
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 czerwca 2025 r. (wpływ 3 lipca 2025 r. ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 lutego 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”), zwany dalej: „Wnioskodawcą” lub „Fundacją”. Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym w rejestrze fundacji rodzinnych, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i prowadzi działalność w oparciu o przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Fundatorem fundacji jest jedna osoba fizyczna.
Zgodnie ze statutem Fundacji, jej celami są:
(...)
Kluczowymi aktywami Fundacji pozostają (...) – zgodnie z zamierzeniami ustawodawcy i istotą Fundacji – skupia się przede wszystkim na (...).
Fundacja dysponuje obecnie i będzie dysponowała w przyszłości również środkami pieniężnymi, które mogłyby być wykorzystane do realizacji kolejnych inwestycji. Fundacja jest właścicielem między innymi (...)(dalej: „Spółka A”), który to jest właścicielem (...) (udziały lub akcje są własnością Spółki A). Fundacja sprawuje kontrolę nad takimi podmiotami za pośrednictwem Spółki A.
Zarówno spółka, której akcje są obecnie własnością Fundacji (Spółka A) jak i spółki, których prawa udziałowe posiada Fundacja pośrednio, tj. za pośrednictwem Spółki A, (...). Tymczasowe zwiększone zapotrzebowanie na środki po stronie spółek wynikać może chociażby z (...).
Pozyskanie środków przez Spółkę A i inne powiązane podmioty bezpośrednio lub pośrednio zależne od Fundacji, wykorzystując nadwyżki Fundacji, stanowi alternatywę dla pozyskania środków w formie kredytu, czy też innych instytucji finansowych. Z perspektywy Fundacji, która posiada zasoby finansowe na inwestycje, wpisuje się to w cele Fundacji. W porównaniu do pozyskiwania kapitału zewnętrznego, rozważany model pozostaje przede wszystkim bardziej elastyczny pod kątem zarządzania płynnością, szybszy i tańszy we wdrażaniu, co umożliwia efektywniej reagować na warunki rynkowe. Polityka zarządzania aktywami Fundacji wymaga, aby podejmowała ona działania służące rozwojowi gospodarczemu grupy kapitałowej, której pozostaje właścicielem. Z drugiej strony po stronie Fundacji występuje potrzeba ochrony majątku fundacji przed inflacją, dywersyfikacji źródeł przychodów i zabezpieczenia kapitału, poprzez wdrożenie odpowiedniej strategii inwestycyjnej zasobów Fundacji. Ostatecznie tak ukształtowany model zapewni synergię grupową poprzez wzmocnienie grupy kapitałowej zależnej od Fundacji jako całość.
Nadto, udzielanie pożyczek jako forma inwestycji wpisuje się w realizację celów statutowych Fundacji, którymi są (...). (...).
Biorąc powyższe pod uwagę, Fundacja rozważa udzielanie pożyczek nie tylko na rzecz Spółki A lub innych spółek, w których posiada lub będzie posiadała bezpośrednio prawa udziałowe, lecz również na rzecz spółek pośrednio zależnych od Fundacji, tj. spółek, w których to Fundacja nie będzie bezpośrednio właścicielem ani jednego udziału lub akcji (dalej: „Spółki Pośrednio Zależne”), lecz prawa udziałowe w postaci udziałów lub akcji w tych podmiotach będą własnością innych podmiotów zależnych bezpośrednio od Fundacji, w szczególności Spółki A.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto, że Wnioskodawca przewiduje udzielanie przedmiotowych pożyczek w dwóch wariantach:
1)spółkom, w których bezpośrednio posiada udziały, takich jak np. Spółka A,
2)spółkom, w których takich udziałów bezpośrednio nie posiada, ale sprawuje nad nimi pośrednio kontrolę przez inne podmioty bezpośrednio od niej zależne np. Spółka A (w ramach wniosku podmioty te zdefiniowane zostały jako Spółki Pośrednio Zależne).
Należy tym samym podkreślić, że stosunek prawny z tytułu udzielonej pożyczki w każdej z tych dwóch sytuacji będzie wyłącznie dwustronny tzn. umowa pożyczki będzie zawierana jedynie pomiędzy Wnioskodawcą a danym pożyczkobiorcą. W konsekwencji w charakterze pożyczkobiorcy, w zależności od danego wariantu, będzie mogła występować zarówno spółka bezpośrednio zależna od Wnioskodawcy, jak i spółka pośrednio od niego zależna. Natomiast w charakterze pożyczkodawcy niezależnie od wariantu występować będzie Wnioskodawca
Wnioskodawca podkreśla jednakże, iż istotą złożonego wniosku jest ustalenia skutków podatkowych pożyczek udzielonych przez Fundację wyłącznie na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych, stąd pytanie zostało sformułowane: Czy dochody z pożyczek, w tym przychody z tytułu odsetek od pożyczek udzielonych przez Fundację na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT? Fakt udzielania pożyczek przez Fundację nie tylko Spółkom Pośrednio Zależnym, ale również bezpośrednio Spółce A został przedstawiony przez Wnioskodawcę w celu pełnego przedstawienie wszystkich okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia przedmiotu wniosku.
Pytanie
Czy dochody z pożyczek, w tym przychody z tytułu odsetek od pożyczek udzielonych przez Fundację na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania dochodów z pożyczek udzielonych na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 7 Ustawy CIT – zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. W myśl tej regulacji, fundacja rodzinna korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o ile prowadzi działalność w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, tj.:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Z powyższego wynika więc, iż fundacja rodzinna, o ile jej działalność gospodarcza mieści się w zakresie dopuszczonym przez ustawę o fundacji rodzinnej i nie zachodzi żadne wyłączenie przewidziane przez przepis szczególny, zwolniona jest z opodatkowania podatkiem CIT w zakresie uzyskiwanych przychodów (dochodów).
W niniejszym przypadku nie budzi wątpliwości możliwość udzielania pożyczek przez fundacje rodzinne, o ile spełniają one warunki podmiotowe, czyli komu zostały one udzielone.
Ustawa przewiduje tu 3 rodzaje podmiotów:
a) spółki kapitałowe, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółki osobowe, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjenci
Jak zostało przedstawione w stanie przyszłym, Fundacja planuje udzielenie pożyczek nie tylko spółkom bezpośrednio od siebie zależnym (w tym Spółce A), lecz również Spółkom Pośrednio Zależnym, tj. spółkom kapitałowym, w których to posiada udziały lub akcje za pośrednictwem innych kontrolowanych przez siebie spółek kapitałowych.
Zdaniem Wnioskodawcy sformułowanie „posiada udziały lub akcje” należy rozumieć również w ten sposób, że dyspozycja tego przepisu obejmuje również posiadanie pośrednie, a przemawia za tym szereg argumentów:
a)ostatecznym beneficjentem Spółek Pośrednio Zależnych jest Fundacja;
b)realny wpływ na zarządzanie tymi spółkami niższego rzędu (Spółek Pośrednio Zależnych) ma Fundacja poprzez wykonywanie posiadanych praw udziałowych;
c)wszystkie spółki stanowią grupę kapitałową, ale także spełniają kryteria podmiotów powiązanych w rozumieniu cen transferowych.
Co więcej, trzeba w tym miejsce podkreślić, że ustawodawca posłużył się sformułowaniem „posiadanie”, a nie „własność”, a także nie oczekuje od fundacji statusu wspólnika lub akcjonariusza, tak jak ma to miejsce w spółkach osobowych.
Zgodnie z art. 336 Kodeksu Cywilnego, posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny). Natomiast przykładowo ustawodawca w sferze podatkowej wyraźnie rozróżnia terminy „posiadanie” i „własność” w art. 22 ust. 4d pkt 1 Ustawy CIT, „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności”. „Posiadanie” może zatem mieć szersze rozumienie niż własność, którą wprost należałoby interpretować jako posiadanie co najmniej 1 udziału lub akcji we własnym majątku fundacji rodzinnej.
