
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 24 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 26 maja 2025 r. (wpływ 26 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
10 marca 2025 r. sprzedał Pan - zgodnie z aktem notarialnym sprzedaży - niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni: 1,19 ha, która stanowiła w chwili sprzedaży łąki trwałe i grunty pod rowami (odpowiednio symbole: ŁIV, ŁV, W-ŁIV), co potwierdzały stosowne dokumenty elektroniczne (wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej - wydane przez Prezydenta Miasta (...).
Nieruchomość otrzymał Pan w darowiźnie. Od końca roku otrzymania nieruchomości w darowiźnie nie upłynęło pięć lat kalendarzowych.
Wykorzystywał Pan przed sprzedażą nieruchomość na cele rolne, prowadząc tam łąkę. W chwili sprzedaży do działki nie była doprowadzona energia elektryczna, woda, czy kanalizacja. Przez działkę przebiega jedynie (liniowo) linia energetyczna, jednak nieruchomość nie posiada własnego przyłącza.
Dokonał Pan sprzedaży nieruchomości do majątku wspólnego małżeństwa nabywców za cenę 299.000 zł.
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami.
W akcie notarialnym sprzedaży nabywcy oświadczyli, że są już właścicielami nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni: 2,1217 ha (według stanu sprzed przedmiotowej transakcji) oraz, że nie są rolnikami indywidualnymi oraz nie prowadzą gospodarstwa rodzinnego. Z rozmów z nabywcami w okresie przed dokonaniem umowy sprzedaży wynikało, że faktycznie zamierzają podjąć działalność o charakterze rolniczym w oparciu m.in. o przedmiotową nieruchomość. Tak też, przed złożeniem niniejszego wniosku, 17 kwietnia 2025 r., nabywcy złożyli Panu oświadczenie na piśmie, że zobowiązują się do prowadzenia działalności rolniczej na sprzedanej przez Pana działce oraz, że działka ta będzie przez nabywców wykorzystywana na cele rolnicze.
W dniu zawarcia umowy w formie aktu notarialnego jeden z nabywców (mąż) prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie: 85.59.B: Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, 28.99.Z: Produkcja pozostałych maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana, 46.64.Z: Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń, 68.20.Z: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, 71.20.C: Pozostałe badania i analizy techniczne.
W akcie notarialnym nabywcy nie złożyli oświadczeń, że działają w charakterze podatnika (podatników) podatku od towarów i usług lub w charakterze przedsiębiorcy (przedsiębiorców).
W uzupełnieniu wniosku – w odpowiedzi na następujące pytania – doprecyzował Pan ponadto, że:
1)Czy prowadzi lub prowadził Pan działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej? Jeśli tak – to: W jakim okresie? W jakim zakresie? Czy wykorzystywał Pan opisaną działkę dla potrzeb działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej?
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, ani działów specjalnych produkcji rolnej. Nie wykorzystywał Pan działki dla potrzeb działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej.
2)Czy sprzedaż działki nie nastąpiła w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej?
Nie.
3)Czy działka wchodziła w skład Pana gospodarstwa rolnego?
Na przedmiotowej działce uprawiał Pan ziemię z przeznaczeniem na łąkę (pastwisko), tym niemniej jednak, nie prowadził Pan sam gospodarstwa rolnego.
4)Co – jakie okoliczności – były podstawą do ustalenia ceny sprzedaży opisanej działki na kwotę: 299.000 zł, skoro – jak wynika z opisu: „Na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa https://www.gov.pl/web/arimr/srednie-ceny-gruntow-wg-gus wnioskodawca poznał średnie ceny ziemi rolnej w województwie (...). W okresie obowiązującym od 25 marca 2025 r. było to 62.346 zł za 1 hektar. Biorąc pod uwagę datę zawarcia umowy sprzedaży, tj. 10 marca 2025 r., Wnioskodawca uważa, że dane aktualne są bardziej miarodajne, niż dane archiwalne sprzed roku”.
Powody zaoferowania takiej ceny lepiej opisałby nabywca, tym niemniej, wskazuje Pan, że powodem może być bliska okolica lotniska oraz po prostu ceny działek rolnych umieszczonych na portalach ogłoszeniowych, a także propozycja i motywacja zainteresowanych, którzy zgłaszali się z zainteresowaniem zakupem działki w większości wykazując chęć prowadzenia tam działalności rolniczej wraz z budową gospodarstwa.
5)W jaki sposób (np. ogłoszenia w prasie, Internecie, inny sposób – jaki?) pozyskał Pan nabywców działki?
Zamieścił Pan ogłoszenie w Internecie.
6)Czy w akcie notarialnym sprzedaży/nabycia określony był cel zakupu? Jeśli tak – jaki?
W przypadku aktu notarialnego sprzedaży przez Pana - cel nabycia nie został wskazany.
W przypadku aktu notarialnego nabycia przez Pana - cel nabycia nie został wskazany, była to umowa darowizny.
7)Co świadczy o tym, że nabywcy: (…) faktycznie zamierzają podjąć działalność o charakterze rolniczym w oparciu m.in. o przedmiotową nieruchomość.
Nabywcy przed zakupem nieruchomości wskazywali, że chcą prowadzić na niej gospodarstwo rolne rodzinne. Wobec powyższego, na Pana prośbę, nabywcy w związku z zakupem z 10 marca 2025 r., złożyli Panu 16 kwietnia 2025 r. pisemne oświadczenie o treści: „Oświadczamy, że jako nabywcy działki rolnej położonej w A., gmina B., numer 111, obręb ewidencyjny 1111, zobowiązujemy się do prowadzenia na niej działalności rolniczej”.
Nabywcy uzyskali na nabycie zgodę KOWR [Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - przypis organu] - w akcie notarialnym wskazano numer i datę wydania takiej decyzji przez Dyrektora Generalnego KOWR. Nabywcy zapewnili Pana przy tym, że w celu uzyskania tejże zgody wskazali we wniosku do KOWR chęć prowadzenia działalności rolniczej na nabytym gruncie. W świetle swojego doświadczenia życiowego ocenia Pan takie zapewnienie za wiarygodne, biorąc pod uwagę cele i praktykę działania KOWR.
8)Czy działka została/zostanie faktycznie przeznaczona przez nabywców na cele rolnicze?
Do zawarcia umowy sprzedaży doszło 10 marca 2025 r., tzn. około dwa i pół miesiąca temu. Wyjaśnia Pan, że nie zna Pan żadnych okoliczności, które wskazywałyby na inne zamiary nabywców. Zwraca Pan uwagę, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga od podatnika przewidywania przyszłości, a jedynie oceny stanu faktycznego na chwilę dokonania transakcji. Pytanie zatem o to, na jaki cel zostanie przeznaczona działka w przyszłości, jest zatem nieuzasadnione prawnie, i to tym bardziej, że nie zawiera żadnego wskazania o jaką przyszłość chodzi - czy jest to wiek XXI, czy też wiek LXXXIII.
9)Czy dla działki jest ustalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP), tzn. działka jest objęta konkretnym planem, który reguluje jej zagospodarowanie?Jeśli tak – to – Jakie jest oznaczenie terenu w MPZP?Czy dokonywał Pan jego zmian (na swój wniosek lub wniosek innych osób)?Czy nabywca dokonał/dokona zmian?
Działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego gminy.
10)Czy obszar, na którym znajduje się działka objęty jest decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy, która powoduje zmianę w zagospodarowaniu terenu?
Nie jest objęty.
11)Czy nieruchomości rolne będące już w posiadaniu nabywców (2,1217 ha) należały pierwotnie do Pana lub członka Pana rodziny? Jeśli tak – to: Kiedy doszło do ich sprzedaży na rzecz tych nabywców? W jakim celu zostały one nabyte przez nabywców?
Nie.
12)W związku z informacją: „(…) 17 kwietnia 2025 r. nabywcy złożyli wnioskodawcy oświadczenie piśmie, ze zobowiązują się do prowadzenia działalności rolniczej na sprzedanej przez wnioskodawcę działce (…)”, proszę, żeby Pan podał:
•Jaką formę ma to oświadczenie (np. akt notarialny, inna – jaka?)?
Oświadczenie ma formę pisemną i zostało podpisane przez oboje małżonków nabywców.
•Z czyjej inicjatywy doszło do tej czynności?
Oświadczenie podpisano z Pana inicjatywy.
•Z jakiego powodu nabywcy złożyli Panu oświadczenie ponad miesiąc po sprzedaży działki?
