Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.781.2025.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń zawodowych wraz z usługami ściśle związanymi ze szkoleniami na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Uzupełnili go Państwo skutecznie – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 września 2025 r. (data wpływu 16 września 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego  

Spółka, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych. Jest wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) oraz posiada certyfikat jakości usług rozwojowych SUS 2.0.

Specjalizuje się w szkoleniach zawodowych dla osób dorosłych, zwłaszcza w obszarze rozwoju kompetencji menedżerskich, komunikacyjnych i przywódczych. Szkolenia mają formę warsztatów stacjonarnych, online lub hybrydowych.

Spółka zawiera umowy na odpłatne świadczenie usług szkoleniowych z klientami biznesowymi (firmami), którzy finansują udział swoich pracowników w szkoleniach w co najmniej 70% ze środków publicznych, takich jak:

-Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS),

-Środki z funduszy Unii Europejskiej (np. PARP).

Źródło finansowania i jego wysokość są każdorazowo potwierdzone w dokumentach projektowych, umowach trójstronnych lub innych umowach cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniodawcami.

Usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę obejmuje:

1.Główną usługę szkoleniową - prowadzenie warsztatu szkoleniowego przez trenera.

2.Świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją szkolenia, takie jak:

-przekazanie uczestnikom materiałów dydaktycznych (prezentacje, karty pracy, ćwiczenia, podręcznik, interaktywne narzędzia pracy, tj. klocki, maty, itd.),

-zapewnienie dostępu do platformy edukacyjnej z materiałami uzupełniającymi (np. wideo, checklisty, materiały on-line),

-przeprowadzenie testu końcowego lub walidacji wiedzy,

-certyfikowanych kwestionariuszy ...  i innych (testów), będących częścią tematyki szkolenia/warsztatów, bez których by się nie odbyły,

-wydanie certyfikatu uczestnictwa,

-wsparcie poszkoleniowe (np. konsultacje indywidualne lub grupowe, sesje Q&A) – o ile są one przewidziane w ofercie szkoleniowej i stanowią integralny element całego procesu edukacyjnego.

Spółka traktuje wszystkie powyższe elementy jako jedną kompleksową usługę rozwojową, która jest sprzedawana i fakturowana jako całość. Nie są one rozdzielane na osobne usługi ani wyceniane odrębnie.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

1)Czy prowadzone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe będą usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?

2)Czy prowadzone przez Państwa Spółkę usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku, będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług?

3)Czy nabyte w trakcie organizowanych przez Państwa Spółkę usług szkoleniowych umiejętności będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń i będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?

4)Czy Państwa Spółka jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1893)?

5)Czy usługi szkoleniowe objęte zakresem wniosku będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Przy czym podkreślamy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których Państwo przeprowadzają szkolenie (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika, np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia, itp.).

6)Czy dla prowadzonych usług szkoleniowych, objętych zakresem wniosku Państwa Spółka jest/będzie podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?

7)Czy świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją szkolenia, o których mowa we wniosku, są konieczne do organizowania i przeprowadzenia usług szkoleniowych?

8)Czy świadcząc usługi pomocnicze związane z realizacją szkolenia, celem Państwa Spółki będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych usług w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?

wskazali Państwo:

Art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (kształcenie i wychowanie).

Nie – świadczone przez Spółkę usługi nie są usługami „kształcenia i wychowania” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26. Dotyczą kształcenia osób dorosłych w celach zawodowych (szkolenia menedżerskie/kompetencyjne).

Art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT (kształcenie zawodowe/przekwalifikowanie).

Tak – Państwa szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego. Jednocześnie, wniosek Spółka opiera wyłącznie na § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia MF (finansowanie ≥70% ze środków publicznych), a nie na art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jedna usługa nie może korzystać z dwóch różnych zwolnień – dlatego Spółka wskazuje jedno, właściwe dla stanu faktycznego.

Bezpośredni związek z zawodem/branżą, cel zawodowy.

Tak – umiejętności nabywane na szkoleniach pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników (kadra kierownicza i specjaliści), służą uzyskaniu/uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

Zakres świadczonych usług, a § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia.

