
Temat interpretacji
Opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lipca 2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).
Zakres Pani działalności obejmuje m.in. usługi finansowe polegające na udzielaniu krótkoterminowych i długoterminowych pożyczek lub innych form finansowania. Finansowanie jest udzielane przede wszystkim przedsiębiorcom (zarówno osobom fizycznym, jak i spółkom), na cele związane z ich działalnością gospodarczą. Pożyczkobiorcami są w szczególności podmioty zainteresowane uzyskaniem środków pieniężnych w sytuacji, w której nie mogą skorzystać z kredytów bankowych lub usług instytucji pożyczkowych ze względu na długość i stopień sformalizowania postępowań. Przed udzieleniem finansowania każdorazowo dokonuje Pani analizy biznesowej i oceny ryzyka związanego z danym przedsięwzięciem, m.in. na podstawie dokumentów przestawionych przez kontrahenta, danych z rejestrów, oględzin nieruchomości, analiz i innych informacji. W zależności od dokonanej analizy może Pani uzależnić udzielenie pożyczki od określonego zabezpieczenia spłaty należności, np. hipoteki, wpisu w rejestrze zastawów, poręczeń, itp.
Pani wynagrodzeniem za udzielenie pożyczki są przede wszystkim odsetki od udzielonej pożyczki. Może Pani również pobierać dodatkowe opłaty, prowizje i innego rodzaju wynagrodzenie związane z udzieleniem i obsługą finansowania, w tym z przedłużaniem okresu spłaty, zmianą warunków finansowania w trakcie trwania umowy, itp. Kwota główna pożyczki może być spłacana jednorazowo lub w ratach. Odsetki i dodatkowe opłaty, prowizje oraz inne wynagrodzenie jest wypłacane w terminach uzgodnionych przez Panią z pożyczkobiorcą.
Udziela Pani pożyczek głównie podmiotom niepowiązanym w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Zgodnie z wpisem do CEIDG, prowadzi Pani działalność sklasyfikowaną m.in. do następujących kodów PKD:
•64.99.Z - pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,
•64.19.Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne,
•64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów,
•66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
W ramach prowadzonej działalności nie zatrudnia Pani innych osób fizycznych. Działa Pani we własnym imieniu i na własny rachunek, udziela finansowania z własnych środków. Nie działa Pani jako pośrednik, agent lub reprezentant banków, instytucji pożyczkowych lub innych podmiotów.
Pani łączne przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro i zgodnie z przewidywaniami w 2022 r. również nie przekroczą wyżej wskazanej kwoty.
W styczniu 2022 r. złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”).
W piśmie z 14 lipca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że złożony wniosek dotyczy 2022 r. oraz wszystkich kolejnych lat podatkowych, w trakcie których będzie Pani opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi przedstawione w opisie sprawy i będące przedmiotem Pani wniosku sklasyfikowała Pani pod symbolami:
-PKWiU 64.99.19 – usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.19.30 – pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.92.19 – pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 66.19.99 – pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
Złożony wniosek dotyczy możliwości zastosowania 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie, w odniesieniu do wszystkich wskazanych przez Panią symboli PKWiU, tj.:
-PKWiU 64.99.19 – usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.19.30 – pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.92.19 – pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 66.19.99 – pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W sekcji K PKWiU znajdują się natomiast działy 64, 65 i 66.
