
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych:
-w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
-w podatku od spadków i darowizn – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 29 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 5 września 2025 r. (wpływ 5 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych, działając pod nazwą (…). Planuje Pan prowadzić kanały edukacyjne na platformach (…) oraz (…), w ramach których będzie Pan publikować bezpłatne treści edukacyjne, m.in. (…). Niektóre osoby, które będą oglądać Pana filmy, mogą dobrowolnie przekazać Panu środki finansowe w formie tzw. (…) za pośrednictwem platformy (…), która pośredniczy w przekazywaniu środków między użytkownikami a twórcami. Wpłaty te nie są wynagrodzeniem za konkretne świadczenie, usługę lub produkt. Są całkowicie dobrowolne, niezależne od liczby opublikowanych materiałów, ich treści czy częstotliwości publikacji. Wpłacający nie uzyskują żadnych dodatkowych korzyści materialnych. Platforma pobiera prowizję od przekazanych środków.
Uzupełnienie wniosku
Czy prowadzone przez Pana kanały edukacyjne związane są/będą z Pana działalnością gospodarczą i będą prowadzone w ramach tej działalności?
Kanały edukacyjne są prowadzone w ramach działalności gospodarczej, zarejestrowanej w CEIDG, NIP: (…).
Czy osoby oglądające Pana publikacje na platformach będą mogły dokonywać wpłat w dowolnej wysokości?
Osoby oglądające Pana publikacje mogą dobrowolnie przekazywać wpłaty w dowolnej wysokości.
Czy wpłaty dokonywane będą za jakiekolwiek świadczenie wzajemne (lub w celu jego uzyskania) z Pana strony, dostępne tylko i wyłącznie dla osoby, która dokona wpłaty, dla niej personalizowane i niedostępne dla pozostałych osób korzystających z Pana publikacji na platformach?
Wpłaty te nie są związane z żadnym świadczeniem wzajemnym. Nie oferuje Pan żadnych treści zastrzeżonych ani dodatkowych materiałów dostępnych tylko dla wpłacających. Wszystkie publikowane treści są ogólnodostępne.
Czy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług; jeśli nie, to proszę wskazać czy korzysta Pan ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i na jakiej podstawie (proszę o wskazanie tej informacji na potrzeby rozstrzygnięcia w podatku od towarów i usług)?
Nie jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT) oraz przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT).
Jeżeli jest Pan zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej również w kwestii zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w podanych przez Pana przepisach art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, proszę o wskazanie:
a) od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą;
Działalność prowadzi Pan od (…).
b) czy wartość dokonanej przez Pana sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przekroczyła kwoty 200 000 zł w poprzednim ani w bieżącym roku podatkowym?
W sytuacji gdy rozpoczął Pan działalność gospodarczą w trakcie poprzedniego roku podatkowego, proszę wskazać czy wartość dokonanej przez Pana sprzedaży nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł?
W sytuacji gdy rozpoczął Pan działalność gospodarczą w bieżącym roku podatkowym, proszę wskazać czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w bieżącym roku podatkowym, kwoty 200 000 zł?
Wartość sprzedaży nie przekroczyła 200 000 zł w roku 2023 ani 2024.
c)czy utracił Pan prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług lub zrezygnował Pan z tego zwolnienia; jeżeli tak, to proszę wskazać czy od końca roku, w którym utracił Pan to prawo lub z niego zrezygnował, upłynie rok do momentu, w którym chce Pan skorzystać z tego zwolnienia?
Nie utracił Pan prawa do zwolnienia z VAT ani nie zrezygnował Pan z tego zwolnienia.
d)czy wykonuje/będzie Pan wykonywał czynności określone w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług; jeśli tak, proszę wskazać jakie to czynności?
Nie wykonuje Pan czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.
W jaki sposób regulamin (…) reguluje wpłaty, które będzie Pan otrzymywał – w szczególności, czy regulamin wskazuje w którymś miejscu, że pośredniczy w przekazywaniu darowizn, że wpłaty stanowią darowizny lub podobne sformułowania – a jeśli nie, to czy otrzymywane wpłaty są w tym regulaminie określane/nazywane w jakiś sposób?
Wpłaty są przetwarzane przez operatora płatności (…), który pobiera prowizję i przekazuje środki na Pana rachunek bankowy.
Czy wpłaty, które otrzymuje/będzie otrzymywał Pan przez (…) stanowią darowizny – co wynika z regulaminu tych portali/platform?
W regulaminie (…) wpłaty określane są jako „darowizny”.
Czy ma Pan możliwość samodzielnie albo we współpracy z operatorem (…) (za pośrednictwem którego będzie Pan otrzymywać wpłaty) ustalenia tożsamości osób wpłacających środki?
Ustalenie tożsamości darczyńcy jest możliwe tylko, jeśli sam zdecyduje się ujawnić dane.
Czy zwróci się Pan z prośbą do operatora o udostępnienie danych wpłacających?
Nie ma Pan dostępu do danych płatników poza tymi, które sami zdecydują się ujawnić.
Czy wszyscy wpłacający będą zatem możliwi do zidentyfikowania przez Pana i będzie Pan miał możliwość wskazania konkretnych wpłacających (przynajmniej z imienia i nazwiska), czy też część wpłat jest anonimowa lub wskazane dane nie są pełne (np. tylko login, pseudonim, mail, imię, etc.)?
Część wpłat jest anonimowa. W niektórych przypadkach widoczne są tylko pseudonimy lub e-maile.