Tak – Spółka świadczy usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia MF, niniejszy wniosek dotyczy właśnie tej podstawy zwolnienia.

Formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów.

Spółka podkreśla, że nie powołuje się na zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29, wobec czego wykazanie „form i zasad” nie jest podstawą żądanego zwolnienia. Równocześnie Spółka wskazuje, że szkolenia finansowane w ramach PARP/BUR realizowane są zgodnie z regulacjami tych instytucji (program, liczba godzin, kwalifikowalność, dokumentowanie, warunki dla dostawców), co Spółka opisuje jako tło faktyczne.

Akredytacja w rozumieniu Prawa oświatowego.

Nie – Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu ustawy – Prawo oświatowe. (Informacja pomocnicza; nie jest wymagana dla zastosowania § 3 ust. 1 pkt 14).

Czy świadczenia pomocnicze są konieczne do organizacji i przeprowadzenia szkolenia?

Tak – materiały dydaktyczne, platforma edukacyjna, certyfikaty oraz wsparcie poszkoleniowe są ściśle związane i konieczne do należytej realizacji kompleksowej usługi szkoleniowej.

Czy celem świadczeń pomocniczych jest uzyskanie dodatkowego dochodu w sposób konkurencyjny?

Nie – świadczenia te nie są oferowane odrębnie w celu osiągania dodatkowego dochodu w konkurencji wobec podatników niekorzystających ze zwolnienia; stanowią element pomocniczy, integralny wobec usługi głównej.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Sp. z o. o., świadcząc kompleksową usługę kształcenia zawodowego finansowaną w co najmniej 70% ze środków publicznych – obejmującą zarówno część szkoleniową, jak i usługi ściśle związane z organizacją finansowania (w tym nabywaną od podwykonawcy usługę pozyskania środków dla klienta) – ma prawo zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., i w konsekwencji objąć całość rozliczenia zwolnieniem z VAT, tj. wystawić fakturę bez VAT na rzecz klienta końcowego oraz traktować nabywaną usługę organizacji finansowania jako świadczenie ściśle związane z usługą główną?

(Przy czym pytanie nie dotyczy praw i obowiązków podatkowych podwykonawcy, dotyczy wyłącznie prawa Spółki do zastosowania zwolnienia do własnej sprzedaży oraz kwalifikacji nabywanych elementów jako „ściśle związanych”).

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Świadczona przez Spółkę usługa ma charakter kształcenia zawodowego i jest finansowana w co najmniej 70% ze środków publicznych (m.in. środki dostępne poprzez mechanizmy PARP/BUR po stronie klientów).

Świadczenia towarzyszące (materiały, platforma, certyfikaty, wsparcie poszkoleniowe), a także usługa organizacji finansowania/pozyskania środków dla klienta, stanowią świadczenia ściśle związane i konieczne do realizacji usługi głównej – nie są świadczone w celu uzyskania odrębnego dochodu w warunkach konkurencji rynkowej. W rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia MF całość powinna zachować jednolite traktowanie właściwe dla usługi głównej (zwolnienie).

W konsekwencji Spółka jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z VAT z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia MF do całości kompleksowej usługi na rzecz klienta końcowego oraz do traktowania nabywanej usługi organizacji finansowania jako świadczenia ściśle związanego z usługą główną (bez przesądzania o obowiązkach podatkowych podwykonawcy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)  nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Jak wynika z § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2025 r. poz. 832):

Zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19,

 lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Zauważenia wymaga, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu VAT, w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał TSUE w swym orzecznictwie, pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (przykładowo wyrok Trybunału z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 Don Bosco Onroerend Goed BV).

Jednakże interpretacja tych pojęć powinna być zgodna z celami, do jakich dążą owe zwolnienia oraz powinna spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej, na której zasadza się wspólny system VAT. Zatem powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień z art. 13 (art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE) powinny być interpretowane w sposób, który uniemożliwiałby osiągnięcie zakładanych przez nie skutków (pkt 27 ww. wyroku).

Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

W myśl ww. art. 44 rozporządzenia:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Podkreślenia wymaga, że dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Jak wyżej wskazano, przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości lub w części ze środków publicznych.