Pełen zakres usług świadczonych przez Panią w ramach w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej obejmuje:
-PKD 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
-PKD 64.19.Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne;
-PKD 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów;
-PKD 64.99.Z - pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;
-PKD 66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;
-PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Zakres świadczonych usług jest realizowany niezmiennie od czasu założenia działalności gospodarczej (tj. od września 2018 r.), z tym, że poszczególne usługi są z biegiem lat świadczone w różnych zakresach, w zależności od uwarunkowań biznesowych w danym roku podatkowym.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Panią w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Nie wykonuje Pani wolnego zawodu. Pani działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
W momencie złożenia uzupełnienia wniosku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje Pani przychody z najmu. W 2022 r. może uzyskiwać z działalności gospodarczej finansowej przychody odsetkowe oraz przychody z tytułu opłat w związku z udzieleniem pożyczki, w tym np. z tytułu prowizji przygotowawczej, odsetek za opóźnienie, prowizji z tytułu przedłużenia terminu spłaty pożyczki, jak również przychody z tytułu świadczonych usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Poza prowadzoną działalnością gospodarczą w 2022 r. i w kolejnych latach, może Pani uzyskiwać też przychody z zupełnie innych źródeł, np. sprzedaży udziałów/akcji, dywidendy, wynagrodzeń z tytułu zasiadania w organach spółek – zarządczych, nadzorczych, czy też pełnienia funkcji prokurenta, itd. Pani zdaniem, nie ma to znaczenia dla oceny przedstawionej sytuacji we wniosku, która odnosi się wyłącznie do przychodów z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zawiera Pani pożyczki w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Umowy pożyczek z pożyczkobiorcami są przedmiotem wzajemnych ustaleń i ich zakres może się różnić w zależności od umowy.
W umowach takich mogą się znajdować m.in.: następujące warunki finansowe:
·odsetki od pożyczki,
·opłaty w związku z udzieleniem pożyczki w tym np. prowizje przygotowawcze,
·odsetki za opóźnienie,
·prowizje z tytułu przedłużenia terminu spłaty pożyczki,
·opłaty manipulacyjne.
Warunki zawieranych umów są zmienne i zależne od ustaleń biznesowych. Wobec czego udziela Pani zarówno pożyczek, w którym dopuszczalna jest kapitalizacja odsetek, jak i pożyczek w ramach których odsetki nie podlegają kapitalizacji. Złożony wniosek dotyczy skapitalizowanych odsetek oraz odsetek spłaconych przez pożyczkobiorcę. Pojęcie „opłaty i prowizje” obejmuje m.in. opłaty manipulacyjne, prowizje przygotowawcze, prowizje z tytułu przedłużenia terminu spłaty pożyczki.
Pytania
1.Czy do Pani przychodów z opisanych we wniosku usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględniania zwrotu kwoty głównej?
2.Czy Pani przychody z opisanych we wniosku usług finansowych, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji związanych z udzieloną pożyczką, podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pani zdaniem, do przychodów z opisanych we wniosku usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględniania kwoty głównej pożyczki, która jest Pani zwracana.
Ad. 2.
Pani zdaniem, przychody z opisanych we wniosku usług finansowych, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji, podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.
Uzasadnienie Pani stanowiska do pytania Nr 1.
Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.
W rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat I skont. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT, do przychodów nie zalicza się m.in. otrzymanych lub zwróconych pożyczek, w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. Natomiast, w myśl art. 14 ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT, przychodem nie są również kwoty naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.
A zatem do przychodów w rozumieniu ustawy o ryczałcie należy zaliczyć kwoty odsetek zapłaconych przez pożyczkobiorcę oraz kwoty odsetek skapitalizowanych. Przychodem będzie także kwota należnych prowizji, opłat i innego rodzaju wynagrodzenia należnego pożyczkobiorcy w związku z udzieleniem pożyczki.
Natomiast kwota główna pożyczki (kredytu) zwrócona podatnikowi przez pożyczkobiorcę nie będzie przychodem podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zwrócona kwota główna pożyczki (kredytu) jest bowiem składnikiem majątku pożyczkodawcy, którego był właścicielem już przed udzieleniem pożyczki (kredytu). Zwrot tej kwoty nie będzie zatem ekonomicznym przysporzeniem po stronie pożyczkodawcy.
Takim przysporzeniem w sensie ekonomicznym będzie jedynie wynagrodzenie za korzystanie przez pożyczkobiorcę z kapitału pożyczkodawcy (tj. z kwoty głównej pożyczki). Wynagrodzenie w postaci odsetek, prowizji lub innych opłat w związku z udzieleniem pożyczki będzie zwiększało majątek pożyczkodawcy. Rozliczanie odsetek wynikających z umowy pożyczki może następować przez ich spłatę lub kapitalizację. W sensie ekonomicznym w obu tych przypadkach pożyczkodawca uzyskuje określone przysporzenie.
W orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie podatków dochodowych (zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych) podkreśla się, że przychodem podatkowym jest tyko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny i bezwarunkowy. Przykładowo, NSA w wyroku z 13 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2849/11 stwierdził, że: „o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje co do zasady definitywny charakter tego przysporzenia w tym rozumieniu, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi Spółka może rozporządzać jak właściciel.”
Należy zatem stwierdzić, że nie wszystkie środki pieniężne otrzymywane przez pożyczkodawcę od pożyczkobiorców mogą być uznane za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, w tym ustawy o ryczałcie. Przychodami będą tylko te przysporzenia majątkowe, które powodują zwiększenie majątku podatnika.
Podsumowując, Pani zdaniem, do przychodów z działalności gospodarczej polegającej na udzielaniu finansowania powinna Pani zaliczyć wyłącznie kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz kwoty należnych opłat i prowizji związanych z udzieleniem finansowania. Nie będą natomiast przychodem z działalności gospodarczej kwoty główne pożyczek zwracane pożyczkodawcy przez pożyczkobiorców.
Uzasadnienie Pani stanowiska do pytania Nr 2.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zaznacza Pani, że nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Nie świadczy Pani usług ubezpieczeniowych.
Wspomniana Sekcja K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (zgodnie z rozporządzeniem z 4 września 2015 r., Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) obejmuje usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych, m.in.: usługi udzielania pożyczek i kredytów handlowych innych niż hipoteczne przez instytucje monetarne (grupowanie PKWiU 64.19.25.0). Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wyrażenie instytucje monetarne użyte w określonych grupowaniach działu 64 dotyczy instytucji finansowych takich jak: banki (z wyłączeniem banku centralnego) oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów oraz udzielaniu kredytów lub pożyczaniu środków.
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu, nie działa w imieniu, ani na rachunek instytucji monetarnych w rozumieniu ww. przepisów. Pani zdaniem, świadczone przez Panią usługi finansowe polegające na udzielaniu finansowania należy przyporządkować do Sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
W związku z tym, Pani zdaniem, przychody osiągane przez Panią ze świadczenia opisanych we wniosku usług finansowych polegających na udzielaniu finansowania, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że Pani stanowisko odnosi się do usług sklasyfikowanych przez Panią jako:
·PKWiU 64.99.19 – usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;
·PKWiU 64.19.30 – pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;
·PKWiU 64.92.19 – pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;
·PKWiU 66.19.99 – pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak stanowi art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Na gruncie art. 9 ust. 1b cyt. ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Wskazać także należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w ..., który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji, na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.
Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów .
Wyjaśnić w tym miejscu należy, że sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że:
Wolny zawód - to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu;
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że:
- prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą,
- zakres świadczonych przez Panią usług sklasyfikowany jest pod następującymi symbolami PKWiU: 64.99.19, 64.19.30, 64.92.19, 66.19.99,
- opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Panią w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
- prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- przychody z tytułu wykonywanych usług w 2021 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro,
- w styczniu 2022 r. złożyła Pani do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Złożony wniosek dotyczy ustalenia stawki ryczałtu w odniesieniu do wszystkich wskazanych przez Panią symboli PKWiU, tj.:
-PKWiU 64.99.19.0 – usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.19.30.0 – pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 64.92.19.0 – pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;
-PKWiU 66.19.99.0 – pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.
Mając na uwadze opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że do przychodów z usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielonych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględnienia zwrotu kwoty głównej. Kwota zwróconej kwoty głównej nie stanowi Pani przychodu.
Natomiast uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K), które nie stanowią przychodów ze świadczenia usług z tytułu wykonywania wolnego zawodu, winny zostać opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią we wniosku grupowań PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, obejmującego konkretny rodzaj usług wg wskazanych w opisie sprawy PKWiU, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są/będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniem przyszłym przedstawionymi we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
