, warsztatów, przyuczenia do zawodu dla osób społecznie wykluczonych z zakresu zawodów: kucharz, pomoc kuchenna, kelner i następnie zatrudnienia w przedsiębiorstwach społecznych lub na otwartym rynku pracy.
Tym samym, Projekt przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia, ubóstwa oraz wykluczenia społecznego wśród mieszkańców województwa (…).
Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. Uzyskane w ramach Projektu (na podstawie umowy z (…) środki finansowe mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu czyli wybudowaniu Nowego Budynku. Fundacja nie będzie pobierała żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej.
Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku), a co za tym idzie nie jest działalnością opodatkowaną z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. 2023 poz. 1570 z późn. zm.), zwanej dalej: „UPTU”. W wyniku realizacji Projektu działalność Fundacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.
W trakcie realizacji Projektu współfinansowanego ze środków publicznych (ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…), przeznaczonego na działalność Statutową, Fundacja dokonywać będzie zakupu towarów i usług (w rozumieniu UPTU) służących do wybudowania Nowego Budynku.
Będą to przede wszystkim:
-usługi związane z wyburzeniem istniejących budynków gospodarczych,
-usługi związane z zaprojektowaniem i towary i usługi związane z wybudowaniem Nowego Budynku (w tym prace wykończeniowe i instalacyjne),
-towary i usługi w związku z zakupem i zamontowaniem na Nowym Budynku instalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii niżej opisanych,
-roboty związane z infrastrukturą oraz zagospodarowaniem terenu, w tym zieleń oraz mała architektura – stojaki rowerowe,
-nadzór inwestorski, koszty wielobranżowego nadzoru inwestorskiego pełnionego przez uprawnionego Inspektora nadzoru budowlanego podczas prowadzonych prac budowlanych,
-działania informacyjno-promocyjne, w tym: promocję w mediach lokalnych i społecznościowych, tablice informacyjne, naklejki informacyjne, organizacja uroczystego otwarcia Nowego Budynku,
-zakup wyposażenia Nowego Budynku.
Wszystkie wyżej wymienione kategorie wydatków, będą dalej zbiorczo nazywane jako „Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku”.
Zakupy towarów i usług stanowiące Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku będą dokonywane najczęściej (ale nie zawsze) od podmiotów będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a zatem będą dokumentowane fakturami VAT, na których wykazywany będzie podatek należny VAT (będący z perspektywy Fundacji jako nabywcy podatkiem naliczonym VAT).
Zakłada się, iż prace budowlane w ramach Projektu przeprowadzone zostaną przy uwzględnieniu konieczności stosowania przyjaznych środowisku rozwiązań. Zakłada się wykorzystanie technologii minimalizującej zużycie zasobów i energii. Zgodnie z Planem Funkcjonalno-Użytkowym dla Projektu zakłada się szereg działań związanych z proekologicznym aspektem inwestycji.
W ramach Projektu planuje się:
-zagospodarowanie istniejącej zieleni oraz nowe nasadzenia,
-poprawę retencji oraz zagospodarowanie wód opadowych,
-rozwiązania projektowe wykorzystujące światło naturalne w pomieszczeniach szkoleniowych i innych, a także rozwiązania ograniczające ryzyko występowania nadmiernych temperatur,
-rozwiązania materiałowo-techniczne podstawowych przegród zewnętrznych oraz wyposażenie technologiczne zapewniające wysoką energooszczędność,
-montaż paneli fotowoltaicznych, które pozwolą na zmniejszenie poboru energii elektrycznej z sieci, zastosowanie energooszczędnej technologii ogrzewania i wentylacji obiektu z odzyskiem energii.
W Nowym Budynku zostanie zastosowana instalacja fotowoltaiczna (...).
Instalacja fotowoltaiczna zostanie połączona z wewnętrzną siecią elektryczną budynku za układem pomiarowo-rozliczeniowym. Energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej zostanie wykorzystana na potrzeby własne Nowego Budynku, w tym szczególnie do zasilania pompy ciepła, central wentylacyjnych, oświetlenia i innych. Nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na Nowym Budynku będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii.
Magazynowanie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych w baterii, polega na gromadzeniu nadwyżek prądu produkowanego przez panele w ciągu dnia i wykorzystywaniu go w nocy lub w okresach, gdy produkcja jest niższa niż zapotrzebowanie. Baterie te pozwalają na zwiększenie autokonsumpcji energii z fotowoltaiki, a także zapewniają zasilanie awaryjne w przypadku braku prądu z sieci. W późniejszych godzinach lub w przypadku braku słońca, energia zgromadzona w baterii jest oddawana do instalacji wewnętrznej, zasilając urządzenia elektryczne. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest wykorzystanie większej ilości energii wyprodukowanej przez własną instalację fotowoltaiczną, zmniejszając zależność od sieci.
Dzięki projektowanej instalacji o mocy ok. 10 kW możliwe będzie zmagazynowanie energii na poziomie około 60%. Dodatkowo przy około 30% autokonsumpcji ilość energii jaka będzie musiała zostać przez Fundację zakupiona na rynku od dostawcy energii na potrzeby związane z funkcjonowaniem Nowego Budynku wyniesie około 10% całkowitego zużycia energii przez Nowy Budynek.
Korzyści z magazynowania energii w kontekście niezależności energetycznej wyglądają następująco:
-zwiększona autokonsumpcja,
-magazyn energii pozwala na efektywniejsze wykorzystanie własnej energii, co oznacza, że mniej energii trzeba kupować z sieci od dostawcy energii,
-niezależność od cen energii – możliwość magazynowania energii pozwala na uniknięcie zakupu energii po wyższych cenach w godzinach szczytu,
-zabezpieczenie przed przerwami w dostawie,
-w przypadku awarii sieci energetycznej, magazyn energii może zapewnić zasilanie dla podstawowych urządzeń w Nowym Budynku,
-ochrona środowiska – większa niezależność od sieci oznacza mniejsze zużycie paliw kopalnych i redukcję emisji CO2.
Podsumowując, magazyn energii w instalacji fotowoltaicznej to inwestycja, która podnosi poziom niezależności energetycznej, pozwala na oszczędności i przyczynia się do bardziej zrównoważonego rozwoju. Magazyn energii pozwoli na nieoddawanie energii do sieci dystrybucyjnej i przyczyni się do odciążenia tej sieci.
Doprecyzowanie opisu sprawy (pismem z 26 września 2025 r.)
1.W odpowiedzi na pytanie: „Czy w związku z montażem paneli fotowoltaicznych na Nowym Budynku w ramach realizacji projektu pn. „(…)” będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?”,
wskazali Państwo:
W związku z montażem paneli fotowoltaicznych na Nowym Budynku w ramach realizacji projektu pn. „(…)” Fundacja będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
2.W odpowiedzi na pytanie: „Czy instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?,
wskazali Państwo:
Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
3.W odpowiedzi na pytanie: „Czy zostanie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a)jakie zasady zostaną określone do rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b)czy ww. umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?”,
wskazali Państwo:
Fundacja posiada zawartą umowę z przedsiębiorstwem energetycznym w związku z istniejącą mikroinstalacją. Instalacja, o której mowa we wniosku będzie częścią istniejącej mikroinstalacji (powiększy istniejącą mikroinstalację).
Jak to ujęto we wniosku o wydanie interpretacji w Nowym Budynku zostanie zastosowana instalacja fotowoltaiczna o mocy około 10,0 kWp. Sprawność instalacji fotowoltaicznej powinna wynosić co najmniej 20%. Instalacja będzie się składała z modułów fotowoltaicznych o mocy znamionowej około 450 W zainstalowanych na połaciach dachowych, falownika o mocy około 12 kW i sprawności około 97%, optymalizatorów mocy, zabezpieczeń i osprzętu elektrycznego. Szacuje się, że instalacja powinna uzyskać ok. 10 000 kWh/rok, co przekłada się na emisję CO2, której uda się uniknąć w ilości około 4600 kg/rok. Instalacja fotowoltaiczna zostanie połączona z wewnętrzną siecią elektryczną budynku za układem pomiarowo-rozliczeniowym. Energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej zostanie wykorzystana na potrzeby własne Nowego Budynku, w tym szczególnie do zasilania pompy ciepła, central wentylacyjnych, oświetlenia i innych. Nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na Nowym Budynku będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii. Nie wystąpi zatem odsprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej do przedsiębiorstwa energetycznego a tym samym w umowie z przedsiębiorstwem nie zostanie określona odsprzedaż nadwyżek energii ani wynagrodzenia dla Fundacji z tego tytułu.
4.W odpowiedzi na pytanie: „Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?”,
wskazali Państwo:
Tak. Fundacja będzie w stosunku do instalacji, o której mowa we wniosku korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
5.W odpowiedzi na pytanie: „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 4 jest twierdząca, to czy będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?”,
wskazali Państwo:
Fundacja nie będzie otrzymywała z tego tytułu wynagrodzenia. W obowiązującym systemie rozliczania ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci nie występuje wynagrodzenie.
6.W odpowiedzi na pytanie: „Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to czy będzie prowadzone dla Państwa „konto prosumenta”, które zawiera ewidencję ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną Państwu za energię elektryczną wprowadzoną do sieci?”,
wskazali Państwo:
W przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, Fundacja nie będzie korzystała z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
7.W odpowiedzi na pytanie: „Czy ww. instalacja, o której mowa we wniosku, mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, to proszę wskazać konkretny punkt ww. przepisu”,
wskazali Państwo:
Instalacja, o której mowa we wniosku mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 pkt. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii. Instalacja, o której mowa we wniosku będzie częścią istniejącej mikroinstalacji (powiększy istniejącą mikroinstalację).
Ta istniejąca już mikroinstalacja też jest objęta rozliczeniem ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii a Fundacja nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia.
W obowiązującym systemie rozliczania ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci nie występuje wynagrodzenie. Cała mikroinstalacja (istniejąca powiększona o instalację, o której mowa we wniosku) mieścić się będzie w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 pkt. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii.
8.W przypadku, gdy nie będą Państwo korzystali z rozliczenia zarówno ilości, jak i wartości energii elektrycznej, w jakim trybie (na jakich zasadach) będzie pracowała przedmiotowa instalacja fotowoltaiczna?”,
wskazali Państwo:
Przedmiotowa instalacja fotowoltaiczna będzie pracowała na takich zasadach, że energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej objętej wnioskiem zostanie wykorzystana na potrzeby własne Nowego Budynku, w tym szczególnie do zasilania pompy ciepła, central wentylacyjnych, oświetlenia i innych. Nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na Nowym Budynku będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii. W zakresie dotyczącym energii wyprodukowanej z instalacji objętej wnioskiem nie wystąpi zatem odsprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej do przedsiębiorstwa energetycznego ani w ujęciu ilościowym ani w ujęciu wartości energii.
Pytanie
Czy w stosunku do towarów i usług zakupionych przez Fundację i stanowiących opisane we wniosku Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku, gdzie opisany we wniosku zakres i sposób wykorzystywania Nowego Budynku oraz energii wytworzonej w panelach fotowoltaicznych zamontowanych na Nowym Budynku i magazynowanej w magazynie energii, będzie związany wyłącznie z realizacją Projektu (czyli z działalnością nie stanowiącą działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU), Fundacji jako podatnikowi podatku od towarów i usług będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług z tym związanych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Fundacji, w stosunku do towarów i usług zakupionych przez Fundację jako podatnika podatku od towarów i usług i stanowiących opisane we wniosku Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku, gdzie opisany we wniosku zakres i sposób wykorzystywania Nowego Budynku oraz energii wytworzonej w panelach fotowoltaicznych zamontowanych na Nowym Budynku i magazynowanej w magazynie energii, będzie związany wyłącznie z realizacją Projektu (czyli z działalnością nie stanowiącą działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU), Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług z tym związanych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 UPTU, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 UPTU, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 UPTU, przysługuje z zastrzeżeniem:
·art. 114, który dotyczy opodatkowania ryczałtem usług taksówkowych, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Fundacji;
·art. 119 ust. 4, który dotyczy szczególnej procedury przy świadczeniu usług turystyki, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Fundacji;
·art. 120 ust. 17 i 19, które dotyczą szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Fundacji;
·art. 124, który dotyczy szczególnej procedury dotyczącej złota inwestycyjnego, który to zatem przepis nie ma zastosowania w przypadku Fundacji.
