Pismami z dnia 4 i 16 stycznia 2006r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatko... - Interpretacja - PD/415-1/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.02.2006, sygn. PD/415-1/06, Urząd Skarbowy w Łukowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismami z dnia 4 i 16 stycznia 2006r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W złożonym wniosku prosi Pan o wyjaśnienie, czy w remanencie sporządzonym na dzień likwidacji działalności ma Pan obowiązek wykazać również środki trwałe.

Wyjaśnia Pan, iż w 2005r. z tytułu działalności gospodarczej był Pan podatnikiem opodatkowanym ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Z końcem roku podatkowego zlikwidował Pan działalność gospodarczą i w związku z tym sporządził Pan remanent likwidacyjny, którym objęte zostały nie sprzedane towary handlowe. W sporządzonym spisie nie wykazał Pan natomiast środków trwałych, którymi są:
- samochód osobowy, zakupiony w 1997r., wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1998r., amortyzowany od wartości początkowej w wysokości 23.000 zł,
- zestaw komputerowy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 1998r. i poddany jednorazowej amortyzacji,
- oprogramowanie EXCEL, wprowadzone do ww. ewidencji w 1998r. i poddane jednorazowej amortyzacji,
- oprogramowanie DOS, wprowadzone do ewidencji środków trwałych w 1998r. - amortyzacja jednorazowa,
- oprogramowanie WINDOWS, wprowadzone do ewidencji środków trwałych również w 1998r. i również poddane jednorazowej amortyzacji.

Ponadto wyjaśnia Pan, iż w 1998r. opodatkowany był na ogólnych zasadach.

Jest Pan zdania, iż ww. środki trwałe nie podlegają uwzględnieniu w remanencie likwidacyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 ww. ustawy, interpretacja, o której mowa w § 1, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie informuje, iż w omawianej sprawie ma zastosowanie przepis art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zgodnie z którym, podatnicy, uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, są obowiązani sporządzić spis z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków, zwany dalej "spisem z natury", na dzień zaprowadzenia ewidencji oraz na koniec każdego roku podatkowego. Spis z natury należy sporządzić również w razie zmiany wspólnika lub zmiany umowy spółki, a także na dzień likwidacji działalności. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, podatnicy są obowiązani objąć spisem z natury również rzeczowe składniki majątku związane z wykonywaną działalnością, niebędące środkami trwałymi, zaliczane do wyposażenia.

Na podstawie art. 20 ust. 5 powołanej ustawy, podatnik jest obowiązany wpisać do ewidencji spis z natury według poszczególnych rodzajów jego składników lub w jednej pozycji (sumie), jeżeli na podstawie spisu zostało sporządzone odrębne szczegółowe zestawienie poszczególnych jego składników. Zestawienie to powinno być przechowywane łącznie z ewidencją.

Z treści wyżej powołanych przepisów wynika, iż w przypadku likwidacji działalności spisem z natury należy objąć min. towary handlowe oraz dodatkowo wyposażenie.

Wymienione w zapytaniu: samochód, komputer oraz oprogramowania, zakwalifikował Pan do środków trwałych, a zatem brak jest podstaw, aby uwzględniać je w remanencie likwidacyjnym.

W związku z powyższym, tut. Organ podatkowy podziela Pana pogląd, iż przedmiotowych środków trwałych nie należało wykazać w spisie z natury na dzień 31.12.2005r.

Urząd Skarbowy w Łukowie