Po analizie dokumentu sprzedaży okazało się, że pomimo treści wniosku do KOWR [Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - przypis organu] oraz zapewnień ustnych nabywców, notariusz nie zawarł tego zobowiązania jasno w akcie notarialnym sprzedaży powyższej nieruchomości. Takie oświadczenie dla swojej formy nie wymaga aktu notarialnego. Samo oświadczenie nie jest wymagane przez przepisy prawa, również przez przepisy podatkowe. Ponadto, w art. 157 § 1 Kodeksu cywilnego wskazano, że własność nieruchomości nie może być przeniesiona pod warunkiem, ani z zastrzeżeniem terminu. Tym samym, nie sposób uzależnić zbycia od spełnienia warunków opisanych w oświadczeniu. W efekcie, nie było celowe składanie oświadczenia w innej formie, niż pisemna.
13)Jak należy rozumieć informację, że: Z rozmów z nabywcami w okresie przed dokonaniem umowy sprzedaży wynikało, że faktycznie zamierzają podjąć działalność o charakterze rolniczym w oparciu m.in. o przedmiotową nieruchomość. skoro – jak podał Pan we własnym stanowisku w sprawie (…) tak jak poprzednio nabyte nieruchomości – będą służyć innym celom gospodarczym, niż działalność rolnicza, i utracą charakter rolny – o czym sprzedawca winien wiedzieć w chwili sprzedaży w oparciu o okoliczności samej transakcji w postaci ceny i oświadczeń nabywców o posiadanych gruntach rolnych i o sposobie ich wykorzystania.
Miał Pan na myśli to, że nabywcy w odniesieniu do swojej sytuacji, tj. do posiadanych wcześniej nieruchomości rolnych, wskazali w akcie notarialnym nabycia nieruchomości objętej wnioskiem, że nie prowadzą oni gospodarstwa rolnego. W tym znaczeniu, te ich wcześniej posiadane nieruchomości rolne, zgodnie z oświadczeniem, nie służą być może działalności rolniczej. Ale też możliwe jest, że są dzierżawione na cele rolnicze oraz – co najbardziej prawdopodobne – że wejdą w skład gospodarstwa rolnego, jakie nabywcy zgodnie ze swoim oświadczeniem mają zamiar prowadzić.
Z drugiej strony, informując w akcie notarialnym, że nie prowadzą gospodarstwa rodzinnego, ani nie są rolnikami indywidualnymi, nabywcy nieruchomości wskazali, że są właścicielami gruntów rolnych. Ten fakt wzbudził Pana wątpliwości: jak to jest, że posiadają nieruchomości rolne, a nie są rolnikami? Pośrednio ta okoliczność stała się powodem pozyskania oświadczenia od nabywców.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych u Pana kwoty nieruchomości?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, w opisanym stanie faktycznym przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych u Pana kwoty przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości.
Wskazał Pan, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwanej ustawą) zwolnione z podatku dochodowego są „przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny”.
Zaznaczył Pan, że zgodnie z aktem notarialnym sprzedaży, działka numer: 111, obszaru: 1,19 ha, stanowi łąki trwałe i grunty pod rowami (odpowiednio symbole: ŁIV, ŁV, W-ŁIV), co potwierdzają dokumenty elektroniczne - wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, wydane przez Prezydenta Miasta (...) 2024 r.
Uważa Pan, że opisane rodzaje nieruchomości, oznaczone wskazanymi wyżej symbolami, nie wyłączają stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W Pana ocenie, potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 1763/18 potwierdza, że taki rodzaj gruntu nie wyłącza stosowania zwolnienia:
Uzyskany przez stronę przychód w części dotyczącej sprzedaży udziału w nieruchomości stanowiącej pastwiska trwałe, rowy, grunty orne może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast sprzedaż udziału w nieruchomości stanowiącej nieużytki, które nie zostały sklasyfikowane jako użytek rolny, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podał Pan, że zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zatem - w Pana opinii - opisane grunty spełniają warunki przedmiotowe zwolnienia po stronie wnioskodawcy, o ile nie były wykorzystywane do innej niż rolna działalności gospodarczej.
