Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.1178.2021.2.ISL

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1178.2021.2.ISL

Temat interpretacji

Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania usług według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) w części dotyczącej :

-usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 i 62.02.30.0 jest prawidłowe,

-usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.20.0 jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lutego 2022 r. (wpływ 22 lutego 2022 r.) oraz pismem z 22 lutego 2022 r. (wpływ 22 lutego 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia … stycznia 2016 r. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”) i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów. Wnioskodawca aktualnie korzysta z formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w postaci podatku liniowego, natomiast rozważa zmianę formy opodatkowania począwszy od 1 stycznia 2022 r. w formie zryczałtowanego podatku dochodowego osiąganego przez osoby fizyczne w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi obejmujące:

­wykonywanie testów regresji przed wdrożeniem zmian na środowisko produkcyjne,

­rozpisywanie nowych oraz modyfikacja istniejących przypadków testowych na podstawie nowych lub zaktualizowanych wymagań biznesowych,

­analizę zgłoszeń i awarii po wdrożeniu zmian na środowisko produkcyjne,

­udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

­usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

­udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa,

­analizę istniejących rozwiązań w systemach informatycznych klientów oraz opracowywanie modyfikacji i wspomaganie ich wprowadzania wyłącznie w zakresie doradztwa (usługi w żadnej mierze nie dotyczą programowania, lecz jedynie projektowania, np. funkcjonalności danego programu lub jego dostępności dla użytkownika końcowego),

­wykonanie dokumentacji projektowej,

­wsparcie i doradztwo dla zespołu deweloperów opracowujących założenia projektu, - spotkania z klientami w celu analizy potrzeb na systemy informatyczne,

­analizę dokumentacji inicjującej projekt lub ogólnych wymagań projektu,

­analizę wykorzystywanych dokumentów w firmie (obieg dokumentów firmowych), prowadzenie warsztatów w celu zebrania wymagań biznesowych,

­analizę istniejących systemów informatycznych wraz z wykonaniem dokumentacji, weryfikacja spójności wymagań biznesowych,

­projektowanie funkcjonalności systemów IT zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowym, konsultacje zdefiniowanych wymagań z zespołem deweloperskim,

­prowadzenie komunikacji na styku biznesu i IT,

­wykonanie testów akceptacyjnych użytkownika systemu (odbiór funkcjonalności),

­tworzenie dokumentacji użytkownika systemu,

­uzgadnianie zakresu testów manualnych,

­raportowanie wykrytych defektów,

­nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji między Zleceniodawcą oraz jego klientami,

­prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych Zleceniodawcy lub jego klientom.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi te należy sklasyfikować według PKWiU jako 62.01.12.0, 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0. Wnioskodawca samodzielnie dokonał kwalifikacji statystycznej usług w oparciu o swoją wiedzę i znajomość zdarzenia przyszłego. Powyżej wskazane usługi świadczone są na podstawie umów zawartych z kontrahentami Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zakłada, że zakres świadczonych przez Niego usług po 1 stycznia 2022 r. pozostanie niezmieniony. Wnioskodawca informuje ponadto, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami wyżej wymienionym zakresie.

Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług:

­związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

­związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

­objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

­związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, (PKWiU ex 62.02),

­w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

­związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), ani usług związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Wnioskodawca zamierza opodatkować swój przychód 8,5% stawką podatkową, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie. Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy, a prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawca uzyskuje przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Za świadczone usługi Wnioskodawca odpowiada na zasadach ogólnych (ponosi ryzyko jak każdy przedsiębiorca).

W uzupełnieniach wniosku z 18 lutego 2022 r. i 22 lutego 2022 r. Wnioskodawca wskazał,że pierwszy przychód w 2022 r. osiągnął w styczniu 2022 r. (pierwszą fakturę VAT w 2022 r. wystawił w dniu 31 stycznia 2022 r.). Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego złożył On 7 lutego 2022 r. (8 lutego 2022 r. otrzymał potwierdzenie, że wniosek został zaakceptowany). Oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej nie będzie On uzyskiwał w 2022 r. innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych oraz abonamentowych (PKWIU dział 60). Opisana przez Niego działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Ponadto wyjaśnił, że przychody z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza On uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie przekroczą 2 000 000 euro, zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Pytanie

Czy usługi wskazane w zdarzeniu przyszłym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. wg stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt ww. ustawy, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa, oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W związku ze zmianami w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem 2021 r., poprzez m.in. usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również w związku ze zmianami w ustawie o ryczałcie wprowadzonymi ustawą z dnia 1 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, usługi, które świadczy Wnioskodawca (opisane we wniosku) mogą zostać opodatkowane ryczałtem.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, w zakresie usług informatycznych ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:

­12% dla przychodów związanych z wydawaniem:

·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line (art. 12 ust. 2b pkt a) ustawy o ryczałcie),

­12% dla przychodów związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) (art. 12 ust. 2b pkt b) ustawy o ryczałcie),

­8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 2b ustaw o ryczałcie. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie jednak do art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, tj. usługi, których Wnioskodawca nie świadczy.

W ocenie Wnioskodawcy wykonywane przez Niego usługi - sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 62.01.12.0, 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, wskazane w niniejszym wniosku, nie zostały wymienione w art. 12 ww. ustawy, jako odrębne usługi, dla których przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku (tj. zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług informatycznych/programistycznych nie pokrywa się z zakresem działalności wskazanych dla pozostałych stawek ryczałtu).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie opodatkowania usług według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) w części dotyczącej :

-usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 i 62.02.30.0 jest prawidłowe,

-usług sklasyfikowanych według PKWiU62.02.20.0 jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylona,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylona,

e)uchylona,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) cyt. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jak wynika z opisu sprawy wskazane we wniosku usługi zakwalifikował Pan według PKWiU: 62.01.12.0, 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0. Samodzielnie dokonał Pan klasyfikacji statystycznej ww. usług w oparciu o swoją wiedzę i znajomość zdarzenia przyszłego. Wskazał Pan, że nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) i b) stawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy, a prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

Z Objaśnienia do PKWiU 2015, wydanego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że pod symbolem PKWiU:

-62.01.12.0 sklasyfikowane są „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”,

-62.02.30.0 sklasyfikowana są „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”,

-62.02.20.0 sklasyfikowane są „usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, usługi wykonywane przez Pana w ramach działalności gospodarczej, skwalifikowane według PKWiU: pod symbolem PKWiU: 62.01.12.0 - tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz symbolem PKWiU: 62.02.30.0 - tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, o ile nie będą związane z oprogramowaniem, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem stanowisko w ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast Pana stanowisko w zakresie wykonywanych usług, sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU: 62.02.20.0 - tj. usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego należało uznać za nieprawidłowe, gdyż jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania  - podlegają opodatkowaniu 12% stawką podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, we własnym stanowisku powołał Pan nieprawidłowe brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. Treść ww. przepisu nie odnosi się do usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższe usługi w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane są 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy). Powyższe jednak nie ma wpływu na rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).