W przedstawionym stanie sprawy zakupy towarów i usług związanych z realizacją Projektu (finansowanego ze środków publicznych), stanowiące Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku, w tym zakupy towarów i usług w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej i magazynu energii na Nowym Budynku, nie będą w żaden sposób związane z działalnością Fundacji jako podatnika podatku od towarów i usług, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (w rozumieniu UPTU).
Kluczowe znaczenie ma zatem warunek zawarty w art. 86 ust. 1 UPTU mówiący o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą towarów i usług opodatkowaną podatkiem od towarów i usług uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W ramach realizacji opisanego Projektu (budowa Nowego Budynku, w tym montaż instalacji fotowoltaicznej i magazynu energii oraz świadczenie w oparciu o infrastrukturę Nowego Budynku usług społecznych opisanych we wniosku) powyższy warunek, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, nie jest i nie będzie spełniony.
W ramach realizacji Projektu nie będzie prowadzona przez Fundację żadna sprzedaż. Fundacja nie będzie pobierała żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia, wymienionych powyżej, realizowanych w oparciu o infrastrukturę Nowego Budynku, instalacji fotowoltaicznej zamontowanej na Nowym Budynku i magazynu energii.
W ramach Projektu i realizując działania na rzecz odbiorców Projektu Fundacja nie będzie działała jako przedsiębiorca w rozumieniu UPTU oraz nie będzie prowadziła działalności gospodarczej w rozumieniu UPTU. Fundacja zamontuje magazyn energii przeznaczony do magazynowania nadwyżek energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zamontowanej na Nowym Budynku.
Towary i usługi stanowiące Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku zakupione w ramach realizacji zadań w Projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co zdaniem Fundacji determinuje brak możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów z tytułu Wydatków na Wybudowanie Nowego Budynku.
W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Fundacja nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu i składających się na Wydatki na Wybudowanie Nowego Budynku.
Potwierdzenie przez Dyrektora KIS prawidłowości stanowiska Fundacji będzie równoznaczne z tym, że prawidłowo Fundacja złożyła w stosunku do (…) w treści wniosku o dofinansowanie Projektu, jak i do Umowy o dofinansowanie Projektu oświadczenie o tym, że realizując powyższy Projekt nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.
Fundacja (…) uważa, że nie ma prawnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług zgodnie z przepisami prawa krajowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza, zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast, na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166), zwanej dalej ustawą o fundacjach:
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 4 ustawy o fundacjach:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Działalność statutową i gospodarczą fundacji stanowią zatem odrębne rodzaje działalności na gruncie prawa o fundacjach. Działalność gospodarcza o celach zarobkowych nie może być celem statutowym fundacji, może być tylko działalnością uboczną, jako jedno ze źródeł dochodów służących realizacji celów statutowych.
W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2025 r. poz. 1138), zwanej dalej ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Ustawa reguluje zasady:
1)prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d;
2)uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;
3)sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;
4)tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.
W świetle art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Organizacjami pozarządowymi są:
1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku
– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Stosownie do art. 6 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236, z późn. zm.2)), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo przedsiębiorców:
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
Należy zauważyć, że definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców, różni się od definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Wskazać należy w tym miejscu, że definicja działalności gospodarczej wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter autonomiczny i winna być rozpatrywana niezależnie od innych przepisów regulujących działalność fundacji oraz organizacji pożytku publicznego.
Stosownie do art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
mikroinstalacja – instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Według art. 2 pkt 27a ustawy o OZE:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
prosument energii odnawialnej – odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem, że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 773).
