
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 18 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 27 maja 2025 r. (wpływ 27 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, posiadający nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.
Działalność ta jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która została wybrana jako forma opodatkowania z dniem wpisu do CEiDG, tj. 14 lutego 2023 r.
Do prowadzonej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej „ustawa o ryczałcie”).
Wnioskodawca zawarł (…) marca 2021 r. umowę o świadczenie usług z X Sp. z .o.o. X Sp. z o.o. specjalizuje się w kompleksowej realizacji inwestycji w sektorach:
(…).
Wnioskodawca nie jest i nie był nigdy udziałowcem lub wspólnikiem wskazanej spółki, ani żadnej innej.
Zakres usług X Sp. z o.o. obejmuje cały proces inwestycyjny: od koncepcji, poprzez projektowanie, budowę, aż po uruchomienie i serwis instalacji technologicznych. Firma posiada doświadczenie w zakresie projektowania i przygotowania (...). Usługobiorca oferuje także klientom kompleksowe rozwiązania w zakresie (…), obejmujące wszystkie etapy od projektu, przez montaż, aż po uruchomienie i serwisowanie.
W ramach obowiązków wynikających z tej umowy Wnioskodawca nadzoruje proces projektowania obiektów technologicznych dla sektorów: (…). Wnioskodawca w ramach umowy o współpracę świadczy usługi na własny koszt, ponosząc ryzyko gospodarcze i organizacyjne wiążące się z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach przedmiotu umowy wyszczególniono następujące usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz spółki:
a)zarządzanie zespołem projektowym wyznaczonym przez Spółkę;
b)nadzór i koordynacja nad pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę;
c)monitorowanie statusów projektów realizowanych przez Spółkę;
d)wykonanie analiz dokumentacji projektowych i przetargowych udostępnianych przez Spółkę;
e)prowadzenie spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki;
f)udział w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę;
g)reprezentowanie Spółki w spotkaniach z klientem;
h)udział w spotkaniach oraz uzgodnieniach z inwestorem/klientem;
i)udział w wizjach lokalnych dotyczących zadań prowadzonych przez Spółkę;
j)przygotowanie zakresu technicznego ofert przetargowych prowadzonych przez Spółkę.
Ww. usługi nie należą do usług związanych z usługami firm centralnych (head office).
W doborze kodów Wnioskodawca sugerował się Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – wersja z 25 marca 2019 r. znajdująca się na stronie Głównego Urzędu Statystycznego, a także rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a wymienione wcześniej usługi nie są świadczone na rzecz Zleceniodawcy (Zleceniodawców), u którego (których) pełniono funkcję Prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję. Wnioskodawca wskazuje, iż czynności zawarte w punktach a, b, c, e, f, g, h są czynnościami wykonywanymi w sposób stały, pozostałe mają charakter sporadyczny. Wnioskodawca w ramach umowy znaczącą część czasu poświęca na usługi zawarte w punktach b oraz c. Wnioskodawca jest uprawniony ponadto do samodzielnego określenia sposobu, miejsca i czasu świadczonych usług w ramach umowy, oraz nie podlega bezpośredniemu nadzorowi, jednak godziny są weryfikowane przez usługobiorcę. Zapłata wynagrodzenia jest realizowana po doręczeniu Spółce prawidłowo wystawionej przez Wnioskodawcę faktury po zakończeniu okresu, którego dotyczy. Faktura wystawiana jest w jednej pozycji jako „(…)”. Przyporządkowania świadczonych usług do poszczególnych stawek ryczałtu Wnioskodawca będzie dokonywać na podstawie protokołu, z którego wynika czas pracy przeznaczony na poszczególne usługi, oraz zgodnie ze stawką właściwą dla przychodów z każdego rodzaju działalności.
Jedynym odrębnym przychodem są niezwiązane z przedmiotową umową zlecenia robót budowlano-montażowych na rzecz firmy X Sp. z.o.o. Do tej pory przyporządkowania te nie były dokonywane, gdyż ze względów ostrożnościowych stosowano stawkę 15% dla wszystkich wykonywanych w tym zakresie usług.
