Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5% oraz 15%.( obsługa... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.186.2022.2.KW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.186.2022.2.KW

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5% oraz 15%.( obsługa handlowa, usł.marketingowe).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 16 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5% oraz 15%.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2022 r. (data wpływu 26 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność Wnioskodawczyni była zawieszona, a jej wznowienie nastąpiło w dniu 22 czerwca 2020 r.

Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię jest zgodnie z PKD pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z). Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi również działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z).

W najbliższym czasie, po wznowieniu działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni planuje podjąć nowe aktywności gospodarcze. Nowe czynności dotyczyć będą świadczenia usług obejmujących dwa podstawowe obszary:

1) obsługa handlowa, polegająca w szczególności na:

reprezentowaniu Klienta w zakresie organizacji i aranżowania spotkań z innymi przedsiębiorcami w celu nawiązania kontaktów handlowych i partnerskich;

reprezentowaniu Klienta podczas spotkań z mediami i omawiania wymiany usług (tzw. umów barterowych) pomiędzy danym radiem, telewizją, prasą a danym przedsiębiorcą oraz reprezentowaniu Klienta podczas realizacji umów barterowych;

poszukiwaniu potencjalnych kontrahentów, zainteresowanych usługami i produktami oferowanymi przez Klienta Wnioskodawczyni;

organizacji spotkań biznesowych pomiędzy działem sprzedaży Klienta a potencjonalnym zainteresowanym w celu nawiązania współpracy w zakresie organizacji konferencji, spotkań rodzinnych czy imprez okolicznościowych;

przedstawianiu oferty handlowej danego Klienta w zakresie organizacji imprez integracyjnych dla pracowników;

reprezentowaniu Klienta na zewnątrz, w szczególności wobec potencjalnych gości zainteresowanych korzystaniem z usług i produktów oferowanych przez Klienta;

organizowaniu spotkań i uczestnictwie w spotkaniach negocjacyjnych dotyczących przedstawienia oferty i zasad współpracy grupom biznesowym, klientom indywidualnym, grupom szkolnym i zorganizowanym;

poszukiwaniu partnerów biznesowych dla wspólnych kampanii medialnych oraz dbaniu o właściwe proporcje podczas realizacji wspólnych kampanii;

planowaniu wywiadów i spotkań biznesowych z przedstawicielami mediów dla zarządzających obiektem Klienta;

zbieraniu ofert na realizację kampanii w poszczególnych mediach oraz poszukiwaniu okazyjnych kampanii po promocyjnych cenach;

organizowaniu sesji zdjęciowych danego obiektu należącego do Klienta;

utrzymywaniu długofalowych relacji z wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem firmy Klienta, pracownikami, inwestorami, mediami, organizacjami rządowymi oraz liderami społecznymi, w celu ukształtowania trwałych relacji z kontrahentami;

prowadzeniu rozmów z potencjalnymi kontrahentami Klienta;

sprawowaniu nadzoru nad organizacją różnych akcji specjalnych organizowanych przez Klienta (koncerty, imprezy okolicznościowe, wydarzenia);

sprawowaniu nadzoru nad udziałem Klienta w różnego rodzaju wydarzeniach, na których przedstawiana jest oferta Klienta (targi, wystawy, festiwale, eventy, festyny);

sprawowaniu nadzoru nad projektami i produkcją materiałów drukowanych na zlecenie Klienta;

2) działalność marketingowa i badanie rynku, polegająca w szczególności na:

planowaniu reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie, portalach społecznościowych do projektów zleconych przez Klienta;

dokonywaniu wyboru mediów do prowadzenia kampanii promocyjnych do projektów zleconych przez Klienta;

prowadzeniu kampanii reklamowych i pozostałych usług reklamowych mających na celu zdobycie nowych klientów;

koordynacji treści zamieszczonych na stronach internetowych, komunikatów i postów w mediach społecznościowych;

dbaniu o pozytywny wizerunek danego obiektu w mediach, np. moderowaniu komentarzy na stronach internetowych, odpowiadaniu na komentarze, śledzeniu opinii w Internecie na dany temat bądź zjawisko mające związek z Klientem;

badaniu popytu na dane produkty oferowane przez Klienta;

opracowaniu planu i kierunków promocji danej marki i usług;

kształtowaniu i opracowywaniu budżetu przeznaczonego na promocję danego miejsca, marki, którą posiada Klient;

utrzymywaniu kontaktów z influencerami i youtuberami jako nowymi kanałami promocji danego obiektu i marki;

planowaniu kampanii barterowych, warunków i zasad wykorzystania z poszczególnymi ośrodkami medialnymi.

Wnioskodawczyni będzie świadczyła swoje usługi na rzecz Klientów w zakresie przez nich wyznaczonym. Oznacza to, że w stosunku do części Klientów Wnioskodawczyni wykonywała będzie czynności obejmujące pierwszy obszar zagadnień, tj. działalność obsługi handlowej. W stosunku do innych Klientów wykonywane będą tylko działania z drugiego obszaru, tj. działalność marketingowa i badanie rynku. Na zlecenie części Klientów wykonywane będą czynności w obu obszarach. Dokładny zakres wykonywanych zadań będzie każdorazowo ustalany z Klientem, przy utrzymaniu jednak podstawowego podziału na dwa wskazane wyżej obszary.

