Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przy... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.801.2022.2.PZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.801.2022.2.PZ

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 listopada 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Ma Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest Pani wraz ze swoim mężem wspólnikami spółki pod firmą (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również jako: „Spółka”), której przedmiotem przeważającej działalności jest obróbka mechaniczna elementów metalowych (PKD 25.62.Z). Spółka ta powstała z przekształcenia spółki pod nazwą (…) Spółka cywilna A.CH. B. Ch. z siedzibą w (…). Przekształcenie nastąpiło w trybie art. 551 § 2 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (dalej jako: „k.s.h.”). Spółka z o.o. została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS z dniem 20 kwietnia 2022 r. W związku z tym, że przed przekształceniem wspólnicy działali jedynie w formie spółki cywilnej nie prowadząc dodatkowo indywidualnych działalności gospodarczych, w wyniku przekształcenia doszło do ich wykreślenia z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej jako: CEIDG). Wpis dotyczący (…) został wykreślony z rejestru w dniu 20 kwietnia 2022 r., a wpis dotyczący (…) w dniu 21 kwietnia 2021 r. Obecnie (…) jest wspólnikiem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Pani dochody z prowadzenia spółki cywilnej były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach podatku liniowego, zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: u.p.d.f.). Spółka cywilna osiągnęła w zeszłym roku przychody przekraczające 2.000.000,00 euro. Planuje Pani jeszcze w tym roku (2022 r.) założyć jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności będzie sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów (PKD 46.76.Z). W ramach tej działalności planuje Pani nabywać we własnym imieniu i na swoją rzecz elementy z tworzyw sztucznych od różnych dostawców, w ilościach hurtowych. Następnie planuje Pani elementy te odprzedawać swoim odbiorcom, również w ilościach hurtowych. Nie planuje Pani przetwarzać zakupionych i sprzedawanych elementów. Sprzedaż będzie dokonywana we własnym imieniu i na swoją rzecz. Cena sprzedaży elementów z tworzyw sztucznych na rzecz Pani odbiorców będzie wyższa od ceny ich zakupu, co pozwoli Pani generować zysk na prowadzonej działalności. Planuje Pani wybrać dla swojej działalności gospodarczej rozliczenie podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłegoUsługi, które zamierza Pani świadczyć w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej są klasyfikowane pod PKWiU 46.76.13 - Sprzedaż hurtowa tworzyw sztucznych i gumy w formach podstawowych.

W przyszłości, po założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej planuje Pani, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W związku z tym, że nie założyła Pani jeszcze jednoosobowej działalności gospodarczej, nie doszło jeszcze do złożenia takiego oświadczenia. Planuje Pani złożyć oświadczenie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej.

Jedynymi dochodami uzyskiwanymi obecnie przez Panią jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę zawartej ze spółką z o.o.

W 2022 r. jako wspólnik spółki cywilnej uzyskiwała Pani przychód z tytułu prowadzonej w ramach spółki cywilnej działalności gospodarczej. Pierwszy przychód został uzyskany w styczniu 2022 r. (pierwsza faktura została wystawiona w dniu 03.01.2022 r.). Obecnie po przekształceniu spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie uzyskuje Pani przychodu z prowadzenia działalności gospodarczej.

W 2022 r. nie uzyska Pani przychodów z działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2.000.000,00 euro. W ramach spółki cywilnej (przed przekształceniem w sp. z o.o.) nie zostały osiągnięte przychody przekraczające 2.000.000,00 euro. Planowane przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej również nie przekroczą 2.000.000,00 euro.

