Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.654.2025.2.EC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 sierpnia 2025 r. (wpływ 25 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 29 grudnia 2021 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyła działkę budowlaną  z zamiarem wybudowania na niej budynku mieszkalnego, jednorodzinnego.

Formalne rozpoczęcie budowy miało miejsce 23 maja 2022 r. Na podstawie projektu budowlanego, budynek ten został zaprojektowany jako dom jednorodzinny z tzw. senioratką, czyli wydzielonym samodzielnym mieszkaniem z osobnym wejściem. W ramach prowadzonych prac budowlanych 14 lipca 2023 r. wykonano instalację elektryczną, a 22 sierpnia 2023 r. zakończono prace tynkarskie. W dniu 15 października 2023 r. ułożono instalację ogrzewania podłogowego. Posadzki zostały wykonane 20 listopada 2023 r. Rozpoczęte zostały wstępne prace wykończeniowe w pierwszej kolejności w senioratce, które umożliwiły Wnioskodawczyni i Jej mężowi zamieszkanie w tej części domu w połowie grudnia 2023 r., jeszcze przed zakończeniem wszystkich prac wykończeniowych  w pozostałej części budynku oraz przed formalnym odbiorem budynku.

Wnioskodawczyni wraz z mężem zdecydowała się na zakup i montaż fotowoltaiki, który miał miejsce 25 stycznia 2024 r. Instalacja została zamontowana na dachu budynku. Zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej został sfinansowany ze środków własnych. Wnioskodawczyni chciałaby odliczyć poniesione wydatki na instalację fotowoltaiczną w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej, wykazując je w zeznaniu podatkowym za 2024 r.

Uzupełnienie

Wnioskodawczyni wskazuje, że umowy z dostawcami energii elektrycznej, wody, kanalizacji zostały zawarte w trakcie prowadzenia prac budowlanych:

·umowa z dostawcą energii na dostawę energii elektrycznej do budynku zawarta została 7 kwietnia 2022 r.,

·zmiana taryfy na potrzeby gospodarstwa domowego została dokonana 29 listopada 2023 r. - pierwsza FV została wystawiona 26 lipca 2022 r.,

·odbiór nieczystości i odpadów – 4 czerwca 2024 r. - wcześniej, kończąc budowę, Wnioskodawczyni z mężem korzystała z worków na odpady typu „big bag” - pierwsza FV została wystawiona 4 czerwca 2024 r.,

·umowa na dostawę wody i odbiór ścieków - umowa zawarta 9 września 2021 r. - do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni nie otrzymała rachunku za wodę, mimo kilkukrotnego kontaktu z Gminą - jeżeli konieczne będzie przedstawienie rachunku – małżonkowie są w stanie wystąpić oficjalnie o przesłanie im rozliczenia.

W momencie zamieszkania w senioratce wykonano prace wykończeniowe, w tym instalację hydrauliczną, elektryczną, tynki, instalację ogrzewania podłogowego, a także prace wykończeniowe takie jak gładzie, posadzki, podłogi i instalacje sanitarne, które umożliwiły zamieszkanie jeszcze przed pełnym ukończeniem wszystkich prac w pozostałej części domu. Senioratka jest wydzielonym mieszkaniem w bryle domu. Posiada osobne wejście zaraz przy wejściu do części domu, aktualnie zamieszkanego przez Wnioskodawczynię. Konstrukcyjnie stanowi jeden budynek z domem głównym - posiada wspólne fundamenty, dach, ściany zewnętrzne. Senioratka składa się z 4 pomieszczeń: salonu z aneksem kuchennym, dwóch osobnych pokoi oraz łazienki wraz z wc.

Na pytanie Organu: „Czy wskazany we wniosku budynek na dzień poniesienia przez Panią wydatku na zamontowanie instalacji fotowoltaicznej był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418)?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Tak. Na dzień poniesienia wydatku był to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.”

Na pytanie Organu: „Kiedy – proszę, żeby podała Pani datę – doszło do faktycznego zakończenia budowy ww. budynku? kiedy budynek został oddany do użytkowania?”, Wnioskodawczyni wskazała: „Faktyczne zakończenie budowy i oddanie do użytku miało miejsce 9 sierpnia 2024 r.”