Przy czym odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Natomiast zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):

1. Środkami publicznymi są:

1) dochody publiczne;

2) środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

2a) środki, o których mowa w art. 3b ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2024 r. poz. 324 i 862);

2b) środki, o których mowa w art. 202 ust. 4;

3) środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4) przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a) ze sprzedaży papierów wartościowych,

b) z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d) z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e) z innych operacji finansowych;

5) przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Przepisy ustawy stosuje się do:

1) jednostek sektora finansów publicznych;

2) innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Powyższe przepisy zaliczają zatem do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług szkoleniowych.  Spółka specjalizuje się w szkoleniach zawodowych dla osób dorosłych, zwłaszcza w obszarze rozwoju kompetencji menedżerskich, komunikacyjnych i przywódczych. Szkolenia mają formę warsztatów stacjonarnych, online lub hybrydowych. Spółka zawiera umowy na odpłatne świadczenie usług szkoleniowych z klientami biznesowymi (firmami), którzy finansują udział swoich pracowników w szkoleniach w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Usługa szkoleniowa świadczona przez Spółkę obejmuje:

1.Główną usługę szkoleniową - prowadzenie warsztatu szkoleniowego przez trenera.

2.Świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją szkolenia, takie jak:

-przekazanie uczestnikom materiałów dydaktycznych (prezentacje, karty pracy, ćwiczenia, podręcznik, interaktywne narzędzia pracy tj. klocki, maty itd.),

-zapewnienie dostępu do platformy edukacyjnej z materiałami uzupełniającymi (np. wideo, checklisty, materiały on-line),

-przeprowadzenie testu końcowego lub walidacji wiedzy,

-certyfikowanych kwestionariuszy ... i innych. (testów), będących częścią tematyki szkolenia/warsztatów, bez których by się nie odbyły,

-wydanie certyfikatu uczestnictwa,

-wsparcie poszkoleniowe (np. konsultacje indywidualne lub grupowe, sesje Q&A) – o ile są one przewidziane w ofercie szkoleniowej i stanowią integralny element całego procesu edukacyjnego.

Spółka traktuje wszystkie powyższe elementy jako jedną kompleksową usługę rozwojową, która jest sprzedawana i fakturowana jako całość. Nie są one rozdzielane na osobne usługi ani wyceniane odrębnie. Świadczone przez Spółkę usługi nie są usługami „kształcenia i wychowania” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26. Dotyczą kształcenia osób dorosłych w celach zawodowych (szkolenia menedżerskie/kompetencyjne). Państwa szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego. Umiejętności nabywane na szkoleniach pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników (kadra kierownicza i specjaliści), służą uzyskaniu/uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych. Spółka świadczy usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia. Materiały dydaktyczne, platforma edukacyjna, certyfikaty oraz wsparcie poszkoleniowe są ściśle związane i konieczne do należytej realizacji kompleksowej usługi szkoleniowej. Świadczenia pomocnicze nie są oferowane odrębnie w celu osiągania dodatkowego dochodu w konkurencji wobec podatników niekorzystających ze zwolnienia, stanowią element pomocniczy, integralny wobec usługi głównej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy realizowane usługi szkoleń zawodowych obejmujące zarówno część szkoleniową, jak i usługi ściśle związane z organizacją ww. szkoleń korzystają ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.

Wskazania wymaga, że uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia przysługuje usługom kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, obejmującym nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem oraz mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, które są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Dokonując zatem oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleń zawodowych będą objęte ww. zwolnieniem, w pierwszej kolejności zbadania wymaga, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art.  43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że świadczone przez Spółkę usługi nie są usługami „kształcenia i wychowania” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26. Dotyczą kształcenia osób dorosłych w celach zawodowych (szkolenia menedżerskie/kompetencyjne). Zatem nie  wypełniają Państwo przesłanek podmiotowych zwolnienia wskazanych w lit. a i b ww. artykułu.

W związku z powyższym świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Skoro dla ww. usług zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie znajdzie zastosowania, to należy przeanalizować czy w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 powołanego wyżej rozporządzenia.

