
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług VAT jako czynny podatnik VAT. Gmina rozlicza się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (jednostki budżetowe i zakłady budżetowe) jako jeden podatnik. W ramach swojej działalności Gmina dokonuje szeregu czynności, do wykonywania których zobowiązana jest na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Zgodnie z art. 7 ww. ustawy Gmina wykonuje zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, które nie wchodzą w zakres czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina wykonuje także czynności na podstawie umów cywilnoprawnych działając jako podatnik VAT.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia nr (…) w ramach programu „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”.
W dniu 4 marca 2025 roku została zawarta umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą: „(…)” (dalej: projekt) z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (…).
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej dwóch (…) placówek:
1.Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…), al. (…) (dalej: PM (…));
2.Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…), ul. (…) (dalej: PM (…)).
PM (…) i PM (…) są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Cele statutowe obu przedszkoli obejmują rozwój dziecka w procesie wychowawczo - dydaktycznym i opiekuńczym.
Projekt obejmuje realizację dwóch zadań polegających na wykonaniu kompleksowej termomodernizacji dwóch budynków:
1.Budynku Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) - zadanie 1.
Zakres robót termomodernizacyjnych:
‒docieplenie ścian zewnętrznych,
‒docieplenie stropodachu,
‒wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
‒wymiana wewnętrznej instalacji CO i CWU.
2.Budynku Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) - zadanie 2.
Zakres robót termomodernizacyjnych:
‒docieplenie ścian zewnętrznych,
‒docieplenie stropodachu,
‒wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
‒wymiana wewnętrznej instalacji CO i CWU,
‒dostosowanie budynku do wymogów ochrony przeciwpożarowej.
W każdym budynku objętym ww. projektem prowadzona jest działalność gospodarcza (odpłatny najem sal). Wydajność przypisana do działalności gospodarczej, corocznie dla każdego z budynków, nie przekracza 20% całkowitej rocznej wydajności tych budynków.
W ramach projektu zaplanowano także działania edukacyjne i promocyjne.
W PM (…) i PM (…) zostaną przeprowadzone kampanie edukacyjne w formie warsztatów dla dzieci uczęszczających do ww. przedszkoli, zachęcające do zmiany utartych nawyków w różnych obszarach życia w celu poprawy stanu środowiska naturalnego. Każdy przedszkolak biorący udział w warsztatach dostanie materiały edukacyjne.
W ramach działań promocyjnych zostaną zakupione 2 tablice informacyjno-promocyjne. Tablice umiejscowione zostaną przy każdej z jednostek objętych niniejszym projektem. Dodatkowo informacja o projekcie publikowana będzie na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy. Na zakończenie realizacji projektu zostanie zorganizowana konferencja prasowa, na której przekazana zostanie informacja o zrealizowanych pracach oraz źródłach finansowania inwestycji.
Gmina realizując projekt, wykonuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Faktury za towary i usługi związane z projektem będą wystawiane na Gminę (…).
Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków związanych z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi oddzielnie dla każdego przedszkola.
Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania zakupów do każdego zadania (budynku), a tym samym do konkretnej jednostki organizacyjnej wykorzystującej wyniki projektu.
Projekt wdrażany będzie bezpośrednio przez Gminę oraz wydziały Urzędu Miasta (…) ((…)) zaangażowane w wypełnienie procedury dofinansowania przedmiotowego projektu wraz z koordynacją prac projektowo-kosztowych oraz etapu wykonawstwa i rozliczenia inwestycji ((…)).
Gmina nie będzie miała możliwości bezpośredniej alokacji wszystkich wydatków do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej: ustawy o VAT).
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 1, będą wykorzystywane przez PM (…) do celów prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal), jak i działalności nieopodatkowanej (zadania własne).
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 2, będą wykorzystywane przez PM (…) do celów prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal), jak i działalności nieopodatkowanej (zadania własne).
Gmina zamierza dokonać częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem:
1.Dla zadania 1 przy użyciu proporcji (dalej: prewspółczynnika VAT) PM (…), tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999 dalej: rozporządzenie).
2.Dla zadania 2 przy użyciu prewspółczynnika PM (…), tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 100%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 100%.
Gmina (…) nie zamierza korzystać z możliwości uznania za 0% wartości proporcji VAT, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy o VAT.
Gmina nie ma możliwości przyporządkowania działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z projektem do działalności gospodarczej.
PM (…) i PM (…) nie wykonują czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: 14 marca 2025 r.
Data finansowego zakończenia projektu: 30 czerwca 2030 r.
Całkowita wartość projektu: (…) zł.
Wydatki kwalifikowalne: (…) zł.
Dofinansowanie: (…) (100% wydatków kwalifikowalnych).
