Działalność polegającą na produkcji i sprzedaż wyrobów wskazanych we wniosku, należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu ustawy o z... - Interpretacja - IPPB1/415-518/11-2/AM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.08.2011, sygn. IPPB1/415-518/11-2/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Działalność polegającą na produkcji i sprzedaż wyrobów wskazanych we wniosku, należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskane z tytułu produkcji i sprzedaży wyrobów wskazanych we wniosku należy opodatkować wg stawki 5,5%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowana stawką zryczałtowanego podatku produkcji i sprzedaży jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowana stawką zryczałtowanego podatku produkcji i sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi firmą zajmującą się produkcją i sprzedażą:

  • gotowych posiłków na bazie mięsa PKWiU 10.85.11 (tj. gołąbki, kotlety mielone, pulpety)
  • gotowych posiłków i dań na bazie ryb PKWiU 10.85.12 (tj. ryby w galarecie, ryby smażone)
  • gotowych posiłków i dań na bazie warzyw PKWiU 10.85.13 (tj. leczo, warzywa gotowane)
  • gotowych posiłków i dań na bazie wyrobów mącznych PKWiU 10.85.14 (tj. pyzy)
  • produkcją pierogów, klusek, makaronów PKWiU 10.73.11.

Odbiorcami Wnioskodawcy są zarówno odbiorcy indywidualni jak i firmy.

Wnioskodawca zajmuje się również usługami przygotowania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych catering PKWiU 56.21.19.

Wyroby sprzedawane są na wynos nie ma możliwości konsumpcji na miejscu.

Związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawką zryczałtowanego podatku Wnioskodawca powinien opodatkować produkcję i sprzedaż ich wyrobów...
  2. Jaką stawką zryczałtowanego podatku Wnioskodawca powinien opodatkować usługi dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych catering...

Odpowiedź na pytanie pierwsze jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Natomiast odpowiedź w zakresie pytania drugiego będzie udzielona odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy produkcja i sprzedaż powinna być opodatkowana 5,5 % stawką zryczałtowanego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 4 ust. 1 pkt 3 i 4 precyzuje, co należy rozumieć przez działalność usługową w zakresie handlu oraz działalność wytwórczą.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji wytwarzania, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą wytwarzać to produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową przetwarzać to przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę, przekształcać, przeobrażać (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w zakresie produkcji i sprzedaży:

  • gotowych posiłków na bazie mięsa PKWiU 10.85.11 (tj. gołąbki, kotlety mielone, pulpety)
  • gotowych posiłków i dań na bazie ryb PKWiU 10.85.12 (tj. ryby w galarecie, ryby smażone)
  • gotowych posiłków i dań na bazie warzyw PKWiU 10.85.13 (tj. leczo, warzywa gotowane)
  • gotowych posiłków i dań na bazie wyrobów mącznych PKWiU 10.85.14 (tj. pyzy)
  • produkcją pierogów, klusek, makaronów PKWiU 10.73.11.

W konsekwencji uznać należy, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności wytwórczej, w wyniku której powstają nowe wyroby jak również jest prowadzona sprzedaż wyrobów własnych oraz podatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę, działalność polegającą na produkcji i sprzedaż wyrobów wskazanych we wniosku, należy zakwalifikować jako działalność wytwórczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskane z tytułu produkcji i sprzedaży wyrobów wskazanych we wniosku należy opodatkować wg stawki 5,5%.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Referencje

IPPB1/415-518/11-3/AM, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie