Zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu do osiąganych przychodów. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.458.2022.2.RK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.458.2022.2.RK

Temat interpretacji

Zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu do osiąganych przychodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu do osiąganych przychodów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2022 r. (wpływ 21 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Prowadzi od 2020 r. działalność gospodarczą jednoosobowo, na podstawie wpisu do CEIDG. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług doradczych w zakresie sprzedaży, marketingu oraz działań inwestycyjnych.

Odbiorcą usług Wnioskodawcy jest spółka polska dostarczająca usługi doradcze, IT oraz inżynieryjne (dalej jako: „Usługobiorca").

Na podstawie umowy zawartej z Usługobiorcą, Wnioskodawca świadczy na rzecz Usługobiorcy usługi doradcze tj.:

-doradztwa w zakresie strategii sprzedaży usług proponowanych przez odbiorcę usług w Polsce i za granicą, w tym przede wszystkim w odniesieniu do sektora Healthcare;

-doradztwa w zakresie tworzenia nowych ofert i budowania najlepszej strategii w danej branży;

-udział w spotkaniach projektowych i sprzedażowych w charakterze eksperta, doradztwo podczas spotkań ...;

-projektowanie i doradztwo przy tworzeniu procesów i procedur Usługobiorcy dotyczących sprzedaży, współpracy pomiędzy jednostkami firmy oraz .....;

-analizowanie rynku i potrzeb klienta i na tej podstawie doradzanie Zarządowi Usługobiorcy w sprawach inwestycji, w szczególności doradztwo w zakresie ;

-analizowanie działań konkurencji, identyfikowanie ich mocnych i słabych stron oraz pozycji Usługobiorcy na ich tle;

-doradztwo w kwestii kwalifikacji leadów oraz szans sprzedażowych, analiza SWOT istotnych szans sprzedażowych;

-doradztwo w zakresie opracowania koncepcji współpracy z innymi spółkami grupy, do której należy Usługobiorca na świecie;

-doradztwo w kwestii tworzenia struktury opartej na jednostkach wyspecjalizowanych w danej branży/przemyśle.

Efektem Usług są wysyłane Usługobiorcy prezentacje, podsumowania mailowe, notatki po spotkaniach, bieżące doradztwo, przedstawianie statystyk, szacunków i danych liczbowych. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za rzetelność doradztwa.

Wskazane wyżej Usługi Wnioskodawca świadczył w 2021 r., świadczy i będzie świadczył w 2022 r. i zakłada, że również w latach kolejnych.

W CEIDG, jako dominujący kod PKD działalności Wnioskodawca wskazał 70.22.Z, tj. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

W terminie wskazanym w art. 9 ust. 1, w związku z ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył w CEIDG oświadczenie o wyborze opodatkowania swojej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r. (pierwszy przychód podatkowy z tytułu ww. działalności Wnioskodawca uzyskał w miesiącu lutym 2020 r.).

W 2020 r. przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro.

Wnioskodawca nie prowadził w latach 2020-2021, ani nie prowadzi i nie będzie prowadził w 2022 r. i w latach następnych działalności gospodarczej w formie spółki.

Nie zachodziły i nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy oraz Jego działalności gospodarczej, ani nie będą zachodzić w 2022 r. i w latach następnych okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność Wnioskodawcy nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

W piśmie z 18 lipca 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej. Sprawa nie została też w tym zakresie rozstrzygnięta co do istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Następnie Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy wskazując, że dla potrzeb rozliczania dochodów/przychodów z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej w 2020 r. prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów, a ustalony na jej podstawie dochód opodatkowany był na zasadach ogólnych tj. według skali podatkowej progresywnie. Natomiast w 2021 r. Wnioskodawca prowadził ewidencję przychodów, a ustalony na jej podstawie przychód opodatkowany był ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 17%. W 2022 r. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, a ustalony na jej podstawie przychód opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 17%.

Zgodnie z dokonanym wpisem do ewidencji CEIDG, Wnioskodawca zgłosił rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej od 1 stycznia 2020 r., ale faktyczne świadczenie przez Niego usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nastąpiło dopiero w miesiącu następnym tj. w miesiącu lutym 2020 r. Pierwszą fakturę wystawił 1 marca 2020 r. i dotyczyła ona usług świadczonych w miesiącu lutym.

Pierwszy wniosek do ewidencji CEIDG, został złożony w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej, w poz. 18 zawierał zgłoszenie wyboru formy opodatkowania na zasadach ogólnych na 2020 r. W dniu 2 lutego 2021 r. Wnioskodawca złożył kolejny wniosek do ewidencji CEIDG o zmianę danych objętych wpisem. Wskazał wówczas datę zmiany na dzień 1 stycznia 2021 r. Zmiana dotyczyła wyboru od 1 stycznia 2021 r. opodatkowania w formie ryczałtu przychodów ewidencjonowanych.