Użytkowanie budynku od grudnia 2023 r. potwierdza zamieszkanie i funkcjonowanie infrastruktury w części senioratki, które umożliwiło korzystanie z nieruchomości. Dowodem mogą być m.in. rachunki za prąd. Budynek jest ujęty w ewidencji od faktycznego odbioru budynku,  a decyzja dotycząca zobowiązania pieniężnego wydana została 16 sierpnia 2024 r. i podatek  od nieruchomości jest płacony od tego czasu.

Montaż instalacji fotowoltaicznej nie wynikał z projektu budowlanego. Głównym źródłem ciepła  w budynku jest ogrzewanie elektryczne za pomocą pompy ciepła. Energia elektryczna z instalacji fotowoltaicznej wykorzystywana jest do zasilania instalacji w całym budynku. Zarówno w części głównej budynku, jak i w senioratce. Instalacja fotowoltaiczna jest podłączona do sieci energetycznej. Prąd wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej wykorzystywany jest do bieżącego użytkowania w całym budynku. Wydatki na instalację fotowoltaiczną stanowią element przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Wskazana inwestycja przyczyniła się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną z zewnętrznych źródeł. Wydatki te mają związek z poprawą efektywności energetycznej budynku, poprzez zmniejszenie zużycia energii elektrycznej z sieci  i produkcję własnej, czystej energii. W wyniku inwestycji zużycie nośników energii na potrzeby ogrzewania i zasilania urządzeń w budynku uległo zmniejszeniu, co przyczynia się do oszczędności  i korzystnego wpływu na środowisko.

Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a efekt inwestycji to m.in. zmniejszenie zużycia energii na ogrzewanie.

Wnioskodawczyni posiada faktury VAT potwierdzające poniesione wydatki, wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od VAT. Wydatki są udokumentowane fakturami VAT od podmiotów właściwych. Faktury na zakup i montaż instalacji PV zostały wystawione w dniu  25 stycznia 2024 r. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym zostaną uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Kwota odliczeń nie przekroczy 53 000 zł, zgodnie z limitami określonymi w przepisach.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa  w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i może odliczyć w zeznaniu podatkowym za 2024 r. wydatki poniesione za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej jeżeli: instalacja została zamontowana na budynku mieszkalnym jednorodzinnym (z senioratką), zamieszkanie nastąpiło przed zakończeniem wszystkich prac wykończeniowych oraz przed formalnym odbiorem budynku, a budynek spełnia warunki uznania go za budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje Jej prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej,  na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomimo, że budynek nie został w tamtym momencie jeszcze formalnie odebrany, a wszystkie prace wykończeniowe nie zostały jeszcze zakończone w całym budynku.

Zgodnie z treścią art. 26h ust. 1 ww. ustawy, odliczeniu podlegają wydatki poniesione przed podatnika będącego właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego  na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Ustawa nie uzależnia prawa do ulgi  od dokonania odbioru budynku ani od zakończenia wszystkich prac budowlanych, o ile inwestycja dotyczy budynku mieszkalnego jednorodzinnego którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Budynek postawiony przez Wnioskodawczynię spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Obiekt ten został zaprojektowany jako dom jednorodzinny z wyodrębnioną częścią mieszkalną (senioratką), ale wciąż stanowi budek jednorodzinny w rozumieniu przepisów. Wydatki na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione po zakończeniu zasadniczych prac instalacyjnych (elektryka, ogrzewanie, tynki), a część budynku została już faktycznie zamieszkana, co wskazuje na rozpoczęcie użytkowania budynku jako mieszkalnego. Ponadto, Wnioskodawczyni posiada fakturę VAT dokumentującą poniesione wydatki, co spełnia warunek dokumentacyjny z art. 26h ust. 3 pkt 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczenia wydatków poniesionych za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej w zeznaniu podatkowym za 2024 r.,  w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane  (Dz. U. z 2023 r. poz. 682 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r.  poz. 725 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r.  o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną  na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r., odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw(Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określonew rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku,  że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska  i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym  do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi  lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się  na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie  od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie,  czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

 Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma również kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.