Na mocy art. 3 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie – Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:
1) w mikroinstalacji;
2)w małej instalacji;
3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy – Prawo energetyczne;
4)wyłącznie z biopłynów.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
1) większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7;
2) nie większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,8.
W oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 1 i pkt 2 ustawy o OZE:
Sprzedawca, o którym mowa w art. 40 ust. 1a, dokonuje rozliczenia:
1)ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w tym okresie w celu jej zużycia na potrzeby własne przez prosumenta energii odnawialnej lub prosumenta zbiorowego energii odnawialnej wytwarzającego energię elektryczną w mikroinstalacji lub małej instalacji o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej:
a)większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,7,
b)nie większej niż 10 kW – w stosunku ilościowym 1 do 0,8
– w odniesieniu do instalacji, w których energia elektryczna została wytworzona i wprowadzona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy w okresie od 1 kwietnia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11;
2)wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej od 1 lipca 2022 r. przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej, wytwarzającego energię elektryczną w instalacji odnawialnego źródła energii, której przyłączenie do sieci elektroenergetycznej i wprowadzenie z niej energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej po raz pierwszy nastąpiło po 31 marca 2022 r., z wyłączeniem mikroinstalacji przyłączonych do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej zgodnie z art. 4d ust. 2-11, wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w celu jej zużycia na potrzeby własne.
W świetle art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE:
Rozliczenia, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w odniesieniu do prosumenta energii odnawialnej – dokonuje się z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 2a-2d, na podstawie wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego dokonującego pomiaru ilości energii elektrycznej w punkcie poboru energii prosumenta energii odnawialnej.
Według art. 4 ust. 5 ustawy o OZE:
Rozliczeniu podlega energia elektryczna wprowadzona do sieci dystrybucyjnej nie wcześniej niż na 12 miesięcy przed datą wprowadzenia energii do sieci. Jako datę wprowadzenia energii elektrycznej do sieci przyjmuje się ostatni dzień danego miesiąca kalendarzowego, w którym ta energia została wprowadzona do sieci, z zastrzeżeniem, że niewykorzystana energia elektryczna w danym okresie rozliczeniowym przechodzi na kolejne okresy rozliczeniowe, jednak nie dłużej niż na kolejne 12 miesięcy od daty wprowadzenia tej energii do sieci.
Zgodnie z art. 4 ust. 8 ustawy o OZE:
Wytwarzanie i wprowadzanie do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energii elektrycznej, o której mowa w ust. 1 oraz ust. 1a, przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej niebędącego przedsiębiorcą, o którym mowa w ustawie – Prawo przedsiębiorców, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 tej ustawy.
Natomiast, przepis art. 4 ust. 11 pkt 1 ustawy o OZE stanowi, że:
W przypadku, gdy prosument energii odnawialnej w ramach rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie odbierze energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w okresie 12 miesięcy od daty jej wprowadzenia do sieci zgodnie z ust. 5, to nieodebraną energią dysponuje sprzedawca, którym mowa w art. 40 ust. 1a, w celu pokrycia kosztów rozliczenia, w tym opłat, których mowa w ust. 4.
Na podstawie art. 4d ust. 2 ustawy o OZE:
Z rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1, korzysta prosument energii odnawialnej, którego mikroinstalacja została przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej:
1)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy – Prawo energetyczne, złożonego przez tego prosumenta energii odnawialnej w terminie do 31 marca 2022 r., z zastrzeżeniem ust. 3;
2)do 31 marca 2022 r., ale wprowadzenie energii elektrycznej do tej sieci nastąpiło po raz pierwszy po 31 marca 2022 r.;
3)po 31 marca 2022 r. na podstawie kompletnego i poprawnego zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4 ustawy – Prawo energetyczne, złożonego w terminie do 31 grudnia 2023 r., w przypadku, gdy prosument ten w terminie do 31 marca 2022 r. zawarł umowę na zakup, montaż lub dofinansowanie tej mikroinstalacji z jednostką samorządu terytorialnego lub innym podmiotem, który realizuje projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz.U. z 2020 r. poz. 818), dofinansowany w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 2 pkt 17 lit. c tej ustawy, z uwzględnieniem ust. 6.