Pytanie
Czy Gminie (…) przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)” zgodnie ze stanowiskiem określonym we wniosku?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina uważa, że w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach tego projektu zgodnie ze stanowiskiem określonym w poniższym uzasadnieniu wniosku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm., dalej: ustawy o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) natomiast mówi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.
Tylko w zakresie czynności wykonywanych przez Gminę (…) (dalej: Gmina) w sferze aktywności cywilnoprawnej np. sprzedaż, najem, dzierżawa itp., umowy prawa cywilnego, które mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy Gmina występuje jako podatnik VAT. Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, które nie wchodzą w zakres czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
PM (…) i PM (…) jako jednostki organizacyjne Gminy wykorzystują budynki do realizacji jej zadań. Gmina przystępując do realizacji projektu pn. „(…)” będzie występować zarówno jako organ władzy publicznej wykonując zadania własne oraz jako podatnik VAT w zakresie zawieranych umów dotyczących najmu.
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.
W sytuacji, gdy towary i usługi są wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych), jak i do celów innych niż gospodarcza (zadania własne Gminy), a przyporządkowanie wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, stosuje się częściowe odliczenie VAT na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Kwotę podatku naliczonego VAT do odliczenia oblicza się zgodnie ze „sposobem określenia proporcji” określonym w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Równocześnie ustawodawca w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT przewidział możliwość określenia, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, sposobu ustalania proporcji w odniesieniu do wybranych podatników, który w największym stopniu odpowiada charakterowi prowadzonej przez nich działalności oraz dokonywanych przez nich zakupów.
Na mocy ww. artykułu zostało wydane Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999, dalej: rozporządzenie).
Rozporządzenie zawiera wzory służące do ustalania metody określania proporcji (dalej: prewspółczynnika VAT) dla takich podmiotów jak urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, instytucje kultury oraz publiczne uczelnie. Metody ustalania prewspółczynnika VAT z rozporządzenia są określone w taki sposób, aby umożliwić odliczenie podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań przez konkretne jednostki organizacyjne Gminy, aby spełnić wymagania określone w art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
W związku z tym, do różnych grup wydatków ponoszonych przez Gminę, zarówno w ramach działalności wykonywanej bezpośrednio, jak i za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, należy stosować metodę ustalania proporcji właściwą dla danej jednostki organizacyjnej Gminy, która faktycznie wykorzystuje nabyte towary i usługi do prowadzenia działalności na rzecz i w imieniu Gminy.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina będzie realizować przedsięwzięcie polegające na termomodernizacji budynków.
Budynki, które zostaną zmodernizowane w ramach projektu będą wykorzystywane przez PM (…) (budynek położony w (…), przy (…)) i PM (…) (budynek położony w (…), przy ul. (…)) zarówno do czynności opodatkowanych VAT (odpłatny najem sal) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (wykonywanie zadań własnych). Gmina jednocześnie nie będzie w stanie przypisać ponoszonych wydatków do konkretnych rodzajów prowadzonej działalności. Tym samym, w ocenie Gminy, w celu odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków będzie mogła zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Z uwagi na powyższe, w celu dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem, Gmina planuje stosować prewspółczynnik VAT ustalony dla PM (…) w zakresie realizacji zadania 1 oraz prewspółczynnik VAT ustalony dla PM (…) w zakresie realizacji zadania 2.
Jak wskazano w art. 86 ust. 1 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zdaniem Gminy, ze względu na brak możliwości przyporządkowania do czynności opodatkowanych wydatków projektowych z zakresu edukacji i promocji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupu dokumentujących wydatki za edukację i promocję.
Reasumując, Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(…)”, określonych we wniosku jako zadanie 1 i zadanie 2, z odpowiednim zastosowaniem proporcji ustalonych dla jednostek wykorzystujących efekty projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
- odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…).
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
§ 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
§ 3 ust. 3 rozporządzenia:
Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100 / D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2)nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Art. 90 ust. 10a ustawy:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Art. 90 ust. 10b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:
1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Z opisu sprawy wynika, że zawarli Państwo umowę o dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą: „(…)”.
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej dwóch placówek:
1. Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) (PM (…));
2. Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) (PM (…)).
PM (…) i PM (…) są Państwa jednostkami organizacyjnymi.
Projekt obejmuje realizację dwóch zadań polegających na wykonaniu kompleksowej termomodernizacji dwóch budynków:
1. Budynku Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) - zadanie 1.
2. Budynku Przedszkola Miejskiego nr (…) w (…) - zadanie 2.
W każdym budynku objętym ww. projektem prowadzona jest działalność gospodarcza (odpłatny najem sal). Wydajność przypisana do działalności gospodarczej, corocznie dla każdego z budynków, nie przekracza 20% całkowitej rocznej wydajności tych budynków.