Wskazał na to również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia  7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:

Sąd podziela pogląd organów, że termomodernizować można wyłącznie budynek już istniejący. Należy bowiem zauważyć, że w przepisach definiujących przedsięwzięcie termomodernizacyjne (art. 2 pkt 2 uTRCE w zw. z art. 5a pkt 18c uPIT) ustawodawca posłużył się zwrotami, które poddane wykładni językowej, prowadzą do wniosku, że regulują one procesy dokonywania zmian i modyfikacji, preferowanych (premiowanych) z punktu widzenia celu ustawy. Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy  nr 321 z 4 marca 2008 r.). (…) W ocenie Sądu decydujące dla dopuszczalności skorzystania z ww. ulgi jest poniesienie wydatków po faktycznym zakończeniu budowy budynku mieszkalnego, a nie dopełnienie formalnych powinności do których inwestor jest zobowiązany już po wybudowaniu budynku.

Podkreślam również, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają wyłącznie  te wydatki z listy wydatków, które dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego  w budynku mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Zatem, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:

-będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

-który poniósł określone wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz

-posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Ulga termomodernizacyjna przysługuje jednak tylko na istniejące już (wybudowane) budynki  mieszkalne jednorodzinne. Podkreślam, że przepisy normujące tę ulgę nie odwołują się do nowo  budowanego budynku jednorodzinnego. Podatnikowi budującemu budynek mieszkalny ulga nie przysługuje, bowiem nie można w świetle art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób  fizycznych uznać, że podatnik na tym etapie ponosi wydatki na termomodernizację budynku  mieszkalnego. Regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi  związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym  jednorodzinnym będącym w budowie.

Zatem, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy  zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie  do treści cytowanego wyżej art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Przedmiotem Pani wątpliwości jest prawo (w rozliczeniu za 2024 r.) do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z wydatkami poniesionymi za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, w sytuacji gdy zamieszkanie w budynku nastąpiło przed zakończeniem wszystkich prac wykończeniowych oraz przed formalnym odbiorem budynku.

W Objaśnieniach podatkowych 30 czerwca 2025 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” wskazano:

W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki z listy wydatków, które dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym  w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Takim budynkiem jest obiekt budowlany, który posiada następujące cechy:

- jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach,

- jest wolno stojący albo w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej,

- służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych,

- stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość,

- może mieć wydzielone maksymalnie dwa lokale mieszkalne albo jeden lokal mieszkalny i lokal użytkowy o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Ważne! Przepisy ustawy PIT bezwzględnie nie wymagają posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego zgodę na użytkowanie budynku (decyzji/zawiadomienia o zakończeniu budowy skutkującego milczącą zgodą na jego użytkowanie). Dotyczy to zarówno budynków wieloletnich,  jak i nowo wybudowanych. Dla potrzeb ulgi wystarczy, aby budynek mieszkalny jednorodzinny faktycznie istniał i posiadał wcześniej wymienione cechy. Potwierdzeniem jego istnienia może być zarówno wspomniana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, jak również dokument potwierdzający opłacenie podatku od nieruchomości dla tego typu budynków (np. decyzja wydana w tej sprawie).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

·29 grudnia 2021 r. wraz z mężem nabyła Pani działkę budowlaną z zamiarem wybudowania na niej domu,

·23 maja 2022 r. rozpoczęła się budowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

·użytkowanie budynku (w wydzielonej części, tj. senioratce) nastąpiło od grudnia 2023 r., gdyż prace wykończeniowe zostały przeprowadzone w pierwszej kolejności w tej części domu,

·25 stycznia 2024 r. zakupiła Pani i zamontowała instalację fotowoltaiczną,

·faktyczne zakończenie budowy i oddanie do użytku miało miejsce 9 sierpnia 2024 r.

Mając na uwadze opis sprawy, wskazać należy, że wymienione we wniosku wydatki udokumentowane fakturą z 25 stycznia 2024 r., związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznej w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie, ponieważ faktyczne zakończenie budowy, jak Pani wskazała miało miejsce 9 sierpnia 2024 r.

W konsekwencji, ww. wydatki nie mogą być przez Panią uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione przed faktycznym zakończeniem budowy budynku mieszkalnego. Regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. ……….., ..……. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.