Pytania
1.Czy środki otrzymywane za pośrednictwem platformy (…) stanowią przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy otrzymane wpłaty – w przypadku braku świadczenia wzajemnego – mogą skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn? (pytanie oznaczone nr 4 we wniosku).
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – tak.
W Pana ocenie wpłaty te stanowią przychód z tzw. „innych źródeł” w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT i powinny być wykazywane w rocznym zeznaniu podatkowym.
Pana zdaniem – w zakresie pytania nr 2 (pytanie oznaczone nr 4 we wniosku) – nie.
Pana zdaniem wpłaty te – ze względu na brak elementów umowy darowizny oraz często brak możliwości identyfikacji darczyńcy – nie powodują obowiązku podatkowego w podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku:
-w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
-w podatku od spadków i darowizn – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem:
1)dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;
2)darowizny, polecenia darczyńcy;
3)zasiedzenia;
4)nieodpłatnego zniesienia współwłasności;
5)zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu;
6)nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności.
Na podstawie art. 1 ust. 2 ww. ustawy:
Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.
Jednym z takich tytułów, na podstawie którego dochodzi do nabycia jest darowizna.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1710).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Daną czynność można zatem uznać za darowiznę, jeśli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
-czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
-czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
-jaki był charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn a więc m.in. tytułem darowizny.
Z opisu zdarzenia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych. Planuje Pan prowadzić kanały edukacyjne, w ramach których będzie Pan publikować bezpłatne treści edukacyjne (…). Niektóre osoby, które będą oglądać Pana filmy, mogą dobrowolnie przekazać Panu środki finansowe w formie tzw. (…) za pośrednictwem platformy (…), która pośredniczy w przekazywaniu środków między użytkownikami a twórcami. Wpłaty te nie są wynagrodzeniem za konkretne świadczenie, usługę lub produkt. Są całkowicie dobrowolne, niezależne od liczby opublikowanych materiałów, ich treści czy częstotliwości publikacji. Wpłacający nie uzyskują żadnych dodatkowych korzyści materialnych. Kanały edukacyjne są prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Wpłaty te nie są związane z żadnym świadczeniem wzajemnym. Nie oferuje Pan żadnych treści zastrzeżonych ani dodatkowych materiałów dostępnych tylko dla wpłacających. Wszystkie publikowane treści są ogólnodostępne. W regulaminie (…) wpłaty określane są jako „darowizny”. Ustalenie tożsamości darczyńcy jest możliwe tylko, jeśli sam zdecyduje się ujawnić dane. Nie ma Pan dostępu do danych płatników poza tymi, które sami zdecydują się ujawnić. Część wpłat jest anonimowa. W niektórych przypadkach widoczne są tylko pseudonimy lub e-maile.
Aby wpłata mogła zostać uznana za darowiznę w celu prawidłowego zgłoszenia do opodatkowania, koniecznym jest, aby darczyńca (darujący daną kwotę) był możliwy do zidentyfikowania przynajmniej z imienia i nazwiska, czy też – w przypadku, gdy darczyńcą nie jest osoba fizyczna – innych danych szczegółowych, według których można zidentyfikować ten podmiot. Ważne tym samym jest, aby można było przypisać, że dana kwota (darowizna) została przekazana przez ściśle określoną osobę.
Treścią umowy darowizny jest zobowiązanie darczyńcy do bezpłatnego spełnienia świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tak określone (…) umowy darowizny pozwalają zaliczyć ją do umów jednostronnie zobowiązujących – w których to darczyńca jest stroną, która się zobowiązuje do określonego świadczenia. Przy anonimowych wpłatach nie można mówić o wskazaniu konkretnego darczyńcy.
Wszystkie zatem wpłaty od anonimowych darczyńców, lub których nie można zidentyfikować (oznaczone mailem, nickiem, loginem, samym imieniem, itp.) nie mogą zostać uznane za darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego, gdyż nie jest możliwe wskazanie, kto w danej sprawie w istocie jest darczyńcą.
Pana stanowisko w podatku od spadków i darowizn jest zatem prawidłowe – otrzymywane wpłaty nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Przechodząc do kwestii opodatkowania otrzymanych przez Pana kwot podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wskazuję, co następuje.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która została wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
-inne źródła (pkt 9).
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało natomiast zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
· zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
· nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
·wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:
·celu zarobkowego,
·ciągłości,
·zorganizowanego charakteru.
Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.
Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.
Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.
Jak Pan wskazał w opisie sprawy i jego uzupełnieniu, będzie Pan prowadzić kanały edukacyjne w ramach działalności gospodarczej. To oznacza, że wszelkie dobrowolne wpłaty, jakie otrzyma Pan za pośrednictwem platformy, należy zaliczyć do źródła przychodów – działalność gospodarcza, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować je zgodnie z wybraną przez Pana formą opodatkowania.
Z wniosku wprost wynika związek dobrowolnych wpłat z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Kanały edukacyjne będą prowadzone w ramach Pana działalności gospodarczej, a publikowane na nich treści edukacyjne w rzeczywistości będą generować przychód z przekazanych środków w formie tzw. (…).
W konsekwencji nie można się zgodzić z Pana stanowiskiem, że dobrowolne wpłaty, które będzie Pan otrzymywać za pośrednictwem platformy, stanowią przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: środki otrzymywane przez Pana za pośrednictwem platformy (…) stanowią przychód z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wniosek w zakresie podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