W niniejszym przypadku Fundacja de facto posiada udziały Spółek Pośrednio Zależnych. To jedynie własność udziałami spółek zależnych występuje zatem na poziomie niższym niż Fundacja. Końcowo, udzielenie pożyczki przez Fundację na rzecz Spółki Pośrednio Zależnej pozostaje racjonalne z gospodarczego punktu widzenia i przede wszystkim jest zgodne z założeniami i celami ustawodawcy. Z pewnością nie może być to uznawane za działanie pozostające w opozycji do celów przepisów ustawy o fundacji rodzinnej oraz powiązanych regulacji prawa podatkowego. Nie ma bowiem przeszkód, aby Fundacja najpierw udzieliła pożyczki do spółki, której udziały akcje są jej własnością, a następnie taka spółka w tej samej kwocie na analogicznych warunkach udzielała pożyczki spółce niższego rzędu w grupie kapitałowej.
Jednakże zdaniem Wnioskodawcy, „racjonalny ustawodawca” nie wprowadzałby do obrotu prawnego przepisu, którego wykładnia prowadzić powinna do tego rodzaju działań i konstrukcji.
Zgodnie bowiem z Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 listopada 2006 r., sygn. SK 51/06: „Racjonalność ustawodawcy podatkowego zakłada, że tworzy on system prawny kompleksowy i zupełny, bez istotnych luk, a poszczególne regulacje podatkowe pozostają ze sobą w harmonii”.
Nadto w Wyroku NSA z dnia 27 września 2018 r., sygn. II FSK 2326/16, Sąd wskazał: „Odwołanie się do założenia o racjonalności ustawodawcy pozwala przyjąć, że jeżeli wprowadza on do ustawy podatkowej określone zwolnienie czy ulgę, to czyni to w sposób przemyślany i celowy, a więc taka regulacja szczególna nie może być interpretowana w sposób zawężający”.
Warto podkreślić, że w standardowej praktyce rynkowej podmioty gospodarcze, w tym struktury holdingowe, powszechnie stosują finansowanie wewnątrzgrupowe jako uznaną i akceptowaną metodę zarządzania przepływami finansowymi. Fundacja rodzinna, choć podlega szczególnym regulacjom prawnym, w zakresie zarządzania swoim majątkiem powinna mieć możliwość stosowania analogicznych instrumentów finansowych.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie dochodów z pożyczki, w tym odsetek od pożyczki udzielonej przez Fundację na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych pozostaje zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, a zatem korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT.
Z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT wynika, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 6-7 Ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 24r ust. 1 Ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dochody z pożyczek, w tym przychody z tytułu odsetek od pożyczek udzielonych przez Fundację na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.
Zgodnie z wyżej cytowanym art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z podatku dochodowego od osób prawnych. Zwolnienie to nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, fundacja rodzinna może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie udzielania pożyczek, jednak krąg podmiotów, którym tych pożyczek może udzielać został ograniczony do spółek kapitałowych, w których posiada udziały albo akcje, spółek osobowych, w których uczestniczy jako wspólnik oraz beneficjentów.
Natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom niż wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr jest działalnością wykraczającą poza zakres działalności dozwolonej.
W rozpatrywanej sprawie planują Państwo udzielanie pożyczek na rzecz Spółki A lub innych spółek, w których Fundacja posiada lub będzie posiadała bezpośrednio prawa udziałowe, a także na rzecz spółek pośrednio zależnych od Fundacji, tj. spółek, w których to Fundacja nie będzie bezpośrednio właścicielem ani jednego udziału lub akcji, lecz prawa udziałowe w postaci udziałów lub akcji w tych podmiotach będą własnością innych podmiotów zależnych bezpośrednio od Fundacji, w szczególności Spółki A. Stosunek prawny z tytułu udzielonej pożyczki będzie wyłącznie dwustronny, tzn. umowa pożyczki będzie zawierana jedynie pomiędzy Fundacją a danym pożyczkobiorcą. W konsekwencji w charakterze pożyczkobiorcy będzie występować spółka pośrednio zależna od Fundacji. Natomiast w charakterze pożyczkodawcy występować będzie Fundacja.