Od 1 stycznia 2021 r. świadczone usługi ewidencjonuje Wnioskodawca w ewidencji przychodów i opłaca zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 17%.

W 2021 r. Wnioskodawca uzyskał przychody z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej. Kwota uzyskanego za 2021 r. przychodu z tego tytułu nie przekraczała 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w żadnej innej formie, nie jest wspólnikiem żadnej spółki.

W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca zamierza dokonać korekty zeznania rocznego złożonego za 2021 r., z uwagi na fakt, że w Jego ocenie zastosowanie do Niego może znaleźć niższa stawka podatku zryczałtowanego od tej, którą zastosował w odniesieniu do przychodów osiągniętych w 2021 r.

Korekta zeznania dotyczy zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2021 r. złożonego na druku PIT-28. Wnioskodawca nie dokonał jeszcze korekty.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest usługową pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWIU) wprowadzonym rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU).

Wnioskodawca nie jest wspólnikiem Spółki, na rzecz której świadczy usługi.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane są w PKWiU z 2015 r., jako następująca klasa: 70.22, tj. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Wnioskodawca uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług doradczych związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70).

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym ani z tytułu usług świadczonych w ramach wolnych zawodów.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułu świadczenia usług firm centralnych (head office).

Pytania (pytanie 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie świadczonych usług doradczych, będą począwszy od 2021 r., opodatkowane 15% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie zajdą okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz gdy będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy?

2)Czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca osiągnięty w 2021 r. dochód opodatkował zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy zastosowaniu stawki 17%, może on dokonać korekty zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2021 r. w ten sposób, że osiągnięty w tym roku dochód opodatkowany zostanie zryczałtowanym podatkiem przy zastosowaniu stawki 15%, a nie tak jak to miało miejsce w złożonym zeznaniu przy zastosowaniu stawki 17%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w zakresie świadczonych usług związanych z zarządzaniem, mogą począwszy od 2021 r., być opodatkowane 15% ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, albowiem do Wnioskodawcy znajdował w tym roku zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

Wnioskodawca może dokonać korekty zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2021 r. w ten sposób, że osiągnięty w tym roku dochód opodatkowany zostanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy zastosowaniu stawki 15%, a nie tak jak to miało miejsce w złożonym zeznaniu przy zastosowaniu stawki 17%.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: „o.p.”), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Żaden przepis szczególny nie zabrania dokonania korekty złożonej uprzednio deklaracji w zakresie dotyczącym zastosowania podatku zryczałtowanego w sytuacji, gdy w korygowanej deklaracji go nie zastosowano.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro zastosowanie do niego w tymże roku mógł znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.), to możliwe jest takie skorygowanie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za 2021 r. w ten sposób, że osiągnięty w tym roku dochód opodatkowany zostanie ryczałtowanym podatkiem przy zastosowaniu stawki 15%, a nie tak jak to miało miejsce w złożonym zeznaniu przy zastosowaniu stawki 17%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)działalność usługową – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

12) pozarolniczą działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

‒ w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie zaś art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy;

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy;

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczył Pan w 2021 r., świadczy i będzie świadczył w 2022 r. i zakłada, że również w latach kolejnych na rzecz Usługobiorcy usługi doradcze. Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są w PKWiU jako klasa: 70.22, tj. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wskazał Pan, że uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług doradczych związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70). Jego działalność nie stanowi wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zamierza Pan dokonać korekty zeznania rocznego złożonego za 2021 r. z uwagi na fakt, że od 1 stycznia 2021 r. świadczone usługi ewidencjonuje w ewidencji przychodów i opłaca zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 17%, a w ocenie Pana zastosowanie do uzyskiwanych przychodów może znaleźć niższa stawka podatku zryczałtowanego od tej, którą zastosował w odniesieniu do przychodów osiągniętych w 2021 r.

Mając na uwadze opis sprawy i ww. przepisy, stwierdzić należy, że skoro jak wskazał Pan, Pana działalność nie stanowi wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to przychody uzyskiwane z jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczonych przez Pana usług doradczych związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), będą mogły być począwszy od 2021 r., opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 15% dla przychodów ze świadczonych przez Pana ww. usług jest prawidłowe, gdy spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Odnosząc się do kwestii możliwości dokonania korekty deklaracji w celu zastosowania właściwej stawki ryczałtu, wskazać należy, że zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przy czym na podstawie art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W myśl art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy osiągnięty w 2021 r. przychód opodatkował Pan zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy zastosowaniu stawki 17%, może Pan dokonać korekty zeznania podatkowego PIT-28 o wysokości osiągniętego przychodu za 2021 r. w ten sposób, że w korekcie zeznania podatkowego osiągnięty w 2021 r. przychód opodatkowany zostanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym przy zastosowaniu właściwej stawki 15%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).