Wnioskodawczyni będzie prowadziła ewidencję przychodów, w której osobno ujmowane będą zapisy uzyskanej wysokości przychodu z każdego z dwóch sektorów działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pytanie zadane we wniosku dotyczy usług, których realizacja przez Wnioskodawczynię rozpoczęła się począwszy od miesiąca stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 , 1a UPIT, Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzona działalność gospodarcza w poprzednich latach była opodatkowana na zasadach podatku liniowego.

Wnioskodawczyni klasyfikuje świadczone usługi w klasyfikacji PKWiU w następujący sposób:

1. Usługi - Obsługa Handlowa, polegające w szczególności na:

reprezentowaniu Klienta w zakresie organizacji i aranżowania spotkań z innymi przedsiębiorcami w celu nawiązania kontaktów handlowych i partnerskich;

reprezentowaniu Klienta podczas spotkań z mediami i omawiania wymiany usług (tzw. umów barterowych) pomiędzy danym radiem, telewizją, prasą a danym przedsiębiorcą oraz reprezentowaniu Klienta podczas realizacji umów barterowych;

poszukiwaniu potencjalnych kontrahentów, zainteresowanych usługami i produktami oferowanymi przez Klienta Wnioskodawczyni;

organizacji spotkań biznesowych pomiędzy działem sprzedaży Klienta a potencjonalnym zainteresowanym w celu nawiązania współpracy w zakresie organizacji konferencji, spotkań rodzinnych czy imprez okolicznościowych;

przedstawianiu oferty handlowej danego Klienta w zakresie organizacji imprez integracyjnych dla pracowników;

reprezentowaniu Klienta na zewnątrz, w szczególności wobec potencjalnych gości zainteresowanych korzystaniem z usług i produktów oferowanych przez Klienta;

organizowaniu spotkań i uczestnictwu w spotkaniach negocjacyjnych dotyczących przedstawienia oferty i zasad współpracy grupom biznesowym, klientom indywidualnym, grupom szkolnym i zorganizowanym;

poszukiwaniu partnerów biznesowych dla wspólnych kampanii medialnych oraz dbaniu o właściwe proporcje podczas realizacji wspólnych kampanii;

planowaniu wywiadów i spotkań biznesowych z przedstawicielami mediów dla zarządzających obiektem Klienta;

zbieraniu ofert na realizację kampanii w poszczególnych mediach oraz poszukiwaniu okazyjnych kampanii po promocyjnych cenach;

organizowaniu sesji zdjęciowych danego obiektu należącego do Klienta;

utrzymywaniu długofalowych relacji z wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem firmy Klienta, pracownikami, inwestorami, mediami, organizacjami rządowymi oraz liderami społecznymi, w celu ukształtowania trwałych relacji z kontrahentami;

prowadzeniu rozmów z potencjalnymi kontrahentami Klienta;

sprawowaniu nadzoru nad organizacją różnych akcji specjalnych organizowanych przez Klienta (koncerty, imprezy okolicznościowe, wydarzenia);

sprawowaniu nadzoru nad udziałem Klienta w różnego rodzaju wydarzeniach, na których przedstawiana jest oferta Klienta (targi, wystawy, festiwale, eventy, festyny);

sprawowaniu nadzoru nad projektami i produkcją materiałów drukowanych na zlecenie Klienta.

Klasyfikowana jest do grupowania PKWIU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”

2) Usługi - Działalność Marketingowa i Badanie Rynku, polegające w szczególności na:

planowaniu reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, internecie, portalach społecznościowych do projektów zleconych przez Klienta;

dokonywaniu wyboru mediów do prowadzenia kampanii promocyjnych do projektów zleconych przez Klienta;

prowadzeniu kampanii reklamowych i pozostałych usług reklamowych mających na celu zdobycie nowych klientów;

koordynacji treści zamieszczonych na stronach internetowych, komunikatów i postów w mediach społecznościowych;

dbaniu o pozytywny wizerunek danego obiektu w mediach, np. moderowaniu komentarzy na stronach internetowych, odpowiadaniu na komentarze, śledzeniu opinii w internecie na dany temat bądź zjawisko mające związek z Klientem;

badaniu popytu na dane produkty oferowane przez Klienta;

opracowaniu planu i kierunków promocji danej marki i usług;

kształtowaniu i opracowywaniu budżetu przeznaczonego na promocję danego miejsca, marki, którą posiada Klient;

utrzymywaniu kontaktów z influencerami i youtuberami jako nowymi kanałami promocji danego obiektu i marki;

planowaniu kampanii barterowych, warunków i zasad wykorzystania z poszczególnymi ośrodkami medialnymi,

Klasyfikowana jest do grupowania PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawczyni złożyła właściwemu naczelnikowi dnia 13.01.2022 r.