W ramach planowanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

1)Czy po założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej w tym samym roku, w którym wcześniej doszło do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., uwzględniając charakter planowanej działalności i okoliczności jej powstania, będzie Pani mogła wybrać opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2)Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinna Pani opłacać od przychodów uzyskiwanych z planowanej działalności gospodarczej (sprzedaży hurtowej elementów z tworzyw sztucznych)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem w sytuacji, w której prowadziła Pani działalność gospodarczą wyłącznie w formie spółki cywilnej, a następnie doszło do przekształcenia tej spółki w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, ma Pani prawo wybrać formę opodatkowania w podatku dochodowym w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli w tym samym roku, w którym doszło do przekształcenia założy jednoosobową działalność gospodarczą. Jak wynika bowiem z art. 9a ust. 1 u.p.d.f., dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 (skala podatkowa), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Z art. 9 ust. 1 ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: u.z.p.d.) - wynika, że sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Z powyższych przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej, wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia - w wymienionym w przepisach terminie - jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przy tym, w trakcie roku podatkowego - wybór sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jest możliwy tylko w przypadku rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że jeśli nie doszło do likwidacji działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy, natomiast w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i dokonał jej wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania. Należy podkreślić, że tak sformułowane stanowisko jest zgodnie z linią interpretacyjną Ministra Finansów, który w piśmie z dnia 29.01.2020 r. - 185038/K wskazał, że „jeżeli w ciągu roku podatnik zlikwidował działalność, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął jej prowadzenie, to nie ma przeszkód do wyboru dowolnej formy opodatkowania”. W interpretacjach indywidualnych m.in. w interpretacji z dnia 29 czerwca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115- KDIT3.4011.252.2018.1.WR, w interpretacji z dnia 31 maja 2016 r, wydanej przez Izbę Skarbową w Katowicach IBPB-1-1/4511-169/WRz wskazano, że „przyjmuje się, że skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej, to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego. W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej należy dokonać wyboru formy opodatkowania, zgodnie z cytowanymi przepisami. W przypadku zaś niezłożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, dochody z działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT.” W powyższego wynika, że w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, a następnie otwarcia w tym samym roku nowej działalności gospodarczej podatnik ma prawo, jako nowopowstały podmiot wybrać formę rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych np. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przechodząc na grunt opisanego stanu faktycznego, należy zastanowić się, jaki wpływ na status rozliczeniowy w podatku dochodowym od osób fizycznych miało dla Pani przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, z późn. zm.) dopuszczają możliwość przekształcenia spółki cywilnej w spółkę kapitałową. Zgodnie z art. 551 § 2 Kodeksu spółek handlowych: spółka cywilna może być przekształcona w spółkę handlową, inną niż spółka jawna. Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Nie dochodzi przy tym do likwidacji spółki przekształcanej, a jedynie do zmiany formy prawnej. W przypadku przekształcenia spółki cywilnej, wspólnicy przekształcanej spółki cywilnej nie uzyskują dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu, ponieważ majątek spółki przekształcanej nie ulega zwrotowi podatnikowi, lecz jest majątkiem przekształconej spółki. Spółka przekształcana (cywilna) nie jest traktowana jako podmiot likwidowany dla celów podatkowych. Na dalszym etapie przekształcenia działalność gospodarcza będzie bowiem kontynuowana przy wykorzystaniu tego samego majątku przez przekształconą spółkę. W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest traktowane jak likwidacja spółki cywilnej i powstanie nowego podmiotu (spółki kapitałowej), a jedynie jako proces zmierzający do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Mamy więc do czynienia z tym samym podmiotem, który działalność prowadzi pod inną formą prawną. Przekształcenie jest więc operacją neutralną podatkowo. Z przekształceniem podmiotów powiązany jest także temat następstwa prawnego, którego zasady w odniesieniu do podatków zostały określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.). Zgodnie z postanowieniami art. 93a § 1 pkt 2 ww. ustawy: osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. (tak m.in. w piśmie z dnia 27.01.2020 r., wydanym przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.76.2019.1.AA). Jednocześnie jednak w literaturze przedmiotu zgodnie wskazuje się, że „Prawodawca nie zdefiniował w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pojęcia likwidacji działalności gospodarczej dla celów podatkowych, choć z likwidacją tą powiązał obowiązki ewidencyjne (art. 20 ust. 6 i 7 u.z.p.d.f. w zw. z art. 24 ust. 3a u.p.d.o.f.). Z tych właśnie przepisów można wyprowadzić wniosek, że likwidacją działalności gospodarczej na gruncie ustawy podatkowej jest wystąpienie wspólnika ze spółki cywilnej lub jawnej, której wspólnikami są osoby fizyczne, a także przekształcenie przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową. (...) W odniesieniu do podatnika, który prowadzi działalność wyłącznie w formie spółki jawnej (bądź cywilnej) za równoznaczne z likwidacją działalności gospodarczej tego podatnika na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest też przekształcenie spółki cywilnej lub jawnej w inną spółkę handlową (poza przekształceniem spółki cywilnej w jawną na podstawie art. 26 § 4-6 k.s.h.), na podstawie art. 551 § 1 i 2 k.s.h., jeżeli spółka przekształcona będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przekształcenie takie nie powoduje rozwiązania spółki jawnej lub cywilnej, jak stwierdził Sąd Najwyższy w odniesieniu do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową: „przekształcenie spółki nie prowadzi do zmiany podmiotu, lecz tylko do zmiany typu spółki (można powiedzieć, że jest to ta sama, ale nie taka sama spółka)”, jednakże skutkuje tym, że podatnik (wspólnik spółki przekształconej) nie uzyskuje już z tytułu udziału w spółce przychodów z działalności gospodarczej, a przychody z kapitałów pieniężnych.” A. Wrzesińska-Nowacka [w:] S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, Warszawa 2022, art. 7. Powyższe oznacza, że przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością jest neutralne podatkowo, a spółka przekształcana (cywilna) nie jest traktowana jako podmiot likwidowany dla celów podatkowych. Jednakże, w odniesieniu do podatnika, który prowadził działalność wyłącznie w formie spółki cywilnej za równoznaczne z likwidacją działalności gospodarczej jest przekształcenie spółki cywilnej lub jawnej w inną spółkę handlową. Dniem zakończenia działalności gospodarczej przez osobę fizyczną będzie więc dzień przekształcenia (dzień wpisu do rejestru spółki przekształconej - art. 584(1) k.s.h.). Przekształcenie spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, dla wspólnika, który nie prowadził żadnej dodatkowej działalności gospodarczej jest równoznaczne z zakończeniem prowadzenia tej działalności. Wobec tego, Pani zdaniem rozpoczęcie przez Panią nowej działalności gospodarczej w tym samym roku podatkowym, w którym wcześniej doszło do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, powoduje, że ma Pani prawo wybrać formę opodatkowania dla nowopowstałej działalności. Jednocześnie, podkreśla Pani, że dopełniła wszystkich formalności przed organami skarbowymi w zakresie przekształcenia spółki cywilnej oraz wykreślenia prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W momencie wykreślenia działalności z CElDG, zgodnie z art. 35 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, informacja o wykreśleniu została przesłana do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ZUS oraz GUS. Poza wykreśleniem Pani z działalności z CElDG nie miała Pani więc obowiązku dodatkowo informować o przekształceniu organów skarbowych, ponieważ informacja ta została im przekazana w momencie wykreślenia działalności z CElDG. Podsumowując, rozpoczynając prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej będzie miała Pani prawo do wyboru formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby jednak mogła ona skorzystać z rozliczeń w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych musi spełnić wymogi wynikające z ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń wynikających z prowadzenia przez nią działalności w formie spółki cywilnej w poprzednim roku podatkowym. Przy czym należy podkreślić, że z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do Pani istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny, „Warunkiem skorzystania z formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez podatników, którzy przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., osiągali w poprzedzającym roku podatkowym, jest nieprzekroczenie ustawowego limitu przychodów z tej działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy. W myśl art. 6 ust. 4 u.z.p.d. limit ten określono odrębnie dla podatników osiągających przychody wyłącznie z działalności gospodarczej wykonywanej osobiście i dla podatników z działalności prowadzonej w formie spółki. W tym drugim wypadku istotna jest suma przychodów wszystkich wspólników. Gdy podatnik dopiero rozpoczyna działalność, limit przychodów nie ma znaczenia (art. 6 ust. 4 pkt 2). Z powołanych przepisów zatem wynika, że zarówno dla oceny spełnienia warunku limitu przychodów, jak