Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 8,5% - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.1234.2021.2.MZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1234.2021.2.MZ

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 8,5%

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 grudnia 2021 r. wpłynął Pani wniosek z 28 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 marca 2022 r. (wpływ 1 marca 2022 r.) oraz pismem z 8 marca 2022 r. (data wpływu 8 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani indywidualną działalność gospodarczą i jest opodatkowana podatkiem liniowym zgodnie z art.30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.). Przedmiotem działalności jest przede wszystkim pozycjonowanie i projektowanie stron internetowych objęte kodem PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Nie wykonuje Pani usług związanych z oprogramowaniem. Opis usługi pozycjonowania: W realizacji usługi pozycjonowania strony internetowej wykonuje się czynności analityczne sprawdzając słowa kluczowe tzw. frazy, które będą najlepsze dla danej strony internetowej. Sprawdza się (analizuje) tzw. profil linkowy czyli jakie inne strony linkują, odsyłają do strony pozycjonowanej.

Analizuje się działania konkurencji - polegające na sprawdzaniu profilu linkowego stron konkurencji, zamieszczonych tekstów i wartości meta tags dla danych podstron. Analizuje się działania blogowe konkurencji oraz schemat nazw produktów i usług konkurencji. Następnie na podstawie przeprowadzanych analiz wprowadza się odpowiednie opisy - treści do pozycjonowanej strony internetowej za pomocą edytora i systemu CMS na którym zbudowana jest dana strona internetowa lub sklep internetowy.

Nie wykonuje się przy tym prac związanych z programowaniem oraz tworzeniem czy zmianą oprogramowania. Podobne treści wprowadza się również do opisów zdjęć. Następnie za pomocą dostępnych na rynku narzędzi monitoruje się efekty wprowadzania zmian. Podczas wykonywania usługi pozycjonowania buduje się również profil linkowy. W tym przypadku tworzy się wpisy w tzw. katalogach stron, forach internetowych. Tworzy się też autorskie artykuły eksperckie i w formie płatnej publikacji zamieszcza się te artykuły w serwisach zewnętrznych. W treści takiego artykułu umieszcza się link do strony pozycjonowanej. Na żadnym etapie wykonywania usługi pozycjonowania strony internetowej nie wykonuje się czynności związanych z programowaniem - ingerowaniem w kod programu czy też z oprogramowaniem. Nie zmienia się mechanizmów tego oprogramowania. Opis usługi projektowania strony internetowej. W ramach usługi zaprojektowania strony internetowej bada się potrzeby klienta, który przekazuje informacje odnośnie swojej oferty i swoich klientów, do których kierowana jest usługa lub produkty.

Następnie na podstawie pozyskanych informacji tworzy się w formie uproszczonej grafiki schematycznej - blokowej rozkład poszczególnych elementów strony internetowej. Po akceptacji przedstawionej koncepcji przez klienta przechodzi się do etapu projektowania graficznego - czyli tworzy się wygląd strony widziany finalnie dla klienta końcowego. Ten projekt przekazuje się w formie plików graficznych .jpg, .png itp. W przypadku usługi projektowania strony internetowej nie wykonuje się czynności związanych z programowaniem czy też z oprogramowaniem ponieważ sam projekt strony jest uniwersalny. Taki uzyskany projekt strony internetowej klient wdraża we własnym zakresie lub przekazuje odpowiednim osobom do wdrożenia.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 13.02.2018 roku.

Nie składała Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W roku podatkowym 2022 będzie Pani opodatkowana podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art.3 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2021 roku osiągnięty przez Panią przychód, o którym mowa w art. 6 ust.4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przekroczył kwoty 2.000.000. Euro. Wartość ta nie została też przekroczona w okresie od 01.01.2022 r. do 28.02.2022 r.

Poza przedstawioną we wniosku działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł przychodów wymienionych w art.10 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie Pani osiągała przychodów z rodzajów działalności i innych wymienionych w art.8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza mieści się w pojęciu działalności usługowej, o której stanowi art.4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Planowała Pani wybór opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w roku podatkowym 2022. Ostatecznie jednak nie zdecydowała się na tą formę opodatkowania i na rok podatkowy 2022 wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych. Planuje wybór formy opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w roku podatkowym 2023.