Pierwszy przychód z tytułu opisanych ze wniosku usług Wnioskodawczyni osiągnęła w miesiącu styczniu 2022 r.

Działalność Wnioskodawczyni obejmująca w/w. usługi będzie spełniać warunki działalności usługowej w rozumieniu ar. 4 ust. 1 pkt 1 URPIT.

Wnioskodawczyni osiąga dodatkowo dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej  - która prowadzi działalność gastronomiczną rozliczaną również na zasadach zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do działalności Wnioskodawczyni nie będą miały zastosowanie wyłączenia wskazane w art. 8 URPIT. Przychód Wnioskodawczyni z prowadzonych działalności gospodarczych nie przekracza limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 URPIT. Prowadzona działalność gospodarcza nie jest prowadzona w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 URPIT.

Pytania

1)Czy osiągane przez Wnioskodawczynię przychody z działalności gospodarczej obejmujące usługi - Obsługa Handlowa - mogą zostać rozliczone przez Wnioskodawczynię w ramach podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%?

2)Czy osiągane przez Wnioskodawczynię przychody z działalności gospodarczej obejmujące usługi - Działalność Marketingowa i Badanie Rynku - mogą zostać rozliczone przez Wnioskodawczynię w ramach podatku ryczałtowego od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 15%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni przychody z działalności określonej jako „obsługa handlowa” będą rozliczone ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%, a przychody z „działalności marketingowej i badania rynku” będą rozliczone ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 15%.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na gruncie Ustawy od działalności usługowej odróżnić należy działalność gastronomiczną (art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy) oraz działalność usługowa w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy).

Zgodnie zaś z art. 12 pkt 5 lit. a Ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8.5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o Ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych, usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

W odniesieniu do działalności Wnioskodawczyni określonej jako „obsługa handlowa” wskazać należy, iż w ramach tej działalności Wnioskodawczyni podejmuje szereg czynności wobec Klientów, zmierzających do bieżącego wsparcia w prowadzonej działalności gospodarczej Klienta, pozyskiwania kontrahentów, utrzymywania relacji biznesowych z kontrahentami czy reprezentowania Klientów przed mediami, organizacjami i innymi organami oraz w różnego rodzaju wydarzeniach.

Powyższe czynności spełniają definicję działalności usługowej określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Co istotne nie mieszczą się w katalogu czynności, wobec których nie może zostać zastosowana stawka 8,5%, tj. nie jest to działalność określona w art. 12 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 Ustawy „Obsługa handlowa” nie może zostać zakwalifikowana do żadnej szczególnej kategorii usług określonej w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która wpływać może na zastosowanie innej stawki ryczałtu niż 8.5%.

W związku z powyższym przyjąć należy, iż wobec „obsługi handlowej” Wnioskodawczyni uprawniona jest do zastosowania stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8.5%.

W zakresie „działalności marketingowej i badania rynku” wskazać należy, iż w ramach tej działalności Wnioskodawczyni podejmuje działania wspierające sprzedaż wyrobów i usług Klientów, posługując się różnymi technikami oddziaływania na potencjalnych nabywców. Działania te opierają się na prowadzeniu kampanii reklamowych i promocyjnych, których ostatecznym efektem jest zwiększenie popytu na oferowane przez Klienta usługi i produkty.

Ponadto w ramach wyżej wymienionych czynności Wnioskodawczyni świadczy usługi mające na celu badanie rynku w zakresie popytu na określone usługi i produkty Klienta oraz stałe monitorowanie rynku pod kątem odbioru określonych usług i produktów przez konsumentów.

Opisane wyżej działania spełniają definicję świadczenia usług reklamowych wskazaną w art. 12 pkt 2 lit. o Ustawy. Co istotne, w przepisie tym znajduje się odwołanie do konkretnych usług określonych według kodów PKWiU z działu 73. Czynności Wnioskodawczyni wykonywane w ramach „działalności marketingowej i badania rynku” mieszczą się w dziale 73 PKWiU i dlatego też w ramach „działalności marketingowej i badania rynku” Wnioskodawczyni uprawiona jest do zastosowania stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:

reklamowych, usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

 Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

 W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że:

1.prowadzona przez Panią działalność będzie się mieściła w grupowaniu PKWIU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz w grupowaniu PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”.

2.do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3.oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawczyni złożyła właściwemu naczelnikowi dnia 13.01.2022 r.;

4.Pani przychód nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

5.prowadzi Pani ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzyskiwane przez Panią przychody od 2022 r. z tytułu usług obsługi handlowej, zakwalifikowanych pod symbolem PKWIU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, będą mogły zostać opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Natomiast przychody z tytułu usług marketingowych i badania rynku zakwalifikowanych pod symbolem PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”, będą mogły zostać opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy.

Wobec powyższego, Pani stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanych pytań, obejmujących konkretny rodzaj usług wg wskazanego w nim PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).