Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU: 45.11.49.0... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.392.2022.1.MST

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.392.2022.1.MST

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU: 45.11.49.0 (usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej samochodów osobowych i furgonetek) oraz 45.19.49.0 (usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą zarejestrowanym w CEIDG, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zatrudnia Pan pracowników, ani nie korzysta z usług zleceniobiorców. Pana jedynym źródłem przychodów z działalności gospodarczej jest umowa o świadczenie usług na rzecz jednego z dealerów samochodów dostawczych i ciężarowych. Nie funkcjonował Pan i nie funkcjonuje w ramach żadnego rodzaju spółek osobowych i kapitałowych, w tym w ramach spółki cywilnej. Dla swojego usługobiorcy świadczy Pan usługi pośrednictwa w sprzedaży pojazdów na podstawie umowy o świadczenie usług z 1 października 2014 r.

Zdefiniowany zakres zadań, oprócz czynności związanych z pozyskiwaniem klientów na samochody oferowane przez usługobiorcę, obejmuje ponadto typowe czynności porządkowe i okołosprzedażowe związane z przestrzeganiem obowiązujących regulaminów, raportowaniem postępu realizacji zadań, utrzymywaniem prawidłowych relacji z klientami oraz firmami leasingowymi, jak również techniczną stronę realizacji procesów sprzedażowych – składanie zamówień na pojazdy, prowadzenie dokumentacji transakcji, monitorowanie spływu należności, wydawanie pojazdów.

Wynagrodzenie za świadczone usługi składa się z części stałej oraz ruchomej, zależnej od ilości sprzedanych pojazdów, segmentu do którego należą sprzedane pojazdy (średni/ciężki) oraz faktu, czy sprzedane pojazdy zostały sfinansowane przez spółkę leasingową.

W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności nie dokonuje Pan zakupu pojazdów i ich odsprzedaży (fakturowanie zakupu pojazdu na odbiorcę docelowego odbywa się przez usługobiorcę, ewentualnie spółkę leasingową finansującą zakup pojazdu). W ramach opisanego zakresu zadań oraz faktycznie wykonywanych czynności nie dokonuje Pan (ani bezpośrednio, ani na zasadach pośrednictwa) obrotu częściami oraz akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Swoich usług nie świadczy Pan przez Internet.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015 wykonuje Pan usługi objęte symbolami:

45.11.49.0 - Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej samochodów osobowych i furgonetek;

45.19.49.0 - Usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.

Pytanie

Czy ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, rozliczanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że ma prawo do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2022 zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej URycz), naliczanym według stawki 8,5%.

Nie zachodzi żadna z przesłanek wykluczających prawo do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego określonych w art. 8 URycz, ani nie przekroczył Pan limitu przychodów określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ppkt a URycz.

Nie świadczy Pan usług objętych symbolami PKWiU, dla których obowiązuje stawka 15%, określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2 – w szczególności podobnych usług objętych symbolami 45.40.40.0 i 46.1, jak też usług wskazanych w tym samym ustępie w pkt 2a, 2b, 3 i 4, objętych odpowiednio stawkami podatku 14%, 12%, 10% oraz stawką dwustopniową 8,5%/12,5%.

Tym samym, dodatkowo uwzględniając brak możliwości zastosowania stawek 5,5%, 3,5% i 2%, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6-8 URycz uznaje Pan, że ma prawo do opodatkowania swoich przychodów w stanie faktycznym opisanym powyżej według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ppkt a.

Jednocześnie potwierdza Pan, że oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów, o którym mowa w art. 9 URycz zostało terminowo i skutecznie złożone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach umowy zawartej z dealerem samochodów dostawczych i ciężarowych świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 45.11.49.0, tj. usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej samochodów osobowych i furgonetek oraz 45.19.49.0 – usługi pośrednictwa w pozostałej sprzedaży hurtowej pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do Pana istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie wskazano również okoliczności, które mogłyby mieć znaczenie dla stawki ryczałtu w kontekście art. 12 ust. 3 ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług na rzecz wskazanego podmiotu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).