Dla uznania, czy usługi te będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy lub § 3 ust. 1 pkt 14 przywołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Dodatkowo szkolenia m.in. muszą być finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Zatem definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww.  rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Mając na uwadze Państwa wyjaśnienia można uznać, że ww. przesłanki zostaną spełnione. We wniosku wskazali Państwo, że sługi szkoleniowe, objęte zakresem pytania, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których stanowi art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia mają charakter kształcenia zawodowego, a umiejętności nabywane na szkoleniach pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników (kadra kierownicza i specjaliści), służą uzyskaniu/uaktualnieniu wiedzy do celów zawodowych.

W świetle powyższego, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe spełniają pierwszą przesłankę do zastosowania zwolnienia, tj. stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika również, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych

Zatem w analizowanym przypadku nie będą spełnione wszystkie przesłanki wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy uprawniające do skorzystania ze zwolnienia od podatku świadczonych przez Państwa usług.

Przedmiotowe szkolenia jako finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, będą korzystać ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Z opisu sprawy wynika również, że w związku z przeprowadzanymi szkoleniami zawodowymi organizują Państwo świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją ww. szkoleń, takie jak przekazanie uczestnikom materiałów dydaktycznych, zapewnienie dostępu do platformy edukacyjnej z materiałami uzupełniającymi, przeprowadzenie testu końcowego lub walidacji wiedzy, certyfikowanych kwestionariuszy ... i innych testów, będących częścią tematyki szkolenia/warsztatów, wydanie certyfikatu uczestnictwa, wsparcie poszkoleniowe.

Aby ustalić, czy dana czynność (dostawa bądź usługa) ma ścisły związek z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., „związek” to stosunek między rzeczami, zjawiskami itp. połączonymi ze sobą w jakiś sposób.

W tym miejscu należy odwołać się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 Horizon College, w którym Trybunał wskazał warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby można było skorzystać ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art.  132 ust. 1 lit.  i dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej podatkiem VAT.

W sprawie Horizon College Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej rozstrzygnął, że: 

„Świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (...). Z orzecznictwa Trybunału wynika, że określone świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (...)” - pkt 28 i 29.

Uwzględniając zatem wnioski wypływające z orzecznictwa TSUE wskazania wymaga, że zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego) mają zastosowanie, jeżeli:

  • usługi te są wykonywane przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,
  • usługi te są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przy czym wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie, aby dana usługa mogła być potraktowana jako usługa ściśle związana z usługą kształcenia i mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazane przepisy.

Wskazali Państwo, że materiały dydaktyczne, platforma edukacyjna, certyfikaty oraz wsparcie poszkoleniowe są ściśle związane i konieczne do należytej realizacji kompleksowej usługi szkoleniowej. Spółka traktuje wszystkie powyższe elementy jako jedną kompleksową usługę rozwojową, która jest sprzedawana i fakturowana jako całość. Nie są one rozdzielane na osobne usługi ani wyceniane odrębnie. Świadczenia te nie są oferowane odrębnie w celu osiągania dodatkowego dochodu w konkurencji wobec podatników niekorzystających ze zwolnienia, stanowią element pomocniczy, integralny wobec usługi głównej.

Ponadto – jak wyżej rozstrzygnąłem – świadczone przez Państwa szkolenia, będą korzystały ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zatem w analizowanym przypadku nie wystąpią przesłanki, o których mowa w § 3 ust. 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r., wyłączające zwolnienie od podatku dla usług ściśle związanych z usługą szkoleniową świadczoną przez Państwa.

Tym samym świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją szkoleń, takie jak przekazanie uczestnikom materiałów dydaktycznych, zapewnienie dostępu do platformy edukacyjnej z materiałami uzupełniającymi, przeprowadzenie testu końcowego lub walidacji wiedzy, certyfikowanych kwestionariuszy ... i innych testów, będących częścią tematyki szkolenia/warsztatów, wydanie certyfikatu uczestnictwa, wsparcie poszkoleniowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jako usługi ściśle związane z ww. usługami szkoleniowymi.

W związku z powyższym, świadczone przez Państwa usługi kształcenia zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych – obejmującą zarówno część szkoleniową, jak i świadczenia pomocnicze ściśle związane z realizacją ww. szkoleń będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.