Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.262.2025.2.MBN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

·prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 2 rozporządzenia;

·nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 3 rozporządzenia.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 28 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia.

Uzupełniła go Pani pismem z 24 maja 2025 r. (wpływ 24 maja 2025 r.), pismem sygnowanym datą 24 maja 2025 r. (wpływ 27 czerwca 2025 r.) oraz pismem sygnowanym datą 24 maja 2025 r. (wpływ 30 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Pani działalność obejmuje świadczenie usług fotograficznych (PKD 74.20.Z), usług marketingowych (PKD 73.11.Z) oraz produkcję wideo (PKD 59.11.Z).

Na co dzień Pani klientami są głównie inne firmy (jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki), dla których realizuje Pani usługi fotograficzne, marketingowe i wideo. Wszystkie transakcje z tymi podmiotami są dokumentowane fakturami bez VAT, wystawianymi na podstawie zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113 ustawy o VAT).

Płatności realizowane są wyłącznie w formie przelewów bankowych na rachunek firmowy.

Dodatkowo w sezonie letnim (w szczególności od maja do września) świadczy Pani usługi fotograficzne (głównie reportaże ślubne) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tych przypadkach również przyjmuje Pani płatności wyłącznie w formie przelewów bankowych na konto firmowe. Każda płatność od osoby prywatnej zawiera w tytule przelewu dane identyfikujące usługę oraz klienta (np. „(…)”).

Nie przyjmuje Pani płatności gotówkowych ani kart płatniczych.

Prowadzi Pani ewidencję wszystkich wpływów na konto bankowe, umożliwiającą jednoznaczne powiązanie płatności z wykonanymi usługami.

Uzupełniła Pani opis sprawy odpowiadając na poniższe pytania:

1)Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?

Odp.: Działalność gospodarczą prowadzi Pani od dnia (…) czerwca 2024 roku.

2)Czy powstał już wcześniej wobec Pani obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy i z jakiego powodu?

Odp.: W Pani ocenie, w momencie składania pierwotnego wniosku nie miałam świadomości, że mógł powstać wobec mnie obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Działalność prowadzi Pani od czerwca 2024 r., a dopiero po czasie − w toku analizy obrotów − zorientowała się Pani, że możliwe było przekroczenie proporcjonalnego limitu 10 000 zł. W związku z tym, nie wdrożyła Pani wcześniej kasy fiskalnej, uznając, że limit nie został osiągnięty. Obecnie stara się Pani tę sytuację wyjaśnić.

Po przeprowadzeniu analizy Pani przychodów stwierdza Pani, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej powstał w 2024 roku, w związku z przekroczeniem limitu (…) zł (wyliczonego proporcjonalnie do (…) dni prowadzenia działalności gospodarczej w 2024 r.).

Przekroczenie nastąpiło w zakresie świadczenia usług fotograficznych (głównie reportaży ślubnych oraz sesji indywidualnych) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Jednocześnie zaznacza Pani, że wszystkie płatności za tego typu usługi realizowane były wyłącznie przelewem bankowym na firmowe konto, z jednoznaczną identyfikacją nabywcy (imię, nazwisko, adres) oraz przedmiotu usługi.

3)Czy wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?

Odp.: Po analizie danych finansowych z drugiej połowy 2024 roku, uświadomiła sobie Pani, że istnieje prawdopodobieństwo, iż sprzedaż na rzecz osób fizycznych mogła przekroczyć proporcjonalny limit 10 000 zł. Dlatego też wystąpiła Pani z wnioskiem o interpretację − w celu potwierdzenia, czy i od kiedy powstał obowiązek ewidencji przy użyciu kasy fiskalnej, oraz czy może Pani ewentualnie skorzystać z przewidzianego w przepisach zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej.

Tak, w proporcji do okresu prowadzenia działalności w 2024 r. (od (…) czerwca do końca grudnia), limit 20 000 zł został przeliczony proporcjonalnie i wyniósł (…) zł.

Na podstawie własnych obliczeń stwierdza Pani, że wartość sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych przekroczyła tę kwotę. Z tego względu złożyła Pani wniosek, aby potwierdzić, czy mimo przekroczenia tego limitu może pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 1902), tj. gdy zapłata następuje w całości przelewem, a dokumentacja umożliwia identyfikację transakcji.

4)Czy Pani sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych lat kwotę 20 000 zł?

Odp.: Nie − działalność prowadzę dopiero od 2024 roku, więc nie miałam wcześniej żadnych obrotów.

5)Czy sprzedaje Pani towary i/lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?

Odp.: Zgodnie z Pani wiedzą, nie świadczy Pani usług ani nie sprzedaje Pani towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia.

