Spółdzielnia socjalna, utworzona przez dwie gminy, zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej. Spółdzielnia prowadziła działal... - Interpretacja - null

ShutterStock
Spółdzielnia socjalna, utworzona przez dwie gminy, zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej. Spółdzielnia prowadziła działal... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Nieodpłatne użyczenie nieruchomości od gminy

Spółdzielnia socjalna, utworzona przez dwie gminy, zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej. Spółdzielnia prowadziła działalność związaną z użytecznością publiczną i realizowała zadania na rzecz społeczności lokalnej. Jedna z gmin planowała przekazać spółdzielni do użytkowania nieruchomość na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Nieruchomość miała być wykorzystywana przez spółdzielnię w ramach jej działalności statutowej. Umowa miała być zawarta na czas nieokreślony i nie wiązać się z żadnymi opłatami ze strony spółdzielni, ta miała zobowiązać się jedynie do ponoszenia kosztów bieżącego utrzymania oraz ewentualnych napraw.

Wnioskodawca chciał się dowiedzieć czy w związku z nieodpłatną umową użyczenia zawartą z gminą należy określić wartość rynkową hipotetycznego najmu podobnej nieruchomości i wykazać ją jako przychód podatkowy. Spółdzielnia wskazała, że jako podmiot z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego i wykonujący działalność użyteczności publicznej, nie powinna rozpoznawać przychodu podatkowego z tytułu otrzymanego nieodpłatnie świadczenia. Zdaniem wnioskodawcy, znajduje tu zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który przewiduje, że nieodpłatne świadczenia otrzymane od jednostek samorządu terytorialnego mogą być wyłączone z przychodów podatkowych w przypadku podmiotów realizujących cele publiczne i będących w całości własnością JST.

Stanowisko organu podatkowego

Organ podatkowy nie zgodził się z argumentacją spółdzielni i uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu podkreślono, że przychodem w rozumieniu ustawy o CIT są m.in. otrzymane rzeczy, prawa oraz inne świadczenia w naturze, w tym także nieodpłatne. Nieodpłatne świadczenie oznacza każde przysporzenie majątkowe otrzymane bez ponoszenia kosztu lub innej formy zapłaty, wyjątek przewidziany w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT dotyczy wyłącznie określonych podmiotów, samorządowych zakładów budżetowych, instytucji gospodarki budżetowej oraz spółek użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem JST.

Spółdzielnia socjalna, mimo że została założona przez gminy i prowadziła działalność użyteczności publicznej, nie była spółką, lecz działa na podstawie ustawy o spółdzielniach socjalnych. Tym samym nie spełniała warunków do skorzystania z wyłączenia przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

W konsekwencji, przekazanie nieruchomości przez gminę na podstawie umowy użyczenia stanowiło przychód podatkowy spółdzielni socjalnej. Jego wartość należało określić zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 ustawy o CIT, tj. według cen rynkowych, jakie obowiązywałyby przy najmie podobnej nieruchomości, z uwzględnieniem jej stanu, stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 27 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.564.2024.1.AK