Stosownie do art. 40 ust. 1 ustawy o OZE:
Obowiązek zakupu energii elektrycznej, o którym mowa w art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1, art. 70c ust. 2 oraz art. 92 ust. 1, wykonuje wyznaczony przez Prezesa URE sprzedawca energii elektrycznej, zwany dalej „sprzedawcą zobowiązanym”, na podstawie umowy, o której mowa w art. 5 ustawy – Prawo energetyczne.
Jak stanowi art. 40 ust. 1a ustawy o OZE:
Sprzedawca zobowiązany, o którym mowa w art. 40 ust. 1, ma obowiązek dokonać rozliczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1-3 oraz w art. 38c ust. 3, chyba, że rozliczenia dokonuje sprzedawca wybrany przez prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej lub spółdzielnię energetyczną, na podstawie umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży.
Należy zauważyć, że do dnia 14 lipca 2018 r. obowiązywał art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii, zgodnie, z którym wprowadzanie energii elektrycznej do sieci, a także pobieranie tej energii z sieci, o których mowa w ust. 1, nie są świadczeniem usług ani sprzedażą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wskazany art. 4 ust. 9 ustawy o odnawialnych źródłach energii został uchylony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2018 r. poz. 1276). Co do zasady, zatem, czynności, o których mowa w tym przepisie, stanowić mogą czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile są dokonywane przez podatników tego podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja prowadzi działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz podmiotów ekonomii społecznej, w tym przedsiębiorstw społecznych, realizując projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa. 19 marca 2025 r. Fundacja podpisała Umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą „(…)”. Fundacja – w związku z inną działalnością niż prowadzenie działalności statutowej związanej z realizacją działań współfinansowanych ze środków publicznych – jest czynnym podatnikiem VAT. Rezultatem bezpośrednim Projektu, o którym mowa powyżej, będzie powstanie nowego dwukondygnacyjnego budynku w (…) przeznaczonego na realizację usług społecznych skierowanych do grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji. Celem głównym Projektu jest wzmocnienie infrastruktury społecznej w (…) służącej wsparciu procesu włączenia społeczno-gospodarczego grup w niekorzystnej sytuacji. Tym samym, Projekt przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia, ubóstwa oraz wykluczenia społecznego wśród mieszkańców województwa (…). Powyższa działalność jest działalnością typu non-profit. Uzyskane w ramach Projektu (na podstawie umowy z (…)) środki finansowe mają służyć jedynie pokryciu kosztów związanych z realizacją Projektu czyli wybudowaniu Nowego Budynku. Fundacja nie będzie pobierała żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia. Ze względu na taki charakter działalności statutowej nie jest ona działalnością gospodarczą (nie służy wygenerowaniu zysku). Efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W trakcie realizacji Projektu Fundacja dokonywać będzie zakupu towarów i usług służących do wybudowania Nowego Budynku.
W ramach Projektu planuje się:
-zagospodarowanie istniejącej zieleni oraz nowe nasadzenia,
-poprawę retencji oraz zagospodarowanie wód opadowych,
-rozwiązania projektowe wykorzystujące światło naturalne w pomieszczeniach szkoleniowych i innych, a także rozwiązania ograniczające ryzyko występowania nadmiernych temperatur,
-rozwiązania materiałowo-techniczne podstawowych przegród zewnętrznych oraz wyposażenie technologiczne zapewniające wysoką energooszczędność,
-montaż paneli fotowoltaicznych, które pozwolą na zmniejszenie poboru energii elektrycznej z sieci, zastosowanie energooszczędnej technologii ogrzewania i wentylacji obiektu z odzyskiem energii.