i dla obliczenia ryczałtu działalność prowadzona samodzielnie i działalność prowadzona w formie spółki są przez ustawodawcę wyraźnie odróżniane. Gdy podatnik, który chce wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu, prowadzi działalność w poprzedzającym roku podatkowym zarówno samodzielnie, jak i w formie spółki, nie sumuje przychodów z obu tych form działalności dla ustalenia, czy spełnia warunki do uzyskania zryczałtowanej formy opodatkowania. Przeciwnie - może dla obu tych form opłacać ryczałt, gdy spełnia warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 powyższej ustawy dla każdej z tych form odrębnie. Gdy spełni tylko warunek kwoty przychodu z działalności prowadzonej samodzielnie, a nie spełni go w odniesieniu do działalności prowadzonej w formie spółki, opodatkowuje ryczałtem tylko przychody z działalności wykonywanej samodzielnie (art. 6 ust. 5 pkt 2 tej ustawy). I odpowiednio - gdy przychody z działalności wykonywanej samodzielnie przekroczą w roku poprzedzającym kwotę wskazaną w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a), a suma przychodów wszystkich wspólników nie przekroczy kwoty wskazanej w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b) tej ustawy - płaci on ryczałt tylko w odniesieniu do przychodów z udziału w spółce (art. 6 ust. 5 pkt 2). (...) Z powyższych unormowań należy wysnuć wniosek, że złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu jest skuteczne tylko w odniesieniu do przychodów z tej formy działalności, w odniesieniu do której zostały spełnione warunki materialne dla tej formy opodatkowania oraz w odniesieniu do której zostały spełnione warunki formalne w postaci złożenia w ustawowym terminie i formie oświadczenia przez osoby wskazane w ustawie. (...). Przyjęcie jako zasady jednakowej formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie i w formie spółki czyniłoby zbędnymi postanowienia art. 9a ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki bądź spółek niemających osobowości prawnej bądź jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej, wybór sposobu opodatkowania na zasadach wskazanych w art. 9a ust. 2 tej ustawy dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy. Wyraźne rozgraniczenie - dla celów opodatkowania ryczałtem - przychodów osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie i w formie spółki wynika także - wbrew stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Określa on odmiennie (w zależności od formy prowadzenia działalności) dla podatników rozpoczynających działalność w trakcie roku podatkowego dzień, od którego stosuje się do nich formę opodatkowania w postaci ryczałtu. Wskazanie jako terminu początkowego dnia osiągnięcia przychodu przez spółkę nie oznacza (jak uznaje Sąd I instancji), że jest to dzień osiągnięcia przychodu z działalności gospodarczej przez wspólnika. (...) Podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu art. 9 ust. 1 analizowanej tu ustawy będzie wobec tego zarówno ten, który w roku poprzedzającym nie uzyskał przychodów ani z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, ani z działalności w formie spółki cywilnej i jawnej osób fizycznych, jak i ten, który prowadził w roku poprzedzającym rok podatkowy działalność gospodarczą samodzielnie i w trakcie roku podatkowego uzyskał przychody z powstałej w tym samym roku spółki, bądź w roku poprzedzającym uzyskiwał przychody z udziału w takiej spółce, a w trakcie roku podatkowego uzyskał przychody z działalności gospodarczej prowadzonej osobiście. Oświadczenie zatem o wyborze opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 9 ust. 1 powyższej ustawy, powinno być złożone odrębnie co do przychodów z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie co do przychodów uzyskiwanych z udziału w spółce prowadzącej działalność gospodarczą.” Wyrok NSA z 21.08.2013 r., II FSK 2453/11, ONSAiWSA 2014, nr 6, poz. 108. Reasumując, po założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, złożeniu stosownego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz osiągnięciu pierwszego przychodu, będzie mogła Pani rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako podmiot, który dopiero rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej w danym roku. Nie mają do Pani zastosowania limity określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., ponieważ zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 będzie ona podmiotem, który dopiero rozpoczął wykonywanie działalności w danym roku. Jak bowiem wskazał NSA w wyroku z 21.08.2013 r. „Oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powinno być złożone odrębnie co do przychodów z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie co przychodów uzyskiwanych z udziału w spółce prowadzącej działalność gospodarczą (art. 6 ust. 5 powyższej ustawy).” Powyższe oznacza, że przekroczenie limitu przychodów określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b w roku 2021 r. przez spółkę cywilną, nie ma znaczenia dla przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie przez Panią. W związku z tym, że nie prowadziła Pani wcześniej indywidualnej działalności gospodarczej, jest ona na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podmiotem, który dopiero rozpocznie wykonywanie działalności. Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa, w Pani ocenie uznać należy, że otwierając w 2022 r. działalność gospodarczą, po przekształceniu w tym samym roku spółki cywilnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i wykreśleniu działalności gospodarczej z CEIDG, można dokonać wyboru formy opodatkowania dla nowej działalności, o ile spełnione zostaną wszystkie wymogi określone w ustawach podatkowych. Co do zasady, skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o przekształceniu prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy otworzy on nową działalność gospodarczą, nie ma podstaw, aby odmówić mu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego. Zatem, może wybrać Pani i stosować dla nowo otwartej działalności gospodarczej jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym, że uprzednio Pani nie prowadziła działalności gospodarczej samodzielnie, na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest Pani traktowana jako podmiot, który rozpoczął wykonywanie działalności w danym roku. Z uwagi na powyższe wnosi Pani o uznanie swojego stanowiska za prawidłowe w pełnym zakresie. Ad. 2 Pani zdaniem od przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży hurtowej elementów z tworzyw sztucznych, zaklasyfikowanej jako sprzedaż hurtowa tworzyw sztucznych i gumy w formach podstawowych (PKWiU 46.76.13), powinna Pani uiszczać ryczałt w wysokości 3%. Działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: u.z.p.d.) jest - stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 - pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) i pkt 3 (działalność usługowa w zakresie handlu). Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 - stawka ryczałtu wynosi 15% dla przychodów ze świadczenia usług: reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0), pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0), pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1). Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 3 stawka ryczałtu wynosi 10% dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1). W Pani sytuacji, na gruncie opisanych wyżej wyjątków, kluczowym jest dokonanie oceny w zakresie tego czy planowana przez nią działalność będzie miała charakter działalności usługowej w zakresie handlu (stawka ryczałtu w wysokości 3%), czy też będzie to działalność w zakresie pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (stawka ryczałtu w wysokości 15%). Przy kwalifikacji działalności do działalności usługowej w zakresie handlu bądź do usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, koniecznym jest zdefiniowanie zakresu pojęcia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Ponieważ ww. ustawa odwołuje się w tym zakresie do PKWiU zasadnym będzie odwołanie się do uwag dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie ze wskazanymi zapisami rozporządzenia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Chodzi, wszakże o usługi, a nie samą sprzedaż hurtową, ta bowiem jest sklasyfikowana w kolejnych grupowaniach, w szczególności 46.7 (sprzedaż hurtowa wyspecjalizowana) i 46.9 (sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana). W konsekwencji w Pani ocenie, gdyby ustawodawcy chodziło o objęcie stawką 15% także sprzedaży hurtowej, użyłby wyrażenia "świadczenie usług w zakresie handlu hurtowego (PKWiU dział 46)", a nie ograniczył się do usług pośrednictwa. Jak wskazano w treści opisu stanu faktycznego w ramach działalności planuje Pani uzyskiwać przychody ze sprzedaży hurtowej elementów z tworzyw sztucznych. Planuje Pani nabywać te elementy w ilościach hurtowych, od kilku dostawców, we własnym imieniu i na swoją rzecz, a następnie odsprzedawać je w stanie nieprzetworzonym, w ilościach hurtowych swoim odbiorcom. Z opisu stanu faktycznego nie wynika, żeby Pani działalność miała mieć cechy pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), ani też, że planuje Pani świadczyć tego typu usługi. W związku z tym, że art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustanawia stawkę ryczałtu 15% dla przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), a nie dla wszelkich przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu hurtowego, przychody z działalności w zakresie sprzedaży hurtowej elementów z tworzyw sztucznych, które nie mają charakteru przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu 3% (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy). Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0115-KDIT1.4011.279.2021.1.MT) Reasumując, w Pani ocenie, przychody ze sprzedaży hurtowej elementów z tworzyw sztucznych są przychodami z działalności usługowej w zakresie handlu, natomiast nie są one przychodami ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. W konsekwencji możliwe będzie stosowanie przez Panią ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3,0%. Z uwagi na powyższe wnosi Pani o uznanie Pani stanowiska za prawidłowe w pełnym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i pkt 6 tego przepisu:

        pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

        najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zamierza Pani uzyskiwać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej w tym samym roku, w którym wcześniej doszło do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę z o.o., w której była Pani wspólnikiem.

Zgodnie z art. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.),

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.),

3)będące osobami duchownymi ,

4)osiągające przychody ze sprzedaży, o której mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Treść art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy stanowi, że:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

1)  odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

2)  z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki – gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2020 r., poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r., poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte przychody nie przekroczą w roku poprzedzającym rok podatkowy 2 000 000 euro, rozpatrywane oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej w spółce. Warunkiem jest również, że do podatnika nie mają zastosowania żadne wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).

Wyboru formy opodatkowania co do zasady dokonuje się na dany rok podatkowy. Jednak jeśli w ciągu roku podatnik skutecznie zlikwiduje pozarolniczą działalność gospodarczą i dopełni wszystkich związanych z tym, nałożonych przepisami prawa obowiązków, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, to również na gruncie omawianej ustawy zyska status podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku i może dokonać wyboru formy opodatkowania, który może być zupełnie inny niż dotychczas stosowany.

Ponadto przy prowadzeniu działalności gospodarczej zarówno samodzielnie, jak i w formie spółki, limit przychodów za poprzedni rok odnosi się odrębnie do każdej z tych działalności. Fakt, że w ramach jednej z form aktywności gospodarczej przekroczyła Pani limit 2 000 000 euro, nie pozbawia Pani możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych drugiej działalności.

W związku powyższym Pani stanowisko w zakresie pytania numer 1 należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnego pytania z wniosku wynika, że planuje uzyskiwać Pani przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej z usług klasyfikowanych pod PKWIU 46.76.13 – sprzedaż hurtowa tworzyw sztucznych i gumy w formach podstawowych.

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy precyzuje termin „towary handlowe”, zgodnie z którym towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Właściwą dla takiego handlu jest stawka 3%, przewidziana dla ogółu działalności usługowej w zakresie handlu - art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku.

W ramach prowadzonej działalności planuje Pani nabywać we własnym imieniu i na swoją rzecz elementy z tworzyw sztucznych od różnych dostawców, a następnie planuje Pani te elementy odsprzedać swoim odbiorcom oraz wobec spełnienia pozostałych przesłanek warunkujących wybór tej formy opodatkowania, należy uznać, że będzie mogła Pani te przychody opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%.

Wobec powyższego opisana we wniosku aktywność zarobkowa, spełnia warunki niezbędne dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu. Może Pani stosować stawkę podatku przewidzianą dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego nabywa towary w celu ich dalszej odsprzedaży, co jest warunkiem uznania świadczonych przez Panią usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i rodzaj prowadzonej działalności nie jest wyłączony w art. 8 ww. ustawy.

W związku z powyższym Pani stanowisko również w zakresie pytania numer 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych i wyroków sądów, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).