Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4017.5.2025.1.AG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął za pośrednictwem Poczty Polskiej Państwa wniosek opatrzony datą 25 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy Spółka, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, może dokonać w 2025 r. jednorazowego potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, z bieżących zobowiązań Spółki z ww. tytułu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Sp. z o.o. (dalej jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) ma siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy wg PKD jest 46.52.Z, sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Spółka zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umów o pracę, a tym samym pełni funkcję płatnika w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), w związku z art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Innymi słowy, Spółka oblicza, potrąca i wpłaca na rachunek właściwego organu podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń swoich pracowników, w terminach wynikających z obowiązujących przepisów.

Począwszy od (…) 2024 r. Wnioskodawca korzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, tj. potrąca zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków z kwot zaliczek przekazywanych przez Spółkę do organu podatkowego. Jednak we wcześniejszych okresach, Wnioskodawca nie korzystał z tego uprawnienia.

Obecnie, Spółka planuje dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2020 r. do zaliczek wpłaconych w czerwcu 2024 r.

Pytanie

Czy Spółka, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, może dokonać w 2025 r. jednorazowego potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z bieżących zobowiązań Spółki z ww. tytułu, które to wynagrodzenie zostanie obliczone w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2020 r. aż do zaliczek wpłaconych w czerwcu 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, Spółka, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, może dokonać w 2025 r. jednorazowego potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, z bieżących zobowiązań Spółki z ww. tytułu, które to wynagrodzenie zostanie obliczone w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2020 r. aż do zaliczek wpłaconych terminowo w czerwcu 2024 r.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Z kolei art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.

Z przytoczonych przepisów wynika, że płatnikowi dokonującemu terminowych wpłat podatków pobranych na rzecz budżetu państwa przysługuje wynagrodzenie, którego sposób ustalania określają szczegółowo przepisy wykonawcze – rozporządzenie Ministra Finansów z 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (dalej: Rozporządzenie).

W myśl § 1 pkt 1 Rozporządzenia, wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. Stosownie do § 2 Rozporządzenia wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta. Z kolei zgodnie z § 3 Rozporządzenia, wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej (...) wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.

Przytoczone przepisy Ordynacji podatkowej i Rozporządzenia regulujące uprawnienie do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków nie wskazują terminu, w jakim płatnik może skorzystać z tego uprawnienia. W konsekwencji, w ocenie Spółki należy uznać, że płatnik może skorzystać z tego uprawnienia poprzez potrącenie należnego mu wynagrodzenia – nie tylko w okresie, za który przysługuje wynagrodzenie, lecz także w okresach późniejszych.

Z uwagi na brak precyzyjnych przepisów w zakresie realizacji przez płatników uprawnienia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 26 marca 1998 r. RS-7250-487/OP/O/98/ZB, zajęło stanowisko w którym wskazało, że: „(...) Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikom dokonywania potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek. Oznacza to, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku. (...)”

Odnosząc powyższe do zapytania Wnioskodawcy, należy uznać, że termin na skorzystanie z uprawnienia do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej, jest ograniczony wyłącznie przepisami dotyczącymi terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przez „podatek” należy rozumieć również zaliczki na podatek, stosownie do art. 3 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej.

Stosownie zaś do art. 71 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c i art. 70e stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów.

Termin płatności pobranych zaliczek na podatek PIT od wynagrodzeń pracowników regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa o PIT”). Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przytoczonego przepisu wynika jednoznacznie, że Wnioskodawca jest zobowiązany jako płatnik wpłacić na konto urzędu skarbowego pobrane zaliczki w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał te zaliczki.

Podsumowując, w świetle art. 70 § 1 w związku z art. 71 pkt 1 Ordynacji podatkowej w powiązaniu z art. 38 ust. 1 ustawy o CIT, Spółka ma prawo potrącić należne jej wynagrodzenie z tytułu terminowego poboru zaliczek na PIT do czasu przedawnienia zobowiązania Spółki do wpłacenia zaliczki na rachunek urzędu skarbowego.