W uzupełnieniu wniosku z 27 maja 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie:
1.We wniosku wskazał Pan:
W ramach przedmiotu umowy wyszczególniono następujące usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz spółki:
·zarządzanie zespołem projektowym wyznaczonym przez Spółkę;
·nadzór i koordynacja pracami projektowymi realizowanymi przez spółkę;
·monitorowanie statusów projektów realizowanych przez spółkę;
·wykonanie analiz dokumentacji projektowych i przetargowych udostępnianych przez spółkę;
·prowadzenie spraw administracyjnych pionu projektowego spółki;
·udział w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez spółkę;
·reprezentowanie spółki w spotkaniach z klientem;
·udział w spotkaniach oraz uzgodnieniach z inwestorem/klientem;
·udział w wizjach lokalnych dotyczących zadań prowadzonych przez spółkę;
·przygotowanie zakresu technicznego ofert przetargowych prowadzonych przez spółkę.
Natomiast w stanowisku:
W ocenie Wnioskodawcy, poniższe usługi świadczone w ramach zawartej umowy o współpracy (wymienione] pod lit. b, c, e, f) sklasyfikowanego są pod kodami:
-PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, oraz
-PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wobec powyższego proszę wskazać, czy prowadzona przez Pana działalność – stanowiąca przedmiot wniosku, sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – pod symbolami PKWiU 74.90.19.0 oraz 74.90.20.0, do których odwołał się Pan we własnym stanowisku?
Odpowiedź: Tak, wobec powyższego informuję, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, stanowiąca przedmiot wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jest sklasyfikowana – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676. z późn. zm.) – pod symbolami:
·PKWiU 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
·PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Powyższa klasyfikacja została dokonana w oparciu o rzeczywisty charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz zgodnie z zasadami klasyfikowania przyjętymi w systemie PKWiU.
2.Proszę o przyporządkowanie każdej – z czterech usług objętych zapytaniem (tj. usług nadzoru i koordynacji pracami projektowymi realizowanymi przez spółkę; monitorowania statusów projektów realizowanych przez spółkę; prowadzenia spraw administracyjnych pionu projektowego spółki; udziału w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez spółkę) – do odpowiednich kodów PKWiU, tj. wskazanie, jakie usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej (wskazane w Pana pytaniu) – są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0, a jakie pod symbolem PKWiU 74.90.20.0?
Odpowiedź: Wnioskodawca przyporządkował każdą z czterech usług objętych zapytaniem następująco:
1.Usługi nadzoru i koordynacji pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę – PKWiU 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
2.Usługi monitorowania statusów projektów realizowanych przez Spółkę – PKWiU 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
3.Usługi prowadzenia spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki – PKWiU 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
4.Usługi udziału w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę – PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
3.Jakie konkretnie zadania wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku, tj. usług:
a)nadzoru i koordynacji pracami projektowymi realizowanymi przez spółkę;
b)monitorowania statusów projektów realizowanych przez spółkę;
c)prowadzenia spraw administracyjnych pionu projektowego spółki;
d)udziału w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez spółkę.
Proszę – w odniesieniu do ww. usług – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:
·na czym one polegają/będą polegały,
·czego dotyczą/będą dotyczyć,
·jaki jest/będzie ich zakres.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czterech ww. przez Pana usług.
Odpowiedź:
Wnioskodawca pragnie odnieść się do każdej z czterech poniższych usług:
a)Nadzór i koordynacja nad pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę.
1.Na czym one polegają/będą polegały:
·monitorowanie i kontrola postępu prac projektowych,
·monitorowanie i kontrola jakości wykonywanych prac,
·planowanie, organizacja oraz zarządzanie zasobami zaangażowanymi w projekty,
·nadzór nad podwykonawcami,
·kontrola budżetu projektowego,
·kontrola zakresu realizowanych zadań projektowych.
2.Czego dotyczą/będą dotyczyć:
·opracowywanych przez Spółkę dokumentacji technicznych, w tym koncepcji, projektów technologicznych, wykonawczych oraz powykonawczych.