Podkreślił Pan, że na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa https://www.gov.pl/web/arimr/srednie-ceny-gruntow-wg-gus wnioskodawca, poznał Pan średnie ceny ziemi rolnej w województwie (...). W okresie obowiązującym od 25 marca 2025 r. było to: 62.346 zł za 1 hektar. Biorąc pod uwagę datę zawarcia umowy sprzedaży, tj. 10 marca 2025 r., uważa Pan, że dane aktualne są bardziej miarodajne, niż dane archiwalne sprzed roku. W świetle tych danych, cena faktycznie zapłacona przez nabywcę to: 251.260,50 zł za hektar. Jest to zatem ponad czterokrotnie więcej, niż za ziemię rolną.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 maja 2015 r. II FSK 378/14 wskazuje, że cena ma znaczenia dla oceny skutków sprzedaży w zakresie omawianego zwolnienia:
Na przeznaczenie sprzedanej działki na cele budowlane, a nie rolnicze wskazuje także zapłacona cena. Kwota 500.000,00 zł przy powierzchni 1489 m2 oznacza, że cena 1 m2 wyniosła 336,00 zł. Organy podatkowe zebrały szczegółowe informacje o cenach działek rolnych w M. w 2008 r., z których wynika, że kształtowały się one w przedziale od 10,00 zł do 70,00 zł za 1 m2, a więc uiszczona cena jest prawie pięciokrotnie wyższa od najwyższej ceny działki rolnej i jest także wyższa od najwyższej ceny jaką uzyskano w 2008 r. za działkę budowlaną (250,00 zł za 1 m2). Skoro nabywca zdecydował się zapłacić taką cenę, za jaką mógł nabyć ok. 7143 m2 gruntu rolnego, to należy zgodzić się z organami podatkowymi, że przeznaczenie nabywanej działki o powierzchni tylko 1489 m2 musiało być inne niż rolnicze, a sprzedająca zbywając działkę za taką cenę, winna zdawać sobie sprawę z faktycznego przeznaczenia działki przez nabywcę. Przemawia za tym i to, że jak wynika ze zgromadzonego przez organy materiału dowodowego, nabywca działki (...) S. S. i jego rodzina są właścicielami działek sąsiednich, tj. (...) i (...). Trudno uznać, biorąc pod uwagę także stosunki sąsiedzkie, aby skarżąca nie zdawała sobie sprawy z faktycznego przeznaczenia sprzedawanej działki, która graniczy z wykorzystywanymi gospodarczo działkami należącymi do nabywcy lub jego rodziny. W tym kontekście należy także podzielić ustalenia organów, które uznały za niemiarodajne oświadczenie nabywcy złożone w akcie notarialnym z dnia 5 sierpnia 2008 r. o włączeniu nabywanej działki do gospodarstwa rolnego położonego na terenie gminy B., czyli w gminie innej niż ta, do której należy M. Sąd stwierdził, iż okoliczności towarzyszące transakcji i oceniane na dzień transakcji świadczą o tym, że działka utraciła swój charakter rolny w związku ze sprzedażą. Skarżąca nie mogła oczywiście wiedzieć, że cel budowlany zostanie ostatecznie zrealizowany na działce (co miało miejsce po transakcji - K. S. i T. K. wybudowali na przedmiotowej działce budynek mieszkalno-usługowy), jednak na podstawie okoliczności towarzyszących transakcji, winna zdawać sobie sprawę z faktycznego przeznaczenia przedmiotowej działki przez nabywcę.
Dodał Pan jednak, że w tym orzeczeniu grunt mógł zostać przeznaczony pod zabudowę, inaczej niż w niniejszym stanie faktycznym. Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 października 2015 r. I SA/Bk 393/15 wskazuje również na cenę jako istotny element podstawy faktycznej zwolnienia:
Uwzględniając zatem niewielką powierzchnię zbywanej działki, wysoką cenę nieruchomości nieadekwatną do cen działek rolnych, jak również fakt, że nabywca nie był rolnikiem i nie prowadził gospodarstwa rolnego oczywistym było, że grunty w związku ze sprzedażą utraciły swój rolny charakter.
Jednak, w tym przypadku z kolei, zbywany grunt był faktycznie niewielki - 0,14 ha, podczas gdy w omawianym stanie faktycznym mamy: 1,19 ha. Niewielki grunt: 0,14 ha czyli: 1400 m2 to grunt idealnie nadający się jedynie na działkę budowlaną.
Tak samo i wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 22 września 2016 r. I SA/Kr 791/16 wskazuje na istotny element stanu faktycznego w postaci wysokiej ceny:
W istocie, na co również wskazywały organy, charakter nabywania i sprzedaży działek przez skarżącego, jak on sam w początkowym toku sprawy przyznawał, był inwestycyjny i nastawiony na zysk. Świadczy o tym m.in. sukcesywny zakup kolejnych działek w korzystnej lokalizacji, podział działki nr (...), występowanie o decyzje o warunkach zabudowy i sprzedaż po przekwalifikowaniu z zyskiem, określanie we wnioskach o decyzje handlowo - usługowego charakteru wykorzystania nieruchomości, wysokie ceny transakcji niewłaściwe cenom za użytki rolne.
Zauważając odmienności niniejszego stanu faktycznego w stosunku do stanów faktycznych objętych powołanym orzecznictwem wskazał Pan, że nabywcy są już właścicielami nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni: 2,1217 ha, a pomimo tego oświadczyli, że nie są rolnikami indywidualnymi oraz nie prowadzą gospodarstwa rodzinnego. Podkreślił Pan jednak, że faktem jest jednak, że nabywcy złożyli Panu odrębne oświadczenie na piśmie, w którym zdecydowanie zobowiązali się do prowadzenia na nabytym gruncie działalności o charakterze rolniczym. Biorąc pod uwagę fakt, że działalność rolnicza obejmuje nie tylko użytkowanie gruntów ornych, ale i inne działy rolnictwa, warto wskazać, że na gruntach o charakterze łąk, czy pastwisk może być z powodzeniem prowadzona działalność hodowlana, np. w zakresie hodowli koni, tego rodzaju działalność lub podobna powoduje, że koszty nabycia nieruchomości rolnej, nawet wysokie, byłyby adekwatne do spodziewanych przychodów. W Pana ocenie istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że nabyte grunty zostaną przeznaczone na cele rolnicze, a stosunkowo nieduże, że – tak jak poprzednio nabyte nieruchomości – będą służyć innym celom gospodarczym, niż działalność rolnicza, i utracą charakter rolny – o czym sprzedawca powinien wiedzieć w chwili sprzedaży w oparciu o okoliczności samej transakcji w postaci ceny i oświadczeń nabywców o posiadanych gruntach rolnych i o sposobie ich wykorzystania. Zauważa Pan rozbieżność pomiędzy ceną średnią a rzeczywistą ceną sprzedaży. Gdyby jednak przyjąć to jako jedyne kryterium zwolnienia, to - Pana zdaniem - w takiej sytuacji nigdy zwolnieniem nie byłyby objęte grunty rolne w granicach miast. Będą one miały cenę zwykle podobną do działek budowlanych nawet w sytuacji, gdy zbycie nastąpi bezsprzecznie na cele rolnicze. To bowiem umiejscowienie nieruchomości decyduje przede wszystkim o jej cenie.
Twierdzi więc Pan, że w niniejszym przypadku należy zatem oprzeć się na całokształcie okoliczności, przede wszystkim zaś na oświadczeniu (zobowiązaniu) nabywców, które nie pozostawia wątpliwości co do zamiarów nabywców. Zarazem charakter samej nieruchomości oraz fakt, że nie doprowadzono do niej mediów, mogą jedynie potwierdzać, że nie jest to działka o charakterze budowlanym. Nabywcą gruntu jest małżeństwo, jedno z małżonków prowadzi zaś pozarolniczą działalność gospodarczą. Żaden z nabywców nie oświadczył jednak, że nabywa przedmiotową nieruchomość działając w charakterze przedsiębiorcy.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 3 listopada 2015 r. wskazuje, że rodzaj działalności gospodarczej prowadzonej przez nabywcę ma znaczenie dla oceny zwolnienia, tym bardziej, gdy w akcie notarialnym nie określa on przeznaczenia gruntu nabytego na cele rolnicze – a wręcz przeciwnie, wskazuje na posiadanie gruntów rolnych, które nie służą działalności rolniczej:
Pojęcie utraty charakteru rolnego gruntów należy odnieść do działań faktycznych, tj. faktycznego przekształcenia sposobu użytkowania gruntów podlegających sprzedaży, łączącego się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Dyrektor Izby Skarbowej wskazał również, że z danych zawartych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że Z.B. od dnia 1 października 1990 r. prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą „A”. Przy czym oprócz przeważającej działalności gospodarczej: kod PKD 47.11.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, Z.B. wskazał m.in. kod PKD:41.10.Z-Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków; 68.10. Z – Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek; 68.20.Z - Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Biorąc powyższe pod uwagę, a także fakt, że w akcie notarialnym nie zawarto konkretnego wskazania co do przeznaczenia nieruchomości (nabycie nieruchomości do majątku osobistego), bezpodstawne jest, zdaniem organu II instancji, wywodzenie spełnienia przesłanki negatywnej, jedynie z faktu posiadania przez Z. B. gospodarstwa rolnego. W związku z tym organ odwoławczy stwierdził, że okoliczności sprzedaży przedmiotowej nieruchomości świadczą o tym, iż uczestniczące w niej strony nie dokonały transakcji, której dotyczyłoby zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.f. Organ odnotował, że z treści § 7 aktu notarialnego wynika, iż notariusz zwrócił uwagę stronom na skutki prawne, wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości i zwolnień w tym przedmiocie. (…) Zauważyć należy, że w umowie przeniesienia własności z dnia 1 października 2009 r. jak i umowie warunkującej sprzedaż nie określono spornej nieruchomości jako rolnej, jak również nie wskazano, że kupujący przeznaczy ją na cele rolne. Ponadto w przypadku, gdy nabywcą nieruchomości jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą, przeznaczenie nabytego gruntu może wynikać z zakresu tej działalności. W przedmiotowej sprawie nabywcą był Z.B. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą „A”. Zgodnie z wpisem do CEiDG przedmiotem działalności nabywcy było m.in.: realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.” Tym niemniej podkreślenia wymaga fakt, że przedmiot prowadzonej przez jedno z nabywców pozarolniczej działalności gospodarczej nie obejmuje takiego zakresu, który wskazywałby na możliwość wykorzystania zbywanej nieruchomości w przyszłości na cele tejże działalności. Nie są to w szczególności: handel nieruchomościami czy działalność deweloperska. Trzeba jednak zauważyć, że jeden z przedmiotów działalności gospodarczej - podklasa PKD 68.20 - obejmuje „wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi, gruntami, w tym gruntami rolnymi i leśnymi.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 20 kwietnia 2016 r. I SA/Gd 1372/14 wskazuje:
W okolicznościach sprawy słusznie też organy przyjęły, że zbywca posiadał wystarczającą wiedzę co do celu nabycia i zmiany przeznaczenia zbywanych gruntów na skutek zawartej transakcji, a w konsekwencji co do braku możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.f. Świadczą o tym: brak wzmianki w umowie, że nabywana nieruchomość wejdzie w skład posiadanego gospodarstwa rolnego; pobranie podatku od czynności cywilnoprawnych, co wskazuje na przeznaczenie nabywanej nieruchomości na potrzeby prowadzonej przez nabywcę działalności gospodarczej; przedmiot działalności nabywcy, będącej spółką kapitałową, którym jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. (…) Podstawowym przedmiotem działalności nabywcy nieruchomości zgodnie z danymi zawartymi w rejestrze REGON był wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Ponadto jak wynika z ogólnodostępnych informacji nabywca nieruchomości rozpoczął na niej inwestycje budowy Centrum Handlowo- Usługowego "(...) i galerii handlowej (...).
Zaznaczył Pan jednak, że nabywca oczywiście nie jest spółką, a w przeciwieństwie do stanu faktycznego objętego orzeczeniem, grunty miały zbyt małą powierzchnię, by skorzystać ze zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponadto, nabywca nie podjął faktycznie żadnej inwestycji budowlanej, wręcz przeciwnie, złożył Panu najpierw ustanie, a następnie po sprzedaży oświadczenie i zobowiązanie do wykorzystywania gruntu na cele rolnicze. Tym samym, pomimo prowadzonej przez nabywcę działalności gospodarczej - w Pana opinii - nie sposób przyjąć, aby w dniu zawarcia umowy powinien był Pan przewidzieć, że transakcja zmierza do wyłączenie gruntu z produkcji rolnej.