Z końcem 2025 r. ulegną przedawnieniu zobowiązania Wnioskodawcy z tytułu zaliczek pobranych i wpłaconych przez Spółkę za miesiące od stycznia do listopada 2020 r., ze względu na fakt, że termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2020 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności tych zaliczek (tj. od końca 2020 r.). Również w przypadku zaliczek za grudzień 2019 r., których termin płatności przypadał w styczniu 2020 r., termin przedawnienia zobowiązania Spółki do wpłacenia zaliczek na rachunek urzędu skarbowego upłynie z końcem 2025 r.

Tym samym, do końca 2025 r. Wnioskodawca jest uprawniony do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, począwszy od zaliczki pobranej w grudniu 2019 r. i wpłaconej na rachunek organu podatkowego w styczniu 2020 r., stosując stawkę wynagrodzenia właściwą dla wpłat dokonanych na rzecz organu podatkowego w poszczególnych okresach, tj. dla wpłat dokonanych w okresie:

-od 1 stycznia 2020 r. do 31 czerwca 2022 r. stawka wynagrodzenia wynosi 0,3% kwoty podatku pobranego i wpłaconego przez Spółkę;

-od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. stawka wynagrodzenia wynosi 0,6% kwoty podatku pobranego i wpłaconego przez Spółkę;

-od 1 stycznia 2024 r. stawka wynagrodzenia wynosi 0,3% kwoty podatku pobranego i wpłaconego przez Spółkę.

Prawidłowość powyższego stanowiska była wielokrotnie potwierdzana w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS, np.:

1)Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB2-2.4017.1.2023.2.MM) w której organ uznał, że „(...) Prawo Wnioskodawcy do pobrania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy będzie zatem możliwe w zakresie tych zobowiązań płatnika, które się jeszcze nie przedawniły. W przedmiotowej sprawie z końcem 2023 r. ulegnie przedawnieniu zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek za miesiące od stycznia do listopada 2018 r., bowiem termin płatności zaliczek za ww. miesiące przypadał w 2018 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczek, tj. od końca 2018 r., termin przedawnienia upłynie z końcem 2023 r. Natomiast w przypadku zaliczki za miesiąc grudzień 2018 r., termin płatności przypadał na styczeń 2019 r., zatem licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2019 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2024 r. Analogicznie przedawnia się zobowiązanie płatnika za miesiąc grudzień 2017 r. Skoro termin płatności zaliczki za grudzień 2017 r. przypadał na styczeń 2018 r., to licząc 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności zaliczki, tj. od końca 2018 r., termin przedawnienia upływa z końcem 2023 r. Jak wyjaśniono powyżej, z końcem 2023 r. przedawni się zobowiązanie płatnika z tytułu zaliczek pobranych za okres od grudnia 2017 r. do listopada 2018 r. W konsekwencji do końca 2023 r., Wnioskodawca jest uprawniony do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 Ordynacji podatkowej, obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych od grudnia 2017 r. (...)”;

2)Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 stycznia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4017.12.2018.1.AW) w której organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika zgodnie z którym „(...) przepisy Ordynacji podatkowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów nie regulują momentu, w którym płatnik może pobrać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. W związku z tym – zdaniem Wnioskodawcy – ma on prawo potrącić należne płatnikowi podatku wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, które jeszcze nie uległy przedawnieniu w myśl regulacji Ordynacji podatkowej (...)”;

3)Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 22 listopada 2016 r. (sygn. 1462-IPPB4.4518.6.1.MS1) w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, uznając, że „przepisy Ordynacji podatkowej oraz Rozporządzenia Ministra Finansów nie regulują momentu, w którym płatnik może pobrać należne mu wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. W związku z tym – zdaniem Wnioskodawcy – ma on prawo potrącić należne płatnikowi podatku wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych, które jeszcze nie uległy przedawnieniu w myśl regulacji Ordynacji podatkowej (...)”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z pełnieniem funkcji płatnika, Spółka może dokonać w 2025 r. jednorazowego potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa – w zakresie w jakim dotyczy to zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – względem bieżących zobowiązań Wnioskodawcy z ww. tytułu, a wynagrodzenie to może zostać skalkulowane w oparciu o terminowo wpłacone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres począwszy od zaliczek wpłaconych w styczniu 2020 r. aż do zaliczek wpłaconych terminowo w czerwcu 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-  w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.