Nie osiąga Pani przychodów ze świadczenia usług: • związanych z wydawaniem: - pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, - pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), - pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), - oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, • związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem objętych grupowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W 2022 roku wybrała Pani opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Nosiła się Pani z zamiarem wyboru opodatkowania za 2022 rok podatkowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ostatecznie jednak nie zdecydowała się na wybór tej formy opodatkowania. Natomiast w następnym roku podatkowym (2023), rozważa Pani zmianę sposobu opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej opisanej poniżej i wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W obecnym stanie prawnym zgodnie z art.4 ust.1 pkt 1 ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993) - dalej u.z.p.d. - działalność usługowa na potrzeby niniejszej ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4.09.2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy art.12 ust.1 pkt 2 lit. h) oraz i) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług związanych z: • nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), • doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), • oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), • doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), • zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), • przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), • przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), • przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), • agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) • oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), wynosi 15% uzyskiwanych przychodów.

Natomiast zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit.a) u.z.p.d. do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, stosuje się stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, o ile działalność ta nie została objęta inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z pkt 1-4 oraz 6-8 art.12 ust.1 u.z.p.d. Należy też podkreślić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust.4 u.z.p.d.).

Zgodnie z art. 9 pkt 8 w zw. z art.89 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105) nowelizującą u.z.p.d. do art.12 ust.1 u.z.p.d. dodano pkt 2b lit. b), zgodnie z którym od 01.01.2022 r. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), opodatkowane będą 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że usługi pozycjonowania i projektowania stron internetowych sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 62.01.11 nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu - o ile nie są to usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Wówczas zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit.a) u.z.p.d. właściwa jest stawka na poziomie 8,5%. Zakładając, że przedstawiony stan prawny nie ulegnie zmianie stawka ryczałtu na poziomie 8,5% dla usług pozycjonowania i projektowania stron internetowych, będzie właściwa w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2023 roku.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym w roku podatkowym 2023 będzie Pani mogła osiągane przychody z działalności w zakresie pozycjonowania i projektowania stron internetowych opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit.a) ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993)?

Pani stanowisko w sprawie

Prowadzi pani działalność gospodarczą w zakresie przedstawionym poniżej. W 2022 roku wybrała Pani opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej. Nosiła się Pani z zamiarem wyboru opodatkowania za 2022 rok podatkowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ostatecznie jednak nie zdecydowała się na wybór tej formy opodatkowania. Natomiast w następnym roku podatkowym (2023) rozważa Pani zmianę sposobu opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej opisanej poniżej i wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W obecnym stanie prawnym zgodnie z art.4 ust.1 pkt 1 ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993) - dalej u.z.p.d. - działalność usługowa na potrzeby niniejszej ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4.09.2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy art.12 ust.1 pkt 2 lit. h) oraz i) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług związanych z: • nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), • doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), • oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), • doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), • zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), • przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), • przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), • przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), • agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) • oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), wynosi 15% uzyskiwanych przychodów.

Natomiast zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit.a) u.z.p.d. do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, stosuje się stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, o ile działalność ta nie została objęta inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z pkt 1-4 oraz 6-8 art.12 ust.1 u.z.p.d. Należy też podkreślić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art.4 ust.4 u.z.p.d.).

Zgodnie z art. 9 pkt 8 w zw. z art.89 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105) nowelizującą u.z.p.d. do art.12 ust.1 u.z.p.d. dodano pkt 2b lit. b) zgodnie z, którym od 01.01.2022 r. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), opodatkowane będą 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że usługi pozycjonowania i projektowania stron internetowych sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 62.01.11 nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu - o ile nie są to usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Wówczas zgodnie z art.12 ust.1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. właściwa jest stawka na poziomie 8,5%. Zakładając, że przedstawiony stan prawny nie ulegnie zmianie stawka ryczałtu na poziomie 8,5% dla usług pozycjonowania i projektowania stron internetowych, będzie właściwa w stanie prawnym obowiązującym od 01.01.2023 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek,

b. uchylony

c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d. – e. uchylony

f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała, Pani że:

1.od 13 lutego 2018 roku prowadzi Pani indywidualną działalność gospodarczą;

2.działalność Pani mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane z pozycjonowaniem i projektowaniem stron internetowych);

3.wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie będą miały zastosowania w Pani działalności gospodarczej;

4.poza przedstawioną we wniosku działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł;

5.zamierza Pani złożyć stosowne oświadczenie o wyborze od 2023 r. formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

6.Pani przychód nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 będą mogły być od 1 stycznia 2023 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione będą pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie oraz o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, dopóki spełnione będą pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).