Podsumowując powyższe podkreśla Pan, że jedynym wątpliwym elementem w stanie faktycznym jest cena nieruchomości. Ani bowiem sprzedający nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, ani też nabywca nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami czy deweloperskiej. Choć nabywca nie złożył oświadczenia o przeznaczeniu gruntu w akcie notarialnym, sporządził pisemne zobowiązanie odnośnie wykorzystania nabytej nieruchomości na cele rolnicze po podpisaniu aktu. Tak samo też i rodzaj oraz stan nieruchomości nie wskazują, aby miały być podjęte jakieś działania o charakterze budowlanym, czy podobnym, wyłączającym rolnicze wykorzystanie gruntu. W takiej sytuacji sama cena gruntu nie może stanowić faktu wyłączającego omawiane zwolnienie. Pana zdaniem, przepis ustawy nie ogranicza zwolnienia wyłącznie do gruntu o niskiej cenie, czy o przeciętnej cenie gruntu rolnego. Gdyby uznać, ze cena gruntu ma determinować ocenę przyszłego przeznaczenia gruntu, tym samym z zakresu zwolnienia wyłączone zostałyby grunty rolne w miastach, czy pod miastami – a nie taka przecież była intencja ustawodawcy. Intencją było dalsze prowadzenie działalności rolniczej.
Zaznaczył Pan, że - szczególnie - wobec oświadczenia nabywcy żaden sprzedawca nie powinien w opisanych we wniosku okolicznościach wątpić odnośnie rolniczego przeznaczenia gruntu. Wskazał Pan, że cena – wynikająca najpewniej z położenia gruntu – sugeruje jedynie, że grunt ten prędzej lub później utraci przeznaczenie rolnicze ze względu na postępującą urbanizację, bo to bliskość miasta, czy podobne czynniki determinują wartość gruntu. Kiedy to się jednak stanie i czy nawet za życia obecnych nabywców, tego nikt racjonalnie w dniu zawarcia umowy nie był w stanie stwierdzić.
Tym samym, uważa Pan, że opisany przychód (dochód) podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści złożonego przez Pana wniosku (i jego uzupełnienia) wynika m.in., że:
•10 marca 2025 r. sprzedał Pan niezabudowaną działkę gruntu o powierzchni: 1,19 ha, która stanowiła w chwili sprzedaży łąki trwałe i grunty pod rowami,
•nieruchomość otrzymał Pan w darowiźnie,
•od końca roku otrzymania nieruchomości w darowiźnie nie upłynęło pięć lat kalendarzowych,
•nie prowadzi Pan działalności gospodarczej, ani działów specjalnych produkcji rolnej,
•nie wykorzystywał Pan działki dla potrzeb działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej,
•sprzedaż działki nie nastąpiła w wykonaniu zarejestrowanej działalności gospodarczej.
Z wyżej wskazanych powodów, stwierdzam, że sprzedaż przez Pana opisanej działki nastąpiła przed upływem okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotem Pana wątpliwości, jest określenie, czy do opisanego we wniosku stanu faktycznego zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uważa Pan bowiem m.in., że:
(…) przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych u Pana kwoty przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości.
Podniesiona przez Pana regulacja (art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zakłada bowiem, że:
Wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości, ich części lub udziału w nieruchomościach, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia gruntów, które w związku z tym odpłatnym zbyciem utraciły charakter rolny.
Z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Z informacji, które Pan podał wynika, że:
•opisaną działkę wykorzystywał Pan - przed sprzedażą - na cele rolne, prowadząc tam łąkę/na przedmiotowej działce uprawiał Pan ziemię z przeznaczeniem na łąkę (pastwisko),
•(sam) nie prowadził Pan jednak gospodarstwa rolnego.
Wyjaśniam więc, że gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), należy utożsamiać z:
(…) obszarem gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Stanowi o tym art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.).
Podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest zatem ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Jeżeli łączna powierzchnia będących własnością lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej, gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne, niezajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowią one gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W sytuacji, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne.
Artykuł 1 ustawy o podatku rolnym precyzuje bowiem, że:
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
W celu ustalenia, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego - co ma znaczenie dla zakresu stosowania zwolnienia, o którym mowa w art.. 21 ust. 1 pkt 28 od podatku dochodowego od osób fizycznych, konieczne jest również odniesienie się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 219 ze zm.) oraz załącznika tego rozporządzenia.
Treść § 8 ust. 1 cytowanego rozporządzenia wskazuje, że:
Użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
1)grunty rolne;
2)grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione;
3)grunty zabudowane i zurbanizowane;
4)grunty pod wodami;
5)tereny różne.