3.Jaki jest/będzie ich zakres:
·udział w regularnych spotkaniach roboczych oraz bieżące monitorowanie postępów projektów,
·kontrola postępu, jakości oraz budżetu projektowego,
·planowanie i kontrola działań poszczególnych zasobów,
·bieżące zarządzanie pracami projektowymi.
b)Monitorowanie statusów projektów realizowanych przez Spółkę.
1.Na czym one polegają/będą polegały:
·monitorowanie postępu realizacji poszczególnych projektów,
·monitorowanie i kontrola działań podejmowanych przez podwykonawców,
·ocena postępu realizacji projektów.
2.Czego dotyczą/będą dotyczyć:
·poszczególnych projektów realizowanych przez Spółkę.
3.Jaki jest/będzie ich zakres:
·organizacja spotkań dotyczących postępów prac projektowych,
·weryfikacja stopnia zaawansowania prac,
·analiza zgodności realizacji z harmonogramem,
·sporządzanie raportów z postępów prac.
c)Prowadzenie spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki.
1.Na czym one polegają/będą polegały:
·zapewnienie sprawnej organizacji codziennej pracy pionu projektowego.
2.Czego dotyczą/będą dotyczyć:
·pionu projektowego Spółki.
3.Jaki jest/będzie ich zakres:
·organizacja pracy pionu projektowego,
·prowadzenie kalendarza spotkań,
·weryfikacja i akceptacja dokumentów dotyczących zatrudnienia, szkoleń, delegacji oraz urlopów,
·planowanie i kontrola budżetu pionu,
·prowadzenie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
d)Udział w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę.
1.Na czym one polegają/będą polegały:
·przekazywanie aktualnych informacji w ramach realizowanych projektów,
·rozwiązywanie bieżących problemów projektowych,
·podejmowanie decyzji w zakresie realizacji projektów.
2.Czego dotyczą/będą dotyczyć:
·realizacji projektów prowadzonych przez Spółkę.
3.Jaki jest/będzie ich zakres:
·przygotowanie się do udziału w spotkaniach (w tym ustalenie agendy),
·prowadzenie spotkań oraz aktywne uczestnictwo,
·podejmowanie decyzji operacyjnych dotyczących projektów,
·rozwiązywanie problemów pojawiających się w toku realizacji projektów,
·zapisywanie ustaleń oraz zadań do wykonania.
4.Czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli taka sytuacja wystąpi)?
Odpowiedź: Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności. Ewidencja ta pozwoli na prawidłowe zastosowanie właściwych stawek ryczałtu do poszczególnych rodzajów przychodów.
Pytanie
Czy opisane we wniosku usługi pod lit. b, c, e, f, tj.:
·nadzór i koordynacja pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę;
·monitorowanie statusów projektów realizowanych przez Spółkę;
·prowadzenie spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki;
·udział w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę
są opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi pod lit. b, c, e, f, tj.:
·nadzór i koordynacja nad pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę;
·monitorowanie statusów projektów realizowanych przez Spółkę;
·prowadzenie spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki;
·udział w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę
mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie stanowiska:
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zasadą jest, że w takim przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wnioskodawca dokonał samodzielnej szczegółowej klasyfikacji usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU z 2019 r.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z 11 stycznia 2008 r., III SA/ Wa 1349/07)”.
Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ winien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
W ocenie Wnioskodawcy, poniższe usługi świadczone w ramach zawartej umowy o współpracy wymienione pod lit. b, c, e, f sklasyfikowane są pod kodami:
-PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, oraz
-PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Jak zostało wspomniane, Wnioskodawca zajmuje się nadzorem projektowania obiektów technologicznych, a czynności związane z nadzorem i realizacją projektów stanowią znaczącą część czasu związanego z wykonywaniem tych usług w ramach zawartej umowy. Pod wskazane punkty (b, c, e, f) w szczególności podlegają takie czynności jak przygotowanie i nadzorowanie harmonogramu, zarządzanie budżetem, dokumentacją, zakupami, oraz podwykonawcami, współpraca z Inwestorem, raportowanie wewnętrzne i zewnętrzne, udział w naradach koordynacyjnych, oraz reprezentowanie Spółki przed Inwestorem i organami, a także instytucjami zewnętrznymi. Alternatywnie Wnioskodawca może zarządzać fragmentem projektu budowlanego, nadzorując i koordynując przygotowanie dokumentacji projektowej – w tym Projektów Technologicznych, Projektów Budowlanych i Projektów Wykonawczych. W zakresie zarządzania znajduje się przygotowanie i nadzorowanie harmonogramu opracowania dokumentacji, zarządzanie budżetem przeznaczonym na prace projektowe, kontraktacja i zarządzanie zewnętrznymi Biurami Projektowymi, nadzorowanie i koordynacja prac projektowych prowadzonych przez Pion Projektowy Spółki, oraz zewnętrzne Biura Projektowe, współpraca z Inwestorem w zakresie dokumentacji projektowej, raportowanie wewnętrzne, oraz udział w naradach koordynacyjnych.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W związku z koniecznością prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług, można wskazać, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawa o ryczałcie, stawką 15% objęte są usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, sklasyfikowane w ramach PKWiU ex dział 70. Symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi doradztwa związanego z zarządzaniem, natomiast pozostałe usługi objęte tym działem podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.
W świetle powyższego, usługi klasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane nie są wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, a zatem powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Takie podejście potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, jak np.: 0112-KDSL1-1.4011.113.2024.2.DS oraz 0112-KDIL2.4011.747.2022.2.WS.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi wymienione w punktach b, c, e, f umowy z X Sp. z o.o. powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, jako usługi zarządzania projektami niezwiązane z doradztwem w zakresie zarządzania. Wnioskodawca dokonał klasyfikacji usług z należytą starannością, opierając się na dostępnych interpretacjach i praktyce organów podatkowych, i wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – w myśl powyższego przepisu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, działalność ta jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która została wybrana jako forma opodatkowania z dniem wpisu do CEiDG, tj. 14 lutego 2023 r. 1 marca 2021 r. zawarł Pan umowę o świadczenie usług z X Sp. z .o.o., która specjalizuje się w kompleksowej realizacji inwestycji w sektorach: (…). Zakres usług ww. spółki obejmuje cały proces inwestycyjny: od koncepcji, poprzez projektowanie, budowę, aż po uruchomienie i serwis instalacji technologicznych. Firma posiada doświadczenie w zakresie projektowania i przygotowania (...). Usługobiorca oferuje także klientom kompleksowe rozwiązania w zakresie (…), obejmujące wszystkie etapy od projektu, przez montaż, aż po uruchomienie i serwisowanie. W ramach obowiązków wynikających z tej umowy nadzoruje Pan proces projektowania obiektów technologicznych dla sektorów: (…). W ramach umowy o współpracę świadczy Pan usługi na własny koszt, ponosząc ryzyko gospodarcze i organizacyjne wiążące się z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przedmiotem Pana wniosku są usługi: nadzoru i koordynacji nad pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę, monitorowania statusów projektów realizowanych przez Spółkę, prowadzenia spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki oraz udziału w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez Spółkę. W uzupełnieniu wniosku szczegółowo opisał Pan zakres tych usług.
Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniach:
-74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj. usługi: nadzoru i koordynacji nad pracami projektowymi realizowanymi przez Spółkę, monitorowania statusów projektów realizowanych przez Spółkę, prowadzenia spraw administracyjnych pionu projektowego Spółki;
-PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, tj. usługi udziału w wewnętrznych spotkaniach roboczych dotyczących realizowanych projektów prowadzonych przez spółkę.
Do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie jest i nie był Pan nigdy udziałowcem lub wspólnikiem wskazanej Spółki, ani żadnej innej. Będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający jednoznaczne wyodrębnienie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności. Ewidencja ta pozwoli na prawidłowe zastosowanie właściwych stawek ryczałtu do poszczególnych rodzajów przychodów.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, przychody, które będzie Pan osiągać w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług wskazanych we wniosku, które będą mieścić się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” będzie Pan mógł opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych interpretacji, zauważam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie są wiążące w Pana sprawie.
W odniesieniu do powołanych wyroków sądów administracyjnych należy zauważyć, że zapadły one w indywidualnych sprawach określonych podmiotów i nie mają mocy wiążącej w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