W ramach projektu zaplanowano także działania edukacyjne i promocyjne. W PM (…) i PM (…) zostaną przeprowadzone kampanie edukacyjne w formie warsztatów dla dzieci uczęszczających do ww. przedszkoli, zachęcające do zmiany utartych nawyków w różnych obszarach życia w celu poprawy stanu środowiska naturalnego. Każdy przedszkolak biorący udział w warsztatach dostanie materiały edukacyjne. W ramach działań promocyjnych zostaną zakupione 2 tablice informacyjno-promocyjne. Tablice umiejscowione zostaną przy każdej z jednostek objętych niniejszym projektem. Dodatkowo informacja o projekcie publikowana będzie na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy. Na zakończenie realizacji projektu zostanie zorganizowana konferencja prasowa, na której przekazana zostanie informacja o zrealizowanych pracach oraz źródłach finansowania inwestycji.
Faktury za towary i usługi związane z projektem będą wystawiane na Państwa.
Będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania wydatków związanych z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi oddzielnie dla każdego przedszkola. Będą Państwo mieli możliwość przyporządkowania zakupów do każdego zadania (budynku), a tym samym do konkretnej jednostki organizacyjnej wykorzystującej wyniki projektu. Nie będą Państwo mieli możliwości bezpośredniej alokacji wszystkich wydatków do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 1, będą wykorzystywane przez PM (…) do celów prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal), jak i działalności nieopodatkowanej (zadania własne). Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 2, będą wykorzystywane przez PM (…) do celów prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal), jak i działalności nieopodatkowanej (zadania własne).
Zamierzają Państwo dokonać częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem:
1. Dla zadania 1 przy użyciu proporcji (prewspółczynnika VAT) PM (…), tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 rozporządzeniu
2. Dla zadania 2 przy użyciu prewspółczynnika PM (…), tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 100%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla PM (…) na rok 2025 wynosi: 100%.
Nie zamierzają Państwo korzystać z możliwości uznania za 0% wartości proporcji VAT, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy.
Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z projektem do działalności gospodarczej.
PM (…) i PM (…) nie wykonują czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.
Mają Państwo wątpliwości, czy w związku z realizacją Projektu będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem - także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
W odniesieniu do wydatków ponoszonych w ramach termomodernizacji budynków Przedszkola Miejskiego nr (…) i Przedszkola Miejskiego nr (…), które wykorzystają Państwo zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT), i których nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej, powinni Państwo dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.
W konsekwencji będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach termomodernizacji budynków Przedszkola Miejskiego nr (…) i Przedszkola Miejskiego nr (…) przy zastosowaniu prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. Prawo do odliczenia będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że wstępne wartości prewspółczynników VAT dla PM (…) i PM (…) na rok 2025 wynoszą 1%. Jednak nie zamierzają Państwo korzystać z możliwości uznania za 0% wartości proporcji VAT, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta - z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy - ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik, który nie przekroczy 2% będzie pozbawiał podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W takiej sytuacji podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.
Wskazali Państwo także, że w ramach projektu zaplanowano działania edukacyjne i promocyjne. W PM (…) i PM (…) zostaną przeprowadzone kampanie edukacyjne w formie warsztatów dla dzieci uczęszczających do ww. przedszkoli, zachęcające do zmiany utartych nawyków w różnych obszarach życia w celu poprawy stanu środowiska naturalnego. Każdy przedszkolak biorący udział w warsztatach dostanie materiały edukacyjne. Natomiast w ramach działań promocyjnych zostaną zakupione 2 tablice informacyjno-promocyjne. Tablice umiejscowione zostaną przy każdej z jednostek objętych niniejszym projektem. Dodatkowo informacja o projekcie publikowana będzie na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy. Na zakończenie realizacji projektu zostanie zorganizowana konferencja prasowa, na której przekazana zostanie informacja o zrealizowanych pracach oraz źródłach finansowania inwestycji. Ponadto, wskazali Państwo, że nie mają możliwości przyporządkowania działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z projektem do działalności gospodarczej. Mają Państwo możliwość przyporządkowania wydatków związanych z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi oddzielnie dla każdego przedszkola.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z okoliczności sprawy działania promocyjno-edukacyjne nie będą miały związku z wykonywanymi w budynkach PM (…) i PM (…) czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Nie będzie więc spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na działania promocyjno-edukacyjne.
Państwa stanowisko w zakresie odliczenia częściowego podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynków Przedszkola Miejskiego nr (…) i (…) oraz w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem w zakresie działań edukacyjnych i promocyjnych jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