Natomiast § 9 ust. 1 przytoczonego rozporządzenia określa, że:
Grunty rolne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, dzielą się na:
1)użytki rolne, do których zalicza się:
a)grunty orne, oznaczone symbolem R,
b)łąki trwałe, oznaczone symbolem Ł,
c)pastwiska trwałe, oznaczone symbolem Ps,
d)sady, oznaczone symbolem S,
e)grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem Br,
f)grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr,
g)grunty pod stawami, oznaczone symbolem Wsr,
h)grunty pod rowami, oznaczone symbolem W;
2)nieużytki, oznaczone symbolem N.
Zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymaga więc łącznego spełnienia następujących przesłanek:
•zbywane grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków m.in. jako grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami, grunty pod rowami oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza,
•muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej) lub jego część składową,
•grunty nie mogą utracić wskutek odpłatnego zbycia rolnego charakteru.
We wniosku (i jego uzupełnieniu) podał Pan, że :
•niezabudowana działka gruntu stanowiła w chwili sprzedaży łąki trwałe i grunty pod rowami (odpowiednio symbole: ŁIV, ŁV, W-ŁIV),
•działka miała powierzchnię: 1,19 ha,
•nabywcy złożyli Panu oświadczenie na piśmie, że zobowiązują się do prowadzenia działalności rolniczej na sprzedanej przez Pana działce oraz, że działka będzie przez nabywców wykorzystywana na cele rolnicze,
–oświadczenie ma formę pisemną i zostało podpisane przez oboje małżonków nabywców,
–na Pana prośbę, nabywcy (w związku z zakupem z 10 marca 2025 r.), złożyli Panu 16 kwietnia 2025 r. pisemne oświadczenie o treści: „Oświadczamy, że jako nabywcy działki rolnej położonej w A., gmina B., numer 111, obręb ewidencyjny 1111, zobowiązujemy się do prowadzenia na niej działalności rolniczej”.
Co równie istotne, zapewnił Pan ponadto, że:
•nabywcy przed zakupem nieruchomości wskazywali, że chcą prowadzić na niej gospodarstwo rolne rodzinne,
•nabywcy uzyskali na nabycie zgodę Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa:
–w akcie notarialnym wskazano numer i datę wydania takiej decyzji przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa,
–w celu uzyskania tejże zgody (nabywcy) wskazali we wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa chęć prowadzenia działalności rolniczej na nabytym gruncie,
•nie zna Pan żadnych okoliczności, które wskazywałyby na inne zamiary nabywców,
Podkreślam, że dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujący jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do dalszego przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych związanych z transakcją okoliczności. Ich całokształt może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu nawet wówczas, gdy nieruchomość taka jest sklasyfikowana w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, czy też umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych.
Wyjaśniam również, że utrata charakteru rolnego w związku z odpłatnym zbyciem może wystąpić bezpośrednio po zbyciu, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie dokonania zbycia strony umowy powinny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.
Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku odpłatnego zbycia nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zwolnienia.
Skoro podał Pan m.in., że działka:
•stanowiła łąki trwałe i grunty pod rowami (symbole: ŁIV, ŁV, W-ŁIV),
•miała powierzchnię: 1,19 ha,
•nabywcy zobowiązali się do prowadzenia działalności rolniczej na sprzedanej przez Pana działce (działka ta będzie przez nabywców wykorzystywana na cele rolnicze)
- to opierając się na - udzielonych przez Pana informacjach, z których - jak już wyżej wskazano wynika, że przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały przez Pana spełnione - stwierdzam, że przychód, który uzyskał Pan z odpłatnego zbycia opisanej działki, będzie mógł korzystać z omawianego zwolnienia.
Zatem Pana stanowisko, zgodnie z którym (m.in.):
(...) w opisanym stanie faktycznym przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych u Pana kwoty przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości
- uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zaznaczam, że:
•przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytania) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,
•jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących - w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych - wątpliwości. Przedmiotem interpretacji indywidualnej może być więc wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego.
Z powyższych powodów:
–zasadność otrzymania przez Pana - tytułem umowy sprzedaży - kwoty o wskazanej we wniosku wysokości nie była przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia i nie podlega ocenie tutejszego organu,
–złożone przez Nabywców oświadczenie (jego treść) oraz pozostałe słowne ustalenia (na które powołuje się Pan w złożonym wniosku) nie podlegają weryfikacji przez tutejszy organ,
–niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