Zauważyć należy, że brak w treści art. 5 ust. 1 pkt 5 lit. a wskazania ustawodawcy o konieczności udzielania pożyczek spółkom kapitałowym powiązanym z fundacją rodzinną w sposób bezpośredni, nie oznacza, że ww. artykuł ustawy o fundacji rodzinnej należy stosować do sytuacji, gdy będzie dochodzić do udzielania pożyczek na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych, w których to prawa udziałowe w postaci udziałów lub akcji będą własnością innych podmiotów zależnych bezpośrednio od Fundacji.
Należy bowiem wskazać, że ilekroć ustawodawca ma na myśli „pośredni” sposób posiadania udziałów dokonuje wyraźnego wskazania w przepisie. Przykładowo, w art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, w definicji wywierania znaczącego wpływu dla potrzeb cen transferowych przez podmioty powiązane jest mowa zarówno o posiadaniu bezpośrednio jak i pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale innego podmiotu; przy czym, co istotne, posiadanie pośrednio udziału jest na potrzeby tego przepisu zdefiniowane w art. 11a ust. 3.
Co istotne, w art. 5 ust. 1 pkt 5 lit. a ufr jest mowa o udzielaniu pożyczek spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje, co oznacza, że chodzi o powiązania spółek z fundacją rodzinną w sposób bezpośredni.
Z literalnego brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 5 lit. a ufr wynika, że fundacja rodzinna może udzielać pożyczek tylko tym spółkom kapitałowym, w których posiada udziały albo akcje. Dyspozycja tego przepisu nie odnosi się do spółek, w których fundacja rodzinna nie będzie posiadała ani jednego udziału lub akcji, a prawa udziałowe w postaci udziałów lub akcji w tych spółkach będą własnością innych podmiotów zależnych bezpośrednio od fundacji, w szczególności Spółki A. W takiej sytuacji to Spółka A będzie posiadała udziały lub akcje w tych spółkach, a nie fundacja rodzinna. Fundacja rodzinna nie będzie posiadała praw udziałowych w kapitale zakładowym lub akcyjnym tych spółek, dających jej m.in. prawo do uczestnictwa i głosowania na zgromadzeniach wspólników czy prawo do udziału w zyskach spółki. Nie będzie wpisana jako wspólnik do księgi udziałów/akcyjnej takich spółek.
Biorąc powyższe pod uwagę, taki rodzaj aktywności fundacji rodzinnej, udzielanie pożyczek spółkom pośrednio zależnym nie może zostać zakwalifikowany jako wskazane w art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. a ufr udzielanie pożyczek spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje.
Art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) ustawy o CIT, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość uwzględnienia w ramach dozwolonej dla fundacji działalności gospodarczej udzielanie pożyczek spółkom, w których kapitale zakładowym/akcyjnym fundacja rodzinna posiada udziały pośrednio byłoby to wyraźnie stwierdzone w ustawie.
W związku z powyższym dochody fundacji rodzinnej uzyskane z tytułu pożyczek (w tym z odsetek) udzielanych spółkom pośrednio zależnym nie podlegają zwolnieniu podatkowemu z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Konstrukcja art. 5 ust. 1 ufr wskazuje, że dozwoloną działalnością fundacji jest udzielania pożyczek tylko i wyłącznie tam wskazanym podmiotom, natomiast udzielanie pożyczek innym podmiotom stanowi działalność wykraczającą poza dopuszczalny zakres, który wiąże się z zastosowaniem przepisów art. 24r Ustawy o CIT.
W związku z powyższym nie można zgodzić się z Państwa poglądem wskazującym, że uzyskanie dochodów z pożyczki, w tym odsetek od pożyczki udzielonej przez Fundację na rzecz Spółek Pośrednio Zależnych pozostaje w zgodzie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr, a zatem korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