W Nowym Budynku zostanie zastosowana instalacja fotowoltaiczna o mocy około 10,0 kWp. Energia elektryczna wytworzona w instalacji fotowoltaicznej zostanie wykorzystana na potrzeby własne Nowego Budynku. Nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na Nowym Budynku będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii. Fundacja będzie prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o OZE. Instalacja fotowoltaiczna objęta zakresem wniosku będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o OZE. Fundacja będzie korzystała z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o OZE. Fundacja nie będzie otrzymywała z tego tytułu wynagrodzenia. Fundacja nie będzie korzystała z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE. Instalacja mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 pkt 2 ustawy o OZE. Instalacja, o której mowa we wniosku będzie częścią istniejącej mikroinstalacji (powiększy istniejącą mikroinstalację).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będą mieć Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem pn. „(…)”.
Wskazać w pierwszej kolejności należy, że w świetle zacytowanych wyżej przepisów, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych. Kwalifikacji tej nie zmienia treść art. 4 ust. 8 ustawy o OZE, gdyż ustawa o podatku od towarów i usług definiuje we własnym zakresie działalność gospodarczą i definicja ta jest szersza niż np. zakres działalności gospodarczej wynikający z ustawy – Prawo przedsiębiorców.
W wyroku w sprawie C-219/12 Fuchs Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że:
„Eksploatacja zainstalowanego na służącym prywatnym celom domu mieszkalnym lub obok niego modułu fotowoltaicznego, skonstruowanego w ten sposób, że po pierwsze ilość wytworzonej energii elektrycznej jest zawsze niższa od ilości energii elektrycznej ogółem zużytej przez użytkownika modułu do celów prywatnych, a po drugie energia ta jest dostarczana do sieci za wynagrodzeniem o charakterze stałym, stanowi „działalność gospodarczą” w rozumieniu tych przepisów”.
Ustawa nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą będącą świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego). Za dokonanie tych czynności, wynagrodzenie musi być wyrażalne w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (zapłatą za towar lub usługę może być inny towar lub usługa), albo mieszaną (zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa). Innymi słowy, musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.
Jak już więc wskazano, sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, co znajduje potwierdzenie w ww. wyroku TSUE w sprawie C-219/12.
Jak wynika z okoliczności sprawy, będą Państwo prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o OZE. Rozliczenie wytwarzanej energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej będzie odbywać się ilościowo – zgodnie z system opustów (Net metering). Z tego tytułu nie będą otrzymywali Państwo wynagrodzenia. Nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii.
Należy zauważyć, że opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie co do zasady energia elektryczna wprowadzona do sieci przez producenta w przypadku, gdy wystąpi z tego tytułu wynagrodzenie. Przy czym należy wyjaśnić, że wobec funkcjonującego na gruncie ustawy o OZE systemu tzw. „net-meteringu, o którym mowa w ww. art. 4 ust. 1 tej ustawy, należy uznać, że opodatkowaniu podlegać będzie w takim przypadku nadwyżka energii elektrycznej wprowadzonej przez producenta do sieci, nad energią przez niego z sieci pobraną.
Natomiast w przypadku, gdy prosument energii elektrycznej nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia za nadwyżki wyprodukowanej energii i nadwyżki te w określonych terminach „przepadają”, nie uznaje się takich czynności za opodatkowane VAT.
W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że nadwyżka energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zainstalowanej na Nowym Budynku będzie przechowywana w zainstalowanym magazynie energii. Nie wystąpi zatem odsprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej do przedsiębiorstwa energetycznego ani w ujęciu ilościowym ani w ujęciu wartości energii.
Wobec tego, działań Fundacji związanych z zakupem i montażem paneli fotowoltaicznych i wytwarzaniem z nich energii elektrycznej nie należy rozpatrywać jako prowadzenia działalności gospodarczej w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy, a Fundacji nie należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – efekty powstałe w wyniku realizacji Projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Fundacja nie będzie pobierała żadnych opłat (wynagrodzenia) od odbiorców ostatecznych Projektu, to jest osób lub podmiotów korzystających z działań wsparcia wymienionych powyżej. Powyższa działalność będzie działalnością typu non-profit.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będzie Państwu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując stwierdzić należy, że w stosunku do towarów i usług zakupionych przez Fundację w ramach projektu pn. „(…)”, Fundacji jako podatnikowi podatku od towarów i usług nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