6)Czy w przypadku świadczenia przez Panią usług objętych wnioskiem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zapłata jest/będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem)?

Odp.: Tak − wszystkie zapłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej realizowane są wyłącznie przelewem na Pani firmowy rachunek bankowy, przypisany do prowadzonej działalności gospodarczej.

7)Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług objętych wnioskiem jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?

Odp.: Tak − z Pani ewidencji oraz dokumentów księgowych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym imię, nazwisko oraz adres). Wystawiane są faktury imienne bez VAT, zgodnie z Pani statusem podatnika zwolnionego z VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przy świadczeniu usług głównie na rzecz firm oraz sezonowej sprzedaży usług fotograficznych dla osób fizycznych (przy płatnościach wyłącznie przelewem bankowym i prowadzeniu odpowiedniej ewidencji), mam prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie przepisów § 2 i § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów oraz charakteru prowadzonej działalności, spełnia Pani warunki do korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, wynikające z § 2 i § 3 Rozporządzenia Ministra Finansów.

W szczególności spełnia Pani warunek przyjmowania zapłaty w całości za pośrednictwem rachunku bankowego, przy odpowiedniej ewidencji oraz jednoznacznym powiązaniu płatności z konkretnymi usługami i zamawiającym.

Prosi Pani o potwierdzenie Pani stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

·prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 2 rozporządzenia;

·nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 3 rozporządzenia.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w roku 2024 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej rozporządzeniem z 2023 r.

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem z 2024 r.

Rozporządzenia te określają zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 2023 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 2024 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.

W myśl z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z 2023 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z 2024 r.:

Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.

Zatem, powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła limitu kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia z 2023 r.:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:

1)pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł;

2)pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Według § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 2024 r.:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia z 2024 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia z 2024 r.:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 42 załącznika do rozporządzenia z 2024 r. wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego należy zaznaczyć, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 (w powiązaniu z poz. 42 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:

·świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),

·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

-ciągników,

-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

-pojazdów silnikowych do transportu towarów,

-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych

-z wyłączeniem motocykli,

h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych oraz przedmiotowych), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Pani wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą możliwości skorzystania przez Panią z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie przepisów § 2 i § 3 rozporządzenia

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, która obejmuje świadczenie usług fotograficznych (PKD 74.20.Z), usług marketingowych (PKD 73.11.Z) oraz produkcję wideo (PKD 59.11.Z). Działalność gospodarczą prowadzi Pani od dnia (…) czerwca 2024 roku.

W ramach działalności nie świadczy Pani usług, ani nie sprzedaje Pani towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia. Na podstawie własnych obliczeń stwierdziła Pani, że wartość sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych w proporcji do okresu wykonywania tych czynności przekroczyła kwotę 20 000 zł. Po analizie danych finansowych, w proporcji do okresu prowadzenia działalności w 2024 r. (od (…) czerwca do końca grudnia), limit 20 000 zł został przez Panią przeliczony proporcjonalnie i wyniósł (…) zł.

Zatem, jeśli u Pani wartość sprzedaży z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w pierwszym roku prowadzenia działalności przekroczyła kwotę 20 000 zł to nie może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Z opisu sprawy wynika również, że wszystkie zapłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej realizowane są wyłącznie przelewem na Pani firmowy rachunek bankowy, przypisany do prowadzonej działalności gospodarczej. Dodatkowo z ewidencji oraz dokumentów księgowych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym imię, nazwisko oraz adres). Ponadto, co istotne usługi, które Pani świadczy – zgodnie z Pani wskazaniem – nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług opisanych we wniosku, świadczonych przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do niego.

W konsekwencji powyższego uznać należy, że w sytuacji utraty prawa do zwolnienia ze względu na przekroczenie limitu obrotów, może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu wykonywania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, tj. usług, za które zapłatę otrzymuje Pani w całości za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.

Zatem podsumowując, po utracie przez Panią prawa do zwolnienia podmiotowego ma Pani prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług fotograficznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia z 2024 r. w zw. z poz. 42 załącznika do niego. Zaznaczyć należy, że powyższe zwolnienie obowiązuje w obecnym stanie prawnym nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zatem, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 2 rozporządzenia natomiast za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług fotograficznych na podstawie § 3 rozporządzenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do wskazanych przez Panią wyliczeń wartości sprzedaży z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w pierwszym roku prowadzenia działalności przedstawionych we wniosku wskazuję, że nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania podatkowego w ramach instytucji wydawania interpretacji indywidualnych. Stąd nie mogę potwierdzić prawidłowości dokonanych przez Panią obliczeń, gdyż nie podlegają one interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.